مقاله مدیریت فرایند حوادث در word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مدیریت فرایند حوادث در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مدیریت فرایند حوادث در word
مدیریت فرایند حوادث
مفهوم مدیریت فرایند حوادث
الف) دلایل مستقیم:
ب) دلایل غیر مستقیم:
راهکارها
1) ایجاد تعادل بین جسم، روان و مسائل اجتماعی کارکنان:
2) ایجاد تعادل و تناسب در تسهیلات رفاهی کارکنان:
3) تقویت فرهنگ ایمنی:
4) معنیدار ساختن معاینات دورهای:
5) سازوکار پیادهسازی نظام چرخش شغلی:
الف) چرخش شغلی درونواحدی:
ب) چرخش شغلی برونواحدی:
6) سازوکار تقویت فرهنگ ورزش در کارکنان:
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله مدیریت فرایند حوادث در word
1. منوچهر، محسنی پارسا، روش بررسی آماری حوادث ناشی از کار، تهران – مدرسه عالی حفاظـ و بهداشت کار، 1362، ص
2. ناصر، میرسپاسی، مدیریت منابع انسانی و روابط کار، 1366، ص
3. شمسالسادات، زاهدی، روابط صنعتی، تهران – نشر دانشگاهی، 1377، ص
4. ابراهیم، پورسامانی، بررسی اثرات صدمات ناشی از حوادث کاربر
عملکرد تولید شرکت فولاد مبارکه، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد نجفآباد،
5. غلامرضا، انصاری، اقتصاد در بهداشت حرفهای، مجله مدیریت، شماره 55 و 56، آذر و دی 1380، ص
مدیریت فرایند حوادث
یکی از وظایف مدیران در کنار تولید کالا یا خدمات، به حداقل رساندن حوادث، رعایت مسائل زیستمحیطی، توجه به مسئولیتهای اجتماعی و پرورش منابع انسانی است
مدیریت فرایند حوادث، یعنی بررسی علل حوادث در حین کار و انجام اقدامات پیشگیرانه. براساس مدیریت صحیح حوادث، میتوان روشهایی را به کار بست که هزینههای اقتصادی حوادث را به حداقل ممکن برساند
هزینههای مربوط به حوادث و آسیبهای شغلی، به حدی است که مدیریت جدی حوادث را طلب میکند
یکی از راههای مهم جلوگیری از حوادث، تقویت فرهنگ ایمنی در محیط کار است. یکی از مکانیسمهای مهم مدیریت فرایند حوادث، انجام بموقع معاینات دورهای است که نقش پیشگیرانه و درمانی دارد
تولید و عملیات مربوط به آن، نیازمند الزامات و پیشنیازهایی است که یکی از آنها ایمنی کار کردن و مدیریت بر فرایند روانی و اجتماعی علل حوادث است. انسانهای تولیدی، نیازمند داشتن فرهنگ ایمنی کار هستند و لازم است که در این خصوص اقداماتی موثر صورت پذیرد. پیچیدگی کار مدیران تولیدی و صنعتی به این دلیل است که تولید کالا و یا خدمات جزء کوچک کار آنان بوده و در کنار تولید کالا یا خدمات، هدفهای دیگری را میبایستی مورد توجه قرار دهند. از جمله این اهداف، به حداقل رساندن حوادث، رعایت مسائل زیستمحیطی، توجه به مسئولیتهای اجتماعی، پرورش منابع انسانی و ; است. برای رسیدن به این اهداف و به ویژه کاهش و تعدیل خسارات ناشی از حوادث، لازم است که فرایند شکلگیری حوادث، مدیریت شود. بر این اساس و باتوجه به اهمیت مدیریت فرایند حوادث در موسسات تولیدی براساس نظریههای عمل تدوین یافته سعی میشود که مفهوم مدیریت حوادث را تبیین کرده و راهکارهای عملی مدیریت و تاثیر آن بر کاهش حوادث، بررسی شود
مفهوم مدیریت فرایند حوادث
منظور از مدیریت فرایند حوادث، بررسی علل حوادث و انجام اقدامات پیشگیرانه است. حادثه ناشی از کار، واقعهای است که حین انجام کار روی میدهد و برای ایجاد آن هیچ نوع قصد و یا برنامهریزی قبلی، وجود نداشته است. برای بررسی علل حوادث و مدیریت آن میبایستی شاخصهای مناسبی تدوین شوند که خوشبختانه در این زمینه دو شاخص جهانی تحت عنوان «ضریب شدت» و «ضریب تکرار» حوادث وجود دارد. این دو شاخص، به عنوان نشانگر و تبگیر، بیانگر نوع مدیریت بر حوادث و علل آن هستند. ضریب تکرار حوادث، عبارت است از تعداد حوادث منجر به ضایعات انسانی در مدتی معین، تقسیم بر جمع ساعات کار در همان مدت، ضرب در 1 میلیون. ضریب شدت حوادث، عبارت است از زمان تلف شدن به علت ضایعات انسانی، تقسیم بر جمع ساعات کار در همان مدت، ضرب در 1 میلیون
برای مدیریت بر حوادث، میبایستی علل آن را دستهبندی کرد. در این زمینه، دو دسته علل را میتوان برای حوادث برشمرد
الف) دلایل مستقیم
انواع سوختگی، برخورد با مانع، سرخوردن، سقوط از ارتفاع و ;
ب) دلایل غیر مستقیم
مشکلات خانوادگی و شخصی، خستگی مفرط، عدم رضایت شغلی، سروصدای زیاد، آهنگ نامتعادل انجام کار، روابط انسانی نامتعادل در محیط کار و ;
براساس یکی از بررسیهای انجام شده در مورد علل بروز حوادث، از 8779 مورد حادثه، علت 6900 مورد بیاحتیاطی کار، 1100 مورد فقدان اطلاعات در مورد کار با دستگاه و 779 مورد نیز مربوط به وسایل فاقد حفاظ بوده است
مدیریت بر دلایل مستقیم و رفع (تعدیل) آنها، کار زیاد مشکلی نیست و کافی است که برنامه زمانبندی با کنترلهای لازم اعمال گردد تا این دسته از دلایل، تعدیل شوند. نکته مهم و پیچیدهتر، مدیریت بر علل غیر مستقیم است که دامنه آنها وسیع و پیچیدگیشان متزاید است. بنابراین، لازم است بر این دسته از دلایل، بیشتر و دقیقتر مدیریت کرد. در مدیریت صحیح حوادث، میتوان روشهایی را به کار بست که هزینههای اقتصادی حوادث را به حداقل ممکن کاهش دهند. راههای کاهش هزینههای اقتصادی حوادث عبارتند از
کاهش هزینهها در مراحل ایجاد کارگاه، نظیر رعایت ایمنی ساختمان و تجهیزات، استقرار نظام ایمنی و ;
کاهش هزینهها در مراحل بهکارگیری نیرو، شامل استخدام، آموزش حرفهای، انجام کنترلها و;
کاهش هزینهها در مراحل اولیه وقوع حادثه. در این مرحله، از گسترش و ازدیاد حادثه جلوگیری میشود. (مشابه ضربالمثل معروف جلوی ضرر را از هر کجا که بگیری نفع است)
کاهش هزینهها در مراحل بعد از وقوع حادثه. در این مرحله بیشترین تلاش عبارت است از جلوگیری از تکرار حوادث
آمار و ارقام و هزینههای مربوط به حوادث و آسیبهای شغلی، به حدی بالاست که لزوم توجه جدی و مدیریت حوادث را چند برابر میکند. آمار حوادثی که هرساله در امریکا اتفاق میافتد، عبارتند از
هر روز 17 کارگر در حین انجام کار جان خود را از دست میدهند
بیش از 6/5 میلیون کارگر، دچار آسیبدیدگی یا بیماری مرتبط با شغل میشوند
بر اثر بروز آسیبهای مختلف، هر ساله 35 میلیون روز کاری از دست میرود
مقدار روزهای کاری از دست رفته، به 75 میلیون روز نیز بالغ میشود
هزینه مالی این نوع آسیبها 40 میلیون دلار، شامل دستمزدها، هزینههای پزشکی، هزینههای اداری، بیمه و هزینههای غیر مستقیم است. مثلا، شرکت «دوپانت» در 1997، به طور متوسط متحمل هزینه حادثه منجر به معلولیت معادل 25 هزار دلار شده است
راهکارها
1) ایجاد تعادل بین جسم، روان و مسائل اجتماعی کارکنان
حوادث موسسات صنعتی و تولیدی، عمدتا ریشه انسانی دارند. کارکنان، دارای سه بعد جسم، روان و مسائل اجتماعی هستند. اگر تعادل منطقی بین سه بعد یادشده ایجاد شود، حادثهای رخ نخواهد داد. در صورت وجود کمترین عدم تعادل بین آنها، ریشههای حوادث شکل گرفته و سازمان و فرایند تولیدی را با مشکل مواجه میسازد. برای ایجاد تعادل بین جسم، روان و مسائل اجتماعی، لازم است اقداماتی به شرح زیر صورت پذیرد
الف) شناخت روان افراد و تفاوتهای فردی و انجام طرح غربالگری و تعیین نابهنجاریهای روانی
ب) توجه به نارساییهای جسمی و عدم تعادلهایی که در ارگانیسم بدن رخ میدهد
پ) حل مسائل اجتماعی افراد از طریق همیاری خانواده و همکاران آنان
2) ایجاد تعادل و تناسب در تسهیلات رفاهی کارکنان