مقاله تیزهوشان در word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تیزهوشان در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تیزهوشان در word
مقدمه
تاریخچه
تعریف
علل سرآمدی
ویژگیهای عمومی کودکان تیزهوش
ویژگی های جسمی
ویژگی های اخلاقی
ویژگی های شخصیتی
ویژگی های اجتماعی
ویژگی های تحصیلی
تشخیص و ارزیابی
اقدامات آموزشی
آموزش با استفاده از روش تسریع
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تیزهوشان در word
شریعتی درآمدی ، پرویز، روانشناسی کودکان استثنایی
سید عباس زاده ، میرمحمد ، آشنایی با تعلیم و تربیت کودکان تیزهوش
ویر جینا ، آموزش کودکان تیزهوش ترجمه اکرم کلانکی
افروز – غلامعلی ، مقدمه ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی
محمدعلی احمدوند – روانشناسی کودکان استثنایی
مقاله آنها تیزهوزترند انتشار روزنامه جام جم
و فرزانه غریبی روزنامه اطلاعات
رمی شو ، سرآمدهای ترجمه دکتر محمود نیاکاری
پاکزاد ، کودکان استثنایی
مقدمه
بدون شک هم ما به افرادی برخورده ایم که بسیار فراتر از سن یا زمان خود عمل می کنند. کسانی که استعدادشان ما را به تحسین وا داشته است دیده ایم کودکانی که همانند یک بزرگسال عاقل و گاه برتر از او می اندیشند وجود واژه هایی چون دانا ، زیرک ، عاقل ، باهوش ، تیزهوش ، نابغه ، سرآمده ، با استعداد ، تیزبین و متفکر و ;. گواه آن است که افراد جامعه به کسانی که دارای قدرتهای ذهنی والا هستند به دیده تحسین می نگرند. کودکان سرآمد ( تیزهوش) می توانند مهمترین سرمایه های مادی و معنوی یک جامعه تلقی شوند بهترین منابع اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه منابع انسانی آن جامعه است و برترین وجه منابع انسانی قدرت ذهنی بالا است
به هر شکل مهمترین سرمای ملی هر کشور استعدادهایی هستند که در آن مرز و بوم به فرهنگ و تمدن خدمت می کنند و اعتلای مادی و معنوی آن جامعه را فراهم می آورند. آموزش و پروش ویژه ، جزئی از خدمات اولیه است که جامعه می تواند و باید برای این دسته از فرزندان خود ارائه کند. در واقع همان گونه که تعداد عقب ماندگان ذهنی در کل جمعیت خیلی کم است متقابلاٌ تعداد نوابغ و سرآمدها و افراد پر استعداد جامعه نیز بسیار کم است . به همین علت نیز آنها معمولاٌ در روزمره استثناها تلقی می شوند و آموزش و پرورش آنها نیز استثنایی است . چرا که به روشها ، محتوا و امکاناتی خلاف معمول نیاز دارند . با وجود اینکه جداسازی مدارس این کودکان و طرح برنامه ی آموزشی خاص برای آنان نخستین گام و گامی ضروری است اما به هیچ وجه کافی نیست
تاریخچه
پدید پرهوشی و پر استعدادی امری تازه نیست. از آغاز زندگی اجتماعی انسان ، همواره تفاوتهای فردی وجود داشته است در زمانهای اولیه آدمی با همنوعان رو به رو بوده است که با زیرکی و صرف کمترین میزان انرژی در سریعترین زمان ممکن به صید و شکار موفق می شده اند
جامع انسانی همواره از دیرباز برای این افراد احترامی خاص قائل بود. گاه آنها را به ریاست قبیله ، گاه به سمت ریش سفیدی و گاه آنها را فرماند قشون خود می کرد. به هر حال مردم می کوشیدند به گونه های متفاوت از این توان بالای ذهنی حداکثر استفاده را ببرند. شاید قدیمیترین سند که دال بر این مدعا یعنی توجه به کودکان سرآمد را بتوان در کتاب « جمهوریت » افلاطون جستجو کرد. او برای جامعه ایده آل خود تجویز می کند کودکان پر استعداد را از طفولیت شناسایی کنید و به پرورش آنان اقدام نمایید تا در آینده از جمله دولتمردان گردند
در شرق در قرن 15 سلطان محمد فاتح مدرسه ای مخصوص در قصر خود ساخت . او دستور داد مستوفیان ویژه سلطنتی زیباترین ، قویترین و باهوش ترین کودکان امپراطوری را شناسایی و به قصر آورند تا در این مدرسه به تحصیل بپردازند و پس از اتمام تحصیلات معمولاًً به مناصب مهم مملکتی گمارده می شوند. در سال 1946 خانم ویلیامسون و خانم استرانگ بنیان گذاران انجمن کودکان پر استعداد آمریکا شدند این انجمن با هدف تشخیص و ارزش نهادن کار خلاق کودکان پر استعداد ، انتشار مقالات و کتب به منظور اشاعه ی این اندیشه ها و جلب افکار عمومی به منظور انجام اقداماتی برای ردیابی زودرس کودکان پر استعداد شروع به کار کرد
همین انجمن در سال 1951 کتاب « کودک پر استعداد » را منتشر کرد که جزء اولین کتابها است که در این حیطه به چاپ رسیده است در شوروی سابق به دلیل نظام فکری حاکم از ارائه هر گونه آموزش خاص خودداری شد و به همین علت هیچ گونه سابق مشخصی در دهه های اخیر به چشم نمی خورد. در اروپا توجه اندکی به این کودکان شده بود
در ایران نیز تا پیش از انقلاب حرکت های ابتدایی اندکی آغاز شده بود. در ده 60 شمسی با تمرکز امکانات و کادر و بودجه در کانون ملی پرورش استعدادهای درخشان حرکت عمومی فراگیری آغاز شد، این کانون دارای تشکیلات مستقل بودجه و کادر ویژه می باشد که از ادار کل آموزش کودکان استثنایی جدا شده و تا کنون توانسته است در تهران و برخی از مراکز استانها کودکان سرآمد را شناسایی کند و تحت پوشش قرار دهد
تعریف
عمده ترین تکیه گاه تعاریف مختلف ارائه شده پدیده ای به نام هوش ومسأله ای به نام هوشبهر است . هوش توانایی عمومی ای که است که بر اساس آن موجود زنده می تواند به درجات متفاوت سازگاری با محیط دست یابد . البته نباید جمله بالا را تعریفی از هوش قلمداد کرد. بلکه این می تواند توصیفی از مهمترین کارکرد هوش باشد. هوشبهر نیز عددی است که با استفاده از فرمول اشترن محاسبه می شود و این محاسبه نیز بر مبنای عددی است که از آزمونهای هوشی به دست می آید ، آزمونهای هوش نیز ابزارهایی هستند که نخستین بار در سال 1902 توسط آلفرد بینه و همکارش سیون ساخته شدند و پس از آن نهضت آزمون سازی هوشی رواج خاصی یافت
سن عقلی
فرمول اشترن چنین بود