برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 تجربیات مدون آموزشی معلم ریاضی در word دارای 57 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تجربیات مدون آموزشی معلم ریاضی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه تجربیات مدون آموزشی معلم ریاضی در word

مقدمه :    
کلید واژه ها :    
حیطه وظایف دبیر ریاضی :    
بیان تجربیات و تبیین آنها :    
1 ـ تدریس به روش اکتشافی که در کلاس استفاده می کردم :    
تبیین تجربه تدریس به روش اکتشافی در کلاس و توضیحات علمی آن :    
تعریف یادگیری اکتشافی :    
تکنیک های تدریس به روش مکاشفه ای:    
محاسن روش اکتشافی از دیدگاه برونر:    
معایب روش اکتشافی:    
تجربه 2 ـ استفاده از روش فعال در تدریس ریاضی    
تبیین و توضیح علمی تجربه دو یعنی استفاده از روش فعال در تدریس :    
تعریف روش فعال تدریس :    
سه اصل آموزش به روش فعال:    
محاسن روش فعال:    
معایب روش فعال:    
تجربه 3 : توجه به دانش آموزان ضعیف در کلاس    
تجربه 4: استفاده از روش بازگویی در تدریس ریاضی    
تبیین و توضیح استفاده از روش بازگویی در تدریس درس ریاضی:    
تجربه 5: نزدیکی به دانش آموزان در تدریس :    
بیان نکات ویژه در تدریس ریاضی حاصل تجربیات بنده :    
ده نکته مهم  که در تدریس ریاضیات باید رعایت شود (حاصل تجربیات )    
بررسی نکات تدریس ریاضی در مقطع راهنمایی حاصل تجربیات بنده    
انتزاعی بودن ریاضیات    
گستردگی کاربرد بی اندازه ی ریاضیات    
موانع ارتباطی در کلاس درس ریاضی    
روشی برای تبدیل واحد های اندازه گیری    
برای آموزش بهتر این مورد، ابتدا مساله ای به صورت زیر مطرح می کنیم:    
چالش های تدریس ریاضی و راهکارهایی برای بهبود آنها    
در ارتباط با اطلاع‌رسانی سیستم it و بهره‌وری بهینه از رایانه:    
روش های رفع چالش تدریس ریاضی :    
روش هایی جهت رشد و توسعه تفکر ریاضیات    
فرضاً برای آموزش هندسه ابتدا توجه به شکلها    
تمرینها    
هنر آموزش ریاضیات    
عوامل ضعف آموزش ریاضی و مشکلات مربوط به آن:    
الف) عوامل ضعف آموزش درس ریاضی که مربوط به محتوای کتاب‌های درسی ابتدایی و راهنمایی می‌باشد.    
1ـ محدودیت زمان:    
2ـ محدودکردن معلم در انتخاب محتوا و فعالیت مناسب    
3ـ عدم هماهنگی در ارائه مطالب محتوای درس:    
ب) عوامل ضعف آموزش ریاضی مربوط به خود مقطع راهنمایی    
به طور کلی نارسایی در یادگیری ریاضی را به دو قسمت تقسیم می‌کنند    
ج) عوامل ضعف آموزش ریاضی مربوط به روش‌های آموزش:    
د) علل ضعف آموزش ریاضی که مربوط به معلمان راهنمایی است:    
هـ) چند عامل دیگر از عوامل ضعف آموزش ریاضی    
ارائه راهکار  و برنامه آینده  برای تدریس بهتر ریاضی حاصل از تجربیات    
1 :   استفاده از روش های نوین تدریس    
2 استفاده از وسایل کمک آموزشی    
3 . استفاده از تکنولوژی های آموزشی    
4: استفاده از سرگرمی های ریاضی    
5: تهیه ی بروشور ، روزنامه دیواری و پژوهش های دانش آموزی    
6 : طراحی و برگزاری مسابقات ریاضی در خارج از کلاس    
7 : معرفی دانش آموزان موفق در پایان هر ماه    
10 مجلات رشد ریاضی ( رشد برهان) :    
ارائه راهکار برای برطرف سازی ضعف دانش آموزان در یادگیری دانش اموزان :    
نتیجه گیری    
منابع مآخذ    

