مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی در word دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی در word
چکیده
مقدمه
1 مفهوم دین
2 مطالعه نظری در مفهوم ارزش
3 ارزشگرایی اجتماعی دینی
4 ویژگیهای ارزشگرایی دینی
4 – 1 ثبات و دوام
4 – 2 قداست ارزشهای دینی
4 – 3 امنیت بخشی ارزشهای دینی
5 . امنیت ملی
6 . پیوند دین وامنیت ملی
نقش والدین در تعمیق باورهای دینی
تاثیر ایام ها ی و مکان های مذهبی در کاهش جرم:
تقویت باورهای مذهبی
امنیت ملی در منابع دینی (قرآن و روایات)
کلیات و مفاهیم
مفهوم امنیت از نظر دانشمندان
1 ارزش و اهمیت والای امنیت
2 انواع و ابعاد امنیت
2 – 1 امنیت معنوی (ایمان سرچشمه اصلی امنیت)
2 – 2 امنیت فردی و اجتماعی
2 – 3 امنیت سیاسی و نظامی
2 – 4 امنیت حقوقی و قضایی
نتیجه
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله ارزش های دینی و امنیت اجتماعی در word
1 آرون، ریمون، مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی، ترجمه باقر پرهام، انتشارات و آموزش انقلاباسلامی، تهران، (1372)
2 آربلاستر، آنتونی، ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب، ترجمه عباس مخبر، نشر مرکز، 1367
3 افروغ، عماد، (خرده فرهنگها و وفاق اجتماعی) ، نقد و نظر، شماره 159، تابستان و پائیز، 1379
4 برینر، برت اف، (سکولاریسم و دین) ، ترجمه افروز اسلامی، نامه فرهنگ، شماره 2، سال ششم،تابستان 1375
چکیده
امنیت ملی یکی از موضوعات بسیار مهم و دغدغه اصلی اندیشمندان وجوامع است. اندیشمندان در تلاش اندتا بتوانند تاثیر مولفههای مختلف در حوزه امنیت ملی را کشف نمایند. دربین مولفههای موثر بر امنیت ملی،(دین) نقش بسیار تعیینکنندهای دارد واین امر در نظام جمهوری اسلامی ایران به جهت ماهیت دینی آن ازاهمیت بیشتری برخودار است. باتوجه به اینکه سرزمین ایران با دین مبین اسلام عجین شده است. لذا بهترینبستر را در جهت ساخت امنیت ملی دینی فراهم مینماید. دراین تحقیق درتلاش هستیم تا به بررسی دین در حوزهامنیت ملی از منظر گفتمان توحیدی ورفع مسائل سوء مترتب بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران شناختحاصل گردد
کلید واژه: دین، ارزشگرایی، امنیت ملی، جمهوری اسلامی ایران
مقدمه
نقش دین در شکلگیری و شکوفایی تمدن بشری از دیدگاه بسیاری از مورخان و جامعهشناسانادیان قابل انکار نیست. پیامبران الهی پیام آوران خوشبختی دنیوی مردم در کنار سعادت اخرویآنها بودهاند. درنگاه قرآن، سرلوحه تعلیمات انبیاء علاوه بر ایمان به غیب و عبودیت پروردگار،دعوت بشر به عدالت ومبارزه با هرگونه ظلم وتبعیض و استبداد و اختناق و اسارتهای اجتماعیو سیاسی، و برقراری امنیت و حاکمیت عدل وحق و تعلیم و تربیت و خود سازیو آزادی فکریو روحی از خرافات و عقاید باطل و روشنبینی و واقع نگری و فرجام بینی و نیز احساسمسئولیت دربرابر بیچارگان و مستضعفان میباشد
دین اسلام پیش شرط اصلی سلامت و سعادت اجتماع انسانی را دراعتقاد به خدا و استقرارامنیت میداند. این نیاز به امنیت تا بدانجا ارزشمند است که حتی امنیت بر معیشت تقدم داده شدهاست. چنانکه امام علی علیهالسلام میفرماید نعمتی گواراتر از امنیت نیست. (غرر الحکم، 435 1383) با این توصیف، به میزانی که امنیت در حوزه فردی و اجتماعی قوام و استقرار مییابد، بههمان میزان شادابی، سرزندگی، پویائی و شکوفائی در انسانها و اجتماع آنان تبلور یافته واحساس خوشایند امنیت جلوه گر میشود. بدین لحاظ، رویش احساس امنیت مبتنی است برارتقاء سطح ارزش گرائی دینی جامعه است که میتواند تاثیر مستقیمی بر امنیت جامعه ودرنهایت امنیت ملیداشته باشد. چنانکه یکی از آثار و برکات ایمان، رسیدن به مقام امن و امنیتاست. یعنی یکی از ویژگیهای فرد مومن و جامعه مؤمنان این است که در برابر حوادث و عواملتهدید کننده و بیم دهنده، خوف و دغدغه ای احساس نمیکنند و از زندگی آسوده و مطمئنیبرخوردارند (الذین آمنو و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون) (انعام: 82) یعنی آنها که ایمان آوردند و ایمان خودرا به ظلم نیالودند، برای آنها ایمنی وآسودگی است و هم آنها به حقیقت هدایت یافته اند. (الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر اللهالا بذکر الله تطمئن القلوب) (رعد: 28) یعنی آنها که به خدا ایمان آورده و دلهاشان به یادخدا آرام میگیرد. آگاه باشید که تنها با یاد خداست که دلها آرام میگیرد
با توجه به مطالب فوق نگاه اسلام به امنیت بسیار حیاتی و اساسی است. اگر بپذیریم که اساسمهندسی اجتماع حفظ امنیت است. اسلام به عنوان دین سازنده و تکمیل کننده جامعه از این قاعدهنیز مستثنی نمیباشد و برنامه دقیق را دراین خصوص دارد
نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز که با اندیشه بنیانگذار فرزانه آن حضرت امام(ره)پایهگذاری گردیده با دارا بودن ماهیت دینی درطول سی سال گذشته نشان داده است که امنیتملی آن درزمانهای مختلف متاثر از کارکرد مولفه دین بوده است و امروزه ایران اسلامی باپایداری، استقلال و هویتجویی آرمانگرایانه متاثر از اندیشه دینی با هدایت رهبر معظم انقلابدر حال پیمودن مسیر رشد و تعالی است. این مطالب نشان ازآن دارد که امنیت ملی جمهوریاسلامیایران بی تاثیر ازاندیشه الهی نیست و اوج و بالندگی آن نیز در گرو نقش آفرینی بیشتردین درآن میباشد. به همین منظور در ادامه تلاش گردیده ضمن تبیین نقش آفرینی دین به پیوندآن با مقوله امنیت ملی پرداخته شود
1 مفهوم دین
دین در لغت به معنی اطاعت، قهر و غلبه، خضوع و پیروی است. در اصطلاح دین مجموعهعقاید، اخلاق و قوانین و مقرراتی است که برای اداره امور جامعه انسانی و پرورش آنها به کارگرفته میشود. این مجموعه، مقررات و عقاید صحیحی است که موجب انگیزه، رفتار نیکو درافراد و نظم صحیح و عادلانه در اجتماع خواهد بود
حضرت آیتالله مصباح یزدی مینویسند
دین اصطلاحا به معنای اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب بااین عقاید میباشد. از این روی کسانی که مطلقا معتقد به آفرینندهای نیستند و پیدایش پدیدههایجهان را تصادفی و یا صرفاً معلول فعل و انفعالات مادی و طبیعی میدانند (بیدین) نامیدهمیشوند. (مصباح یزدی، 28 :1379)
دین یکی ازنهادهای بسیار مهم اجتماعی است و علاوه برآنکه شکل تفکر و رفتار مذهبی راتعیین میکند بر سایر نهادهای اجتماعی نیز تاثیر میگذارد. دین و مذهب میتواند در مواقعبحرانی موجبات آرامش و تسلی خاطر معتقدان را فراهم آورده و به آنها احساس اطمینان وامنیت بخشد
دین تنها بازدارنده و نگاهدارنده انسان از کژی و انحراف است. دین غرایز را بهطور صحیحهدایت کرده، خواستهها و رغبتهای انسان را اصلاح نموده، نفوس را پاکیزه ساخته، آنها را ازسقوط و نابودی و نیستی میرهاند و مانع آلوده شدنشان به گناه و امور فریبنده میشود. لذا اگردین درنفس انسان استواری بیابد، قوهای بیم دهنده در انسان به ودیعت میگذارد که او را از گناهبازمیدارد و از انحراف دور میکند و به او انجام کارهای نیکو را الهام مینماید و پیشی گرفتن درمیدانهای نیکوکاری را به او میآموزد
از منظر اندیشمندان غرب نیز دین دارای تعاریفی به شرح ذیل است
جورج ال مورفی: دین با واقعیت غایی، علت و یا خداوند سروکار دارد
ادوارد بی دیویس: طلب شناخت و دعوت حق را اجابت کردن است. (خدائی که خالقطبیعت و نجات بخش بشر تلقی میکنیم
ریچارد. اچ. بل: الگوی صحیح، شناخت و پرستش خداست و چنین تعریفی از دین با تعریفالهیات به عنوان خداشناسی چندان تفاوت ندارد. ژان ژاک روسو براین باور بود که هیچ دولتیتاسیس نشده است که بردین استوار نبوده باشد.[1]
2 مطالعه نظری در مفهوم ارزش
واژه ارزش در زبان فارسی اسم مصدر ارزیدن و دارای معانی قدر و مرتبه، استحقاق، لیاقت،شایستگی، زیبندگی است. ارزش خاصیتی است که چیزی را مورد پسند و قابل احترام میکند.(تامس، آلن، 46 :1383)
نگاهی اجمالی به متون علمی نشان میدهد که یکی از سخت ترین تعاریف همانا تعریفارزش است و عملا تعریفیدقیق و مورد توافق همه از مفهوم ارزش در رهیافتهای مختلفروانشناسی اجتماعی، جامعه شناسی و علوم سیاسی-اقتصادی وجود ندارد
فرهنگ فلسفی لالاند چهار معنای متفاوت در ارتباط با چهار ویژگی اشیاء از جهتارزشگذاری ارائه میکند
1 اینکه تا چه حد مورد آرزو و علایق فرد یا معمولاً گروهی از افراد است
2 اینکه تا چه حد شایستگی چنین علایقی را داراست
3 اینکه چه هدفی را برآورده میسازد
4 اینکه در یک گروه اجتماعی و در زمانی خاص تا چه حد امکان مبادله آن با مقداری معیناز کالایی به عنوان واحد اندازهگیری وجود دارد
بسیاری از عالمان علوم اجتماعی براین عقیده اند که ارزش، یک مفهوم استنباطی صریح یاتلویحی از خواستنیها میباشد که مستقل از ماهیت فرد وگروه بوده ودر گزینش شیوه، ابزاروانتخاب اهداف برای اعمال فرد یا گروه تاثیر دارد. بطوریک شال شاف صراحتا از ارزش بهعنوان مدل مرجّح نام میبرد.[2]