تحقیق هنر ریاضیات در word دارای 104 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق هنر ریاضیات در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق هنر ریاضیات در word
مقدمه
فصل اول : زیباشناسی ریاضیات
1-1 واژه شناسی و تعاریف
1-2 ریاضیات کلید طلایی برای زیبایی شناسی
1-3 نقش ریاضیات در زندگی بشر و در شناخت طبیعت
1-4 انگیزه پیشرفت ریاضیات
1-5 هنر و کاربرد ریاضیات
1-6 ریاضیات و زندگی
1-6-1 فاکتور گیری(خاطره ای از آقای x)
1-6-2 در جستجوی یک رابطه ریاضی در خطبه عقد
1-6-3 منطق و سرود ملی ژاپن
1-7 ریاضیات و علوم دیگر
1-8 ریاضیات و صنعت
1-9 نقش ریاضیات و هندسه در تقویت قوه تفکر
1-10 آموزش ریاضی به کودکان
1-11ریاضیات در موسیقی
1-11-1 اهمیت عدد 12
1-11-2 تقارن و موسیقی
1-11-3 ریاضیات و نتنویسی
1-11-4 سیستمهای شمارشی در موسیقی
1-12 نقش ریاضیات در مسئله یابی فرایند مدیریت روابط مشتری (CRM)
1-13 کاربرد منشور در طبیعت
1-14 کاربردی از ریاضیات در اعمال جراحی زیبایی
1-15 حتمیت و قطعیت
فصل دوم :کاربرد ارقام
2-1 مقدمه
2-2 رقم صفر
2-3 رقم شش “رقم عدد شیطانی”
2-4 رقم هفت
2-5 رقم سیزده
2-6 رقم نوزده
فصل سوم : نسبت طلایی
3-1 جواهر هندسه
3-2 آشنایی با نسبت طلایی GOLDEN RATIO)
3-3 کاربرد های نسبت طلایی
3-3-1 هنر نسبت طلایی در اهرام مصر
3-3-2 نسبت طلایی در خوشنویسی
3-3-3 نسبت طلایی در عکاسی
3-3-4 نسبت طلایی در بدن انسان
3-3-5 نسبت طلایی در دندان پزشکی
3-3-6 نسبت طلایی در میان جانداران
3-3-7 نسبت طلایی در گیاهان
فصل چهارم :نظریه فازی
4-1 نظریه مجمو عه های فازی
4-2 ریشه های تاریخی تفکر فازی و پیدایش مجموعه های فازی
4-2-1 تعاریف منطق و پیشینه آن
4-2-2 ریشه های تفکر فازی
4-2-3 پیدایش فازی
4-3 اساس کار محصولات فازی
4-4 تفکر فازی در آموزش ریاضی
4-5 همزیستی زیست شناسان با ریاضی دانان
فصل پنجم : فراکتال ها
5-1 هندسه جهانی پرآشوب(فراکتال ها)
5-2 تعریف آشوب
5-3 فراکتالها
فصل ششم : تقارن
6-1 تقارن انعکاسی
6-2 تقارن دورانی
6-3 تقارن انتقالی
6-4 تقارن در ریاضی
6-5 تقارن در فیزیک
6-6 تقارن انعکاسی در زمان
6-7نمونه ها یی از اشکال تقارنی
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق هنر ریاضیات در word
1ربیعی،محمد،مجله اتحاد،شماره ی 1 ،سال 1383
2رضوی ،ملیحه ،ریاضیات و طبیعت ،پایان نامه جهت اخذ دوره کارشناسی ریاضی ،مرکز تربیت معلم شهید خورشیدی ،سال
3 شهریاری،پرویز ،فرهنگ ریاضیات ،نشر شارع ،سال 1385
4 گویا ،زهرا ،مجله های رشد آموزش ریاضی
چکیده
ریاضیات در زندگی کاربرد زیادی دارد ولی طوری باید به ریاضی نگاه کرد که آن رشته ای از زندگی باشدواگر طرز راه حل چنان باشد که زود به جواب برسیم خیلی آسانتر می باشد.از جمله این کاربردها،کاربردهای فردی است، چون برای کارهایی که انجام می دهیم به طور روزانه اعمال ریاضی به کار میرود مانند ضرب، تقسیم، برای خریدهای روزانه و ;دانستن علوم ریاضیات در کارهای روزمره حتی اگر بسیار اندک و کم باشد نیز می توان راه گشای مفیدی در زندگی انسان ها باشد با پیشرفت علوم و تکنولوژی می توان گفت ریاضی در دنیا حرف اول را می زند. پس باید همیشه ریاضی را دانست و از آن بهره مند گرفت
اگر به اطراف خود بنگریم مجموعه ای از اشکالی را می بینیم که هر روز از برابر چشمان ما می گذرد: مربع های پهن یا باریک ، کره ها و دایره های بزرگ و کوچک و; و این همان هندسه است. هندسه همان هنر ریاضی است هنری که به اشکال می پردازد و با زبان مخصوص به خود دنیای اطراف ما را توصیف می کند.و قدرت درک و استدلال و تجزیه و تحلیل را بالا می برد
چون زبان طبیعت به زبان ریاضی است پس ریاضی کمک به فهم رابطه میان عناصر طبیعت می کند
ریاضیات پایه همه علم هاست و تنها تفاوت و در واقع مزیتی که بر سایر علم ها دارد ، منطق آن است
اهمیت فوق العاده ای که ریاضیات ، در جامعه ی امروزی و در فعالیت های گوناگون تخصص ها دارد، بر کسی پوشیده نیست . باوجود این ، خیلی زیاد نیستند کسانی که علاقمند به ریاضیات باشند.البته تنها کسانی که کارو فعالیتشان به ریاضیات مربوط میشود،علاقمند به ریاضیات نیستندبلکه کم هم نیستند مشتاقانی که ساعت های فراغت خود را،باریاضیات می گذرانند.همه ی این ها چه حرفه ای ها و چه علاقمندان ، نه تنها فایده و اهمیت ریاضیات را می شناسند بلکه در ضمن به ریاضیات شوق می ورزند و می توانند زیبایی و ظرافتی که در مسأله ها ، قضیه ها و روش های ریاضی وجود دارد را احساس کنند
احساس و منطق را با هیچ نیرویی نمی توان از هم جدا کرد و هر جدایی ساختگی منجر به تحریف هر دوی آنها می شود . هر احساس اگر احساس واقعی باشد، خردمندانه است چراکه احساس واقعی نمی تواند جدا از اندیشه و خرد آدمی پدید آید
مقدمه
چه چیزی در ریاضیا ت وجود دارد که آن را نمونه عالی دقیقه و کمال مطلوب علومی که بر پایه این امتیاز نرسیده اند می سازد؟آرزوی پژوهندگان جوان،لااقل در میدان زیست شناسی و علوم اجتماعی،این است که معیارها وشیوه هایی را گسترش دهند که به این علوم امکان دهد تا در زمره علومی که راه رشد و تکامل دائمی را می پیمایند و تسلط ریاضیات را پذیرفته اند در آیند
ریاضیات نه تنها الگویی است که علوم دقیقه می کوشند تا ساختمان خود را مطابق با آن طرح ریزی کنند،بلکه ملاتی است که اجزای این ساختمان را به یکدیگر می چسباند و آن را پا بر جا نگاه می دارد.در واقع تا وقتی که یک پدیده مورد بررسی به صورت قانونی ریاضی مورد مطالعه قرار نگرفته باشد،نمی توان آن را حل شده تلقی کرد
چرا این اعتقاد به وجود آمده است که فقط جریانات ریاضی می توانند برای مشاهده تجربه و تفکر، آن دقت و آگاهی و اطمینان محکمی را که علم واقعی ایجاب می کند فراهم آورند؟
جهان علم همواره برای ریاضیات ارزش خاصی قائل بوده و آن را بالاتر از سایر رشته های دانش تلقی کرده است. یکی از علل و موجبات این امر آن است که در ریاضیات صحبت از احکامی است مسلم و قطعی و محقق، حال آنکه در مورد رشته های دیگر علوم این طور نبوده و احکام آنها ،کمابیش، قابل بحث و انتقاد است.و چه بسا آنچه که مورد تایید و توجه است، فردا ، با کشف واقعیت های تازه، بی اعتبار می گردد و جای خود را به نظریه های نوین می سپارد. بعلاوه قضیه ها و احکام ریاضیا ت بحث در باب موضوعات واقعی است نه آنچه صرفا زاییده تخیلات بشر باشد.از این گذشته،پس از آنکه اولیه و اصلی (علوم متعارفه) این علم و همچنین روشهایی که باید به کمک آنها سایر قضایا را استنتاج کرد مورد توافق وحدت نظر قرار گیرد،کلیه کسانی که به حل وبحث قضایا و احکام ریاضی بپردازند،به نتیجه منطقی یکسان خواهند رسید
شهرت ریاضیات به عنوان علوم دقیقه علت وسبب دیگری هم دارد و آن اینکه تنها ریاضیات است که می تواند به علوم طبیعی تا حدی قطعیت بخشد و آن ها را به صورتی دقیق تر و کلی تر در آورد.حصول این معنی بدون ریاضیات امکان ندارد
ریاضیات واقعا می تواند کلید شناخت دنیای فیزکی و بیولوژیکی ابزار بسیار موثری برای ایجاد یک نظام ذهنی منطقی برای جامعه باشد
حکیم عمر خیام، ریاضیدان ، اختر شناس و رباعی سرای بزرگ نیمه دوم سده ی پنجم و ابتدای سده ی ششم هجری، در مقدمه کتاب جبر خود می گوید:”ریاضیات به پیش گامی سزاورتر است.”