بخشی از منابع و مراجع پروژه تجربیات مدون آموزشی معلم ریاضی در word

1ـ خلاقیت ریاضی، جرج پولیا، ترجمه پرویز شهریاری انتشارات فاطمی

2ـ روش تدریس ریاضی، محمد بهروش ـ علی‌اکبر جعفری ـ علی‌اضغر دانش‌فر

3ـ مجلات رشد ریاضی نشر به وزارت آموزش و پرورش

4ـ هاوسون وب ویلسون (1986) ریاضیات مدرسه در دهه 1990 ترجمه ناهید ملکی، نشر مرکز

5ـ مقاله نقدی بر روش‌های آموزش مقدمات ریاضیات مدرسه مجله رشد آموزش ریاضی

6ـ گویا زهرا، تغییر محتوای برنامه درسی ریاضیات مدرسه مجله رشد آموزش ریاضی

7ـ مجموعه مقالات دومین کنفرانس آموزش ریاضی کشوری، کرمانشاه

8ـ مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس آموزش ریاضی کشوری، مشهد

9ـ رحمانی، مهدی، اهداف آموزش ریاضی چیست؟

10ـ تبریزی، غلامرضا، ناتوانی در یادگیری ریاضی دانش‌آموزان ابتدایی

11ـ قدیری، هراتی، آزمایشگاه ریاضی

مقدمه

ابتدا مقدمه ای در باره درس ریاضی در زیر بیان می نمایم

ریاضـی یکی از چند درسـی اسـت کـه در باز کــردن ذهــن دانــش   آمــوز و آمــوزش چگونــه اندیشــیدن نقــش درجــه اول را دارد اما یادگیری درس ریاضی از معضلات دانش آموزان است و  روش های یاددهی آن یکی از مسائلی است که هر معلم ریاضی با آن مواجه می شود . همچنین با توجه به این که امروزه علم باسرعت واقعا باورنکردنی در حال گسترش است این سوال پیش می آید که چگونه می‌توان از میان انبوه اطلاعات و دانش تولید شده مناسب‌ترین، بیشترین و مورد نیازترین محتوا را انتخاب نموده و آموزش داد؟ و چگونه می‌توان انتظار داشت یادگیرندگان بهترین بهره را از آن ببرند؟ امروزه ، دیگر نیازی به دانش آموزانی نیست که فقط مخزن اطلاعاتی باشند که هیچ عملکردی در پی آن نیست . بلکه باید دانش آموزان امروزی بتوانند نیاز های خود را تشخیص  دهند و از میان اطلاعاتشان ، داده ی درست را برای هدفشان انتخاب بکنند و آن ها را به کار ببرند و بین معلومات و جهان واقعی ارتباط برقرار کنند . نظام‌های آموزشی جهان برای برطرف کردن معضلات موجود، به دنبال تغییر و اصلاح روش‌ها و سیاست‌های پیشین خود هستند.در میان راه حل‌ها و پیشنهادات گسترده موجود، ساخت و سازگرایی که برخاسته از نهضت فلسفی- اجتماعی است، می‌تواند پاسخی برای رسیدن به هدف آموزش برتر باشد. به‌جای آن که دانش از پیش‌ساخته شده را به دانش‌آموزان انتقال دهیم می‌توان تدبیری اندیشید که دانش‌آموز خود به تولید علم بپردازد ، در اختیار گذاشتن ابزار لازم، ایجاد شرایط مناسب و آموزش چگونه ساختن دانش ، لازمه  این کار است. که این همان مفهوم ساخت و سازگرایی است . در این مقاله سعی شده است که روش ساخت و سازگرایی برای تدریس درس ریاضی مورد بحث قرار گیرد و مراحل یک تدریس به این روش مطرح شود .در این تحقیق ابتدا به بیان تجربیات خود در زمینه تدریس ریاضی و سپس به تبیین روش های تدریس و ارائه پیشنهادات جهت تدریس بهتر ریاضی می پردازم .

کلید واژه ها :

تجربیات  تدریس، روش های تدریس ، ارائه برنامه و راهکار

حیطه وظایف دبیر ریاضی :

 بنده به عنوان دبیر ریاضی در دوره راهنمایی دارای وظایف زیر می باشم

اهتمام در به وجود آوردن محیطی کاملاً آموزنده و پرورش دهنده در کلاس درس منطبق با موازین و معیارهای اسلامی به طوری که زمینه شکوفا شدن استعدادهای فطری و خدادادی دانش آموزان از هر جهت فراهم باشد

- نظارت کامل بر رفتار و کردار دانش آموزان و دادن تذکرات لازم به آنان در مواقع لازم باتوجه به اصول و شیوه های تربیتی اسلامی

- سعی در ایجاد جو تفاهم و همکاری اسلامی بین دانش آموزان در یادگیری دروس و سایر امور و ارائه رفتاری کاملاً اسلامی در کلاس درس به نحوی که دانش آموزان نمونه و الگوی کامل از رفتار اسلامی را همواره مدنظر داشته باشند

- حضور به موقع در کلاس درس و سعی وافر در هدر نرفتن وقت دانش آموزان و اشتغال به تدریس موظف بر طبق برنامه هفتگی براساس ضوابط مصوب وزارت آموزش و پرورش

- تهیه طرح درس سال تحصیلی به منظور تخصیص مطالب برنامه به فواصل زمانی معین

- رسیدگی به حضور و غیاب دانش آموزان و ثبت غیبت آنان در دفتر مخصوص و ارائه گزارش لازم به رئیس آموزشگاه

- گروه بندی دانش آموزان از نظر استعدادهای مختلف جهت پیشبرد وضع تحصیلی آنان

- آموزش اصول نظری مواد و دروس فنی متناسب با برنامه آموزش علمی دانش آموزان

- آماده کردن وسایل لازم برای تدریس و تشریح در کلاس درس در صورت لزوم

- تشریح نمونه های ساخته شده مورد نیاز برای دانش آموزان طبق نقشه

- انجام امتحانات به منظور سنجش معلومات و یادگیری دانش آموزان برطبق مقررات و دستور عمل های مربوط

- تصحیح اوراق امتحانی و تسلیم ریز نمرات به مقام مربوط ظرف مدت مقرر برابر دستور عمل های مربوط

- برقراری و حفظ نظم در کلاس درس

- مطلع ساختن اولیاء دانش آموزان از وضع تحصیلی و اخلاقی فرزندانشان و تماس و ارتباط با آنان در حد لزوم

- گزارش به موقع وضع تحصیلی و اخلاقی دانش آموزان به مقام ذیربط

- گزارش در جلسات و شوراهای دبیران و همکاری با سایر مقامات مربوط در زمینه مختلف آموزش و پرورش

- همکاری با رئیس واحد آموزشی مربوط و اجرای دستورات در حدود مقررات وزارت آموزش و پرورش

- گزارش وضع درسی و کارآموزی دانش آموزان و هنرجویان به مقام مربوط

- سعی در مطالعه مداوم در روشهای تدریس و کتب تربیتی و علمی به منظور بالا بردن سطح آگاهی ها و مهارت های شغلی

- شرکت در کلاس های آموزش ضمن خدمت که توسط وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شود طبق برنامه

- مشخص نمودن تمرینات و برنامه هایی که لازم است دانش آموزان و هنرجویان و یا دانشجویان جهت تفهیم بهتر دروس در منزل انجام دهند و رسیدگی به کارهای انجام شده

- همکاری با انجمن اولیاء و مربیان واحد آموزشی مربوط

- انجام سایر امور ارجاعی عنداللزوم

بیان تجربیات و تبیین آنها :

 1 ـ تدریس به روش اکتشافی که در کلاس استفاده می کردم

یکی از روش هایی که بنده به عنوان دبیر ریاضی در کلاس استفاده می کردم .روش اکتشافی بود . بدین ترتیب که بنده راه حل ها را به دانش آموزان توضیح می دادم و حتی در بعضی مواقع راه حل را نیز توضیح نمی دادم و از دانش آموزان می خواستم خود با خواندن توضیحات کتاب مسئله را حل نمایند . این کار بنده باعث می شد که یادگیری در دانش آموز افزایش یابد . در این روش ذهن دانش آموزان به اکتشاف درباره پیدا کردن راه حل معطوف می شد و در نتیجه یادگیری آنها در این زمینه بسیار افزایش پیدا می کرد


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید