پایان نامه تاثیر تلوزیون بر روابط زناشویی در word دارای 80 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پایان نامه تاثیر تلوزیون بر روابط زناشویی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه تاثیر تلوزیون بر روابط زناشویی در word
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه
فرضیه های تحقیق
اهداف تحقیق
اهداف کلی
اهداف جزئی
تعریف نظری
واژگان کلیدی
ادوار انقلاب اسلامی
دوران جنگ تحمیلی
دوران سازندگی
دوران دوم خرداد به بعد
تصویر ازدواج در فیلم های تلویزیونی دوران اخیر
فصل دوم : ادبیات تحقیق
معیارهای همسر گزینی
معیارهای فردی
نگرش نسبت به ازدواج و همسرگزینی
شیوه و نحوه همسر گزینی
محکوم کردن ازدواج سنتی
ترویج فرهنگ چند همسری
وجود روابط عاشقانه قبل از ازدواج
عادی نشان دادن عشق های نامشروع
معیارهای اقتصادی و اجتماعی
معیارهای فرهنگی و اجتماعی
عدم رغبت به ازدواج در سنین پایین
ایجاد ترس و دلهره در دختران و پسران در مورد ازدواج
عدم اطمینان پسر به دختر و بالعکس و وسواس در انتخاب همسر
شکسته شدن پرده های حیا و عفاف دختران و پسران
ترویج و گسترش روابط نامشروع
افزایش طلاق به خاطر تغییر در باورها نسبت به ازدواج و طلاق
نظریات دانشمندان
شادی حقیق یا درونی
بررسی ارتباط سلامت روان و رضایت زناشویی زنان متأهل
رابطه شیوه های دلبستگی با رضایتمندی زناشویی
کاندیدهای رضایتمندی و شادمانی در خانواده
پیدا کردن شناخت فرِآیندی زمان بر
عدم رضایت جنسی ریشه اکثر اختلاف ها
رسانه ها بر مخاطبین چگـونه تأثیر ی گذارند
فصل سوم : روش تحقیق
مراحل شکل گیری تحقیق
نوع تحقیق
روش تحقیق
روش نمونه گیری
روش گردآوری اطلاعات
روش استخراج و طبقه بندی اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
جداول فراوانی مربوط به اعتماد و درک متقابل
جداول فراوانی مربوط به تفاهم زناشویی
جداول فراوانی مربوط به عشق و محبت زناشویی
جداول فراوانی مربوط به رضایتمندی از روابط جنسی
نمودارهای میله ای
فصل پنجم : تجزیه و تحلیل داده ها
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه تاثیر تلوزیون بر روابط زناشویی در word
شیفاوندی، داور، زمستان 1379، جامعه شناسی اعترافات و مسائل جامعه چاپ: ایران نما
عزیزی – شهلا- 1373- خانواده و تلویزیون- تهران- مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای
ملون مارتیز- انریک- تلویزیون در خانواده و جامعه نو- جمشید ارجمند
بیریوکف- ن.س.1372 تلویزیون و دکترین های آن در غرب
محمد حفاظتی- تهران – مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای
چکیده
ازدواج و تشکـیل خـانواده در اغلب جوامع به جهـت تأثیرات آن در ابعـاد مختلف حائز اهمـیت است و عوامل مؤثر بر کـاهش و افزایش نرخ وقوع و نحوه انجام آن از سوی کارشناسان حوزه هـای مختلف بررسی می شود
به اعتقاد برخی صاحبنظران علوم ارتباطات، رسانه های جمعی ازجمله تلویزیون قادرند افکار، گرایشات و کنش هـای افراد را با طرح موضوعات مختلف و در قالب هـای گوناگون تصویری ( فیلم، سریال، گزارش، مصاحـبه و ; ) تحت تأثیر قرار دهند و به تصویر سـازی اغراق آمیز، منفی و مثبت بپردازند یا در یک حرکت آینـه وار، واقعیات اجتماعـی اعـم از تلخ و شیرین را به تصویر کشند و از شرایط فرهنگـی و فضـای حاکم بر جامعه، سوژه های مختلف از جمله مسائل ازدواج را جهت فیلم سازی دریافت دارند
این تأثیر و تأثر در سـایر موضوعـات هم دیده مـی شود. این نوشتـار درصدد است تصویر ارائه شـده در مـورد ازدواج را در فیلم های تلویزیونی پس از انقلاب بررسی نماید. عمده ترین بررسی هـای این مقاله شامل فیلم های ساخته شده در طی سال های اخیر می باشد
مقدمه :
خانواده را مؤسسه یا نهاد اجتماعی معرفـی کرده اند که ناشی از پیوند زناشوئی زن و مرد است و در آن اعضای خانواده که شامل زوجین و فرزندان و گاهی هم اجداد و نوه هاست بر اساس همزیستی مسالمت آمیز، صفا، صمیمیت، انس و تفاهم مشارکت و تعاون زندگی می کنند
خانواده هـا معمولاً واحـدی کوچـک متشکل از حداقل دو یا سـه نفر است ولی از نظـر اهمیت آن را از مهمترین نهادهای اجتمـاعی و نخستین منبع سازندگی و پرورش نسل و عالی ترین سرچشمه خوشبختی و غنی ترین منبع عاطفه دانسته اند
ازجمله مظاهر زندگی اجتماعی انسان وجود تعامل های سالم و سازنده میان انسان ها و برقراربودن عشق به هـمنوع و ابزار صمیمیت و همـدلی به یکدیگر است. انسان مـوجودی چند بعـدی است که بخش مهمـی از ماهـیت پیچیده او را میل به زندگی جمعـی و پیوند خوبی باهمنوع تشکیل می دهد
روان شناسـان و سایر متخصصان علوم رفتاری ازجمله متخصصانی هستند که با مطالعه ابعاد پیچیده رفتار و انسان و دنیای روانـی او برای بهزیستی و دستیابی به سلامت تن و روان اطلاعـات و راهبردهای سودمندی را ارایه مـی دهند، تا از این راه رسیدن به زندگی صلح آینده و توأم با آسـایش برای فردفرد آدمیان امکـان پذیر گردد
روان شناسـان خـانواده را محل ارضای نیازهـای مختلف جسمانـی و عقلانـی و عاطفی مـی داند، داشتن آگاهی ازنیازهای زیستی و روانی و شناخت چگونگی ارضا و اطفاء آنها و تجهیز شدن به تکنیکهـای شناخت
تمـایلات زیستی و روانی مهم تر مسلح بـودن به چگونگی ارضـا دست و سالم آن هـا ضرورتـی انکار ناپـذیر می باشد
تحقیقـات زیادی در این زمینه مشـاهده مـی شود که در این زمینه صـورت می گرفته، به طور خـاص به بررسی رابطـه بین الگوهـای دلبستگـی و سازگـاری با نگـرش نسبت به روابط زناشـوئی پرداخته اند. رضـایت زناشـوئی یکی از عوامل مؤثر در ثبات و پایایی خانواده ها، و در عین حال بهداشت روانی همسران و فرزندان است در روابط زناشوئی عوامل متعددی باعث رضایت همسران از یکدیگر می شود
ازدواج مجرای صحیح بروز عواطف و ارضای نیاز ومحبت و تأمین غریزه جنسی است. دین مبین اسلام با تـأکید بر انجـام ازدواج، در پـی برآورده ساختن این نیاز فطری انسان بوده است
ثمره دیگرازدواج از بعد انسان سازی است. خداوند متعال در این مورد می فرماید: شما زنان، لباس برای مردان و مردان پوشاننده عیب زنان شما هستند. زن ومرد همچون آینه نمایان گر خوبیها و بدیهای همدیگرند
ازدواج همچنین می تواند بستری را فراهـم کند تا خانواده ای تشکیل شود و انسانهـای شایسته ای تربیت شوند و نظام اجتماع بر این اساس پایدار بماند. اما نکته قابل توجه چگونگی پی ریزی یک زندگی مشترک است
به عبارت دیگر وقتی در انتخاب همسر و نحوه گزینش فرد مقابل از جمله عوامل پایداری نهاد خانواده مـی باشد. به اعتقـاد صاحبنظـران اجتماعـی ملاک هـا و معیارهـای همسرگزینی تحـت تأثیر عـوامل مـختلف فرهنگی، اجتماعی است. نقش رسانه های جمعی، نقشی بی بدیل و قابل توجه است
چه آنجا که با فرهنگ سازی و تغییر ذائقه مردم نسبت به ازدواج به شدت مـی توانند عمل به سنت های موجود را به خطر اندازند و سنتهای دیگری را جایگزین آن کنند و چه آن ها که ملاک های واقعی و درست همسرگزینی را در اذهان جوانان و خانواده های آنان اشاعه می دهند
زیرا امروزه وسایل ارتباط جمعی بویژه تلویزیون ازجمله عوامل مهم و تأثیرگذار بر شیوه تفکر و کیفیت زندگی افراد است. تأثیراین رسانه ها به حدی است که در خصوصی ترین حوزه های تجربی انسانی وارد شده و مسائلی چون هیجانات و احساسات عمیق انسان را به برمی انگیزاند و درجهت دلخواه خودهدایت می کنند
به اعتقـاد صاحب نظران رسانه هـا در جـوار نهادهـای دیگری که طـرز تفکر جامعـه را مـی رساند نقش عمده ای ایفا می کنند. ادعا می شودکه در دوران فعلی افکار عمومی ازسوی رسانه هابه نوعی ساخته می شود که افراد گمان مـی کنند. تفکر عمومی جامعه با تفکر آنان همسو می باشد. اما واقعیت این است که تفکر فرد ناشی از دنباله روی از افکار عمومی تبلیغ شده از رسانه هاست
رسانه های جمعی، افکار، عقاید و نگرش هـای جدید را در میان افراد جامعه پخش مـی کنند و با تأکید بر برخی نگرش هـا، جنبه های مثبت یا منفی آن را بارز مـی سازند. رسانه هـا از طریق ارائه درست یا نادرست مطلب باعث جهت گیری افراد مـی شوند و به نوعی قـادرند تا طرز تفکر عمومـی واحدی را در جـامعه ایجاد کنند
به دلیل ارائه پیام از طریق رسانه هـا، افراد عقیده خود را در مقابل عقیده اجتمـاعی ( رسانه ) مـی بینند و در بسیاری مـوارد در جهت پیام رسـانه تغییر عقیده می دهند. مـرتون لازارسفلد بر پدیده انتخاب در رسـانه ها تأکید بسـیار زیاد دارند. زیرا رسانه هـا از طریق انتخـاب مطلب و پخش آن در جامعـه، بر آن دسته از واقعیات اجتماعـی که تا آن زمان به صورت منفرد و مجزا در جـامعه وجود دارد و احتمالاً افراد جامعه هم از وجودآن آگاه هستند
اما اهمیت خاصی برای آن قائل نمی باشند- جنبه اجتماعی می بخشند یعنی با انتخاب رسانه، یک پدیده که افرادی از جامعه از وجود آن آگاه مـی باشند . به یک پدیده اجتماعی تبدیل می شود و توجه تمام افراد را به خود جلب می کند و موضوع بحث و گفتگوی افراد جامعه می شود
اگر یک رسانه، فرد یا موضوعی را در مباحث خود وارد کند. مقداری از اعتبار اجتماعی خود را به فرد یا موضوع مورد بررسی منتقل می کند و این در حـالتی است که مرتون از آن به عنوان کارکرد اعطای اعتبار اجتماعی رسانه به پیام یاد می کند
در این حالت به نظر افراد عادی جامعه چنین به نظرمی رسدکه موضوع فرد یاگروه انتخاب شده ازطرف رسانه، یک پدیده معمولی و روز مره نیست، بلکه پدیده ای است که به اندازه کافی اهمیت داشته است که از رسانه پخش می شود
همچنین پدیده هـایی که از رسانه ها انتخاب و پخش نمـی شوند به اندازه کافی جالب و مهم نیستند که مـوضوع بحث و صحبت اجتماعی قـرار بگیرد. در عین حال، ارائه نشده رفتار از رسانه هـا خود به معنای رفتار ناهمنوا در جامعه است
زیرا رسانه ها با پخش رفتارهای مطلوب، نه تنها افراد را به ارائه رفتارمشابه تشویق می کند بلکه به نوعی دیگر امکان ارائه رفتار نا همنوا را نیز به شدت کاهش مـی دهد. نگرش مثبت یا منفی رسانه در رابطه با پدیده مـورد بـررسی باعث مـی شود افـرادی که تا آن زمـان تفکر خـاصی در مـورد آن مـوضوع نداشتند و هـمیشه بی تفاوت از کنار آن می گذشتند
برخورد و نگرش خود را دررابطه با آن مشخص کنند. همچنین از طریق ارائه رفتارمورد قبول رسانه ها، همنوایی رفتاری نیز در جامعه تبلیغ و تشویق می گردد. اهمیت رسانه ها را در همچنین از میزان مصرف آن در بین اعضای جامعه می توان دریافت. آمار مصرف کالاهای فرهنگی نشان می دهندکه حوزه نفوذ تلویزیون در بین خانواده های ایرانی تا چه حد می باشد
مـطابق آمار، بیش از 2 / 96 درصد مردم ایران در منزل تلویزیون دارند بهـره مندی از این وسیله ارتباط جمعـی در خانواده هـای روسـتایی از کل جمعیت روستاهـا 6 / 85 درصد و در خانواده هـای شهری 69 / 98 درصد است
تلویزیون درهرخانواده به صورت میانگین 5 / 7 روشن است و ازجهت نوع برنامه ها، سریال ها با 4 / 61 درصد بالاترین درصد بینندگان را دارد. این آمارها، فراگیر بودن برنامه های تلویزیونی، فقدان سرگرمی هـا و امکانات تفریحی در حد کـافی و گرایش اکثر افـراد به تلویزیون را به عنوان مهمترین عامـل پر کردن اوقـات فراغت و ; نشان می دهد
همچنین تأثیرگذاری بیش ازحد این رسانه را درکشور تأیید می نماید والبته اغلب این تأثیرات در حیطه تفکر و کیفیت نگـرش به روابط فردی و اجتمـاعی است. هر چند این رسـانه نیز متقابلاً تأثیر پـذیر است و در زمینه هـای مختلف از جمله برنامه ریزی و سیاستگذاری درحال تغییر و تحول می باشد. از جمله عوامـل مؤثر در تغییر سیاستگذاریها وبرنامه سازیهای این رسانه حوادث ورویدادهای بزرگ اجتماعی نظیر انقلاب، جنگ، کودتا، انتخابات، رکود اقتصادی و ; است. این رویدادهـا تغییرات عمـده ای را در جامعـه ایجاد می کند و در رسانه هم بازتـاب می یابد و مـوجب تغییر رویه رسـانه می شود. بدین لحاظ بررسی ادوار مختلف پس از انقلاب اسلامی و انعکـاس این شرایط در ساخت فیلم هـای تلویزیونی با مـوضوع ازدواج ضـرورت دارد. لیکن در این مجال با نگاهـی به ویژگـی ادوار انقلاب اسلامی، تصویر ازدواج در فیلم های تلویزیونی دوره اخیز بررسی می شود
فرضیه های تحقیق :
1- بین سبک های دلبستگی و رضایت زناشویی همبستگی وجود دارد
2- بین سبک هخای دلبستگی ایمن در مردان و زنان تفاوت وجود دارد
3- بین سبک هخای دلبستگی مضطرب در مردان و زنان تفاوت وجود دارد
4- بین سبک هخای دلبستگی اجتنابی در مردان و زنان تفاوت وجود دارد
5- بین رضایت زناشویی مزدان و زنان تفاوت وجود دارد
اهداف تحقیق :
اهداف کلی :
بررسی تأثیر تلویزیون بر روابط زناشویی می باشد
اهداف جزئی :
تأثیر رسانه و پیامدهایی که برای جامعه، فرهنگ و مخاطب مـی تواند داشته باشد ابتدا بین خود رسانه و مـحتوای آن را بررسـی کنیم و همچنین اهمیت رسانه هـا را از لحاظ میزان مـصرف آن در بین اعضای جـامعه می توان دریافت و آمار مصرف کالاهای فرهنگی و حوزه نفوذ آن هـا از جمله لتویزیون در بین خانواده های ایرانی تاچه حدمی باشد و تأثیر این رسانه درحیطه تفکروکیفیت نگرش وبرروابط فردی و اجتماعی را بررسی کرد
تعریف نظری
دلبستگـی را می توان یک الگـوی رفتاری خـاص در نظر گـرفت که در اکثر جـوامع برای رشـد سـالم اهـمیت حیاتـی دارد و زمـانی دلبستگـی مطلوب بوجـود مـی آید که در سـال اول زنـدگـی کیفیتی متقـابل و خوشایندی بین کودک ومادر شکل گرفته و این رابطه گرم، صمیمانه و پایا بین کودک و مادر است که برای هر دو رضایت بخش و مایه خوشبخـتی است. دلبستگـی دارای سه سبک ایمن، اجتماعی، مضطـرب و به قرار زیر می باشد
الف: سبک ایمن: افـراد دارای سبک ارتباط با دیگـران برایشان انسان است واز اینکه به دیگران تکیه کنند و نیز اجازه دهند که دیگران به آنها تکیه کنند احساس راحتی می کنند. این افراد از اینکه دیگران آن ها را ترک کنند و یا خیلی به آنها نزدیک شوند احساس نگرانی نمی کنند
ب : سبک اجتنابی: افراد دارای این سبک از این که به دیگران نزدیک شوند احساس ناراحتی کرده و نمی توانند به طور کامل به دیگران اعتماد کنند برای این افراد مشکل است که به دیگران تکیه کنند و وقتی مـی بینند که کسی مـی خواهد خیلی به آن ها نزدیک شـود عصبی شده و احساس می کنند که دیگران اغلب بیشتر از حدی که آنان احساس راحتی می کنند با آنها صمیمی هستند
واژگان کلیدی :
ازدواج، فیلم، تلویزیون، ازدواج مدرن، ازدواج سـنتی، معیارهای همسرگزینی، تشکیل خـانواده بررسی تـاریخچـه اقـوام مختلف نشان مـی دهد که ازدواج از اولین و مهمترین مسائل هـر اجتماع کـوچک و بـزرگ
بشری بوده و نیازی تکوینی است
به این معنا که خداوندمتعال این نیازها را در نهاد هردو جنس زن ومرد قرارداده است و مبارزه با آن جز رنج و مشقت و در نهـایت فساد و تباهی چیزی در پی نخواهد داشت
ادوار انقلاب اسلامی :
اوائل پیروزی انقلاب اسلامی :
با وقوع انقلاب اسلامی به دلایل متعدد، تغییرات اساس در نگـرش فیلم سازان و تهیه کنندگـان به وجود آمده که تحولات محسوسـی را در شکل و محتوای فیلم هـا و سریال هـا را در پی داشت. از یک سـو به دلیل تغییر ساختار جامعه از نظام شاهنشاهی به نظام دینی و جمهوری اسلامی، صنعت سینما و تلویزیون به شدت در تدارک دگرگونی ساختارها و ویژگیهای فیلم سازی بود و صنعت سینما تلاش می کرد تا به حیات خود ادامه دهد و خود را با تغییرات زمان همراه نماید
رسانه تلویزیون هم با تغییراتی در کـادر سرپرستی و انگیزه و رسالتی متفاوت نسبت به گـذشته روند این تغییرات را تشدید می نمود و ازسوی دیگر، مسائلی که باتوجه به شرایط زمان مهم بودند نظیر محتوای انقلاب اسلامی، مبارزه با دشمنان داخلی، محاصره اقتصادی، تبلیغ مسائل اسلامی،; موجب گردیدکه اهمیت کمتری به مسائل فرهنگی و خانوادگی داده می شود
بنابراین در این سالها مقوله از دواج درسینما وتلویزیون وهمچنین فیلم ها و انقلاب که کشور باتوطئه ها، شورش ها و مشکلات خارجی وداخلی متعددی روبه رو بود، این مسأله دور از انتظار نبود
دوران جنگ تحمیلی :
دوره دوم زمان جنگ تحمیلی است که مردم در طـی 8 سال دفـاع مقدس با تمام نیرو، در مقـابل جبهه استکبار و نفـاق ایستادگی کردند تا از کیان دینی و ملی خود حـراست و حفاظت کنند. دورانی که تأثیر بسیار زیادی را در عرصه های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور بوجود آورد
طبیعی است که هر اجتماع بزرگ وکوچکی از حوادث مهم و سرنوشت سازی چون جنگ تأثیر پذیرد و دفـاع مقدس به عنوان یک رویداد و مهم تـاریخی، تأثیرات و تحـولات بسیار مثبتی را در این عرصـه ایجاد نمود که با توجه به ارزشی بودن جنگ و گشودن افقهای پویش روی اهـل ادب و هنر، تمامی ادبیات کشور و بویژه صنعت فیلم و سینما به سوی موقعیتهای ارزش محور سـوق پیدا کرد و سینمـا تا حدودی از ابتذال فاصله گرفته و به سوی آرمانهای دینی و ملی حرکت نمود و در فیلم ها و سریال هـا موضوع دفاع مقدس و مقاومت مردم به تصویر کشیده شد
دفاع ملتی که هر روز فرزندان خود را با افتخار روانه میدان نمود و چند هفته دیگر با افتخـار پیکر مطهر همان فرزند را بر دوش خود تشییع مـی کرد و ایثار و گـذشت دخترانی که ازدواج با یک رزمنده یا جـانباز را افتخـار می دانست و در روزهـای نخست زندگی مشترک، همسر هود را با شور و شوق وصف ناشـدنی روانه میدان نبرد می کردند
در دوران دفاع مقدس بسیاری از معیارهای مادی رنگ باخت و ارزشهای معنوی تعالی یافت. این تغییر و تحولات اساسی، در موضوع ازدواج و سنت و مراسم آن نفوذ نمود، به گونه ای که بسیاری از ازدواج ها به صورت ساده برگزار می شد و طرفیت در ملاکهای همسر یابی بیشتر به معنویات و ارزش های اسلامی اهمیت قائل می شدند
لذا تصویر ازدواج در فیلمهای آن زمان نیز از این واقعیت و فضای اجتماعی تبعیت می کرد. در فیلمهای خانوادگی این دوره عمدتاً ازدواج در سنین پایین، بدون تشریفـات، بدون توجه به ظاهر، دارای فرجام خوب، با مهریه پایین و جهیزیه کم و ; اشاعه و نمایش داده می شده است
اما این نکته را هم نباید فرامـوش کرد که در بسیـاری از فیلم ها به جـهت ضعف بودجه، کـمبود نیروی متخصص، تعصبات برخی نسبت به ارائه تصویر زنان و ; نسبت به تهیه فیلم های تلویزیونی با مـوضوع زنان و خانـواده اقبال اندکی شده است و تعـداد بسیار محدودی از فیلم های تلویزیونی حول این موضوعـات ساخته شده است
دوران سازندگی :
بعد از جنگ تحمیلـی با حرکت کشـور به سوی سازندگی و خروج کشور از حـالت بحران، بسیاری از آرمان گرایی هـای دوران دفـاع مقدس، جـای خـود را به بهبود مسـائل اقتصـادی و اجتمـاعی را از بسیاری از
سنتهای گذشته که در اوایل انقلاب و جنگ تا حدودی رنگ باخته بود ، دوباره به آرامی مطرح شد
از سوی دیگر با توجه به رویکرد دولت مسئولین به سوی بازسازی کشور وطرح شعارفعالیت بیشتر مردم برای کمک به تقویت زیر ساخت های اقتصادی کشور و مشارکت آن هـا در عرصه های صنعتی و اقتصادی، جو غالب کشور به گونه ای دگرگـون شد که خیز برداشتن به سوی جامعه ای اقتصـادی مدار در رأس افکـار
مردم قرار گرفت بدین ترتیب به طور طبیعی ، بازگشت به سنت ها در فیلم ها و سریال ها شروع شد
از سوی دیگر با ساخت برخی سریال ها مردم را برای سرمایه گذاریها و فعالیتهای صنعتی و بازرگانی و همچنین داشتن اقتصاد و رفاه بالاتر در سایه این فعالیتهـا تشویق نمود و موجب گردید که سنت گرایی و رفـاه طلبی و توجه به اقتصـاد در فیلم هـا و سریال هـا اوج بگیرد و مـوضوع ازازدواج های سنتی، اقتدار والـدین در ازدواج فرزندان، ازدواج با خانواده هـای مرفه و خواستگـاری از طبقه مـرفه، بحـث جهیزیه زیاد و ; در چنین فیلم ها و سریال هایی به وفور مشاهده شود و گاه موضوع اصلی فیلم ها و سریال های تلویزیونی گردد
دوران دوم خرداد به بعد :
با انتخاتبات خـرداد 76 و تغییر و تحـول سیاسـی و فرهنگی در کشـور، بسیاری از فیلم سـازان سینمـا و تلویزیون با سوء استفاده از شعار آزادی، اقدام به تولید فیلم ها وسریال هایی نمودندکه فرهنگ دینی و ملی را تحقیر نمود با ژستهای روشنفکر نمایانه فرهنگ اباطه گری، آزادی طلبی های غیرمسئولانه، تضعیف گزاره ها و آموزه هـای دینی، تخریب روابط خـانوادگی و مخـدوش شدن تصـویر ازدواج را روز به روز در فیلم هـای سینمائی و تلویزیونی افزایش می داد
تصویر ازدواج در فیلم های تلویزیونی دوران اخیر :
در بررسی اجتماعی از محتوای برخی فیلم هـای تلویزیونی سال هـای اخیر به نظر می رسد این فیلم ها با این محتوا و سوژه انتخابی تغییراتی را در نگرش نسبت به ازدواج، معیارهای همسر گزینی، نحوه همسر گزینی و نگرش نسبت به جایگاه زن ایجاد می کنند که در ادامه به تفصیل بحث خواهد شد
معیارهای همسر گزینی :
رسانه های جمعی از جمله تلویزیون قادرند با ارائه تصویر مثبت از هنجارهای اجتماعی به مخاطبین، این گونه القا نمایند که این رفتار، رفتاری اجتماعی است و به این ترتیب، باعث ایجاد همنوایی در افراد سوند، در نتیجه اکثر مردم این طور تلقی نمایند که رفتار مورد تأیید اجتماعی، همان رفتار ارائه شده از طریق این رسانه ملی است