برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پایان نامه بسته بندی در word دارای 85 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پایان نامه بسته بندی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه بسته بندی در word

فصل اول: تاریخچه
تاریخچه  
تاریخچه بسته بندی فلزی  
تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی  
تاریخچه بسته بندی پلاستیکی  
تاریخچه بسته بندی منسوج  
تاریخچه بسته بندی شیشه ای  
فصل دوم: هنر بسته بندی
هنر بسته بندی  
اهداف بسته بندی  
فواید بسته بندی  
فصل سوم: انواع بسته بندی
بسته بندی های انعطاف پذیر یا نرم  
بسته های انعطاف ناپذیر یا سخت  
فصل چهارم: اجزاء موثر در طراحی بسته بندی
اجزاء مؤثر در طراحی بسته بندی  
فرم  
اندازه  
ساختار  
رنگ  
نمادهای رنگ ها  
لوگو  
علامت تجاری یا تردد مارک  
برند  
ماسکوت ها  
طرح و تصویر  
ترکیب بندی  
فصل پنجم: مواد و مصالح در بسته بندی
مواد و مصالح در بسته بندی  
بسته بندی های کاغذی و مقوایی  
بسته بندی های پلاستیکی  
بسته بندی های فلزی  
بسته بندی شیشه ای  
بسته بندی های چوبی  
بسته بندی های پارچه ای  
مواد و مصالح دیگر  
فصل ششم: محافظت و سهولت استفاده از کالا
محافظت و سهولت استفاده از کالا  
حفظ محتوی از خرابی و آلودگی  
فصل هفتم: توضیحات کار عملی
بسته بندی پوشاک نوزاد  
نتیجه گیری  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه پایان نامه بسته بندی در word

منابع لاتین:

Jill Morton ، A guide to color symbolism”' ،

 منابع فارسی:

عفراوی- بهرام، “برش و تا در بسته بندی”، انتشارات موسسه فرهنگی سی بال هنر، (تهران، شهریور 1386)
کرمانی نژاد- فرزان و همکاران،”نگاهی به طراحی بسته بندی”، انتشارات کارین، “تهران، 1385″

مجلات:

1380- سورکا- والتر، ماهنامه صنعت بسته بندی، شماره
1380- سورکا- والتر، مانامه صنعت بسته بندی، شماره
1380- سورکا- والتر، مانامه صنعت بسته بندی، شماره
1386، نیمه بهمن- ویژه نامه صنعت چاپ و بسته بندی، شماره

 چکیده:

فرم: یا شکل سه بعدی بسته بندی می تواند مهم ترین و به یادماندنی ترین عنصر طراحی بسته ها باشد. رنگ: دارای توانمندی، قدرت نفوذ و بیان خاص است و به وسیله ی آن می توان با مردم ارتباط برقرار کرد و نظر آنها را جلب و پیامی را به آن ها منتقل نموده. رنگ یک بسته بندی تأثیر ژرف و ماندگاری دارد. اهمیت رنگ اگر بیشتر از فرم نباشد کمتر از آن نیست

بسته بندی: بسته بندی روح کالا و ارائه دهنده ی هویت محصولات است. بین کیفیت و گیرایی بصری بسته بندی با فروش محصولات، رابطه ی مستقیم و تنگاتنگ وجود دارد. یک بسته بندی کارآمد و زیبا فروش محصولات را تضمین می کند

در مجموع فرم و رنگ علاوه بر عوامل دیگر جزء عناصر اصلی یک بسته بندی کارآمد است که با انتخاب هنرمندانه ی ساختار فرم و رنگ یک بسته می توان توجه خریدار را جلب کرد

مقدمه

صنعت و هنر بسته بندی چنان گسترده، عمیق و دارای جلوه های گوناگون است که تمام وجوه آن را نمی توان یکباره باز شناخت و جز مقدمه ای برآن، نمی توان نوشت. این زمینه همچون یک موجود زنده و جاندار، در حال رشد، تحرک و دگرگونی دائمی است و به نظر می آید مانند دریایی بیکران، انتهای آن دست نیافتنی است

