برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله کولرها ، چیلرها ، دیگ ها، کمپرسورها در word دارای 58 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کولرها ، چیلرها ، دیگ ها، کمپرسورها در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله کولرها ، چیلرها ، دیگ ها، کمپرسورها در word

کولر گازی  
ساختمان کولرهای گازی   
قسمتهای الکتریکی کولرهای گازی   
بخش مکانیکی کولرهای گازی   
اصول سرماسازی در کولرهای گازی   
چگونگی نشت یابی در کولرهای گازی   
عمل تخلیه یا دشارژ در کولرهای گازی   
چگونگی شارژ گاز در کولرهای گازی   
عیب یابی کولرهای گازی   
چیلر ها   
کاربرد چیلر ها   
انواع چیلر ها  
روش های انتخاب  
تعیین ظرفیت   
چیلرهای جذبی   
ساختمان و طرز کار چیلرهای جذبی   
تفاوت سیکل های رفت و برگشتی و تراکمی با سیکل های جذبی   
اجزاء و توضیحات چیلر جذبی  
دیگ ها      
طبقه بندی دیگ ها   
طبقه بندی براساس فشارودرجه حرارت کار   
طبقه بندی براساس نوع سوخت مصرفی   
طبقه بندی براساس جنس دیگ   
انتخاب دیگ موردنیاز  
کمپرسورها   
انواع کمپرسورها  
کمپرسور رفت و برگشتی  
کمپرسورهای دوار  
کمپرسورهای گریز از مرکز  

کولر گازی

پس از ساخت کوارهای آبی و یخچالهای خانگی و مطالعه عملکرد آنها، باب مطالعه جدیدی برای طراحی و ساخت کولرهای گازی بین ندیشمندان صنعت تهویه و تبرید پدید آمد. در تحقق این هدف بود که کولرهای گازی طراحی و ساخته شدند

کولرهای گازی از نظر کیفیت و راندمان کار بالا و از نقطه نظرهای پزشکی نیز نسبت به کولرهای آبی دارای امتیازات بیشتری هستند

ساختمان و اصول کار کولرهای گازی از یک نگاه تقریباً شبیه یخچالها است. در پشت اواپراتور(خنک کننده) این گونه کولرها که تقریباً شبیه کندانسور یخچالهای ویترینی و رادیاتور اتومبیل می باشد، پروانه ای قرار دارد که این پروانه سرمای ایجاد شده در اواپراتور را از طریق کانالهای خروجی به محل مورد نظر هدایت می کند. از محاسن عمده این گونه کولرها، کنترل میزان سردی هوا و عدم ایجاد رطوبت را می توان یاد کرد

ساختمان کولرهای گازی :

ساختمان کولرهای گازی را دو قسمت عمده زیر تشکیل می دهد

1-   قسمتهای الکتریکی

2-   قسمتهای مکانیکی

قسمتهای الکتریکی کولرهای گازی عبارتند از:

1-   سیمهای رابط

2-   موتور الکتریکی (کمپرسور)

3-   خازن یا کاپاسیتور

4-   اورلود یا فیوز حرارتی اتوماتیک

5-   ترموستات

6-    کلید چند وضعیتی یا سلکتور

7-   الکتروموتور پروانه ها (موتورفن)

8-   کلید قطع و وصل جریان برق

9-   تابلوی برق

سیمهای رابط کولرهای گازی :

رسانیدن انرژی الکتریکی به محلهای مصرف، که عمدتاً موتور الکتریکی (کمپرسور) و الکتروموتور پروانه است، به عهده سیمهای رابط می باشد

از آنجایی که موتور الکتریکی (کمپرسور) کولرهای گازی در قدرت های زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، بر این اساس چون جریان الکتریکی زیادی از سیم پیچهای آنها عبور می کند، قطر سیمهای رابط مصرفی در آنها معمولاً بالا است

چنانچه در بکار گیری آنها نسبت به توان مصرفی، سایز مناسب انتخاب نشود، گذشته از خسارت احتمالی، سیمها گرم شده و خواهند سوخت

موتور الکتریکی (کمپرسور) :

موتور الکتریکی کولرهای گازی، معمولاً با کمپرسور در یک پوسته آهنی قرار داشته و دارای قدرت زیادی می باشد

این موتورها نیز سیم پیچهای اصلی و راه انداز(راه انداز و کمکی) دارند که مشترکاً در هسته مخصوص قرار می گیرند

خازن یا کاپاسیتور:

در کولرهای گازی معمولاً از دو خازن (دوبل خازن) که در یک محفظه قرار دارند استفاده می کنند. هدف از بکار گیری خازنها عمدتاً افزایش گشتاور در مرحله راه اندازی می باشد

اورلود یا فیوز حرارتی اتوماتیک :

برای حفاظت موتور در مقابل نوسانات برق و سایر پیشامدهای ناخواسته الکتریکی از فیوزهای اتوماتیک حرارتی استفاده می نمایند

این فیوز گاهی در خارج از پوسته آهنی موتور و کمپرسور، و گاهی در داخل آن قرار می گیرد

ترموستات کولرهای گازی :

ترموستات کولرهای گازی، وسیله ای است که برای تنظیم میزان سردی محیط مورد استفاده قرار می گیرد

در کولرهای گازی درجه دمای عمل حدوداً بین 10 تا 20 درجه بالای صفر است

لوله بلوترموستات کولرهای گازی، معمولاً در مقابل اواپراتور قرار دارد. وقتی سرمای محیط به حد مطلوب رسید، طبعاً سرمای اواپراتور نیز با کمی اختلاف افزایش یافته و سرمای آن از طریق لوله بلو به گاز محتوی فانوسک آن منتقل می شود و گاز را تحت تأثیر خود قرار می دهد. در این حالت در اثر کم و زیاد شدن فشار گاز، فانوسک فنری نیز منقبض و منبسط شده و بدین ترتیب کلید ترموستات را قطع و وصل می نماید

کلید چند وضعیتی یا سلکتور :

به کمک این کلید می توان هریک از دورهای کند و تند موتور پروانه ها (فن) را به کار انداخت. این کلید دارای یک گیره مشترک و چند گیره قطع و وصل استکه هر یک از آنها به دورهای مختلف موتور پروانه ها وصل می شود. وقتی کلید در هر یک از وضعیتهای انتخاب شده قرار می گیرد، جریان از آن طریق در سیم پیچهای حالت انتخاب شده برقرار شده، و آن قسمت موتور (دور انتخاب شده) بکار می افتد

چنانچه وضعیت کلید را به دلخواه تغییر دهیم، به همین ترتیب جریان برق از سیم پیچهای دور انتخاب شده اول قطع، و در سیم پیچهای دور انتخاب شده جدید برقرار می شود و آن قسمت از موتور که به فرض دورتند است، بکار می افتد

معمولاً یک گیره از گیره های کلید خالی است و به عنوان حالت خاموش از آن استفاده می کنند

الکتروموتور پروانه ها (موتورفن) :

اصول کار این الکتروموتورها شبیه الکتروموتورهای معمولی است. از این الکتروموتور معمولاً سه سیم خارج می شود، یکی از سیمهای آن گیره مشترک دورهای تند و کند استو دو سر دیگر، گیره های دورهای کند و تند موتور می باشندکه به کلید چند وضعیتی یا سلکتور وصل می شوند. جای ذکر است که گاهی الکتروموتورهای فن مورد استفاده در کولرها، چند حالته می باشند که در این صورت گذشته از سیم مشترک، برای هر حالت دیگر نیز یک سر از آنها خارج می شود

آرمیچر این نوع الکتروموتورها دارای دو محور خروجی است که به یک سر آنها پروانه اواپراتور و به سر دیگر آن پروانه کندانسور وصل می شود. از این الکتروموتور برای تحقق دو هدف زیر استفاده می کنند

1-   هدایت سرمای ایجاد شده در اواپراتور به محلهای مورد نظر، توسط کانالها

2-   سرد کردن کندانسور

کلید قطع و وصل:

در اغلب کولرها کلید قطع و وصل روی کلید سلکتور یا کلید چند وضعیتی تعبیه شده است و گاهی مستقلاً از کلیدهای مخصوصی که می توانند جریان زیادی را تحمل کنند استفاده می نمایند. از این کلید، خواه روی کلید سلکتور در نظر گرفته شود و یا مستقل باشد، برای قطع و وصل جریان برق کل کولر استفاده می کنند و معمولاً آن را در مسیر قطب فاز قرار می دهند. در تعویض این کلید حتماً باید به شدت جریانی که می تواند از آنعبور کند، توجه کرد، در غیر این صورت کلید خواهد سوخت

تابلو برق :

ترموستات، کلید چند وضعیتی (سلکتور) و کلید قطع و وصل مجموعاً به یک صفحه که در دسترس مصرف کنندگان است، وصل می شوند، و اتصالات لازم در پشت صفحه که گاهی جعبه پلاستیکی نیز آنها را حفاظت می کند، انجام می گسرد که به این مجموعه تابلوی برق کولر می گویند

بخش مکانیکی کولرهای گازی :

1-   کمپرسور

2-   کندانسور یا رادیاتور

3-   اواپراتور یا خنک کننده

4-   فیلتر یا درایر

5-   صداگیر

6-    پروانه کندانسور

7-   جعبه پروانه کندانسور

8-   پروانه اواپراتور

9-   جعبه و پروانه اواپراتور

10-          لوله کاپیلاری یا لوله مویی

11-          سینی زیر

12-          پنجره خروج هوا یا دریچه هوا

 

کمپرسور کولرهای گازی:

در کولرهای گازی معمولاً از دو نوع کمپرسور استفاده می کنند

1-   کمپرسورهای پیستونی (ضربه ای)

2-   کمپرسورهای روتاری (دورانی)

 

کمپرسورهای پیستونی (ضربه ای) :

بعضی از این نوع کمپرسورها دارای دو پیستون می باشند که به کمک آن دو فشار لازم و زیاد مورد نیاز دستگاه تهیه می شود

کمپرسورهای روتاری (دورانی) :

ساختمان و اصول کار کمپرسورهای روتاری (دورانی) با نوع پیستونی کاملاً متفاوت است. این نوع کمپرسورها با گردش 360 درجه ای، عمل مکش و کمپرس را انجام می دهند

اصول کار این نوع کمپرسورها به این ترتیب است که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می شود، در اثر چرخش پروانه و برخورد قسمت مخصوص آن با گاز، گاز با فشار به طرف لوله خروجی رانده می شود، تا مراحل بعدی انجام گیرد

در ناحیه خروجی بعضی از کمپرسورها، انباره ای می نمایند، که به کمک انباره، فشار گاز تنظیم می شود

کندانسور یا رادیاتور کولرهای گازی :

کندانسور کولرهای گازی نیز صرفنظر از ابعاد آن شبیه کندانسور یخچالهای ویترینی است. از کندانسور کولرهای گازی برای خنک کردن گاز خروجی از کمپرسور که در اثر فشرده شدن آن گرم می شود، استفاده می نمایند. طول و عرض کندانسور، همچنین طول لوله مسی و قطر آن نسبت به قدرت کمپرسور کولر انتخاب می شود

اواپراتور یا خنک کننده :

از اواپراتور کولرهای گازی جهت انتقال سرمای ایجاد شده در لوله ها به محلهای مورد نضر استفاده می کنند

این اواپراتورها در قدرتهای پایین و متوسط تا حدود 18000 بی تی یو (BTU) معمولاً دارای دو لوله ورودی و خروجی و در قدرتهای زیاد بین 4 الی 6 لوله می باشند که دوبدو، اواپراتور را به دو یا سه قسمت مجزا تقسیم میکنند

 در اواپراتورای چهار لوله ای، که در واقع در حکم دو اواپراتور جدا می باشند، از دو لوله مویی استفاده می کنند که هر دو از خروجی درایر جدا گشته و به ورودیهای اواپراتور وصل می شوند

به این ترتیب اگر اواپراتور دارای 6 لوله باشد، طبعاً به 3 قسمت تقسیم شده است. در این صورت معمولاً از 3 لوله مویی استفاده می کنند که هر سه آنها مشترکاً از خروجی درایر جدا شده و به ترتیب به هر یک از ورودیهای سه گانه اواپراتور وصل می شوند

در تمام حالتهای یاد شده، خروجیهای اواپراتور به هم پیوسته و در نهایت به لوله برگشت کمپرسور وصل می شوند

فیلتر یا درایر :

از فیلتر یا درایر کولرهای گازی نیز جهت رطوبت گیری و گرفتن رسوبات احتمالی داخل لوله ها، که احتمالاً همراه گاز می باشند، استفاده می کنند

در کولرهای گازی نیز اندازه درایر، نسبت به قدرت کمپرسور فرق می کند و به هنگام تعویض آن، قدرت کمپرسور را باید مدنظر داشت

صداگیر:

با توجه به اینکه هنگام کار پروانه ها لرزشی وجود خواهد داشت، و این لرزش باعث ایجاد صداهای ناهنجار در لوله و درایر خواهد شد، به کمک صداگیر که به صورت نوار تسمه کم عرض آهنی  و اغلب با لاستیک همراه است، درایر و لوله ها را به بدنه یا پوسته آهنی کمپرسور محکم می کنند، تا صداهای ناهنجار ایجاد نشود

پروانه کندانسور:

به وسیله این پروانه هوا روی لوله ها و پروه های نازک آلومینیومی کندانسور جریان می یابد و گاز گرم را که با فشار معین از لوله های آن می گذرد، سرد می کند

پروانه اواپراتور یا خنک کننده :

به وسیله این پروانه، هوا در اواپراتور خنک کننده جریان یافته و در اثر تبادل سریع دما سرد شده و هوای سرد، با فشاری که از طریق پروانه به آن اعمال می شود، به کانالها و سپس به محلهای موردنظر هدایت می شود

لوله کاپیلاری یا مویی :

وظیفه لوله کاپیلاری کولرهای گازیتبدیل گاز مایع به مایع و افزایش آن جهت انجام عملیات سرماسازی است که در اثر فوران آن که در ناحیه ورودی اواپراتور انجام می گیرد، می باشد

این لوله از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و چنانچه اصول استفاده، طول و قطر داخلی آن در قدرتهای مختلف رعایت نشود، میزان سرمای تولید شده، مطلوب نخواهد بود

در بعضی از کولرها به دلیل تقسیم بندی اواپراتور، برای افزایش راندمامن کار، با رعایت اصول استفاده نسبت به هر تقسیم بندی، از لوله کاپیلاری مجزایی استفاده می کنند که این عمل خللی در تولید سرما ایجاد نمی نماید. در چنین حالتی مثلاً برای قدرت 18000 بی تی یو (BTU) از دو لوله مخصوص 9000 بی تی یو و یا برای 27000 بی تی یو از سه لوله مخصوص 9000 بی تی یو استفاده می کنند که در اصل تفاوتی با استفاده از یک لوله مخصوص 18000 بی تی یو در مثال اول و 27000 بی تی یو در مثال دوم ندارد

هنگام برش دهانه لوله مویی (کاپیلاری) باید خیلی توجه کنید تا اندازه قطر داخلی لوله در اثر فشار لوله بر کوچک نشود. برای جلوگیری از تنگی دهانه، معمولاً با موکت بر حدود نیم یا یک سانتی متری دهانه لوله خط انداخته و سپس با انبردست آن قسمت لوله را با احتیاط تا نموده و می شکنند تا تمامی قطر داخلی لوله ظاهر شود

سینی زیر کولرهای گازی :

گاهی ترموستات کولرهای گازی تنظیم نمی شود و در اثر کار زیاد، اواپراتور یا قسمتی از لوله برگشت آن، برفک می زند و در هنگام عمل اتوماتیک این برفکها ذوب شده و آب حاصله از آنها به قسمت زیر کولر می ریزد

برای اینکهاین آب ناخواسته از گوشه و کنار کولر بیرون نریزد و یا سبب خرابی وسایل مکانیکی یا الکتریکی کولر نشود، قسمت زیر کولر را به صورت تشتک (سینی) می شازند تا آب در آن جمع شده و به طریق اصولی به بیرون هدایت شود

برای هدایت آب جمع شده در سینی معمولاً لوله و دریچه ای در جای مناسب آن تعبیه می کنند و سر لوله آن را به شیلنگی وصل می نمایند تا آب از آن طریق به بیرون هدایت شود

پنجره خروج هوا یا دریچه هوا :

از این پنجره که دارای اهرم قابل تنظیم و متحرک می باشد برای از بین بردن تلفات سرما و کنترل سمت جریان هوای خنک استفاده می کنند

جعبه پروانه کندانسور و جعبه پروانه اواپراتور :

برای جلوگیری از تلفات فشار هوا و هدایت صحیح آن به محلهای لازم از جعبه پروانه ها استفاده می کنند

فیلتر خروجی هوا :

از این فیلتر که در بعضی از کولرها از آن استفاده می کنند برای جذب گرد و غبار هوای خنک که در اثر مکش هوا از بیرون حاصل می شود، استفاده می نمایند

اصول سرماسازی در کولرهای گازی :

وقتی کمپرسور کولرگازی کار می کند، گاز از طریق لوله ورودی (مکش) در اثر پائین آمدن پیستون، مکیده شده و فضای خالی سیلندر را پر می کند

آنگاه که پیستون در عکس حالت، به حرکت خود در داخل سیلندر، ادامه می دهد، در اثر فشرده شدن گاز، حجم آن در حد معینی کم شده و فشارش بیشتر می شود و بدین ترتیب گاز با فشار زیاد و گرمای قابل توجهی که در اثر کم شدن حجم و افزایش فشار آن پدید آمده است، وارد کندانسور کولر می شود

وقتی گاز گرم با فشار زیاد از لوله مارپیچی کندانسور عبور می کند، گرمای آن  از طریق لوله به پرده های نازک آلومینیومی، که لوله مارپیچی را حفاظت می کنند، انتقال می یابد و در اثر جریان هوا که توسط پروانه فن در شیارهای پرده های نازک آلومینیومی، که مماس بر لوله مارپیچی هستند، به بیرون هدایت می شود، تبادل دما بین هوا، لوله و پرده های نازک آلومینیومی انجام می گیرد و گرمای گاز تا حد مورد نیاز از بین رفته و به حد نرمال  می رسد. گاز فریون 22، پس از پشت سر گذاشتن این مرحله، وارد درایر شده و توسط آن رطوبت و رسوبات احتمالی همراه آن گرفته می شود و گاز خشک از خروجی درایر به ورودی لوله یا لوله های کاپیلاری (مویی) هدایت می شود

در این هنگام چون حجم گاز به یک باره در حد زیادی کم می شود، علاوه بر این که فشار آن افزایش می یابد، گاز به مایع تبدیل شده و از طریق لوله یا لوله های کاپیلاری روانه اواپراتور می شود. وقتی مایع با فشار زیاد از لوله باریک، وارد لوله گشاد ورودی اواپراتور می گردد. یک مرتبه حجم آن چند برابر شده و فوران می زند. در این هنگام اصل سرماسازی تحقق می یابد و سرماسازی در لوله های اواپراتور شروع می شود

از آنجایی که گاز به واسطه کمپرسور در لوله ها در حال حرکت است، سرمای آن تمام قسمتهای داخلی لوله اواپراتور را سرد می نماید

سرمای داخلی لوله، از طریق لوله به پرده های نازک آلومینیومی که مماس به لوله می باشند، و در نهایت کل اواپراتور را در حد معین سرد می کند. برای هدایت سرمای ایجاد شده در اواپراتور به محلهای موردنظر، از فن استفاده می کنند، که پروانه آن در پشت اواپراتور کار میکند

در اثر کار فن و چرخش پروانه، هوا بافشار زیاد در شیارهای بین پرده های نازک آلومینیومی مماس به لوله مارپیچی اواپراتور جریان یافته، و در اثر تبادل دما سرد شده و هوای خنک شده از طریق پنجره یا پنجره های خروجی هوا وارد محل مورد نظر می شود، و در آنجا نیز در اثر تبادل دما بین هوای خنک وارد شده، با هوای گرم محیط، گرمای محیط بتدریج خنثی شده و محیط خنک می شود

چگونگی نشت یابی در کولرهای گازی :

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید