مقاله مسجد جامع کبیر در word دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مسجد جامع کبیر در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مسجد جامع کبیر در word
چکیده
مقدمه
مسجد جامع کبیر (مسجد جمعه)
مسجد جامع عتیق (قدیم)
مسجد جامع نو
مسجد جامع فهرج
مجموعه امیر چقماق (میدان امیر چخماق)
مسجد میر چقماق
مسجد ملا اسماعیل (محل برگزارى نماز جمعه)
مسجد ریگ
مسجد فُرط
مسجد حظیره (حظیره ملا)
مسجد اهرستان
مسجد جامع بفروییه
مسجد جامع عقدا
مسجد حاج محمد سعیدا
مسجد زردک
مسجد جامع اردکان
مسجد جامع مهریز
مسجد امیرالمومنین (سرده)
مسجد جامع عزآباد صدوق
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله مسجد جامع کبیر در word
1- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
2- قرآن،
3- هیلن براند، ر. (1383) معماری اسلامی، ترجمه باقر آیتاللهزاده شیرازی، تهران، انتشارات روزنه
4- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
5- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
6- پیرنیا، کریم، معماری اسلامی ایران، چاپ دوم خرداد، تهران1372، انتشارات دانشگاه علم و صنعت
7- فروغ حسینپور، امین رفیعی گله پردسری، «هنر سنتی و بررسی آن در معماری اسلامی
8- میرمران، سید هادی. سیری از ماده به روح
9- 130 131 پیرنیا، م(1383) سبک شناسی معماری ایرانی، تهران، نشر معمار،
10- ذکرگو، ا. ح.(1380) سیر هنر در تاریخ (1)، تهران، سازمان پژوهش فرهنگی
11- ابوذری، م. (1380) آشنایی با میراث فرهنگی هنری ایران، تهران، سازمان پژوهش فرهنگی
12- پیرنیا، محمد کریم. آشنایی با معماری اسلامی ایران. سروش دانش، 1392
13- رضا شاطریان، تحلیل معماری مساجد ایران، ص
14- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
15- کریم پیرنیا-معماری ایران دوره اسلامی-مجموعه مقالات-ص 6-
16- رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص
17-اعتراض مولوی عبد الحمید به جلوگیری از برگزاری نماز عید اهل سنت، بیبیسی فارسی
18- جنجال بر سر فتوای مفتی سعودی درباره دعوت به تخریب کلیساها، رادیو فردا
19- سوئیسیها به ممنوعیت ساختن مناره رای دادند، بیبیسی فارسی
مقدمه
پس از فروافتادن ساسانیان، ساخت مساجد در ایران آغاز شد. در سه قرن نخستین حکومت اسلامی در ایران، مساجد به شیوهای بسیار ساده و به پیروی از معماری ساسانی ساخته میشد. زادگاه اولین نمونههای معماری اسلامی ایران را در خراسان دانستهاند، لذا طریق ساخت بناهای این دوران (شامل امویان، عباسیان، طاهریان) به شیوه خراسانی معروف است. در این شیوه که نقشه عمومی بناهای آن از مساجد صدر اسلام اقتباس شده، مساجد بصورت «شبستانی» یا «چهل ستونی» ساخته شدهاند (ذکرگو، 46:1380)( هیلن براند، ر. (1383) معماری اسلامی، ترجمه باقر آیتاللهزاده شیرازی، تهران، انتشارات روزنه )با پدیدار شدن اسلام و پذیرش آن از سوی ایرانیانی که زیر بیدادگری و ستم بودند دگرگونیهایی در ساختمان سازی رخ داد
پس از اسلام، با الگو گرفتن از باورهای اسلامی ساختمانها «مردم وار» تر شدند. گرچه در شیوه پارتی نیز مردم واری و پرهیز از بیهودگی نمایان بود ولی پس از اسلام این ارزشها بیشتر نمودار شدند.در شیوههای پیشین بنابر شرایط، ساختمان سازی کیفیت ویژهای یافت. برای نمونه در شیوه پارتی در روزگار اشکانیان، ساختمانها با سبک پاکتراش و با ریزه کاری بیشتری ساخته میشدند، اما در دوره دوم زمان ساسانیان چون به ساختمانهای بیشتری نیاز داشتند ساختمان را با سنگ لاشه میساختند، بدین گونه کیفیت: ساختمان سازی نیز افت میکرد (پیرنیا، 134:1383)( رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص22)این امر به روی نحوه ساخت مساجد در دورههای مختلف تاثیر گذاشت. بطور مثال ”در دوره سلجوقی آجر کاری و در دوره ایلخانی گچ بری و در دوره تیموری و صفویه کاشیکاری رایج بوده است. نقشه ساختمانی مساجد نیز تفاوتهای آشکاری در هر دوره دارد. در ایران اسلامی با مساجد شبستانی، یک ایوانی، دو ایوانی، چهار ایوانی و ترکیب گنبد خانه با ایوان اصلی روبرو هستیم“(ابوذری 1380: 117)( رضا شاطریان-تحلیل معماری مساجد ایران-ص 128)
مسجد جامع کبیر (مسجد جمعه)
درخشانترین بناى شهر یزد مسجد جامع آن است. درخشندگى کاشىها، بلندى منارها، زیبایى گچکارى، گشادگى صحن، خوابیدگى گنبد و بالاخره شبستان زمستانى وسیع هر یک عنصرى و عاملى از بزرگى، زیبایى و هنرمندى این یادگار ارجمند و دست پرورده هزار ساله یزد است
تحقیق در باب مسجد جامع یزد از دو قسمت تشکیل مىشود. یکى اطلاعات تاریخى و منقولات مربوط به مسجد جامع قدیم که فعلاً اثرى از آن باقى نیست. دیگر آنچه مربوط مىشود به مسجد جامع کنونى که از عصر مظفرى است و آن را برجاى مسجد جامع قدیم ساختهاند. این اثر به شماره 206 در تاریخ 31/4/1313 ثبت آثار تاریخى مىباشد.( پیرنیا، کریم، معماری اسلامی ایران، چاپ دوم خرداد، تهران1372، انتشارات دانشگاه علم و صنعت)
مسجد جامع عتیق (قدیم)
بناى مسجد زمانى که بنیاد نخستین آن توسط علاء الدوله کرشاسب گذاشته شد در میان «شهرستان» یعنى داخل حصار قدیم قرار داشت. بانى مسجد قدیم کرشاسب بن على بن فرامرز بن علاء الدوله کالنجار از دودمان آل بویه است و مسجد را بر جاى آتشگاه عصر ساسانى ساخت. این اثر به شماره 2294 ثبت آثار ملى ایران مىباشد.( فروغ حسینپور، امین رفیعی گله پردسری، «هنر سنتی و بررسی آن در معماری اسلامی)