بسته بندی کالاها بخش جدانشدنی زندگی بشر امروزی است، جهان پیرامون ما به شکل امروزی بدون آنچه که صنعت بسته بندی نامیده می شود قابل تصور نیست. این هنر و صنعت که از دیرباز با بشر همراه بوده در یکی دو قرن اخیر روز به روز تکامل پیدا کرده و دم به دم بر اهمیت و کارآیی هایش افزوده می شود. بدون دنیای رنگارنگ و جذاب بسته ها، نه تنها رشد و توسعه اقتصادی متوقف می شد، بلکه از وجود بسیاری کالاها بی بهره می ماندیم. ما به مدد  بسته بندی، کالاها را حمل، نگهداری و حتی در مواردی مصرف می کنیم. بسته بندی ها ما را به سمت کالاها جذب می کنند و بدون آن شناسایی و اطلاع از کمیت، کیفیت و تولید کننده ی بسیاری از محصولات دشوار یا نشدنی بود. کارآیی و گیرایی بسته ها، رابطه ای مستقیم و تنگاتنگ با میزان فروش محصولات دارد

طی صحبت هایی که با آقای مهرداد طاهری دکترای گرافیک از فرانسه و عضو وزارت علوم داشتم متوجه شدم که دنیای امروز ما نیاز به طراحی بسته های جدید دارد. ایشان معتقد بودند که باید در طراحی بست ها نوآوری شود هرچند ک بدانیم برش آن هزینه ی زیادتری در برگیرد و اولین پایه ی آن نوآوری در ساختار بسته بندی و بعد طرح و رنگ آن باشد و این که جای کمتری را اشغال کرده و طراحی جدید شود

بسته بندی نماینده و پیام رسان پدید آورندگان کالاست؛ شخصیت، هویت و اهمیت کالا و تولید کننده آن در ورای طراحی و ساخت آن نهفته است. در واقع بسته بندی روح محصول و سازنده ی آن است

تاریخچه

تاریخ نشان داده است که در ابتدای تمدن بشری نیازی به بسته بندی مواد غذایی نبود، بلکه مردم برای بدست آوردن غذا از محلی به محل دیگر می رفتند تا زمانی که پناهگاههای دایمی برای خود پیدا کردند. در چنین شرایطی ناچاربودند غذا را از محل های مختلف جمع آوری کنند و به محل سکونت خود بیاورند. این نیاز باعث شد که اولین انواع بسته بندی نظیر کدوهای خشک شده، صدف ها، برگها، بوسن حیوانات و دیگر مواد طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند. برای انتقال آب، شیر، ماست، روغن با دوغ از پوست حیوانات استفاده می شد. از شاخ  حیوانات برای حمل و نقل و ذخیره غذا و محصولات کشاورزی استفاده کردند (هنوز در مناطق استوایی از بامبو برای ذخیره سازی مواد غذایی استفاده می شود)

بطور کلی ظهور انقلاب صنعتی به راستی تحول اساسی در نظام تولید کالایی ایجاد کرد. انقلاب صنعتی، جهان را با فوران کالاهای گوناگون صنعتی روبرو کرد. تنوع کالاها و رقابت فشرده میان تولید کنندگان و بازرگانان به تدریج هنر را نیز علاوه بر علوم دیگر وارد مجموعه سیستم بسته بندی کرد. با پیشرفت بیشتر، علوم دیگری نظیر روانشناسی فردی، اجتماعی و ارگونومی به این مجموعه اضافه شد. توسعه بسته بندی سبب مستقل شدن این صنعت از مجموعه صنایع دیگر شد و رقابت و نیاز سبب گردید که صنایع بسته بندی سهمی قابل توجه از بودجه های شرکتهای تولیدی را به خود اختصاص دهد. امروزه صنایع بسته بندی تبدیل به یک تکنولوژی قدرتمند شده است

 

تاریخچه بسته بندی فلزی

نیاز به بسته بندی بهتر و مقاوم تر منجر به پیدایش و توسعه ظروف فلزی گردید. قوطی سازی از زمان ناپلئون شروع شد. برای مدت مدیدی قوطی های کنسرو با دست ساخته می شد. از اوایل قرن بیستم، قوطی های فلزی که شکلی بهداشتی داشت رواج یافت و این امکان بوجود آمد که بتوان از تجهیزات سریعتری برای ساخت پرکردن و بستن درب قوطی های فلزی استفاده نمود

 

تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی

تاریخچه و سیر تکامل بسته بندی با مقوا و کاغذ به تاریخچه ساخت کاغذ بر می گردد، اگر چه چوب و محصولات فرعی دیگر آن از دیر باز در خدمت بشر بوده، ولی بسته بندی به صورت مقوایی و کاغذی پس از پیدایش کاغذ به وجود آمد و روند تکمیلی خود را تاکنون به سرعت ملی نموده است. همانطور که می دانیم اولین بار در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان قدیم که در آن زمان یکی از مراکز مهم بشری محسوب می شدند، برای نوشتن از پاپیروس (Papyrus) استفاده می کردند

نخستین کارخانه کاغذ سازی در قرن ششم توسط چینی ها در سمرقند توسط اعراب این هنر به آنها آموخته شد سپس اعراب کارخانه ای در بغداد تاسیس کردند که در این کارخانه نخستین بار به جای بامبو از پارچه های سفید استفاده شد

نخستین کارخانه کاغذ اروپا در اسپانیا بوجود آمد. اسپانیایی ها برای تولید خمیر از آسیابهای آبی استفاده نمودند و کم کم توری سیمی جایگزین توری های بابمو که بوسیله چینی ها بکار می رفت، بعدها این هنر وارد کشورهایی دیگر نظیر فرانسه و هلند شد. در ایران بعد از کارخانه سمرقند که توسط چینی ها اداره می شد، اولین کارخانه کاغذ سازی در سال 1328 در کهریزگ احداث شد که کاغذهای باطله را برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می کرد. بعد از آن تعدادی واحد تولیدی دیگر در سایر نقاط ایران بوجود آمد. اولین کارخانه مدرن درسال 1349 در «هفت تپه خوزستان» برای تولید کاغذهای تحریر با استفاده از تفاله نیشکر (baggasse) احداث شد. متعاقب آن کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) با استفاده از خمیرهای وارداتی و خمیرهای داخلی، کاغذهای کرافت و بسته بندی را تولید نمود

تاریخچه بسته بندی پلاستیکی

توسعه صنعت پلاستیک به سال 1843 بر می گردد. وقتی دکتر montgomeric جراح آفریقایی گزارش داد که می توان با استفاده از ماده اولیه کائوچو (Percha gutta) دسته خوبی برای چاقو ساخت. بعد از این که شرکت gutta Percha شکل گرفت جوهردان و توپ بیلیارد نیز تهیه گردید

در رابطه با صنعت بسته بندی با اختراع پلی اتیلن پیشرفت غیر منتظره ای در انگلستان رخ داد. در دسامبر 1935 شیمیدان های انگلستان طی واکنشی، تحت فشار زیاد و با تغییر دادن میزان به ماده جدیدی به نام اتیلن دست یافتند که خواص عایق حرارتی خوب داشت

تاریخچه بسته بندی منسوج

برای بسته بندی مواد غذایی(مثلاً میوه و سبزیجات) منسوجات توری همان چیزی است که هم ویژگی دیده شدن و هم دوام را برآورده می کند. بعضی گوشت و فرآورده های گوشتی آماده نیاز به محافظت دارند و بدین منظور از توریهای کشدار استفاده می شود در نگهداری گوشتهای یخ زده توریهای کشدار کارجابه جایی و محافظت آنها را در برابر سرمازدگی تسهیل می کنند. (1)

تاریخچه بسته بندی شیشه ای

پس از اشیاء سفالین یا کوزه ها شیشه ها یکی از قدیمی ترین انواع بسته بندی است که بشر به منظور حمل یا نگهداری محصولات ساخت. مطابق افسانه ها دریانوردان فینیقی که برای حفاظت از آتش در مقابل بادهای ساحلی از قطعات نمک استفاده می کردند، از حرارت دیدن این قطعات به نوعی شیشه دست یافتند. دست کم از 2500 سال پیش ازم یالد در بین النهرین یا عراق امروزی مهره ها و اشیائی از جنس شیشه می ساختند. اما هزار سال طول کشید تا توانستند، در همین منطقه و در مصر باستان اولین ظروف شیشه ای توخالی را بسازند. آبگینه ها و ظروف شیشه ای از دیرباز برای نگهداری و حمل مایعات و مواد غذایی به کار می رفته و ساخت و استفاده از آنها در اکثر تمدن های باستانی رواج داشته است. اما آنها تقریبا توان تولید شیشه های صاف را نداشتند. استفاده از آهن بادی که هنوز هم کم و بیش در شکل دادن به شیشه کاربرد دارد، به احتمال زیاد درحدود 300 سال پیش از میلاد توسط فنیقی ها ابداع شد. در واقع از قرن اول میلادی که ساخت شیشه های صاف شروع شد تا قرون هجده و نوزده میلادی شیشه محصولی گران به حساب می آمد و کابردهای ویژه ای چون استفاده برای پنجره های رنگین کلیساها یا ظروف خاص تزیینی داشت

در اوایل قرن هجدهم به دلیل دستیابی به بطری های محکم و چوب پنبه، اولین نوشایه گازدار تهیه گردید. پیش از پایان یافتن قرن نوزدهم، مایعاتی چون آبجو، آب معدنی، سس، ترشی، مربا، و فرآورده های غذایی دیگری که پیش از آن به صورت فله عرضه می شدند، در بسته بندی شیشه ای فروخته شد. بطری ها هنوز با روش ابتدایی تولید می شد و اشکال منظم و یکنواختی نداشت. در واقع تا پیش از جنگ جهانی اول، یعنی دهه های اول قرن بیستم، به هر شیشه ای توخالی که روزنه ای داشت، بطری می گفتند. اما پس از آن صنایع بطری سازی، به سرعت بهبود قابل توجهی یافت

در سال 1907 مایونیز در ظروف شیشه ای به بازار عرضه شد. در اوایل قرن بیستم از بسته بندی های شیشه ای برای بسته بندی عطر و کالاهای گران قیمت استفاده میش د در نیمه ی دوم این قرن با توسعه صنایع فلزی و پلیمری و با روی کارآمدن مواد جدیدی از جنس پلاستیک و آلومینیوم ، در بسیاری از موارد شیشه به نفع آن عقب نشینی کرد. با وجود این استفاده از شیشه ها در صنایع بسته بندی همواره سیر صعودی داشته و با گذشت سالیان و پدید آمدن مواد و مصالح متنوع ، هنوز جذابیت و مقبولیت خود را از دست نداده. (2)

هنر بسته بندی

هنرو صنعت تبلیغات در سه بخش و دوره ی زمانی برای هر کالا ایفای نقش می کند. پرداختن به موقع به هر یک از این سه بخش، تفکیک و به کارگیری صحیح آن ها در طراحی بسته بندی، به عنوان موثرترین عامل تبلیغی، می تواند به موفقیت دراز مدت و ماندگاری کالا در اذهان مردم بیانجامد

اولین بخش از سه دوره تبلیغی، دوران معرفی است که خود شامل سه گروه از محصولات می شود، اول کالاهایی که در نوع خود برای اولین بار به عنوان تولید جدید و اختراع نوین به بازار عرضه می شوند. دوم کالاهایی که پیش از این هم وجود داشته اند، اما بهینه و کامل شده اند و گروه سوم کالاهایی که با وجود کالاهای مشابه، برای اولین بار وارد بازار می شوند

بسته بندی روح کالا و ارائه دهنده ی هویت محصولات است. بین کیفیت و گیرایی بصری بسته بندی، با فروش محصولات، رابطه ای مستقیم و تنگاتنگ وجود دارد. یک بسته بندی کارآمد و زیبا، فروش محصولات را تضمین می کند

