تحقیق تاثیر نور در معماری در word دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق تاثیر نور در معماری در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق تاثیر نور در معماری در word
چکیده
مقدمه
خانه ها و مساجد
پیشینه نور و وسایل روشنایی در معماری اسلامی ایران
نور در معماری سنتی ایران
نور و روشنایی
تاریخچه بهرهگیری از نور طبیعی
عناصر نورگیری در معماری سنتی
کنترلکنندههای نور
نورگیرها
در و پنجرههای مشبک
روزن
ارسی
جامخانه
هورنو
روشندان
فریز و خوون در ساختمان
گلجام
پالکانه
پاچنگ
پاچلاقی
باجه
تهرانی
سنگ مرمر
کاربندی و مقرنس
نقش هشتی در نور رسانی به بنا.
ابزار و وسایل روشنایی
بررسی ویایل روشنایی در نگارگری ایران:
نحوه روشنایی بنا از دید نگارگر
وسایل رووشنایی در نگارگری
محل قرار گیری مسجد شیخ لطف الله :
.ساختن مسجد شیخ لطف الله
نور در معماری اسلامی
ویژگیهای نور پردازی
مکانیسم نورپردازی
1_ مهار نور
2 _ تلطیف نور
3_ انعکاس و جذب نور
4_ هماهنگ کردن قدرت بینایی به نور
نقش نور بر آیات روی دیوار
معابد
خصوصیات نور یا رنک آبی
خصوصیات نور یا رنگ سبز
خصوصیات نور یا رنگ قرمز
خصوصیات نور یا رنگ فیروزه ای
خصوصیات نور یا رنگ قهوهای
خصوصیات نور یا رنگ سفید
بازارها
نقش رنگ در معماری اسلامی
دیوارها و پیش زمینه های روشن
پنجره ها و مبلمان با زمینه رنگ و سایز متوسط
ملحقات تیره
نور
رنگ
آب
نور و تاریکی درمعماری اسلامی
نور
رنگ، هم نشین نور
رنگ آبی در معماری اسلامی
نتیجه گیری
منابع و مآخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق تاثیر نور در معماری در word
1- احمدی،بابک، “معمای مدرنیته” نشر مرکز ، تهران،
2- اقبالی،سید رحمان،هویت معماری معاصر ایران :بررسی تطبیقی نظریه ها و تجربه ها ،رساله دکتری ،دانشگاه تهران، تهران،
3- حبیبی، سید محسن، از شار تا شهر،دانشگاه تهران، تهران ،
4- حجت،عیسی،هویت انسان ساز،انسان هویت پرداز(تاملی در رابطه هویت و معماری)،نشریه هنرهای زیبا،شماره 24، تهران،
5- دهخدا،علی اکبر،لغت نامه دهخدا، دانشگاه تهران، تهران،
6- نجم آبادی، محمد حسین ،مسجد شیخ لطف الله و ویژگیهای آن ،نشر فرزان،
7- سلطان زاده،حسین،فضاهای شهری در بافت های تاریخی ایران،دفتر پژوهشهای فرهنگی،تهران،
8- فکوهی، ناصر (1383) انسان شناسی شهری، تهران، نی
9- معین ،محمد،فرهنگ معین، انتشارات امیر کبیر، تهران،
10- نصر، سید حسین ،معرفت و امر قدسی،ترجمه فرزاد حاجی میرزایی،نشر فرزان،تهران ،
11- نقی زاده، محمد، ادراک زیبایی و هویت شهر در پرتو تفکر اسلامی، انتشارات شهرداری اصفهان، اصفهان،
12- هنرفر،لطف الله، میدان نقش جهان، خوشه، تهران،
13- نقی زاده، محمد، رابطه هویت “سنت معماری ایران” با “مدرنیسم”و “نوگرایی”، نشریه هنر های زیبا،شماره 7،تهران،
14- هاشمنژاد، هاشم،”فضای شهری سند تاریخی شهر و شهروندان” معماری و فرهنگ، شماره 24،
احمدرضاکابلی (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر)
چکیده
لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم احق ان تقوم فیه: و همان مسجد که بنیانش از اول بر تقوای محکم بنا گردید بر اینکه در ان اقامه نماز کنی سزاوار تر است. (توبه 108)
درآیات متعددی در قران کریم به اهمیت مسجد در زندگی اشاره شده است و کلمه مسجد فقط برای پرستش به کار نرفته بلکه عبادتگاه موحدین در سایر ادیان الهی است
