برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله جنگ روانی در word دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله جنگ روانی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله جنگ روانی در word

مقدمه     
تعریف جنگ روانی    
تاریخچه جنگ روانی در عصر حاضر    
بررسی جنگ روانی    
هدف از جنگ روانی     
انواع جنگ روانی     
تمرکز تهاجم روانی در جغرافیای انسانی    
روشهای جنگ روانی    
پایه ها و عوامل جنگ روانی    
انواع تبلیغات براساس محدوده تحت پوشش     
افکار عمومی در جنگ روانی    
افکار مورد پذیرش مردم در چارچوب سه اصل     
جنگ در هنگامه کارزار     
پشتیبانی عملیات رزمی    
عملیات روانی    
عملیات روانی و نقش آن در مأموریتهای نظامی     
عملیات روانی در جنگ‏های معاصر    
عملیات روانی در جنگ‏های شورشی     
جنگ روانی و افکار عمومی پس از جنگ جهانی دوم    
عملیات روانی در جنگ و صلح    
نتیجه گیری     
منابع     

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله جنگ روانی در word

1 جنگ روانی و چگونگی شکل‌گیری آن – مرکز تحقیقات ومطالعات بخش برنامه‌ای صدا و سیما

2 مجموعه مقالات تبلیغات و جنگ روانی _ نوشته حسین حسینی ،دانشگاه امام حسین(ع)

3 فصلنامه آموزشی پیام حفاظت وابسته به حفاظت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح سال چهارم _ پاییز

4 کلیات و مبانی جنگ و استراتژی، نوشته دکتر علی باقری

5 جزوه افکار عمومی ، دانشکده خبر، دکتر فریدون وردی‌نژاد

6 مجله سیاست دفاعی ، پژوهشکده علوم دفاعی _ استراتژیک دانشگاه امام‌حسین(ع) تابستان

7 روانشناسی سیاسی جنگ خلیج فارس ، استانلی‌ای‌ رنشون، ترجمه جلیل روشندل

مقدمه

هنگامی‏که در جامعه درباره جنگ روانی سخن گفته می شود ، اگر افراد تصوری آمیخته با شعبده ‌بازی و تردستی از آن نداشته باشند، دست کم آنرا بر مبنای تجربه‌ها و خوانده‌ها و شنیده‌های تاریخی خود درک می‌کنند که آن هم نمونه‌های ساده و سنتی هستند

با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و گسترش روابط بین‌الملل، تأثیر تبلیغات و عملیات روانی بر فرهنگها و نگرش‌های اجتماعی کاملا ملموس بوده و به عنوان حربه‌ای برای تغییر افکار عمومی مورد استفاده قرار گرفته است . به همین منظور کشورهایی که از نظر اقتصادی و اجتماعی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند اکنون از آن به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود بهره‌ می‌برند . این در حالی است که جوامعی که به علل گوناگون کاستیهایی درزمینه های مادی ومعنوی دارند آسیب‌پذیرتر بوده و مورد هجوم تبلیغاتی کشورهای توسعه یافته قرار می‌گیرند

یکی ازابزار مورد استفاده کشورهای توسعه یافته و یا آن گروه از دولتها که با هم تخاصماتی دارند ، تبلیغ و استفاده راهبردی از آن برای دستیابی به اهداف خود و منزوی کردن کشورمقابل است، به همین دلیل امروز دستگاههای تبلیغاتی و سیاسی در شرایطی قرار گرفته‌اند که عملیات آنها با عنوان جنگ‏های روانی مورد بررسی قرار می‌گیرد

امروزه این نوع جنگ از کارآمدترین ، پویاترین و در عین حال خطرناک‌ترین جنگها محسوب می‌شود، کشورهای جهان تلاش دارند تا با آماده سازی سیستم‏ها ، امکانات و نیروی انسانی خود با پیشرفته‌ترین و پیچیده ‌ترین ابزار و تجهیزات به رویارویی و نیز خنثی سازی جنگ‏های روانی بپردازند

در دنیای امروز ، جنگ‏های روانی به عنوان حربه‌ای برای تسلط بر افکار عمومی به کار می‌رود، هرچند که این نوع جنگ‏ها به عواملی بستگی دارد و تا کشور یا ملتی آمادگی پذیرش بحران را نداشته باشد، تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد ولی اقدامات سایر دولت ها در بروز این بحران‏ها را نباید نادیده گرفت

وقتی جامعه‌ای بی‌ثبات شده و انسجام اجتماعی در آن ضعیف گردید ، میل به تغییر در آن تشدید می‌شود و همین وضع فرصتی پیش‌ می‌آورد تا افکار تازه درآن جامعه تقویت شود

در این شرایط ، به کار گیری جنگ ‌روانی و در برخی موارد، استفاده همزمان از نیروهای مسلح سرعت تغییر و پذیرش را دو چندان خواهد کرد . به همین منظور، آمادگی ذهنی و روانی و شکستن مقاومت فکری یک جامعه برای نفوذ درآن چه توسط دولت خودی یا دولت بیگانه ضروری‌ترین عامل پیروزی دریک جنگ روانی است. البته عوامل ذهنی و عینی و محیطی که بدون آن‏ها جامعه فاقد هویت اجتماعی است نیز می‌تواند منشا بروز اختلافات و جنگ‏های روانی و نظامی باشد

موفقیت در جنگ‏های روانی تنها منوط به این عوامل نیست ، بلکه بایستی به مدیریت برنامه‌‌ریزی و کارایی و اثربخشی آنها نیز توجه داشت ، زیرا موفقیت در جنگ روانی درسایه طراحی و برنامه‌ریزی دقیق بدست می‌آید

جنگ روانی که بر پایه تبلیغات استوار است، از خطرناک‏ترین و مخرب ‌ترین نوع جنگ‏هاست . چرا که اندیشه، بینش، عقل و در نهایت رفتار نیروهای درگیر و یا مخاطبان را مورد هدف قرار می‌دهد. جنگ روانی در جهان امروز چهره‌ای بسیار پیچیده به خود گرفته، به گونه‌ای که جزئی از فعالیت‏های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف گشته و سازمان‏های اطلاعاتی و جاسوسی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با استفاده از شیوه‌های روانی گوناگون نقش اساسی در هدایت و کنترل آن به عهده دارند

تعریف جنگ روانی

از جنگ روانی به دلیل کاربرد متفاوت در بحثهای سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی تعاریف گوناگونی شده که در اینجا به مهم‌ترین آنها براساس موضوع مورد بحث اشاره می‌شود

« جنگ روانی ، کلیه فعالیت‌هایی است که به منظور تأثیرگذاری بر افکار و رفتار گروه‌های بیگانه مورد نظر چه در زمان جنگ و چه زمان صلح انجام می‌شود »

جنگ روانی مجموعه اقداماتی است که می‌تواند از طریق شفاهی در اعتقادات و آرزوهای گروه‌های مختلف شک و تردید ایجاد کند و سرانجام آنها را فریب داده و وادار به تسلیم نماید

با توجه به تعاریف زیادی که از جنگ روانی ارائه شده است، می توان همه این تعاریف را در سه نگرش کلی خلاصه کرد

نگرش اول اینکه: جنگ روانی عبارت است از مجموع اقدامات یک کشور به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت‏ها و مردم خارجی در جهت مطلوب که با ابزارهایی غیر از ابزار نظامی ، سیاسی و اقتصادی انجام می‌شود . این نگرش معتقد است که تبلیغات جزء اصلی و اساس جنگ روانی است

نگرش دوم: جنگ روانی را طیف وسیعی از فعالیت‏ها نظیر ترور و خشونت می‏داند که به منظور ارعاب یا ترغیب مخاطبان به تطبیق رفتار خود طراحی می‌شوند. معتقدان به این نگرش فعالیت‏های پنهان، نظیرجاسوسی، براندازی ، آدم‌کشی و دیگر اشکال تروریسم را در قلمرو جنگ روانی قرار می‌دهند

نگرش سوم: جنگ روانی را شامل اقداماتی نظیر نفوذ در شخصیت افراد می‌داند که با تکنیک‌هایی هم‏چون شستشوی مغزی و هیپنوتیزم ورخنه انجام می‌شود

اما تعریف کامل و خلاصه‌ای که صاحب‏نظران آن را پذیرفته‌اند این است که مفهوم اساسی جنگ روانی عبارت از دستکاری عقاید از طریق بکارگیری یک یا چند رسانه ارتباطی است

برخی هم جنگ روانی را چنین خلاصه کرده اند: شایعه ، ایجاد جو فشار، کوچک‌ نمایی نقاط ضعف نیروهای خودی و نقاط قوت نیروهای دشمن واغراق و مبالغه در نقاط ضعف نیروهای مقابل

در دنیای امروز، جنگ روانی را استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اقدام‏هایی عنوان می‌کنند که هدف اصلی آن تأثیر گذاری و نفوذ در عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار مخاطبان، گروه بی‌طرف و یا گروه‌های دوست برای دستیابی به مقاصد دینی و ملی باشد


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید