مقاله بررسی تکنولوژی ساخت و تولید دستگاه خودپرداز ایرانی (ATM) در word دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بررسی تکنولوژی ساخت و تولید دستگاه خودپرداز ایرانی (ATM) در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بررسی تکنولوژی ساخت و تولید دستگاه خودپرداز ایرانی (ATM) در word
معرفی مختصر شرکت:
تکنولوژی دستگاه های ATM در ایران:
مشخص کردن ماموریت (رسالت) سازمان
مبدا تکنولوژی: انتقال تکنولوژی در این شرکت به چه صورت انجام گرفته است
موقعیت تکنولوژی شرکت در مقایسه با رقبا چگونه است؟ آیا شرکت پیشتاز، دنباله رو یا عقب مانده است؟
ضرورت انتقال تکنولوژی چیست؟ (چرا این تکنولوژی در سازمان مورد نظر جذب شده است؟)
کانال جریان تکنولوژی به چه صورتی بوده است؟ و میزان دسترسی به دانش فنی تکنولوژی داده شده چقدر است؟
کدام تکنولوژی نو ظهور یا در حال رشد می تواند موقعیت تکنولوژی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد؟
ارزش تکنولوژی شرکت برای مشتریانش چقدر است؟ آیا بین تکنولوژی شرکت و رقبایش شکاف بزرگی وجود دارد؟
چه عوامل اجتماعی، سیاسی یا محیطی ممکن است در راه پیشرفت طبیعی برنامه های تکنولوژیک شرکت مانع ایجاد کند؟
این سازمان از رهنمودهای مدیریت تکنولوژی تا چه اندازه ای بهره برداری می نماید؟
نقطه نظرات شخصی در مورد استراتژی های آینده شرکت مورد نظر در خصوص وضعیت تکنولوژی:
منابع :
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله بررسی تکنولوژی ساخت و تولید دستگاه خودپرداز ایرانی (ATM) در word
1- شرکت همکاریهای انتقال و توسعه فناوری (هاتف)
2- کتاب مدیریت تکنولوژی ، طارخ خلیل، ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و داود ایزدی
3- مقالات فناوری اطلاعات وبلاگ دنیای مقالات
تکنولوژی دستگاه های ATM در ایران
در حال حاضر در عصر ارتباطات و الکترونیک، جهان تغییراتش را روزانه تجربه و احساس می کند. بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مظاهر قدمتش به بعد از جنگ جهانی دوم می رسد. با ظهور کامپیوترها در سال های پس از جنگ جهانی دوم این پدیده آغاز و تا به امروز با سرعت هر چه بیشتر می رود. به پیش می رود. با رشد قرن معاملت تجاری در سطح جهانی و در سال های اخیر ظهور پدیده تجارت الکترونیک و نیاز ساختاری تجارت به حضور فعال و قدرتمند بانک ها جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک نیز به عنوان بخش تفکیک ناپذیر از تجارت الکترونیک مطرح شد. پدید آمدن دو مفهوم جدید با عنوان پول الکترونیک و انتقال الکترونیک منابع اساس شکل گیری بانکداری الکترونیک شد. در واقع بانکداری الکترونیک اوج استفاده از فن آوری انفورماتیک و ارتباطات و اطلاعات رد جهت حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است به عبارت ساده تر بانکداری الکترونیک عبارت است از استفاده آسان از ابزار الکترونیکی برای دسترسی به انواع حساب ها، انتقال مستقیم وجه از یک حساب به حساب دیگر به جای پول نقد یا چک و همچنین در برگیرنده مفهوم خدامات 24 ساعته بانکی در تمامی روزهای سال (حتی تعطیل) یعنی فارغ از قید مکان و زمان تعریف شده است
با توجه به تفاسیر فوق دستگاه های خودپرداز ATM ها نیز نمادی از بانکداری الکترونیک است. تکنولوژی ATM دستگاه های خودپرداز برای اولین بار در ایران در دهه 80 میلادی به کشور وارد شد و اولین دستگاه در محل فعلی اتوبانک ملت در خیابان شریعتی نصب شد. نصب دستگاه خودپرداز بعد از انقلاب تا سال 69 دنبال نشد چرا که عده ای بر این عقیده بودند که این دستگاه ها ابزار ممالک غربی است و دید مثبتی نسبت به آن نداشتند. پس از جنگ، شرکت ایران ارقام به سفارش یکی از بانک ها یکسری دستگاه خودپرداز خریداری و به ایران وارد کرد. اما به علت انجام نشدن معامله با بانک متقاضی، این دستگاه ها را به بانک سپه تحویل داد. در سال 70 حدود 50 دستگاه خودپرداز به عنوان اولین سری دستگاه های خودپرداز توسط بانک سپه نصب شد و از آن پس این دستگاه ها به عابر بانک معروف شدند. و از آن به بعد بانک ها به تدریج شروع به نصب این دستگاه ها کردند و تکنولوژی دستگاه های ATM در ایران رواج پیدا کرد و در سال 1381 شرکت هاتف تصمیم به تولید داخلی این دستگاه کرد و در سال 82 اولیا نمونه این دستگاه را تولید کرد
در حال حاضر تکنولوژی دستگاه های ATM در ایران یک تکنولوژی جدیدمحسوب می شود به خاطر اینکه این دستگاه ها اثری بارز بر ارائه خدمات بانکی دارند و باعث می شوند که یکسری خدمات بانکی خیلی راحتر و با هزینه کمتر و همچنین با سرعت بیشتر به مردم ارائه شود. و با این وجود این دستگاه ها همچنمین اثری عمیق بر بهره وری بانک ها نیز دارد. با توجه به پیشرفت های تکنولوژیک در کشور انتظار می رود که این تکنولوژی به یک تکنولوژی بسیط در سال های آینده تبدیل شود و به اندازه کافی این دستگاه ها در سراسر کشور وجود داشته باشند و عموم مردم (مشتریان بانک، خریداران، فروشندگان) بتوانند از آنها استفاده کنند
مشخص کردن ماموریت (رسالت) سازمان
رسالت بیانیه ای است که دلیل وجودی سازمان را مشخص می سازد و در واقع این موضوع را مطرح می کند که «چرا ما (سازمان) وجود داریم؟» و منظور از ایجاد این سازمان چیست و چه هدفی را دنبال می کند در واقع در شرکت هاتف اعضای هیئت مدیره دلیل ایجاد و تاسیس این شرکت و در واقع هدف از تاسیس این شرکت را چند عامل نی داند ابتدا همانطور که قبلا بیان شد اول اینکه: انتخاب تولید دستگاه های ATM آن بود که قبل از آن هیچ کس اقدام به این کار نکرده بود و شرکت هاتف در این امر پیشقدم شد و دلایل دیگر برای ایجاد این شرکت کمک به توسعه و ایجاد بانکداری الکترونیک در کشور و همچنین کاهش هزینه های عملیات بانکی است طبق بررسی های انجام شده هزینه یک عملیات بانکی در بانکداری صنعتی حدود 5000 ریال ولی در بانکداری الکترونیکی به حدود 200 ریال کاهش پیدا می کند. و همچنین کاهش هزینه های نیروی انسانی در بانک ها و سرعت در ارائه خدمات و در نهایت رضایت مشتریان بانک و تمام ذینفعان می باشد
مبدا تکنولوژی: انتقال تکنولوژی در این شرکت به چه صورت انجام گرفته است
در شرکت هاتف انتقال تکنولوژی به صورت بین المللی صورت گرفته است یعنی انتقال فراتر از مرزهای ملی است. پایه تکنولوژی این محصول ابتدا در انحصار کشورهای صنعتی و غربی بوده از جمله کشورهایی مثل: آلمان، آمریکا، ژاپن و انگلیس اما اکنون تکنولوژی ساخت دستگاه ATM میان بسیاری از کشورها پخش شده است
در سال های اولیه ی ورود خودپرداز به بازارهای دنیا و ایران، رایج بوده که تمام اجزای سخت افزاری و نرم افزاری را از یک شرکت تهیه می کردند. با پیشرفت فن آوری، هر دو مقوله دستخوش تغییر واقع شد. هم تو لید کنندگان بسیاری به جرگه سخت افزاری ها پیوستند: هم شرکت های نرم افزاری بسیاری، وارد تولید نرم افزار، قرار دادهای تبادل و برنامه های کاربردی شدند. به گفته عضو هیئت مدیره شرکت هاتف حدود 75 درصد از اجزای دستگاه ATM در داخل تولید می شود اجزایی که در داخل تولید می شود عبارتند از
1- تمام بدند
2- گاو صندوق
3- اجزای مکانیک دستگاه غیر از ماجول ها
4- سیستم های الکترونیکی شامل منبع تغذیه، مدارهای واسط مسگرها، نشانگرها و سیستم هشدار
5- EPP و تمام اجزای رمز گزاری آنرا که Triple – Des را هم پشتیبانی می کند
6- قسمت پانل اپراتور
7- نرم افزارهای کنترل و ارتباط درایوهای (wosA /XFS )
و قطعات زیر توسط شرکت هاتف وارد گردیده است که عبارتند از
1- شمارگرد و ارائه کننده پول (CASH Dispenser )
2- چاپگر رسید و ژورنال
3- کارت خوان
در ساخت قطاتی که در داخل تولید می شود سعی شده تا از بالاترین کیفیت استفاده شود به نحوی که در اکثر ماژول های اصلی تولید دستگاه، موارد سرویس و تعمیر و نگهداری واقعا انگشت شما بوده است. با توجه به بررسی هایی که انجام شده و نظراتی که از بانک های استفاده کننده ازاین دستگاه ها جمع آوری شده، نظرات در مورد این دستگاه ها بسیار امیدوار کننده بوده است و به گفته اعضای هیئت مدیره سعی می شود که در آینده برای ساخت این دستگاه ها از بهترین مواد و قطعات با کیفیت برای ساخت قطعات داخل و انتخاب بهترین قطعات وارداتی از کشورهای پایه تکنولوژی این دستگاه استفاده شود به امید این که روزی در تولید این دستگاه ها خود کفا شویم
موقعیت تکنولوژی شرکت در مقایسه با رقبا چگونه است؟ آیا شرکت پیشتاز، دنباله رو یا عقب مانده است؟
شرکت هاتف را از نظر موقعیت تکنولوژیکی می توان به دو صورت مورد بررسی قرار داد
1- اول مقایسه موقعیت تکنولوژیکی این شرکت با رقبای داخلی
2- مقایسه موقعیت تکنولوژیکی این شرکت با تولید کنندگان خارجی این دستگاه
1-ابتدا به بررسی موقعیت تکنولوژیک این شرکت با رقبای داخلی می پردازیم
در حال حاضر تعداد کمی شرکت تولید کننده داخلی دستگاه های خودپرداز از جمله شرکت ایران ارقام و خدمات انفورماتیک و غیره وجود دارد. موقعت تکنولوژیک هاتف در مقایسه با این شرکت های رقیب داخلی، موقعیت خوبی است و در بین این شرکت های داخلی به عنوان یک شرکت پیشتاز و رهبر عمل می کند به این دلایل که شرکت هاتف اولین تولد کننده دستگاه های ATM در داخل کشور است. و این شرکت در مقایسه با رقبای داخلی خود در امر تحقیق و توسعه سرمایه گذاری زیادی کرده ات تا بتواند هم بازار و هم تکنولوژی خود را توسعه بدهد. و این شرکت تا حدودی توانسته منابع تکنولوژیکی خود را، خود فراهم کند و از کارکنان ماهر و خوب استفاده کند. همین طور این شرکت در مقایسه با رقبای خود توانسته جایگاه بازار بهتری را به خود در داخل اختصاص دهد و تقریبا سود بهتری نسبت به رقبای خود کسب کند. و همین طور جایگاه این شرکت در میان مشتریان که همان بانک ها می باشند نیز محبوبتر است و ایثن خود می تواند باعث وفاداری مشتریان نسبت به این شرکت و محصولات این شرکت شود و این پیشگام بودن در میان رقبای داخلی می تواند امکان بیشتری را برای پشتیبانی از طرف دولت و سرمایه گذاران و صنایع و علاقمندان به نوآوری را برای شرکت به ارمغان آورد
2- مقایسه موقعیت تکنولوژیکی این شرکت با تولید کنندگاه خارجی این دستگاه
در حال حاضر تعداد تولید کنندگان ATM در جهان زیاد نیستند و کمتر از 10 کشور وجود دارد که تکنولوژی ساخت این دستگاه را در اختیار دارد. وضعیت تکنولوژی شرکت هاتف در جهان به صورت یک شرکت پیرو و یا دنباله رو می باشد و در کل وضعیت تکنولوژیک کشور ایران در تولید دستگاه های ATM به صورت دنباله رو می باشد به معنی این که کشور ایران و این شرکت به موقع روی این تکنولوژی سرمایه گذاری نکرده اند اما از تاثیر آن روی فعالیت ها و بانکداری کشور آگاه هستند. شرکت هاتف از شرکت های اصلی تولید کننده این محصول پیروی می کند و اساس تکنولوژی خود را از آنها کسب کرده است، اما اگر بتواند روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنند می تواند به پای تولید کنندگان و کشورهای رهبر نیز برسد یا حتی از آنها جلو بزند. بر فرض مثال شرکت نباید روی قابلیت های تولید، بازاریابی، دانش و عوامل دیگری میز سرمایه گذاری کند و بتواند خود را به دیگر رقبای خود برساند. یک شرکت پیرو برتریهایی بر یک شرکت رهبر دارد. چرا که به طرح، فرآیند یا تکنولوژی خاصی وابسته نیست، شرکت پیرو می تواند با آزمایش محصول شرکت رهبر، نقاط ضعف آن را شناسایی کند و خود را در آن نقاط تقویت کند و به رهبر غلبه کند. شرکت پیرو سرمایه گذاری اولیه سبکتری نیز در امر تحقیق و توسعه دارد و می تواند سرمایه گذاریش را افزایش دهد تا بتواند تکنولوژی موجود را آزمایش کند و بهبود بخشد
ضرورت انتقال تکنولوژی چیست؟ (چرا این تکنولوژی در سازمان مورد نظر جذب شده است؟)