مقاله نقش قضاوت حرفه ای در تصمیمات حسابرسی در word دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله نقش قضاوت حرفه ای در تصمیمات حسابرسی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله نقش قضاوت حرفه ای در تصمیمات حسابرسی در word
مقدمه
مبانی نظری
قضاوت حرفه ای
جایگاه قضاوت حرفه ای در حسابرسی
قضاوت حرفه ای در استانداردهای حسابرسی
شناسایی عوامل موثر بر قضاوت حرفه ای در حسابرسی
شرایط بازار حسابرسی
استانداردهای حرفه ای
ابزارهای تصمیم گیری
پیشینه تحقیق
روش اجرای تحقیق
پرسش نامه و سوال های تحقیق
یافته های ناشی از توزیع دور اول پرسش نامه بین گروه دلفی
یافته های ناشی از توزیع دور دوم پرسش نامه بین گروه دلفی
نظرسنجی از حسابرسان شاغل
جامعه آماری
نمونه و روش نمونه گیری
نتایج پرسش نامه پیمایشی نظر سنجی از حسابرسان شاغل
روش اجرای تحقیق اسنادکاوی
کنترل کیفیت در سطح موسسات حسابرسی
کنترل کیفیت در سطح کار (پرونده) حسابرسی
فرضیات تحقیق اسنادکاوی
جامعه آماری در تحقیق اسنادکاوی
نتیجه گیری
پیشنهادها
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله نقش قضاوت حرفه ای در تصمیمات حسابرسی در word
ارباب سلیمانی , عباس , 1379 , “فرهنگ اصطلاحات حسابداری” , سازمان حسابرسی , چاپ اول ,
پور افکاری , نصرت اله , 1385 “فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی” , فرهنگ معاصر , تهران
والاس , واندا ای , 1985 , “نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد و بازارهای تحت نظارت” , ترجمه حامی امیر اصلانی , سازمان حسابرسی , نشریه شماره 159 , چاپ اول ,
Ashton, R., 1992, “Effects of Justification and a Mechanical Aid on Judgment Performance”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 52, PP. 292 –
Bedard, J., 1989, “Expertise in Auditing : Myth or Reality”, Accounting, Organizations and Society, pp.113-
Canadian Institute of Chartered Accountants, 1995, “Professional Judgment and the Auditor, CICA Research Study Group, Toronto, CICA
Cushing, Barry E. and Sunita S. Ahlawat, 1996 , “Mitigation of Recency Bias in Audit Judgment : The Effect of Documentation ”, Auditing: A Journal of Practice &Theory ( Fall) , Vol.15 , No.2 , PP. 110-
Frensch, P.A., and R.J.Sternberg, 1989, “Expertise and Intelligent Thinking: When is it Worse to Know Better”, In Advances in the Psychology of Human Intelligence 5, ed. R.Sternberg, Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp.157-
Houston, Richard W., 1999, “The Effects of Fee Pressure and Client Risk on Audit Seniors’ Time Budget Decisions”, Auditing: A Journal of Practice & Theory, (Fall), Vol.18,No.2 , pp.70-
Jackson, P. M., 1982, “The Political Economy of Bureaucracy”, Philip Allan
Lee, Tom A.,1988,”The Evolution of Auditing Thought and Practice”, Garland Publishing, New York
Lefcourt, H.M., 1982, “Locus of Control: Current Trends in Theory and Research, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
Lefcourt, H.M., and J.Wine, 1969, “internal Versus External Control of Reinforcement and the Deployment of Attention in Experimental Situations”, Canadian Journal of Behavioral Science,1 , pp.167-
مقدمه
معاملات و رویدادهای اقتصادی ، از راه گرداوری شواهد به وسیله حسابداران مستند و در حساب ها ثبت می شود . نتیجه معاملات و رویدادهای اقتصادی از حساب ها استخراج شده و در چارچوب گزارش های مالی در اختیار اشخاص ذی نفع قرار می گیرد . اطلاعات جهت دار ، گمراه کننده ، نامربوط یا ناقص می تواند موجب تصمیم گیری نادرست شود . پیچیدگی موضوعات اقتصادی و فرایند تبدیل آن ها به اطلاعات نیز موجب امکان بروز اشتباه در پردازش اطلاعات شده و به این ترتیب استفاده کنندگان از گزارش ها را در تشخیص کیفیت گزارش های ارائه شده دچار مشکل می کند . از طرف دیگر تضاد منافع بین تهیه کنندگان صورتهای مالی و استفاده کنندگان از آن ها موجب نگرانی استفاده کنندگان می شود . عدم دسترسی مستقیم استفاده کنندگان و فاصله آن ها از تولید کنندگان اطلاعات موجب می شود استفاده کنندگان از گزارش های مالی نسبت به آن ها دچار ابهام و تردید باشند . حسابرسی براساس نیازهای فوق شکل گرفته و وسیله ای برای رفع تردید و ابهام گزارش های مالی به وسیله تایید کیفیت آن ها است
حسابرسان علاوه بر مسوولیتی که در مقابل صاحبکاران دارند ، مسوولیت مهمتری دارند که مسوولیت اجتماعی آنان است . حسابرسان باید هنگام رسیدگی و گزارشگری , خود را در مقابل همه اشخاصی که به هر دلیل از گزارش های مالی واحدهای اقتصادی استفاده می کنند ، مسوول بدانند تا
آنان با اتکا به تایید گزارش های مالی به وسیله حسابرسان , تصمیمات اقتصادی مناسب اتخاذ کنند و
این در برخی موارد بر خلاف خواسته های صاحبکاران است . اما استفاده کننده اصلی گزارش حسابرسی اشخاص ذی نفعی هستند که جزو صاحبکاران نیستند و برای بررسی و حصول اطمینان از قابل اتکا بودن صورتهای مالی امکان دسترسی به اطلاعات و شواهد پشتوانه صورتهای مالی را ندارند . این عوامل باعث می شود که کیفیت قضاوت حرفه ای یعنی ستون اصلی حسابرسی نقش بااهمیتی در جامعه اقتصادی ایفا کند . از طرف دیگر حسابرسان شاغل فعلی در ایران از نظر دانش و شناخت در طیف وسیعی قرار می گیرند و برخی از آن ها با مفاهیم جدید حسابرسی آشنایی ندارند . به همین دلیل از واژه قضاوت حرفه ای که هم در ادبیات حرفه ای و هم در استانداردهای حسابرسی مرجع قابل توجهی برای تشخیص حسابرسان است ، برداشت های مختلفی می کنند
مبانی نظری
قضاوت حرفه ای
Judgment) و حرفه ای ( معادل Professional ) قضاوت حرفه ای از دو کلمه قضاوت ( معادل تشکیل شده است . معنای قضاوت در بحث ما “حکم کردن در مساله ایقضاوت حرفه ای از دو کلمه قضاوت ( معادل ” (معین ، 1376) ، ” اظهار نظر معقول یا اتخاذ تصمیم های عاقلانه ” (آکسفورد ، 1994 ) و ” فتوا ” (آریانپور کاشانی ، 1381) است . حرفه نیز که در معنای عام پیشه و کاری است که شخص به طور تمام وقت به آن اشتغال دارد ، معنای والاتری نیز دارد ، به گونه ای که در فرهنگ اصطلاحات حسابداری سجادی نژاد – اکبری ( 1385 ) بر اساس تعریف انجمن حسابداران انگلستان به ” شغلی که اشتغال به آن عمدتا مستلزم به کار گرفتن توانایی های فکری به دست آمده از تحصیلات و تجارب نسبتا طولانی باشد ” گفته می شود . بنابراین اگرچه معنای عام ” حرفه ای ” کسی است که کاری را پیشه تمام وقت خود قرار دهد ، ” حرفه ای ” معنای خاصی نیز دارد و به شخصی گفته می شود که ” تجربه گرانقدر و استاندارد های حرفه ای بالا دارد ” (, 1981 Procter , P .)
قضاوت حرفه ای باید از روی دلیل باشد و کسی مجاز به انجام آن است که قادر به دستیابی به دلیل های لازم برای حکم خود باشد و شرط صدور فتوا ، مجتهد بودن است که نیاز به دانش ، توان استدلال و پرهیزگاری دارد . با توجه به مراتب بالا تعریف زیر مورد نظر این تحقیق است
“قضاوت حرفه ای در حسابرسی به معنای اظهار نظر معقول و حکم کردن مستدل درباره موضوعات حسابداری و حسابرسی به وسیله شخصی است که هم تحصیلات و تجربه ارزشمندی دارد و هم ویژگی های لازم برای اظهار نظر های بی طرفانه را دارا است .”
جایگاه قضاوت حرفه ای در حسابرسی
قضاوت حرفه ای در حسابرسی به کارگیری دانش مربوط و تجربه در محدوده ای است که به وسیله استانداردهای حسابداری و حسابرسی و آیین رفتار حرفه ای تعیین شده , تا زمانی که می توان بین اقدام های جایگزین , یکی را انتخاب کرد , تصمیم مناسبی گرفته شود
حسابرسی حرفه ای است که شباهت زیادی به قضاوت در دادگاه ها دارد . هم قاضی و هم حسابرس با ادعاهایی مواجه هستند ، شواهد پشتوانه ادعا را جمع آوری و ارزیابی می کنند و نهایتاً براساس معیارهایی که در اختیار آن ها قرار داده شده نظر می دهند و قضاوت می کنند . هر دوی آن ها در اظهار نظر و قضاوت خود باید انصاف را رعایت کنند & H . A .Sharaf Mautz R . K .) 1961) . رویکرد استانداردی برای اعمال قضاوت حرفه ای وجود ندارد , اما اعمال قضاوت حرفه ای درست در انجام وظیفه یک حسابرس , عامل برجسته ای است و افزایش مهارت در قضاوت برای حسابرسان اساسی است
انجمن حسابداران خبره کانادا (1995 , مقدمه) بیان می کند
“قضاوت حرفه ای گوهر اصلی حسابرسی است . ارزشی که با حسابرسی صورتهای مالی ایجاد می شود ، ناشی از قضاوت حسابرس و در کل ناشی از مجموعه قضاوت های حرفه ای است که در چارچوب استانداردهای حسابداری و حسابرسی انجام می شود .”
انجمن حسابداران خبره کانادا (1995 , صفحه 5) همچنین اظهار داشته که گروه تحقیق انجمن درباره قضاوت حرفه ای در گزارشگری مالی در گزارش خود که در سال 1966 منتشر کرده تعریفی برای قضاوت حرفه ای در گزارشگری مالی ارائه کرده که می تواند به همان شکل در مورد قضاوت حرفه ای در حسابرسی به کار رود
“فرایند دستیابی به یک تصمیم درباره یک موضوع مربوط به گزارشگری مالی ، در صورتی که تحلیلی ، مبتنی بر تجربه و دانش – شامل دانش نسبت به محدودیت های شخصی و اطلاع از استانداردهای مربوط – بی طرفانه ، محتاطانه و همراه با امانتداری و درک مسوولیت نسبت به افرادی باشد که از عواقب آن تصمیم اثر می پذیرند ، قضاوت حرفه ای خوانده می شود . این گونه قضاوت حرفه ای در شرایط پیچیده ، نامشخص و در حال تغییر مداوم ، به خصوص در جایی که استانداردها کامل نیستند ، بیشترین ارزش را دارد . برای قضاوت حرفه ای باید با افراد دانا مشورت کرد ، عواقب بالقوه تصمیم را در نظر داشت و فرایندهای تحلیلی را که منجر به تصمیم می شود مستند کرد . “
حسابرس در تمام مراحل از شروع تا پایان یک کار حسابرسی شامل پذیرش کار ، برنامه ریزی ، گرداوری و ارزیابی شواهد و گزارشگری ، با قضاوت حرفه ای مواجه است . حسابرس در موارد زیر باید قضاوت حرفه ای انجام دهد
1 – در استفاده از استانداردهای حسابرسی
2- در تعیین اهمیت ، خطر حسابرسی و کسب شواهد حسابرسی
3 – در ارزیابی اصول حسابداری و براورد های عمده مدیریت
4 – در تعیین این که آیا صورتهای مالی عاری از تحریف با اهمیت است
5 – در تعیین این که آیا صورتهای مالی طبق استانداردهای حسابداری یا مبانی حسابداری
مناسب دیگر که افشا شده تهیه شده است
6 – در ارائه اظهار نظر در مورد این که آیا صورتهای مالی وضعیت مالی و نتایج عملیات را
به نحو مطلوب نشان می دهد
استانداردهای حرفه ای معمولاً در یک محدوده خاص ، شرایط عمومی را در نظر
می گیرند . احتمال این که یک کتاب مقررات بتواند کاملاً جامع باشد و همه پیچیدگی های حسابداری و حسابرسی امروز را پوشش دهد , وجود ندارد . انتظار می رود حسابرس برای تعیین این که یک استاندارد حرفه ای با رویدادی مالی که مورد حسابرسی قرار می گیرد ، قابل انطباق هست یا
خیر , قضاوت حرفه ای خود را به کار برد . اگر معامله با استاندارد مطابق یا به آن مربوط نباشد ، باید رویکردی غیر از آنچه در استاندارد شرح داده شده مورد توجه قرار گیرد . تطابق با نزدیکترین استاندارد قابل استفاده نیز یک دام بالقوه است زیرا ارائه شرایط متفاوت به صورت شرایط مشابه همانقدر بد است که شرایط مشابه را متفاوت ارائه کنیم
قضاوت حرفه ای در استانداردهای حسابرسی
برایند قضاوت حرفه ای همه افراد شاغل در حرفه حسابرسی به صورت استانداردهای حسابرسی تدوین و ارائه می شود . با این حال در جای جای استانداردهای حسابرسی هم ، وقتی امکان مشخص کردن محدوده خاصی وجود ندارد ، تعیین مصداق و تطبیق آن با موضوع به قضاوت حرفه ای حسابرس موکول می شود . هرچه قضاوت کلی حرفه ( استانداردهای حسابداری ، استانداردهای حسابرسی و آیین رفتار حرفه ای ) بیشتر و کاملتر باشد ، قضاوت حرفه ای شخصی حسابرسان کمتر می شود و بالعکس . در بیشتر بخش های استانداردهای حسابرسی (کمیته تدوین استانداردهای حسابرسی ، 1385) نیز راهبرد قضاوت حرفه ای حسابرس در اجرای استاندارد بیان شده است . نمونه هایی از این موارد به شرح زیر است
بند 10 بخش 20 استانداردهای حسابرسی ، تحت عنوان هدف و اصول کلی حسابرسی صورتهای مالی چنین بیان می کند
“حسابرسی کاری است “قضاوتی” ، به ویژه در موارد زیر
الف ـ گرداوری شواهد حسابرسی ، برای مثال ، در تصمیم گیری نسبت به نوع و ماهیت ، زمان بندی اجرا و حدود و روش های حسابرسی
ب ـ نتیجه گیری براساس شواهد حسابرسی گرداوری شده ، برای مثال ، تشخیص معقول بودن براوردهایی که مدیریت در تهیه صورتهای مالی اعمال کرده است . “
در بند 6 بخش 23 استانداردهای حسابرسی تحت عنوان مستندسازی آمده است
“کاربرگ های حسابرسی باید حاوی استدلال و نتیجه گیری درباره موضوعات عمده ای باشد که نیاز به قضاوت حسابرس دارد .”
در بند 7 همان بخش نیز بیان شده است
“میزان و حجم کاربرگ های حسابرسی به قضاوت حرفه ای حسابرس بستگی دارد .”
بند 9 بخش 31 استانداردهای حسابرسی ، تحت عنوان شناخت فعالیت واحد مورد رسیدگی بیان می دارد
“شناخت فعالیت ، زمینه ای را فراهم می کند که حسابرس با توجه به آن ، به قضاوت حرفه ای بپردازد . “
در بند 4 بخش 32 تحت عنوان اهمیت در حسابرسی چنین آمده است
“هدف از حسابرسی صورتهای مالی این است که حسابرس بتواند درباره اینکه آیا صورت های مزبور از تمام جنبه های با اهمیت ، طبق استانداردهای حسابداری تهیه شده است اظهارنظر کند . تعیین این که چه چیز با اهمیت می باشد ، مستلزم قضاوت حرفه ای است . “
در بند 14 بخش 50 استانداردهای حسابرسی تحت عنوان شواهد حسابرسی آمده است
“حسابرس برای ارزیابی کمیت و کیفیت شواهد حسابرسی و در نتیجه ، کافی و مناسب بودن آن به عنوان پشتوانه اظهارنظر حسابرسی ، از قضاوت حرفه ای استفاده می کند .”