مقاله راه اثبات اسلام و ادیان گذشته در word دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله راه اثبات اسلام و ادیان گذشته در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله راه اثبات اسلام و ادیان گذشته در word
مقدمه
چکیده
دین یهود و مسیح
بیان
شناخت مسیحیت;
مباحثه امام رضا(ع) با جاثلیق;
شناختن حقیقت دین اسلام
ظهور اختلاف میان مسلمانان و پیدایی فرق اسلامی;
اهل سنت چه کسانی هستند
مقدمه
اگر کسی در حقانیت دین اسلام با ما بحث کند، قرآن معجزه جاودان اسلام، را که قبلاً به پاره ای از وجوه اعجاز آن اشاره کرده ایم به او معرفی می کنیم. ما نیز هنگامی که برای اولین بار خود را در برابر حقانیت اسلام مردد می بینیم، با توجه به اعجاز قرآن و نیروی عقل و فکر قانع می شویم و به حقانیت و درستی اسلام پی می بریم و معتقد می شویم، چه برای هر انسانی که آزاد فکر می کند در مراحل اولیه اعتقاد به عقیده دینی، خواه ناخواه تردیدها و سوالاتی پیش می آید
اما برای اثبات حقانیت ادیان سابق، مانند دین یهود ودین مسیح، قبل از این که قرآن کریم را تصدیق کنیم و هنگامی که ذهنمان را از عقیده اسلامی خالی کرده باشیم، هیچ گونه دلیلی نداریم و هیچ پرسنده و پویای حقیقت را نمی توانیم قانع کنیم، زیرا هیچ معجزه پایداری همچون قرآن از آن ها باقی نمانده و کارهای فوق العاده و غیر عادی که پیروان این ادیان به نام معجزه برای پیامبران شان نقل می کنند، نمی تواند برای ما دلیل باشد، چون ناقل آن ها پیروان شان هستندو به این گونه نقل و ادعا نمی توان ادعا کرد از طرفی کتاب های موجود منسوب به پیامبران سابق، مانند تورات و انجیل، هیچ کدام برای این که معجزه باشند، صلاحیت ندارند و نمی توانند مستقلاً، قطع نظر از راه اسلام، دلیلی قانع کننده باشند
چکیده
بنابراین، آن چه ما مسلمان ها را به اعتراف به آسمانی بودن پیامبران و ادان پیشین وا می دارد، تصدیق اسلام است و نبوت عده ای از پیامبران گذشته از طریق دین اسلام ثابت می شود مسلمان به تحقیق در تصدیق ادیان گذشته و در آسمانی بودن آن ها، از دین مسیح یا ادیان پیش از آن، احتیاج ندارد و تصدیق اسلام تصدیق این ادیان، و اعتراف به آن ها همان ایمان واعتقاد به انبیای گذشته است از این رو تحقیق در زمینه معجزات پیامبران گذشته بر مسلمان لازم نیست، زیرا با قبول اسلام، همه ادیان الهی را پذیرفته است
بلی، هر گاه انسان در حقانیت اسلام تحقیق کند و درستی دین اسلام بر او ثابت نشود، عقلاً بنا بر اقتضای لزوم تحقیق و بررسی، لازم است درباره دین مسیح که آخرین ادیان پیش از اسلام است، به مطالعه و تحقیق بپردازد و اگر در تحقیق و مطالعه در دین مسیح به جایی نرسید، عقل به او می گوید دین قبل از آن، یعنی یهود، را بررسی کند و همین گونه باز اگر دین حق را نیافت و به حقانیت دینی یقین نیافت، باید در تحقیق به جایی رسد که به یک دین حقیقی راه پیدا کند یا به طو کلی همه ادیان را رها کرده از دست یافتن به دین حق مأیوس شود
کلید واژه: اسلام ، ادیان و تاریخ
دین یهود و مسیح
کسانی که در دین یهود و مسیح رشد کرده و بزرگ شده اند، وظیفه ای دیگر دارند، بدین معنی که اعتقاد یک یهودی به صحت دین خود، او را از جست و جو در حقیقت دین مسیح و اسلام بی نیاز نمی کند، همچنین یک مسیحی نیز نمی تواند تنها به ایمان به مسیح اکتفا کند، بلکه واجب است درباره دین بعدی یعنی اسلام نیز تحقیق کند، زیرا دین مسیح و یهود ادعای خاتمیت ندارندو احتمال وجود دینی بعد از آن ها، که احکام شان را فسخ کند، وجود دارد نه موسی (ع) و نه عیسی (ع) هیچ کدام نگفته اند که بعداز ما دیگر پیامبری نخواهد آمد
بنابراین چطور مسیحیان و یهودیان به خود اجازه می دهند که بدون تحقیق در حقانیت دینی که بعد از دین آن ها آمده به دین خود متکی باشند و تنها دین خود را حق بشمارند، پیروان ادیان بنا بر پیروی از عقل و فطرت باید درباره دینی که بعد از دین آن ها آمده، یعنی اسلام، تحقیق کنند تا در صورت درستی آن دین به آن ایمان آورند و به دستورهای دن جدید گردن نهند، و گرنه می توانند و جایز است که بردین سابق خود پایدار بمانند
اما مسلمانان، همچنان که گفته آمد، هنگامی که به اسلام اعتقاد پیدا کردند، دیگر به تحقیق تفصیلی درباره ادیان دیگر، ادیان قبل از اسلام یا ادیانی که مدعیان بعد از اسلام برساخته اند، موظف نیستند اسلام ادیان و شرایع گذشته را پذیرفت، اما این قبول دلیل بر حقانیت آن ها نیست. اسلام این ادیان را فسخ کرده است و عمل به قوانین و کتاب های آن ها لازم نیست پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود لا نبی بعدی، بعد از من پیامبری نخواهد آمد و به دستور اسلام او در سخن راستگو و امین است قوله تعالی ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی (نجم/3-4) از روی هوا و هوس سخن نمی گوید و هر چه می گوید وحی است از جانب خدا که بر او خوانده شده، پس دیگر به ادعای نبوت های مدعیان اعتنا نمی شود، زیرا ادعاهای بعدی دروغ است
بلی بر مسلمانان لازم است که از میان مذاهب، آرا، پراکندگی و فرقه هایی مختلف که پیدا شده اند، راهی را انتخاب کند که به شناسایی احکام اسلام منتهی شود و یقین کند که این قوانین و دستورها هما ن قوانین و احکامی است که بر محمد صلی الله و آله و سلم نازل شده است زیرا مسلمانان وظیفه دارد به تمام احکام شریعت اسلامی،آن چنان که نازل شده است عمل کند وی باید بداند احکام موجود با وضعی که مسلمانان دارند و با وجود اختلاف رأی و پراکندگی در قوانین ودستورهای دینی که حتی در کیفیت نماز و عبادات دیگر وحدت نظر ندارند. درست همان احکامی است که بر پیامبر نازل شده است یا نه؟ چگونه می توان راهی را برگزید که مسلمان یقین کند احکامی که بدان عمل می کند، همان احکام صحیح اسلام است و چگونه باید حکم واقعی را شناخت، نماز را مطابق دستور کدام مذهب باید انجام داد و به چه کیفیت باید نماز گزارد؟ عبادات را چگونه باید انجام داد؟ احکام و معاملات، از قبیل ازدواج، طلاق، ارث، خرید و فروش ، داد و ستد و اجرای حدود ودیات و دیگر احکام الهی کدام رأی و نظر را باید رعایت کرد؟
تقلید بی دلیل و بدون تحقیق از پدران و کسان دیگر، صحیح نیست، بلکه مسلمان باید راهی بر گزیند که در آن به یقین حقیقی رسیده باشد در این جا دیگر جای خود فریبی و سستی و تعصب نیست آری هر مسلمان در میان راه های مختلف مسیری را باید برگزیند که حاصل یقین است و با قطع و یقین بداند که بهترین راه را برای انجام وظایف دینی برگزیده است اگر انتخاب صحیح باشد خداوند درباره آن بازخواست نخواهد کرد. او در چگونگی انتخاب این راه نباید از سرزنش و ملامت دیگران بیم داشته باشد