مقاله حاضر به نقش جایگاه مسجد شیخ لطف اله که عنصر شاخص و هویت کالبدی در میدان نقش جهان با عناصر پیرامون خویش دارا می باشد را بررسی می نماید.مسجد ازلحاظ ارزش فرهنگی و عنصر زیبا شناسانه کاملا هماهنگ با محیط می باشد و روند شکل گیری سازمان فضای میدان به عنوان محور و عنصر اول قرار دارد و دارای سلسله مراتب منطقی و کیفیت هویتی می باشد و مهمترین شاخص ان مکانیزم نور و نداشتن صحن و مناره و گنبد کم ارتفاع و محراب بی بدیل آن و کتیبه ها و طره های که با گلدان مرمر صورت گرفته است و همچنین اندازه کوچک و هماهنگی با بناهای اطراف میدان و داشتن خط ثلث بسیار زیبا با کاشی سفید معرق را دارا می باشد
عناوین اصلی مقاله پس از ذکر مقدمه عبارتند از :نقش مسجد در میدان- نقش نور در میدان-مکانیزم نور و سلسله مراتب فضایی مسجد
واژگان کلیدی:مسجد- هویت- نور- محراب- زیبایی شناسانه- گنبد
مقدمه
نور باعث و بوجود آورنده تضاد در معماری اسلامی می باشد
از جمله علوم و عناصری که می توان به نقش نور ر آن اشاره داشت هنر معماری است. در هنر معماری نور یکی ازاجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از
قبیل ساختار – نظم فضایی- مصالح- رنگ و; مطرح می شود. ودر طراحی به عنوان
یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی دیگر از مهمترین مشخصه های نور
طبیعی توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف میشود
نور نماد عقل الهی و منشاء تمام پاکی ها و نیکی هاست و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یکی هدف نهایی می باشد و نور اولین شرط برای هر نوع ادراک بینایی است. نور جزئی از ذات زندگی انسان می باشد
در معماری اغلب بناهای مذهبی- نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود. و در بسیاری از فرهنگ ها نور یا خورشید به عنوان منبع نور- عنصری خدایی محسوب می شود
فضاهای عمیق و تاریک مساجد اسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحای و معنوی می باشد. انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم اشیاء و احجام در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته وبا این عمل به نوعی خلسه فرو می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود هستی در درونش بیدار می شود
اولین تاریکی که می توان نام برد سده ی سوم هزاره چهارم ق.م می باشد. که در آن زمان جهت کسب نور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در دیواره های خارجی استفاده می کرد
نور شفافترین نرم ترین و آسانترین و ارزانترین مواد ساختاری موجود در تولید کیفیت ها واشیاء مورد نیاز محیط انسانی است. چیزی است که امکان شخصت سازی و حیاط بخشیدن به فعالیتهای روزمره و با نمائی زندگی در تصورات و حالات روانی متغیر را فراهم می سازد نور میتواند در فضای خشن و بی روح همچون مبلی راحتی از ما استقبال کند. بدین دلیل نور مناسب ترین مده ساختاری است ک میتواند به فعالیتهای روزمره ما شکل- زیبائی-لذت و راحتی ببخشد
هر فضا نور دو چهره می یابد نور در عصر دوره زمانی احساس و مفهومی خاص به معماری و زندگی داده است. آن زمان که آتش در آتشکده ها در عهد زرتشت مقدس بوده بخاطر نور و گرماایآن بوده بدین ترتیب نور نیز مورد ستایش قرارمی گرفته و نور یک حس خدایی بودن را القاء می کرده است و نور اولین شرط برای هر نوع ادراک بینایی است. در تاریکی مطلق ما نه فضا را می توانیم ببینیم و نه رم و رنگ را ولی با این همه حال نور تنها یک ضرورت فیزیکی نمی باشد. بلک ارزش روانشناختی آن یکیاز مهمترین عوامل زندگی انسانی در همه زمین هاست
خانه ها و مساجد
در معماری اسلامی به حکم آن که از همه تجربیات معماری دینی ی از خود حداکثر بهره ممکن را اندوخت و حیقت دینی را در کاملترین گونه ممکن اعلام داشت. شاخص ترین لوه معماری دینی به شمارمی رود. ماهیت اینمعماری سازگاری با ماهیت ایلام و عناصر ساختاری و تزئینی آن پیوسته از ارزشهای مستمر در نهاد اسلام پیروی کرده است
در قرآن سوره ای به نام نور وجود دارد که در آن شخصا” نور خدا رابه چراغی شبیه می داند چراغی که نور را در میان محظه ای شیشه ای نگه می دارد حتی می تواند شکل فیزیکی محراب را همچون کشتی های بالارونده یک شعله ای نورانی دانست و کاشی های براق و شیشه گون در بدنه معراب را نیز می توان همان حفظه ی شیشه ای تصور کرد ر معماری اسلامی ماسجد نور را به صورت تابیده در نقطه ای خاص نداریم
برای اینکه اولا” در مسجد نقطه ای خاص نداریم ثانیا” تنها و تنها روشنائی برای مسجد کافی است و حتی در زیر گنبد و یا در کنار محرلب ما شاهد تعبیرصوفی مشربانه ی نور سیاه هستیم نور گیری های زیر گنبد ها هم طوری ساخته می شده اند که به جای تامین و انتقال نورروشنایی نقطه ی ضعیف جدی به شمار نمی آید زیر نور همیشه از پشت سر جماعت می تابد و بر روی محراب و امام تمرکز می یابد
کلا” در معماری تاکید بیشتر بر روی برخی از بخشهای نما می توان از نور طبیعی بهره جست بدین گونه که با ایجاد بر آمدگی ها و فرو رفتگی هایی بر روی محل مورد نظر سایه های در بخشهایی از نما ایجاد نمود که تاکیدی بر روی بخش مذکور باشند و از نور برای شدت بخشیدن به هدفی مانند مرتفع نشان دادن فضایست برای مثال در معبد پانتئون نوری که از نورگیر موجود در مرکز گنبد معبد به درون می تابد فضای تاریکتر داخلی را از لحاظ عمودی کشیده تر نشان می دهد
نور و تاریکی در کنار فضا و سطح به یک راز تبدیل می شوند
در همه کتابهای آسمانی و آئین های کهن نور ماد هستی و پاکی و الویت است. این خاصیت که نور به صورت مستقل در هستی ظهور می کند و واسطه ای ست برای دیدن و درک کردن پدیده های اطراف با مفاهیم عینی و انتظاعی نور را به ساحده ای درفضا تدیل کرده است برای مثال فضایی که با نور ضعیف مذین شده اند می تواند نوعی حالت خلسه در انسان ایجاد کند. از این رو در بسیاری از آرامگاه ها و یا بناهای مذهبیس می توانیم شاهد تابش شعاع های خیف تر به درون فضای تاریک داخلی باشیم
در بناهای مذهبی نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود. به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است فضاهای عمیق تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجد اسلامی که از عنصر نور مذین شده اند به خوبی ادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشد انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند. با مشاهده سایه های مبهم از اشیاء و احجم در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته وبا این عمل به نوعی خلسه فرومی رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود هستی در درونش بیدار می شود
نوردر تاریکی حامل پیام ها و اشاراتی برای انسان است وازاین خاصیت در مشخصکردن ورودی ها خروجی های می توان جست نور در ساختمان و خارج آن به عنوان یک راهنما عمل می کند