برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله تعمیرات خودرو در word دارای 43 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تعمیرات خودرو در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تعمیرات خودرو در word

فصل اول : کلیات تحقیق  
مقدمه :  
طرح مسئله :  
هدف یا اهداف تحقیق :  
ارائه فرضیه :  
طرح اول آچار سوپاپ جمع کن :  
طرح دوم آچار طبق کش  
تعریف عملیاتی واژه ها :  
آچار سوپاپ جمع کن :  
آچار طبق کش :  
طبق :  
فصل دوم :  
کارگاه مولد قدرت (1)_ رشته مکانیک خودرو  
آچارهای تخت :  
2-1-1- آچار رینگی :  
3-1-1- آچار بوکس :  
4-1-1-آچار درجه دار (تورک متر ) :  
5-1-1- انبر دست ها :  
6-1-1- انبر دست محور لغزان :  
7-1-1- دم باریک :  
8-1-1- انبر کلاغی :  
9-1-1- انبر قفلی :  
10-1-1- سیم چین :  
11-1-1- خار بازکن :  
12-1-1- آچار پیچ های دو سر دنده :  
13-1-1- آچار های پیچ گوشتی :  
انواع پیچ گوشتی و انواع آچار پیچ گوشتی  
2-1- آچار مهره های گرد :  
3-1- چکش ها :  
چکش های نرم و سخت  
4-1- قلم ها  
5-1- دریل ها و لوازم یدکی آنها :  
دریل و متعلقات آن  
6-1- سوهان ها :  
7-1- لحیم کاری :  
8-1- کمان اره :  
فصل سوم  
روشهای تحقیق ( آزمودنی ها )  
فصل چهارم :  
تجزیه و تحلیل اطلاعات :  
ارائه یافته ها ( شرح پروژه ) :  
مقدمه ای بر ابزار سوپاپ جمع کن  
شرح پروژه سوپاپ جمع کن :  
طرز استفاده از آچار سوپاپ جمع کن :  
مزایای آچار :  
شرح پروژه ( شرح آچار طبق کش )  
مقدمه ای بر پروژه  
قطعه اول ( تکیه گاه آچار روی شاسی خودرو ) :  
قطعه شماره 2 ( بازوی L  شکل ) :  
قطعه شماره 3 :  
قطعه شماره 4 ( زنجیر یا تسمه سوراخ دار ) :  
قطعه شماره 5 ( بازو قابل تنظیم ) :  
نحوه کاربرد آچار طبق کش :  
مزایای آچار طبق کش :  
فصل  پنجم :  
خلاصه و نتیجه گیری :  
پیشنهادات مربوط به طرح :  
محدودیتها :  
فهرست منابع :  
پیوست :  
(پرسش نامه )  

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه

اتومبیل یک سیستم کامل و پیچیده ای است که هر قسمت از ان را ملاحظه می کنید که با روش خاصی به یکدیگر متصل شده بنابراین تعمیرکار برای انجام کارهای ضروری خود

 ( باز و بسته کردن و تعویض قطعات داخلی و خارجی خودرو ) نیاز فراوان به ابزارهای اولیه دارد به گونه ای که در صورت نبودن این وسایل توان سرویس و تعمیر خودرو برابر او میسر نخواهد بود

و همچنین دانش استفاده از آنها را هم باید داشته باشد تا بتواند از عهده تعمیر و سرویس اتومبیل برآید . یعنی باید علم استفاده از ابزار را داشته باشد تا بتواند هر ابزار را در محل مناسب خود به کار برد بدون آنکه به قطعه آسیبی وارد بکند

به همین دلیل است که اکثر سازندگان ابزار توصیه می کنند که ( همیشه از ابزار مناسب و اندازه استفاده کنید . به کار بردن ابزار نامناسب باعث خراب شدن کار و صدمه به شما خواهد شد . ) مهمترین نکته ای که باید در مورد ابزار بدانیم تمیز نگه داشتن آنها ست که پس از اتمام کار باید هر کدام در محل خودش قرار بگیرد در غیر این صورت باعث خرابی آچار و عدم امکان استفاده مجدد آن و در صورت استفاده دقت انجام پایین می آید

طرح مسئله

امروزه در صنعت خودرو سازی به علت پیچیده شدن سیستمهای خودرو و حساسیت بالای این سیستمها ابزارهایی که در سرویس آنها استفاده می شود باید دقت لازم را داشته باشد به قطعات خودرو و تعمیرکاران آسیب نزنند زیرا این قطعات علاوه بر پیچیده بودن دارای قیمت بالایی هستند و کوچکترین اشتباه در تعمیر ممکن است هزینه سنگینی را به بار بیاورد . به عنوان مثال قطعاتی مانند سنسورها بسیار حساس و گران هستند نکته مهم دیگر ایمنی در هنگام کار است بعضی از افراد عقیده دارند که حوادث جزء سرنوشت افراد است در حال که متخصصان ایمنی بر خلاف آن فکر می کنند و می گویند که حوادث وجود ندارند بلکه به وجود می آیند حوادث در اثر بی احتیاطی و سهل انگاری و بکارگیری ابزار فرسوده و نامناسب به وجود می آید بنابراین با توجه به موارد ذکر شده این مسئله برای انسان مطرح می شود که چه ابزارهایی باید به کار ببریم که ایمنی از هر نظر در محیط کار افزایش بدهد وعلاوه به آن باعث سهولت و سرعت در انجام کارها شود

هدف یا اهداف تحقیق

باز بر این نکته که سیستمهای طراحی شده خودرو روز به روز پیچیده می شوند تاکید می کنیم به تبعیت از این مورد کارها تخصصی تر شده و هر تعمیرکاری کار خود را اختصاص به تعمیر یک خودروی خاص می دهد و کمتر تعمیرکاری را پیدا می کنیم که چندین خودرو را بتواند تعمیر کند یا به عبارتی دیگر هر تعمیرکاری تعمیر و سرویس یک بخش از خودرو را انجام می دهد به عنوان مثال تعمیر قسمت بدنه – موتور – جلوبندی و سایر قسمتها متخصص خود را می طلبد و از عهده سایرین خارج است باز با تبعیت از این مورد ابزارهای چند منظوره که در چندین خودرو مورد استفاده قرار می گرفت کارایی خود را از دست می دهند چون علاوه بر پیچیده بودن این قطعات ( تعداد اجزای آنها ) دقت کار آنها را پایین تر برده و ایمنی آنها نیز کمتر است بنابراین با کوچکتر شدن کارگاهها و تعمیر خودروهای خاص توسط آنها می توان با طراحی ابزار ساده تر نه تنها هزینه خرید ابزار را کاهش داد بلکه ایمنی و سرعت انجام کار را نیز بالا برد به عنوان مثال در تعمیرگاهی که مخصوص تعمیر خودروی پژو  206 می باشد می تواند به جای استفاده از ابزارهای چند منظوره فقط از ابزارهایی که در این خودرو کاربرد دارد استفاده کند

ارائه فرضیه

طرح اول آچار سوپاپ جمع کن

آچارهای سوپاپ جمع کن فعلی ( موجود در بازار ) یک طرح مفصلی است که با استفاده از یک بازو فنر قوی ، فنر سوپاپ را جمع کرده و سوپاپ را آزاد می کنند در طرح جدید می توان با حذف فنر و بازوهای مفصلی آنرا از حالت کنترل فنری خارج کرد و با ایجاد یک مفصل لولایی و یک بازو حالت کنترل مطمئن تری به آن داد به گونه ای که کنترل فقط در اختیار دست باشد

طرح دوم آچار طبق کش

اصولا آچاری به نام آچار طبق کش در بازار موجود نمی باشد در این طرح می توان با استفاده از چند قطعه فلزی با سطح مقطع مستطیلی شکل ابزاری ایجاد کرد که هم قابل تنظیم باشد و هم براحتی در این مورد استفاده شود

تعریف عملیاتی واژه ها

آچار سوپاپ جمع کن

ابزار یا آچار : به وسایلی گفته می شود که در اشکال و طرحهای مختلف تولید شده و در باز کردن و مونتاژ ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرند

منظور از ماشین آلات سیستمهایی است که انرژی را دریافت کرده و تولید کار می کنند

سوپاپ

قطعه ای است تشکیل شده از یک ساق استوانه ای که در انتهای آن یک بشقابک قرار دارد

منظور از ساق همان میله استوانه ای که به عنوان یک دریافت کننده نیرو از طرف سیستم فرمان سوپاپ است

منظور از بشقابک یک قطعه با سطح مقطع دایره ای شکل است که به ساق سوپاپ متصل می باشد و مجرای ورودی و خروجی سیلندر موتور را کنترل می کند

آچار طبق کش

طبق

در خودرو به قطعه ای گفته می شود که در قسمت جلوبندی خودرو قرار می گیرد و مفصل بندی چرخ را به شاسی خودرو متصل می کند

منظور از جلوبندی همان مفصل بندی فرمان و چرخ است

شاسی

یکی از بخشهای اصلی خودرو سات که بدنه و موتور روی آن سوار می شود

فصل دوم

کارگاه مولد قدرت (1)_ رشته مکانیک خودرو

  نکات

تعمیر کاران ،جهت انجام کارهای تعمیراتی به ابزارهای مخصوص نیاز دارند که آگاهی از روش صحیح استفاده و کاربرد آنها ضروری است

خودرو ،مجموعه ای کامل و پیچیده است ،که هر قسمت آن با روش خاصی با یکدیگر متصل می باشد

مهم ترین نکته ای که در مورد ابزار باید دانست ،تمیز نگه داشتن آنها و قرار دادن هر یک پس از استفاده ،در محل خود است

آچارهای تخت

از آن برای باز کردن یا بستن پیچ و مهره ها استفاده می شود .اندازه یک آچار با فاصله دهانه آن تعیین می شود . بنابراین دو اندازه رایج وجود دارد :یکی متریک و دیگری اینچی است
در سیستم متریک ،اندازه آچارها از آچار 7 میلیمتری شروع شده ،میلیمتر به میلیمتر افزایش پیدا می کند و تا 25 میلیمتر و گاهی بیشتر هم می رسد

آچارهای تخت دیگری هم وجود دارد که زاویه دهانه آنها نسبت به بدنه ،دارای زاویه 22/5 ، 30 ، 60 و 90 می باشد

آچارهای مینیاتوری با اندازه های خیلی کوچک ساخته می شوند و برای تعمیر دستگاه های جرقه و آلترناتورها که دارای پیچ و مهره های کوچکی هستند ،به کار می روند. آچارهای تخت مخصوصی وجود دارد که برای تنظیم فیلر سوپاپ موتورهای L شکل ،به کار می رود . این آچارها نازکتر هستند ،ولی بلند ساخته می شوند

  2-1-1- آچار رینگی

برای جلوگیری از سر خوردن ( لغزیدن )آچار از روی مهره یا سر پیچ ،آچار رینگی به کار می رود . آچار رینگی دارای 12 شیار است که هر دو شیار در طرفین یک گوشه مهره یا سر پیچ قرار می گیرد و با زاویه به آن نیرو وارد می شود و براحتی مهره یا پیچ را باز می کند و امکان لغزش آن از بین می رود

 و گاهی بیشتر هم می رسد .برای آنکه بتوان آچار تختی را در یک دهانه تنگ مورد استفاده قرار داد ،دهانه آچار را نسبت به بدنه آن با زاویه 15 درجه می سازند

  3-1-1- آچار بوکس

مانند آچار رینگی می باشد . لغزش آچار از روی مهره ،به وسیله تعدادی شیار کنترل می گردد

از آچار بوکس بیشتر برای باز کردن و بستن مهره های داخل شیارها و شمعهای موتور ،استفاده می کنند

4-1-1-آچار درجه دار (تورک متر )

یکسان بستن پیچها ،بویژه در مورد بستن پیچهای سر سیلندر و مهره های یاتاقانهای میل لنگ ،اهمیت زیادی دارد . برای سفت کردن این نوع پیچها یا مهره ها از آچار درجه دار استفاده می گردد .آچار درجه دار دارای میله نشان دهنده است که مقدار سفت کردن پیچ را بر حسب گشتاور وارد شده به آن ،نشان می دهد . مقیاس روی صفحه مدرج بر حسب m.N ، m.kg ، ft-1b ویا in-1b می باشد

 آچار فرانسه ،برای باز کردن پیچهای بزرگ به کار می رود . این آچارها بر حسب طولشان دسته بندی می شوند . مهمترین عیب این نوع آچارها به هم خوردن اندازه آنها و لغزیدن آنها از روی مهره است

هر نوع آچاری که برای کار روی مهره یا پیچ انتخاب می شود ،باید با آچار خور آن به خوبی منطبق شود

بخشی از آچارهای مختلف که در اتو مکانیک کار برد دارند دیده می شوند

آچارهای مورد مصرف در کارگاه اتومکانیک

5-1-1- انبر دست ها

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید