برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه در word دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه در word

چکیده  
مقدمه:  
1 – مراحل‌ پروژه‌  
1-1 تعریف  
2-1 مراحل‌ پروژه:  
3-1 مدیریت، برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه:  
4-1 کارفرما، مشاور و پیمانکار:  
5-1 جایگاه‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه:  
2 – مراحل‌ اجرای‌ یک‌ پروژه‌  
1-2 مرحله‌ نظری  
2-2 مرحله‌ طرح و برنامه‌ریزی  
3-2 مرحله‌ اجرا:  
4-2 مرحله‌ پایانی:  
3 – حرف‌ آخر  
منابع‌ و مآخذ  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه در word

1 – علی‌ حاج‌ شیرمحمدی، مدیریت‌وکنترل‌ پروژه، انتشارات‌ جهاد دانشگاهی‌ دانشگاه‌ صنعتی‌ اصفهان، بهار 1375
2 – مرتضی‌ نادری، شناسایی‌ و امکان‌سنجی‌ طرحها، نشریه‌ توسعه، مرداد 1377
3 – مهدی‌ غضنفری‌ و ماهور ملت‌پرست، کاربرد تئوری‌ فازی‌ در آنالیز پروژه‌های‌ سرمایه‌گذاری‌ به‌روش‌ منافع‌ – مخارج‌ – ششمین‌ همایش‌ دانشجویی‌ مهندسی‌ صنایع، دانشگاه‌ صنعتی‌ شریف، اسفند 1377
4 – حمید آلادپوش، دانش‌ مدیریت‌ پروژه، ناشر: مرکز فرهنگی‌ – انتشارات‌ حامی، نوبت‌ اول، 1377
5 – مهران‌ محجوب‌ و بهراد معین‌زاده، سیستم‌ مدیریت‌ پروژه، نشریه‌ صنایع، بهار وتابستان‌ 1376
6 – نیک‌ ابلنسکی، مهندسی‌ مجدد و مدیریت‌ دگرگون‌سازی‌ سازمانها، نشر اروین، چاپ‌ دوم، 1376
7 – شرکتهای‌ دولتی‌ و مناقصه‌ها، نشریه‌ توسعه، آذر 1378
8 – درباره‌ متن‌ جدید شرایط‌ عمومی، شرایط‌ خصوصی‌ و پیمان، نشریه‌ توسعه، آذر 1378
9 – موافقتنامه، شرایط‌ عمومی‌ و شرایط‌ خصوصی‌ پیمان، نشریه‌ 4311 (سازمان‌ برنامه‌ و بودجه، معاونت‌ امور فنی، 27/00/78)
10 – احمدعلی‌ پیروزفرد، پیمانهای‌ شرکت‌ ملی‌ گاز و معضل‌ اجناس‌ عهده‌ کارفرما، نشریه‌ توسعه، آذر 1378
11 – مجموعه‌ مقالات‌ نخستین‌ همایش‌ راهبردی‌ مهندسی‌ ارزش‌ در طرحهای‌ عمرانی، نشریه‌ 19-9-2-3 سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ کشور، معاونت‌ فنی

چکیده

‌ ‌می‌خواهیم‌ نگاهی‌ دوباره‌ داشته‌ باشیم‌ به‌ چهار مرحله‌ متوالی‌ چرخه‌ زمانی‌ یک‌ پروژه، تا پیش‌ نیازهای‌ واقعی‌ یک‌ نظام‌ مدیریت‌ پروژه‌ ایده‌آل‌ را به‌ویژه‌ در کشور خود بهتر بشناسیم. در هر مرحله، به‌ توضیحی‌ کلی‌ درباره‌ ماهیت‌ آن‌ مرحله، و بحث‌ در مورد برخی‌ مسائل‌ مهم‌ و حساس‌ (بر پایه‌ ویژگیهای‌ خاص‌ آن‌ مرحله) پرداخته‌ و سعی‌ کرده‌ایم‌ تا با تاکید بر سه‌ عامل‌ حیاتی‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت، نکاتی‌ در جهت‌ تدوین‌ یک‌ نظام‌ مناسب‌ برای‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ بیان‌ کنیم، سپس‌ گذری‌ بر وضعیت‌ و مشکلات‌ فعلی‌ پروژه‌های‌ داخل‌ کشور در آن‌ مرحله‌ و بعضا ارائه‌ راه‌حلهایی‌ برای‌ آنها، داشته‌ایم

‌ ‌قابل‌ توجه، آنکه‌ مطالب‌ مطرح‌شده‌ بر پایه‌ تجربه‌ مسئولیت‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ طرح‌ احداث‌ یک‌ کارخانه‌ شکر در کنار به‌کارگیری‌ مقالات‌ و کتابهای‌ علمی‌ مرتبط، تهیه‌ شده‌ است


مقدمه

‌ ‌نیم‌قرن‌ از به‌کارگیری‌ تکنیک‌های‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ می‌گذرد، باوجود این، به‌نظر می‌رسد که‌ در کشور ما تا دستیابی‌ به‌ یک‌ نظام‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ مطلوب، راهی‌ طولانی‌ در پیش‌ است. چرا که‌ بسیاری‌ از پیش‌نیازها و ملزومات‌ موردنیاز، پایه‌گذاری‌ نشده‌ و بعضاً‌ فراموش‌ شده‌اند
‌ ‌خوب‌ است‌ توجه‌ کنیم‌ که‌ دستیابی‌ به‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ ایده‌آل‌ در پروژه‌ای‌ میسر است‌ که‌ خود در مسیر ایده‌آل‌ حرکت‌ کند. گرچه، کنترل‌ پروژه‌ نیز به‌نوبه‌ خود در هدایت‌ پروژه‌ در مسیر صحیح، نقشی‌ اساسی‌ دارد، ولی‌ باید دید که‌ در پروژه‌های‌ داخلی‌ کشور، فعالیت‌ کنترل‌ پروژه‌ در چه‌ محدوده‌ای‌ است‌ و در حالت‌ ایده‌آل‌ چگونه‌ باید باشد

‌ ‌در این‌ نوشتار، ضمن‌ بررسی‌ چرخه‌ حیات‌ یک‌ پروژه‌ بحثی‌ در مورد وضعیت‌ پروژه‌ها، نقایص‌ موجود و راههای‌ رفع‌ آنها خواهیم‌ داشت

1 – مراحل‌ پروژه‌

1-1 تعریف

: یک‌ پروژه‌ مجموعه‌  ای‌ از فعالیتهاست‌ که‌ برای‌ دستیابی‌ به‌منظور یا هدف‌ خاصی‌ انجام‌ می‌گیرند. پروژه‌ها شامل‌ فعالیتهایی‌ هستند که‌ باید در تاریخهای‌ معین، با هزینه‌هایی‌ معین‌ و کیفیت‌ تعیین‌ شده‌ای، اجرا شوند

‌ ‌لازمه‌ موفقیت‌ هر پروژه، دستیابی‌ توامان‌ به‌ هر سه‌ عامل‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت‌ معین‌ است‌ و خارج‌شدن‌ هریک‌ از سه‌ عامل‌ مذکور از حدود تعیین‌شده، می‌تواند به‌ انجام‌ پروژه‌ای‌ ناموفق‌ و غیراقتصادی‌ منجر شود

سه‌ عنصر کارفرما، پیمانکار و مشاور، نقش‌ اصلی‌ را در کنترل‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت‌ دارند

2-1 مراحل‌ پروژه

معمولاً، پروژه‌ها را به‌ چهار یا پنج‌ مرحله‌ تقسیم‌ می‌کنند. در این‌ نوشتار، چهار مرحله‌ زیر را در هر پروژه‌ تعریف‌ می‌کنیم

1 - مرحله‌ نظری; 2 - مرحله‌ طرح‌ و برنامه‌ریزی; 3 - مرحله‌ اجرا; 4 - مرحله‌ پایانی

3-1 مدیریت، برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه

1-3-1 مدیریت‌ پروژه: مدیریت‌ پروژه‌ به‌کارگیری‌ دانش، مهارتها، ابزار و تکنیک‌های‌ لازم‌ در اداره‌ جریان‌ اجرای‌ فعالیتها، به‌منظور رفع‌ نیازها و انتظارات‌ متولیان‌ از اجرای‌ پروژه‌ است

مدیریت‌ پروژه‌ در اجرای‌ این‌ مهم‌ از دو بازوی‌ قدرتمند برنامه‌ریزی‌ و کنترل، بهره‌ می‌گیرد

2-3-1 برنامه‌ریزی: فرآیند برنامه‌ریزی، تعیین‌ توالی‌ و توازی‌ فعالیتهای‌ لازم‌ برای‌ اجرای‌ یک‌ پروژه، با درنظر گرفتن‌ زمان‌ مورد نیاز برای‌ اجرای‌ هر فعالیت‌ و کیفیت‌ تعیین‌ شده‌ برای‌ آن‌ فعالیت‌ است
‌ ‌در واقع، نخستین‌ گام‌ در تهیه‌ برنامه، شناخت‌ کامل‌ فعالیتها و درک‌ اقتصادی‌ترین‌ حالت‌ در تنظیم‌ سه‌ عامل‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت‌ است

3-3-1 کنترل‌ پروژه: فرآیندی‌ است‌ در جهت‌ حفظ‌ مسیر پروژه‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ یک‌ تعادل‌ اقتصادی‌ موجه‌ بین‌ سه‌ عامل‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت‌ در حین‌ اجرای‌ پروژه، که‌ از ابزار و تکنیک‌های‌ خاص‌ خود در انجام‌ این‌ مهم‌ کمک‌ می‌گیرد. در واقع‌ کنترل‌ اجرای‌ دقیق‌ و کامل‌ برنامه‌ تدوین‌ شده‌ برای‌ پروژه‌ است، به‌طوری‌ که‌ هنگام‌ خروج‌ از برنامه، بتوان‌ با تشخیص‌ علل‌ و طرح‌ اقتصادی‌ترین‌ فعالیتها، پروژه‌ را به‌ نزدیکترین‌ حالت‌ ممکن‌ در مسیر اولیه‌ و اصلی‌ خود بازگرداند. کنترل‌ پروژه‌ در این‌ راه‌ از سه‌ عامل‌ زیر بهره‌ می‌گیرد

  تعیین‌ وضعیت‌ واقعی‌ پروژ ه  مقایسه‌ وضعیت‌ واقعی‌ با برنامه    در نظر گرفتن‌ اقدام‌ اصلاحی

یادآوری: منظور از عامل‌ هزینه، هزینه‌ای‌ است‌ که‌ صرف‌ تهیه‌ منابع‌ (نیروی‌ انسانی، تجهیزات، مواد اولیه‌ و مصالح) می‌شود

4-1 کارفرما، مشاور و پیمانکار

براساس‌ تعریف‌ سازمان‌ برنامه‌ و بودجه

کارفرما، شخص‌ حقوقی‌ است‌ که‌ یک‌ سوی‌ امضاکننده‌ پیمان‌ است‌ و عملیات‌ موضوع‌ پیمان‌ را براساس‌ اسناد و مدارک‌ پیمان، به‌ پیمانکار واگذار کرده‌ است. نمایندگان‌ و جانشینهای‌ قانونی‌ کارفرما، در حکم‌ کارفرما هستند;

مهندس‌ مشاور، شخص‌ حقوقی‌ یا حقیقی‌ است‌ که‌ برای‌ نظارت‌ در اجرای‌ کار، در چارچوب‌ اختیارات‌ تعیین‌شده‌ در اسناد و مدارک‌ پیمان، از سوی‌ کارفرما به‌ پیمانکار معرفی‌ می‌شود;

پیمانکار، شخص‌ حقوقی‌ یا حقیقی‌ است‌ که‌ سوی‌ دیگر امضاکننده‌ پیمان‌ است‌ و اجرای‌ موضوع‌ پیمان‌ را براساس‌ اسناد و مدارک‌ پیمان، به‌عهده‌ گرفته‌ است. نمایندگان‌ و جانشینهای‌ قانونی‌ پیمانکار، در حکم‌ پیمانکارند

5-1 جایگاه‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه

اگر سه‌ عامل‌ کارفرما، مشاور و پیمانکار را در یک‌ سو و سه‌ عامل‌ دیگر زمان، هزینه‌ و کیفیت‌ را در سوی‌ دیگر در نظر بگیریم، می‌توان‌ جایگاه‌ و نقش‌ واحد برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ را اینگونه‌ تعریف‌ کرد

‌ ‌واحد برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه، باید فعالیتها، منابع‌ و ارتباطات‌ کارفرما، مشاور و پیمانکار را به‌صورت‌ مجزا و مشخص، چنان‌ طرح‌ریزی‌ و کنترل‌ کند که‌ بهترین‌ و اقتصادی‌ترین‌ حالت‌ در ترکیب‌ سه‌ عامل‌ دیگر (زمان، هزینه‌ و کیفیت) حاصل‌ شود، و در جهت‌ انجام‌ این‌ وظیفه، باید اختیارات‌ کافی‌ داشته‌ و متقابلاً‌ در قبال‌ انجام‌ صحیح، کامل‌ و دقیق‌ آن‌ مسئولیت‌ داشته‌ باشد

2 – مراحل‌ اجرای‌ یک‌ پروژه‌

1-2 مرحله‌ نظری

: نقطه‌ آغازین‌ یک‌ پروژه‌ با هر طبیعت‌ و خصوصیتی‌ که‌ باشد، عبارت‌ از یک‌ نظریه‌ یا فکر و یا خواسته‌ است‌ که‌ توسط‌ یک‌ شخص‌ یا یک‌ گروه‌ از اشخاص، یا یک‌ موسسه‌ و سازمان‌ ایجاد می‌شود
‌ ‌ایده‌ اصلی‌ هر طرح، ممکن‌ است‌ از طرف‌ داده‌ یا ستاده‌ سیستم‌ اقتصادی‌ کشور، الهام‌ گرفته‌ شود، به‌عبارت‌ دیگر طرحهای‌ مبتنی‌ بر طرف‌ داده، براساس‌ اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ مواد اولیه، شناسایی‌ و اجرا می‌شوند، در حالی‌ که‌ دسته‌ دوم، جهت‌گیری‌ تقاضا را در کشور دنبال‌ می‌کنند

‌ ‌بنابراین، طرحهای‌ داده‌ای‌ براساس‌ اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ مواد اولیه‌ کشاورزی، تولیدات‌ جنگلی، دامداریها، شیلات، منابع‌ معدنی، مهارتهای‌ انسانی‌ و پیشرفتهای‌ تکنولوژیک‌ جدید، شناسایی‌ می‌شوند. اما، طرحهای‌ ستاده‌ای‌ براساس‌ نیازهای‌ جمعیتی‌ یا صنعتی‌ کشور، شناسایی‌ می‌شوند

‌ ‌به‌هر روی، ایده‌ مطرح‌ شده‌ باید از نظر عملی‌ و اقتصادی‌بودن، با درنظر گرفتن‌ کلیه‌ شرایط‌ اقتصادی، فنی، مالی، سیاسی، اجتماعی‌ فرهنگی، زیست‌ محیطی‌ و; تایید شود. در این‌ میان‌ روش‌ صحیح‌ ارزیابی‌ اقتصادی‌ و درنظر گرفتن‌ کلیه‌ جوانب‌ کار بسیار مهم‌ است‌ و بهره‌گیری‌ از روشهای‌ نوین، همچون‌ به‌کارگیری‌ نظریه‌ فازی‌ در آنالیز پروژه‌های‌ سرمایه‌گذاری‌ که‌ توان‌ ارزیابی‌ همزمان‌ داده‌های‌ کیفی‌ را در کنار داده‌های‌ کمی‌ (به‌ صورت‌ عدد و رقم) فراهم‌ می‌کند، می‌تواند مثمرثمر باشد

‌ ‌در صورتی‌ که‌ نتیجه‌ ارزیابی‌ مثبت‌ باشد، گزینه‌های‌ ممکن‌ برای‌ اجرای‌ پروژه، توسط‌ مشاور طرح‌ به‌صورتی‌ کلی‌ تبیین‌ شده، نکات‌ مثبت‌ و منفی‌ هریک‌ ذکر شده‌ و برای‌ انتخاب‌ بهترین‌ گزینه‌ به‌ کارفرما ارائه‌ می‌شود

‌ ‌در این‌ مرحله، توانایی‌ و تجربه‌ مهندس‌ مشاور، بسیار حیاتی‌ است

1-1-2 حضور فعال‌ گروه‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه: بسیار مهم‌ است‌ که‌ واحد برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه، از آغاز و در اولین‌ مرحله، به‌طور جدی‌ و فعال‌ وارد عمل‌ شود. حرکت‌ پویای‌ مسئولان‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ پروژه‌ در این‌ مرحله‌ و تاثیر آنها بر امکان‌سنجی‌ و انتخاب‌ گزینه‌ بهتر، می‌تواند جایگاه‌ این‌ واحد را به‌عنوان‌ کنترل‌کننده‌ فعالیتهای‌ سایر واحدها، مستحکم‌ ساخته‌ و نقش‌ آن‌ را به‌صورتی‌ واضح‌ و روشن‌ بازگو سازد

‌ ‌قابل‌ توجه‌ است‌ که‌ براساس‌ تعاریفی‌ که‌ از مفاهیم‌ برنامه‌ریزی‌ و کنترل‌ ارائه‌ کردیم، برنامه‌ریزی‌ صحیح‌ فعالیتها و منابع، همچنین‌ کنترل‌ دقیق‌ سه‌ عامل‌ مهم‌ زمان، هزینه‌ و کیفیت، بدون‌ توجه‌ به‌ ارزیابی‌ کلی‌ انجام‌ شده‌ و نحوه‌ انتخاب‌ گزینه‌ مناسب‌ در این‌ مرحله، نمی‌تواند به‌درستی‌ انجام‌ گیرد
‌ ‌علاوه‌ براین، حضور فعال‌ واحد کنترل‌ پروژه‌ در این‌ مرحله، باعث‌ ایجاد انگیزه‌ و احساس‌ مسئولیت‌ بیشتر در این‌ واحد می‌شود

2-1-2 نیم‌ نگاهی‌ به‌ وضعیت‌ فعلی: یکی‌ از نکات‌ مهم‌ در مرحله‌ نظری، لزوم‌ وجود یک‌ سیستم‌ منظم‌ و تعریف‌ شده‌ شناسایی، امکان‌سنجی‌ و اجرای‌ طرح‌ است، چرا که‌ تضمین‌کننده‌ تخصیص‌ بهینه‌ سرمایه، به‌عنوان‌ مهمترین‌ عامل‌ محدود اقتصادی‌ در هر کشور است. در حال‌ حاضر عموماً‌ امکان‌سنجی‌ و شناسایی‌ طرحها براساس‌ روال‌ شکل‌ (1) انجام‌ می‌شود

 ‌ ‌همان‌طور که‌ گفته‌ شد، لازم‌ است‌ واحد کنترل‌ پروژه‌ در این‌ مرحله، نقشی‌ پویا و موثر داشته‌ باشد، متاسفانه‌ به‌نظر نمی‌رسد هنوز در کشور ما به‌ این‌ مساله‌ توجه‌ چندانی‌ شود و کنترل‌ پروژه‌ معمولاً‌ نقشی‌ در تصمیم‌گیریهای‌ این‌ مرحله‌ ندارد

‌ ‌مشکل‌ دیگری‌ که‌ گهگاه‌ مشاهده‌ می‌شود، عدم‌ توجه‌ به‌ بعضی‌ از پارامترهایی‌ است‌ که‌ با عدد و رقم‌ قابل‌ قیاس‌ نیستند، مانند اثرات‌ زیست‌محیطی‌ یا اجتماعی. در این‌ موارد، این‌ پارامترها یا اصلاً‌ در نظر گرفته‌ نمی‌شوند و یا به‌ استدلالی‌ نه‌ چندان‌ محکم، بسنده‌ می‌شود و نتیجه‌ آن‌ پس‌ از گذشت‌ مراحلی‌ از پروژه‌ آشکار می‌شود که‌ دیگر راه‌ بازگشتی‌ نیست. خوب‌ است‌ در این‌ مورد دقت‌ بیشتری‌ لحاظ‌ شده‌ و حتی‌ از روشهایی‌ همچون‌ استفاده‌ از منطق‌ فازی‌ بهره‌ گرفته‌ شود. بهانه‌ تئوریک‌ بودن‌ بسیاری‌ از روشها یکی‌ از عوامل‌ مهمی‌ است‌ که‌ باعث‌ می‌شود، حتی‌ از اندیشیدن‌ به‌ استفاده‌ عملی‌ از آنها صرفنظر شود

‌ ‌نکته‌ قابل‌ توجه‌ دیگر، در امکان‌سنجی‌ طرحها که‌ بنابه‌ جایگاه‌ فعلی‌ ایران‌ در دنیا، لازم‌ است‌ مدنظر قرار گیرد، این‌ است‌ که‌ نظام‌ اقتصادی‌ باید از سرمایه‌گذاریهای‌ مبتنی‌ بر درآمدهای‌ ملی‌ یعنی‌ نفت، معادن‌ و ; رها شود. بیشتر این‌ سرمایه‌گذاریها در بلندمدت‌ از بازدهی‌ لازم‌ برخوردار نیستند
‌ ‌به‌نظر نمی‌رسد که‌ در نحوه‌ ارزیابی‌ ارائه‌ شده‌ از سوی‌ وزارت‌ صنایع‌ و حتی‌ بانکها و موسسات‌ اعتباری‌ به‌ این‌ مساله‌ توجه‌ چندانی‌ شده‌ باشد

2-2 مرحله‌ طرح‌ و برنامه‌ریزی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید