برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی در word دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی در word

چکیده‏    
مقدمه‏    
1 مفهوم دین‏    
2 مطالعه نظری در مفهوم ارزش‏    
3 ارزش‏گرایی اجتماعی دینی‏    
4 ویژگی‏های ارزش‏گرایی دینی‏    
4 – 1 ثبات و دوام‏    
4 – 2 قداست ارزش‏های دینی‏    
4 – 3 امنیت بخشی ارزش‏های دینی‏    
5 . امنیت ملی‏    
6 . پیوند دین وامنیت ملی‏    
نقش والدین در تعمیق باورهای دینی    
تاثیر ایام ها ی و مکان های مذهبی در کاهش جرم:    
تقویت باورهای مذهبی    
امنیت ملی در منابع دینی (قرآن و روایات)    
کلیات و مفاهیم‏    
مفهوم امنیت از نظر دانشمندان‏    
1 ارزش و اهمیت والای امنیت‏    
2 انواع و ابعاد امنیت‏    
2 – 1 امنیت معنوی (ایمان سرچشمه اصلی امنیت)    
2 – 2 امنیت فردی و اجتماعی‏    
2 – 3 امنیت سیاسی و نظامی‏    
2 – 4 امنیت حقوقی و قضایی‏    
نتیجه‏    
منابع    

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی در word

1 آرون، ریمون، مراحل اساسی اندیشه در جامعه‏شناسی، ترجمه باقر پرهام، انتشارات و آموزش انقلاب‏اسلامی، تهران، (1372)

2 آربلاستر، آنتونی، ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز، 1367

3 افروغ، عماد، (خرده فرهنگها و وفاق اجتماعی) ، نقد و نظر، شماره 159، تابستان و پائیز، 1379

4 برینر، برت اف، (سکولاریسم و دین) ، ترجمه افروز اسلامی، نامه فرهنگ، شماره 2، سال ششم،تابستان 1375

چکیده‏

امنیت ملی یکی از موضوعات بسیار مهم و دغدغه اصلی اندیشمندان وجوامع است. اندیشمندان در تلاش اندتا بتوانند تاثیر مولفه‏های مختلف در حوزه امنیت ملی را کشف نمایند. دربین مولفه‏های موثر بر امنیت ملی،(دین) نقش بسیار تعیین‏کننده‏ای دارد واین امر در نظام جمهوری اسلامی ایران به جهت ماهیت دینی آن ازاهمیت بیشتری برخودار است. باتوجه به اینکه سرزمین ایران با دین مبین اسلام عجین شده است. لذا بهترین‏بستر را در جهت ساخت امنیت ملی دینی فراهم می‏نماید. دراین تحقیق درتلاش هستیم تا به بررسی دین در حوزه‏امنیت ملی از منظر گفتمان توحیدی ورفع مسائل سوء مترتب بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران شناخت‏حاصل گردد

کلید واژه: دین، ارزش‏گرایی، امنیت ملی، جمهوری اسلامی ایران‏


مقدمه‏

نقش دین در شکل‏گیری و شکوفایی تمدن بشری از دیدگاه بسیاری از مورخان و جامعه‏شناسان‏ادیان قابل انکار نیست. پیامبران الهی پیام آوران خوشبختی دنیوی مردم در کنار سعادت اخروی‏آنها بوده‏اند. درنگاه قرآن، سرلوحه تعلیمات انبیاء علاوه بر ایمان به غیب و عبودیت پروردگار،دعوت بشر به عدالت ومبارزه با هرگونه ظلم وتبعیض و استبداد و اختناق و اسارت‏های اجتماعی‏و سیاسی، و برقراری امنیت و حاکمیت عدل وحق و تعلیم و تربیت و خود سازی‏و آزادی فکری‏و روحی از خرافات و عقاید باطل و روشن‏بینی و واقع نگری و فرجام بینی و نیز احساس‏مسئولیت دربرابر بیچارگان و مستضعفان می‏باشد

دین اسلام پیش شرط اصلی سلامت و سعادت اجتماع انسانی را دراعتقاد به خدا و استقرارامنیت می‏داند. این نیاز به امنیت تا بدانجا ارزشمند است که حتی امنیت بر معیشت تقدم داده شده‏است. چنانکه امام علی علیه‏السلام می‏فرماید نعمتی گواراتر از امنیت نیست. (غرر الحکم، 435 1383) با این توصیف، به میزانی که امنیت در حوزه فردی و اجتماعی قوام و استقرار می‏یابد، به‏همان میزان شادابی، سرزندگی، پویائی و شکوفائی در انسان‏ها و اجتماع آنان تبلور یافته واحساس خوشایند امنیت جلوه گر می‏شود. بدین لحاظ، رویش احساس امنیت مبتنی است برارتقاء سطح ارزش گرائی دینی جامعه است که می‏تواند تاثیر مستقیمی بر امنیت جامعه ودرنهایت امنیت ملی‏داشته باشد. چنانکه یکی از آثار و برکات ایمان، رسیدن به مقام امن و امنیت‏است. یعنی یکی از ویژگیهای فرد مومن و جامعه مؤمنان این است که در برابر حوادث و عوامل‏تهدید کننده و بیم دهنده، خوف و دغدغه ای احساس نمی‏کنند و از زندگی آسوده و مطمئنی‏برخوردارند (الذین آمنو و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون) (انعام: 82) یعنی آنها که ایمان آوردند و ایمان خودرا به ظلم نیالودند، برای آنها ایمنی وآسودگی است و هم آنها به حقیقت هدایت یافته اند. (الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله‏الا بذکر الله تطمئن القلوب) (رعد: 28) یعنی آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یادخدا آرام می‏گیرد. آگاه باشید که تنها با یاد خداست که دلها آرام می‏گیرد

با توجه به مطالب فوق نگاه اسلام به امنیت بسیار حیاتی و اساسی است. اگر بپذیریم که اساس‏مهندسی اجتماع حفظ امنیت است. اسلام به عنوان دین سازنده و تکمیل کننده جامعه از این قاعده‏نیز مستثنی نمی‏باشد و برنامه دقیق را دراین خصوص دارد

نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز که با اندیشه بنیانگذار فرزانه آن حضرت امام(ره)پایه‏گذاری گردیده با دارا بودن ماهیت دینی درطول سی سال گذشته نشان داده است که امنیت‏ملی آن درزمانهای مختلف متاثر از کارکرد مولفه دین بوده است و امروزه ایران اسلامی باپایداری، استقلال و هویت‏جویی آرمانگرایانه متاثر از اندیشه دینی با هدایت رهبر معظم انقلاب‏در حال پیمودن مسیر رشد و تعالی است. این مطالب نشان ازآن دارد که امنیت ملی جمهوری‏اسلامی‏ایران بی تاثیر ازاندیشه الهی نیست و اوج و بالندگی آن نیز در گرو نقش آفرینی بیشتردین درآن می‏باشد. به همین منظور در ادامه تلاش گردیده ضمن تبیین نقش آفرینی دین به پیوندآن با مقوله امنیت ملی پرداخته شود

1 مفهوم دین‏

دین در لغت به معنی اطاعت، قهر و غلبه، خضوع و پیروی است. در اصطلاح دین مجموعه‏عقاید، اخلاق و قوانین و مقرراتی است که برای اداره امور جامعه انسانی و پرورش آنها به کارگرفته می‏شود. این مجموعه، مقررات و عقاید صحیحی است که موجب انگیزه، رفتار نیکو درافراد و نظم صحیح و عادلانه در اجتماع خواهد بود

حضرت آیت‏الله مصباح یزدی می‏نویسند

دین اصطلاحا به معنای اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب بااین عقاید می‏باشد. از این روی کسانی که مطلقا معتقد به آفریننده‏ای نیستند و پیدایش پدیده‏های‏جهان را تصادفی و یا صرفاً معلول فعل و انفعالات مادی و طبیعی می‏دانند (بی‏دین) نامیده‏می‏شوند. (مصباح یزدی، 28 :1379)

دین یکی ازنهادهای بسیار مهم اجتماعی است و علاوه برآنکه شکل تفکر و رفتار مذهبی راتعیین می‏کند بر سایر نهادهای اجتماعی نیز تاثیر می‏گذارد. دین و مذهب می‏تواند در مواقع‏بحرانی موجبات آرامش و تسلی خاطر معتقدان را فراهم آورده و به آنها احساس اطمینان وامنیت بخشد

دین تنها بازدارنده و نگاهدارنده انسان از کژی و انحراف است. دین غرایز را به‏طور صحیح‏هدایت کرده، خواسته‏ها و رغبت‏های انسان را اصلاح نموده، نفوس را پاکیزه ساخته، آنها را ازسقوط و نابودی و نیستی می‏رهاند و مانع آلوده شدنشان به گناه و امور فریبنده می‏شود. لذا اگردین درنفس انسان استواری بیابد، قوه‏ای بیم دهنده در انسان به ودیعت می‏گذارد که او را از گناه‏بازمی‏دارد و از انحراف دور می‏کند و به او انجام کارهای نیکو را الهام می‏نماید و پیشی گرفتن درمیدانهای نیکوکاری را به او می‏آموزد

از منظر اندیشمندان غرب نیز دین دارای تعاریفی به شرح ذیل است

جورج ال مورفی: دین با واقعیت غایی، علت و یا خداوند سروکار دارد

ادوارد بی دیویس: طلب شناخت و دعوت حق را اجابت کردن است. (خدائی که خالق‏طبیعت و نجات بخش بشر تلقی می‏کنیم

ریچارد. اچ. بل: الگوی صحیح، شناخت و پرستش خداست و چنین تعریفی از دین با تعریف‏الهیات به عنوان خداشناسی چندان تفاوت ندارد. ژان ژاک روسو براین باور بود که هیچ دولتی‏تاسیس نشده است که بردین استوار نبوده باشد.[1]

2 مطالعه نظری در مفهوم ارزش‏

واژه ارزش در زبان فارسی اسم مصدر ارزیدن و دارای معانی قدر و مرتبه، استحقاق، لیاقت،شایستگی، زیبندگی است. ارزش خاصیتی است که چیزی را مورد پسند و قابل احترام می‏کند.(تامس، آلن، 46 :1383)

نگاهی اجمالی به متون علمی نشان می‏دهد که یکی از سخت ترین تعاریف همانا تعریف‏ارزش است و عملا تعریفی‏دقیق و مورد توافق همه از مفهوم ارزش در رهیافتهای مختلف‏روانشناسی اجتماعی، جامعه شناسی و علوم سیاسی-اقتصادی وجود ندارد

فرهنگ فلسفی لالاند چهار معنای متفاوت در ارتباط با چهار ویژگی اشیاء از جهت‏ارزش‏گذاری ارائه می‏کند

1 اینکه تا چه حد مورد آرزو و علایق فرد یا معمولاً گروهی از افراد است

2 اینکه تا چه حد شایستگی چنین علایقی را داراست

3 اینکه چه هدفی را برآورده می‏سازد

4 اینکه در یک گروه اجتماعی و در زمانی خاص تا چه حد امکان مبادله آن با مقداری معین‏از کالایی به عنوان واحد اندازه‏گیری وجود دارد

بسیاری از عالمان علوم اجتماعی براین عقیده اند که ارزش، یک مفهوم استنباطی صریح یاتلویحی از خواستنیها می‏باشد که مستقل از ماهیت فرد وگروه بوده ودر گزینش شیوه، ابزاروانتخاب اهداف برای اعمال فرد یا گروه تاثیر دارد. بطوریک شال شاف صراحتا از ارزش به‏عنوان مدل مرجّح نام می‏برد.[2]


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید