مقاله دستگاه تراش و فرز در word دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله دستگاه تراش و فرز در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله دستگاه تراش و فرز در word
1- مقدمه
تاریخچه مختصر از شرکت ایران خودرو :
2- معرفی سالن تراشکاری موتورسازی :
تراشکاری قسمت جنوبی سالن موتورسازی :
3-فعالیتهای انجام شده د رطول دوره کارآموزی:
4-معرفیماشینهایابزارازنظرنوعکاربردوتوضیحعملکردقسمتهایمختلف آنها :
4-1دستگاه تراش :
(4-1-1)قسمتهای مهم دستگاه تراش
(4-2-1) توضیح کاربرد وقستمهای مهم دستگاه تراش :
(4-3-1) متعلقات دستگاه تراش
(4-4-1) توضیح کاربرد متعلقات دستگاه تراش
(4-5-1) عملیات اصلی تراشکاری :
(4-6-1) انواع رنده ها
(1-2)عملیات اصلی فرزکاری
(2-2) قسمت هایمهم این دونوعدستگاه
(3-2) متعلقات دستگاه فرز
4-شمش های موازی
(5-2) انواع تیغ فرزها
منابع مورد استفاده :
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله دستگاه تراش و فرز در word
-1اطلاعات بدست آمده از همکاران محترم درقست تراشکاری معاونت نیرومحرکه
-2اطلاعات داده شده توسط آقای مهندس تقی زاده در واحددرسی ماشینهای یونیورسال
-3شکل های استفاده شده :از کتاب ماشینهای ابزار نوشته آقای مهندس صادقی
1- مقدمه
تاریخچه مختصر از شرکت ایران خودرو
شرکت ایران خودرو (سهامی عام ) تحت پوشش سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران می باشد. تاریخ تاسیس شرکت درمرداد ماه 1341 با شماره ثبت 7352 وبا نام شرکت سهامی کارخانجات ایران ناسیونال می باشد
اولین محصولات تولیدی شرکت را اتوبوسهای مدل 321و 319 ومینی بوس تحت لیسانس دایملر بنز تشکیل می داد سپس درتاریخ 20/6/1345 اجازه تاسیس کارخانجات انواع خودروسواری 4 سیلندر از طرف شرکت تالبوت به این شرکت اعطاء شد. واز اواخر سال 1345 تولید خودروسواری پیکان 1600 دراین شرکت شروع شد. درسال 1350 مطالعه برای ساخت موتور پیکان وبالابردن تیراژ تولید دراین شرکت شروع شد که نتیجه آن به احداث کارخانه ریخته گری شرکت ایران خودرو که در آن انواع قطعات چدنی موتور از قبیل سیلندر ، سرسیلندر ،اگزوزدود فلایویل ،کپه یاتاقان سیلندر وچرخ دنده میل سوپاپ و… تولید می شود ،منجر شد ،لازم به توضیح است که ریخته گری شرکت باتوجه به اطلاعاتی که اینجانب از همکاران شاغل دراین کارخانه بدست آورده ام هم اکنون قطعات جدید دیگری مانند کاسه چرخ –دیسک ترمز – منیفلد هوا و توپی چرخ پیکان را نیز شروع کرده است که قسمتی از این قطعات که از کیفیت بالائی هم برخودار است به کشورهای اروپائی مانند فرانسه و آلمان صادر می شود.کارخانه موتورسازی شرکت ایران خودرو نیز درسال 1350 باهدف ساخت بدنه موتور پیکان وهم چنین مونتاژ موتور تاسیس گردید این کارخانه شامل دوبخش ماشین شاپ ومونتاژ موتور می باشد. درقسمت ماشین شاپ قطعات سیلندر ،سرسیلندر کپه یاتاقان –فلاویل ، منیفلد دود درخطوط جداگانه ماشین کاری شده وسپس به قسمت مونتاژ موتور منتقل می گردند
وضعیت فعلی کارخانه به شرح زیر است
محصولات تولیدی شرکت به ترتیب عبارتند از
1- خودرو سواری پیکان با موتور انژکتوری وکاربراتور
2- خودروسواری پژو405Gli, 405 Glx
3- خودروسواری پژو RD
4- خودروسواری سمند
5- خودرو سواری پارس
6- خودرو سواری پژو
7- خودرو وانت پیکان
2- معرفی سالن تراشکاری موتورسازی
تراشکاری قسمت جنوبی سالن موتورسازی
این سالن که درمحوطه ای به مساحت تقریباً 800 متر مربع قراردارد درضلع جنوبی سالن موتور سازی واقع شده است. تجهیزاتی که دراین قسمت موجود است به شرح زیر است
1- دستگاه تراش تبریز 8 دستگاه
2- دستگاه تراش انگلیسی 2 عدد
3- دستگاه سنگ محور 3 عدد
4- دستگاه سنگ کف ساب 2عدد
5- دستگاه اسپارک 2عدد
6- دستگاه فرز دیجیتال تبریز 2عدد
7- دستگاه فرز معمولی تبریز 2عدد
8- دریل رادیال 3عدد
9- صفحه تراش 2عدد
10- دستگاه جیکس بور 2عدد
3-فعالیتهای انجام شده د رطول دوره کارآموزی
اینجانب با توجه به آشنایی قبلی که بادستگاه تراش ،فرزودریل دردانشگاه داشتم ،درطول دوره کارآموزی نیز با دستگاههای فوق کار کردم
4-معرفیماشینهایابزارازنظرنوعکاربردوتوضیحعملکردقسمتهایمختلف آنها
4-1دستگاه تراش
برای تراش قطعاتی با مقطع دایره به فرم واندازه های مختلف ازدستگاه تراش استفاده می شود .این دستگاه ازنظر نوع وظرفیت درنمونه های کوچک وبزرگ تولید شده است اما از نظر ساختمان ونوع کار به سه دسته تقسیم می شوند
- دستگاه تراش ومرغک دار : این دستگاه درتمام کارخانه ها وکارگاها وحتی مراکز آموزشی نمونه هایی از آن وجوددارد (دستگاه تراش معمولی )
- دستگاه تراش پیشانی تراش: از این دستگاه ،برای تراش قطعاتی با قطر بسیار بالا استفاده می شود
- دستگاهتراش عمودی : برای تراش قطعاتبسیاربزرگ.قطور وسنگینیکهنمی توان روی سه نظام دستگاههای فوق الذکر سوار کرد از این دستگاه استفاده می شود. محور کارو محور دستگاه به صورت عمودی می باشد دراین نوع دستگاهها هدایت ابزار روی قطعه کار به مهارت خاصی نیازمند است
(4-1-1)قسمتهای مهم دستگاه تراش
باتوجه به شکل زیر قسمتهای مهم یک دستگاه تراش را می توان چنین معرفی کرد
1- جعبه دنده اصلی
2- جعبه دنده پیشروی
3- سوپرت
4- دستگاه حامل سوپرت
5- دستگاه مرغک
6- بستر ماشین
7- سینی ماشین
(4-2-1) توضیح کاربرد وقستمهای مهم دستگاه تراش
- جعبه دنده اصلی : شامل تعدادی چرخ دنده ،با قطرهای مختلف می باشد که حرکت اصلی خودرا از الکتروموتور می گیرندبا تنظیم سرعت دلخواه توسط اهرم های تعبیه شده روی همین قسمت،میتوانمحور اصلی (اسپیندل ) را باسرعت های متفاوت چرخاند. این چرخ دنده ها برای تنظیم سرعت وعده دوران مناسب جهت تراش قطعات با قطرها وجنس های مختلف تعبیه شده اند
همانگونه که گفته شد با تغییر اهرم ها می توان سرعت دلخواه ومورد نیاز را بدست آورد این سرعت به عوامل زیر بستگی دارد
1- جنس رنده
2- جنس قطعه کار
3- نوع تراش ( خشن کاری یا پرداخت )
4- مقدار عمق براده برداری
5- وضعیت وعمر ماشین
6- چگونگی خنک کاری
-جعبه دنده پیشروی
منظور از پیشروی ،حرکت سوپرت به صورت اتوماتیک به سمت یا دستی محوردستگاه می باشد.جعبه دنده پیشروی قسمتی از دستگاه تراش است که به کمک آن می توان سوپرت را به طور اتوماتیک به طرف محور دستگاه هدایت کرده. تغییر سرعت پیشروی مهمترین کار این جعبه دنده می باشد. معمولاً سرعت پیشروی با توجه به نوع تراش و فرم لبه برنده ابزار تغییر پیدامی کند که این تغییر سرعت پیشروی با توجه به نوع تراش وفرم لبه برنده ابزار تغییر پیدا می کند که این تغییر سرعت نیز با توجه به جدول پیشروی که روی همین جعبه دنده نصب شده کم یا زیاد می شود