مقاله آموزش بزرگسالان در word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله آموزش بزرگسالان در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله آموزش بزرگسالان در word
مقدمه
وضعیت آموزش در آغاز قرن بیستم
افزایش تقاضا برای آموزش
گستره برداشت ها
تعریف آموزش بزرگسالان
تعریف مورد نظر ما
آموزش غیر رسمی
تعریف آموزش غیر رسمی
ویژگیهای آموزش غیر رسمی
آموزش مداوم
تعریف آموزش مداوم
آموزش مادام العمر (Life long Education)
سوادآموزی یا آموزش سواد
برخی هدفهای ویژه آموزش بزرگسالان
آموزش بزرگسالان
مفاهیم بزرگسالی
ویژگیهای روان شناختی بزرگسالان
ظرفیت یادگیری بزرگسالان
نقش انگیزه در یادگیری بزرگسالان
انگیزه و تصور فرد از خود
عوامل مؤثر در تصور فرد از خود
تاثیر دوگانه اضطراب و هیجان در یادگیری
عوامل فرهنگی و یادگیری بزرگسال
توصیههای مهم
روشهای آموزش بزرگسالان
روش ها از دیدگاه اول
مفاهیم بی سوادی
روشهای آموزش بزرگسالان
عوامل مؤثر در انتخاب روش ها
انتخاب و به کارگیری روش
روشهای مؤثر از جهت عملی
نحوه یافتن روش مناسب یاددهی – یادگیری
برنامه ریزی آموزش بزرگسالان
برنامه ریزی آموزش بزرگسالان
تفاوت برنامه ریزی آموزش بزرگسالان
راهبردهای برنامه در آموزش بزرگسالان
فلسفه آموزش بزرگسالان
نتیجه گیری:
منابع و مواخذ:
منبع:
جارویس، پیتر. آموزش بزرگسالان و آموزش مداوم. ترجمه غلامعلی سرمد. تهران. 1378
مقدمه
مطالعه آموزش بزرگسالان مرتباً اهمیت بیشتری مییابد، زیرا آموزش حرفهای مربیان بزرگسالان در بریتانیای کبیر و دیگر کشورها جهان روندی رو به افزایش دارد؛ اما تعداد معدودی از کنتابهای موجود دانشجویان را با زمینهای گستردهتر از این موضوع آشنا میسازد
تامین آموزش و پرورش برای بزرگسالان بدان سبب ضرورت دارد که انسانها و جامعه کنونی ما وضعیت خاصی دارد
در جامعه ملاحظات متعددی وجود دارد که باید به آن توجه کرد. از آن جمله میتوان به تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی، منسوخ شدن دانش فنی بدان دلیل است که اگر افراد با این دانش کار کنند، نمیتوانند پیشرفت نمایند. افزایش اوقات فراغت و افزایش عده کسانی که به سن کهنسالی میرسند و لزوم تلاش برای رسیدن به جامعهای مردمی اشاره کرد
افزون بر اینکه انان نیاز اساسی به یادگیری دارد، مادام العمر در حال یادگیری است و تامین آموزش و پرورش در تمام طول حیات او وسیلهای برای ارضای این نیاز اساسی است
آموزش بزرگسالان را نباید یک آموش تجملی برای معدودی انسان استثنائی دانست. همچنین نمیتوان آن را موضوعی تلقی کرد که فقط زمان کوتاهی از اوایل جوانی انسان را شامل میشود، بلکه باید آن را یک ضرورت همیشگی ملی و یک بخش ناگسستنی از تمدن انسان دانست و به همین امری همگانی و مادام العمر است (اسمیت، 1999)
کاملاً عادی است که بگوییم آموزش و پرورش نباید در هنگام فراغت از تحصیل انسان متوقف شود. عادی بودن این نکته در آن است که هدف سازمان مدرسه، اطمینان از ادامه یادگیری با سازماندهی تواناییهایی است که انسان را تضمین میکند. تمایل به یادگیری از خود زندگی و تبدیل شرایط زندگی به گونهای که همه مردم در فرآیند زیستن یاد هم بگیرند، ظریفترین دستاورد تعلیم و تربیت است (دیوئی، 1916)
وضعیت آموزش در آغاز قرن بیستم
70% جمعیت بالای 15سال جهان و 90% جمعیت همین گروه سنی درکشورهای جهان سوم به آموزش و پرورش دسترسی نداشتند
آغاز نیمه دوم قرن بیستم، 44%جمعیت بالای15سال در کل جهان و 64% جمعیت همین گروه سنی در کشورهای جهان سوم هنوز به آموزش و پرورش دسترسی نداشتند
درپایان قرن بیستم حدود کل جمعیت 15 سال به بالا در کل جهان به آموزش و پرورش دسترسی نداشتند. بیشتر این جمعیت درکشورهای جهان سوم زندگی میکنند
افزایش تقاضا برای آموزش
تحولات اقتصادی، اجتماعی و فناوری
مکانیزه و خودکار شدن انجام کارها
رشد سریع تولید دانش و اطلاعات
وابستگی روز افزون زندگی به علم و دانش
و فناوری وضرورت همگامی انسان با آن
علاقه مندی کشورها به توسعه پایدار
و عوامل زیاد دیگری از این قبیل که موجب تفکر درباره مسایل زیر شد
ضرورت ایجاد فرصت برابر آموزش و پرورش برای همه مردم و در تمام عمر
گسترش آموزش غیر رسمی به موازات آموزش رسمی و حتی مهمتر از آن
ضرورت ها
تدارک یک نظام آموزشی فراگیر برای
بازماندگان از تحصیل
علاقمندان به بازگشت مجدد به تحصیل درکلیه سطوح
پایه گذاری جامعه در حال یادگیری
برای این که یادگیری و آموزش مقدمه هر نوع فعالیت انسانی در عصر حاضر است و انسان در حال یادگیری و فرهیخته مهمترین عامل توسعه پایدارفرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است
حال این سوال مطرح می شود که این نظام آموزشی فراگیر و خارج ازچهارچوبهای سنتی و رسمی چه نوع نظامی میتواند باشد؟
پاسخ بسیاری از متخصصان در این رابطه این است که
آموزش بزرگسالان
آموزش غیر رسمی
آموزش مداوم
آموزش مادام العمر
گستره برداشت ها
از یک برداشت ساده یعنی سواد آموزی به مفهوم سنتی یعنی داشتن سه مهارت اصلی (خواندن نوشتن و حساب کردن) تا یک برداشت پیچیده یعنی یادگیری و آموزش از گهواره تا گور (مادامالعمر)
تعریف آموزش بزرگسالان
تدارک آموزش مستمر و سازمان یافته برای افرادی که دیگر به مدرسه نمیروند با هدف ایجاد تغییر در اطلاعات، دانش، مهارت و; السینور اولین کنفرانس بین المللی آموزش بزرگسالان 1949)
تعریف مورد نظر ما
آموزش بزرگسالان فرایندی است
مستمر و سازمان یافته برای تدارک جامعه درحال یادگیری تا افراد جامعه بتوانند در جهت تکامل وتعالی حرکت کنند و در سرنوشت جامعه خود از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مشارکت مؤثر داشته باشند (ابراهیم زاده 1380)
آموزش غیر رسمی
تربیت معمولا به دو نوع تقسیم می شود
غیر عمدی: که منظور از آن همان کنش متقابل میان انسان و محیط (اعم ازطبیعی و اجتماعی) است
عمدی: که منظور ازآن مداخله آگاهانه و هدفمند افراد رشد یافته در کنشهای متقابل میان افراد در حال رشد ومحیط طبیعی و اجتماعی است که منجر به نوعی نظام تربیتی سازمان یافته میشود
تربیت عمدی هم دو نوع است
رسمی: که منظور ازآن تربیتی نظام یافته و دارای هدف سازمان،قوانین، برنامه و روش معینی است که در زمان و مکان خاصی صورت میگیرد
غیر رسمی: که منظور ازآن تربیتی است که انسان بطور مستمراز محیط خانواده و جامعه از طریق آشنایی با ارزشها، مواریث فرهنگی توسط نهادهای مذهبی،تبلیغاتی،مطبوعاتی رسانههای جمعی مطالعه جریانهای فکری، فلسفی علمی و; کسب می کند
تعریف آموزش غیر رسمی
فرایندی است سازمان یافته بر اساس روش یاددهی – یادگیری خارج از ساختهای آموزش و پرورش رسمی، دارای ساختار انعطاف پذیر بمنظور تامین نیازهای فوری فرهنگی واجتماعی افراد
ویژگیهای آموزش غیر رسمی
هدفهای آن فوری و دست یافتنی است
خارج از چهارچوب مدرسه و قابل اجرا در هر موقعیتی است که زمینه مساعد باشد
در ارزیابی نتایج، کار آیی عملی ملاک است
اصل عدم تمرکز درآن رعایت میشود
ماهیت آزاد منشانه و مردمی دارد. منتهی به مدرک رسمی نمی شود
ساخت و سازمان دهی ساده دارد
گروه در فرایند آموزش مشارکت مؤثر دارد
کم هزینه ترو مؤثرتر ازآموزش رسمی است
دارای سلسله مراتب و مراحل رسمی نیست
دارای هیچ نوع محدودیتهای مرسوم نمیباشد
آموزش مداوم
آموزش مداوم نظام آموزشی خاصی نیست بلکه نوعی تفکر یا زمینه برای توسعه و پیشرفت هر نوع نظام تربیتی می باشد
تعریف آموزش مداوم
آموزش مداوم عبارت است از کلیه فرصتهای یادگیری که پس از پایان تحصیلات در هر دوره پیش می آید که مستلزم بازگشت دوباره به نهادهای آموزش رسمی یا غیر رسمی است
آموزش مداوم میتواند تمام وقت، نیمه وقت، فنی و حرفه ای یا فرهنگی – اجتماعی، علمی، هنری و; باشد
آموزش مادام العمر (Life long Education)
نباید تصور کرد که آموزش و پرورش پس از پایان تحصیلات رسمی تا آخرین سطح، خاتمه می یابد. نیاز به یادگیری و تمایل به آن ازخود زندگی سرچشمه میگیرد
شرایط زندگی به گونه ای است که همه مردم درفرایند زیستن هم باید یاد بگیرند و هم یاد بدهند به قول“دیویی“ این ظریفترین دست آورد تربیت است
آموزش و پرورش مبنای یک زندگی غنی وسرشار است. بنابراین نباید به دوره خاصی از زندگی منحصر شود
چنین گفت پیغمبر راستگوی زگهواره تا گور دانش بجوی
آموزش مادام العمر فرایندیاددهی-یادگیری درکل دوره حیات انسان است که هدف آن فهم معنا و مفهوم زندگی و رسیدن به سعادت است
سوادآموزی یا آموزش سواد