کارل فردریک گوس،ریاضیدان بزرگ آلمانی، ریاضیات را “سلطان همه دانش ها ” می دانست
آ.د.الکساندرف ریاضیدان و فیلسوف معاصر روسیه،موضوع را روشن تر می کند، او می گوید:”سر چشمه زنده بودن ریاضیات ، در این جاست که مفهوم ها و نتیجه گیری های آن، ناشی از واقعیت است و کاربرد فراوانی در سایر دانش ها، صنعت و در همه زمینه های مربوط به زندگی بشر، پیدا می کند واین مهم ترین مطلب برای درک ریاضیا ت است
ولی بحث به همین جا خاتمه نمی یابد.باید گفت اگر در تصور خود، ریاضیات را از مجموعه دانش های موجود بشر خارج کنیم ، نه تنها تمامی صنعت و تمدن امروزی فرو می ریزد و تمامی دانش های دیگر ، تکیه گاه اصلی خود را از دست می دهند،حتی، انسان در زندگی روزمره عادی و ابتدائی خود هم فلج خواهد شد و تمامی روابط انسانی موجود، به صورتی فاجعه آمیز ، از هم خواهد گسست-بی جهت نیست که “ریاضیات”-دست کم به معنای مقدماتی و ابتدایی آن-همیشه با بشر همراه بوده است و تاریخی به قدمت تاریخ بشر دارد
همه ما از کاربرد ریاضیات در دانش هایی همچون اختر شناسی،فیزیک، مکانیک آگاه هستیم، ولی در زمان ما ریاضیات توانسته است دامنه نفوذ خود را ، حتی در دانش هایی که به کلی دور از ریاضیات به حساب می آمدند،همچون تاریخ نویسی، پزشکی،روانشناسی، زبان شناسی، جامعه شناسی و غیر آن گسترش دهد و دانش های مثل اقتصاد،زیست شناسی،زمین شناسی، و غیره تا حد زیادی به طور کامل،چه از نظر به کار گرفتن رابطه های ریاضی چه از نظر استفاده از روش های ریاضی، شکل ریاضی به خود بگیرند
در اینجا سخنی از هرمان ویل ریاضیدان معروف می آوریم:”باید توجه داشت که ریاضیات، نقشی بسیار جدی در شکل گیری فرهنگ معنوی ما دارد. دانش ریاضی هم، شبیه آفرینش های اساطیری، ادبیات و موسیقی، یکی از حوزه های خلاقیت خاص را تشکیل می دهد که، در آن، ماهیت انسانی او، یعنی کشش به سمت فضای معنوی زندگی، که خود یکی از مظاهر هماهنگی جهانی است، آشکار می شود
گر چه دریای ژرف ریاضیات را کرانی نیست ولی با توجه به نیاز جامعه، در شناسایی طبیعت متغیر و تحول به منظور شناخت ناشناخته ها، ایجاب می نماید که هر چه بیشتر با علم ریاضی و مفاهیم کاربردی آن آشنا گردیم
1-1 واژه شناسی و تعاریف
نخستین مفهوم ها و ایده آل های ریاضی ،به طور مستقیم از طبیعت ،محیط زندگی و نیاز های عملی انسان گرفته شده اند. کشیدگی درخت و راست بودن قامت انسان و دست ها و پاها ی او ،در نقاشی های انسان های نخستین به صورت خط راست و رنگین کمان طرح صورت و سر آدمی به صورت خط خمیده در آمده اند و انگشت های دست و سپس سنگریزه ها برای شمردن بکار گرفته شد. به این ترتیب نخستین مفهوم های ریاضی به صورتی مبهم و آمیخته با دیگر مفهوم ها شکل گرفت
1 واژه ریاضیات:ریاضیات به جای واژه یونانی «ماته ماتیکه » mathematike گذاشته شده است که خود از «ماته ما » mathema به معنای «دانش » و «دانایی » آمده است
2 طبیعت : بخشی از جهان که بشر در ساختن آن دخالتی ندارد و عینیت داشتن و در خارج از ذهن محقق باشد
3 تقارن : مطابقت شکل ها و ترتیب اجزا در دو سوی یک نقطه یا صفحه را می گویند
4 خود متشابهی : اگر سیستمی به آن درجه بی نظمی برسد که اگر یک قطعه کوچک آن را بزرگ کرده و تکرار کنیم کل سیستم تولید شود ،به آن سیستم خود مشابه گویند
5 فراکتال : واژه فراکتال را در سال 1975 از کلمه لاتین فراکتوس به معنی سنگی که به شکل نا منظم شکسته و خرد شده است ساخته اند. فراکتال ها شکل هایی هستند که بر عکس شکل های هندسی اقلیدسی به هیچ وجه منظم نیستند . این شکل ها ،اولا : سراسر نا منظم اند . ثانیا : میزان بی نظمی آنها بر همه مقیاس ها یکسان است
6 آشوب : در فاصله زمانی که یک نظم بی نظمی تبدیل می شود آشوب نامیده می شود
1-2 ریاضیات کلید طلایی برای زیبایی شناسی
ج.ه هاردی” ریاضی دان انگلیسی معتقد است :« معیار ریاضی دان مانند معیار نقاش یا شاعر ، زیبایی است . اندیشه ها هم مانند رنگ ها یا واژه ها باید در هماهنگی کامل و سازگار با یکدیگر باشند . زیبایی نخستین معیار سنجش است . »
اگر این را بپذیریم که ، تصور و خیال ، یکی از سرچشمه های اصلی آفرینش های هنری است ، آن وقت ناچاریم قبول کنیم که ، در ریاضیات هم ، دست کم عنصر های زیبایی و هنر وجود دارد چرا که مایه ی اصلی کشف های ریاضی ، همان تصور و خیال است
به قول ولادیمیر ایلیچ نویسنده ی « دفاتر فلسفی » ، تصور و خیال « حتی در ریاضیات هم لازم است ، حتی کشف حساب دیفرانسیل و انتگرال هم ، بدون تصور و خیال ،ممکن نبود . »
با هیچ نیرنگی ، نمی توان از کشش انسان ها به سمت زیبایی ها جلوگیری کرد و آن چه زشت و نازیبا است را جانشین زیبایی ها کرد
طبیعت عنصر تقارن را عنوان نشانه زیبایی به هنرمند تلقین میکند و سپس ریاضیدان با کشف قانونمندیهای تقارن به مفاهیم شبه تقارن , تقارن لغزنده میرسد و کوبیسم را به هنرمند (نقاش ، شاعر یا موسیقیدان) تلقین میکند. نغمهها و آواهای موجود در طبیعت الهام دهنده ترانههای هنرمندان بوده و ریاضیدانان با کشف قانونهای ریاضی حاکم بر این نغمهها و تلاش در جهت تغییر و ترکیب آنها گونههای بسیار متفاوت و دل انگیزی در موسیقی آفریدهاند. هر زمان که محاسبه درست ریاضی در نوشتههای ادبی رعایت شده، آثار جالب و ماندگار و نزدیک به واقعیت و قابل قبول برای مخاطب خلق شده است. یکی از نمونههای این مساله رعایت توجه صحیح آندره یه ویچ در افسانه ثروتمند فقیر به محاسبات ریاضی در داستان خود میباشد (البته بدون وارد کردن محاسبات عددی) که آن را به اثری ماندگار و قابل پذیرش تبدیل کرده است. ترسیمهای هندسی و نسبت زرین کمک شایانی به هنرمندان معمار و برج ساز و … میکند.
در واقع تمامی عرصه ریاضیات سرشار از زیبایی و هنر است. زیبایی ریاضیات را می توان در شیوه بیان موضوع ، در طرز نوشتن و ارایه آن در استدلالهای منطقی آن ، در رابطه آن با زندگی و واقعیت ، در سرگذشت پیدایش و تکامل آن و در خود موضوع ریاضیات مشاهده کرد.
افلاطون ، تقارن را مظهر و معیار زیبایی می دانست و چون ، گمان می کرد تنها هندسه است که می تواند رازهای هندسه را بر ملا کند و از ویژگی های آن برای ما سخن بگوید ، به هندسه عشق می ورزید و بر سر در آکادمی خود نوشته بود : « هر کس هندسه نمی داند وارد نشود . »
هندسه ، همچون دیگر شاخه های ریاضیات ، زاده ی نیازهای آدمی است ، ولی در این هم نمی توان تردید کرد که ، در کنار سایر عامل ها یکی از علت های جدا شدن هندسه از عمل و زندگی و شکل گیری آن به عنوان یک دانش انتزاعی ، کشش طبیعی آدمی به سمت زیبایی و نظم بوده است . و هرچه هندسه تکامل بیشتری پیدا کرده و عرصه های تازه ای را گشوده ، نظم و زیبایی خیره کننده ی آن ، افزون تر شده است
از همین جا است که ، یکی از راه های شناخت زیبایی ریاضیات و به خصوص هندسه ، آگاهی بر نحوه ی پیشرفت و تکامل آن است . مفهوم نقطه و خط راست ، از کجا آغاز شد و چگونه از فراز و نشیب ها گذشت ، تا به ظرافت و شکنندگی امروز رسید . ما در طبیعت دور و بر خود ، نه تنها نقطه و خط راست هندسی ، بلکه دایره مستطیل و کره و متوازی السطوح هم به معنای انتزاعی خود نمی بینیم