بسته بندی نوع نگرش و ایده ی طراح گرافیک و سازنده ی کالا را در قفسه فروشگاه به خریدار می نمایاند. بسته ها نماینده و پیام رسان پدید آورندگان محصولات هستند. طراح بسته بندی باید بداند در ورای طرح یا تصویر بسته ای که او نقش می زند، شخصیت کالا و تولید کننده، و پیام و اهمیت آن ها نهفته است.(1)

آیا تاکنون توجه کرده اید که هنگام ورود به یک فروشگاه، انواع بسته بندی های کوچک و بزرگ ما را احاطه می کنند؟ و آیا تاکنون پیش آمده است که بی اختیار کالایی را در دست بگیرید، و بی آنکه چندان ضرورتی داشته باشد، آن را خریداری کنید؟ آیا شده از میان چند محصول مشابه، مجذوب کالایی شده باشید که بسته بندی آن را می پسندید؟ اگر این موارد و ده ها مورد دیگر را با دقت از نظر بگذرانید، می توانید به قدرت و اهمیت واقعی بسته بندی پی ببرید

بسته بندی محصولات از چنان گستردگی و تنوعی برخوردارند که به سختی می توان برای آن تعریف جامع و کاملی یافت. بسته بندی مجموعه ی هماهنگی از عوامل مختلف است که کاربردهای آن آماده سازی و بهینه کردن نگهداری، حمل، توزیع، فروش و مصرف کالاهاست

بشر به منظور بهره گیری و حفاظت از محصولات، از گذشته های بسیار دور انواع بسته بندی ها را به خدمت گرفت. دریکی دو قرن اخیر بسته بندی از نقش سنتی خود بسیار فراتر رفته، به ابزاری برای تبلیغات و جذب مشتری تبدیل شده است. امروزه تولید بسته ها به یک صنعت، هنر و فعالیت اقتصادی بزرگ تبدیل شده است. بسته بندی در همه جا حضور دارد و جزو تفکیک ناپذیر تولید و عرضه ی کالاهاست. بسته بندی روز به روز بیشتر به عنوان عاملی پایه در بالا بردن فروش و رونق اقتصادی مطرح شده و به یکی از شاخص های مهم توسعه ی یک جامعه بدل می شود

طراحی بسته بندی، از میان مجموعه فعالیت هایی که جزو طراحی گرافیک قرار می گیرد، بیشترین نقاط اشتراک را با نحوه ی کارهای هنرمندان طراحی صنعتی و معماری دارد. سه بعدی بودن موضوع کار، وجه اشتراک عمده ی آن هاست. هنرمند معمار، که فرم و شکل ظاهری یک بنا را طراحی می کند در واقع کاربرد آن بنا و یک ایده را بصورت بسته بندی شده ارائه می دهد. او با این بسته بندی، روح کلی پیام خود و سازندگان بنارا به مخاطبان ارائه می کند و سعی می نماید نظر مردم رابه سمت بنا جلب کند و در تسهیل و بهینه شدن استفاده از بنا و فضای پیرامون آن موثر باشد.(2)

از دیگر وجوه اشتراک هنرهای کاربردی، چون گرافیک، معماری و طراحی صنعتی، آن است که دراین هنرها، مخاطب ناخواسته و بدون میل قبلی، با اثر هنری رو به رو می شود. اما در هنرهای غیر کاربردی یا محض، مخاطب اغلب، با آمادگی و خواست خود به دیدار اثر می آید. برای دیدن آثار نقاشی مخاطبین، خود به موزه ها و گالری ها می روند، اما یک پوستر، افرادی را که با هدف دیگری در حال گذر از کوی و برزن هستند به سمت خود جلب می کند. مردم برای خرید کالاها به فروشگاه ها مراجعه می کنند اما ناخواسته آثار هنری طراحی بسته بندی را می بینند، با آن ها ارتباط برقرار می کنند، پیام نهفته در آن ها را استنباط و تحت تاثیر آن قرار می گیرند و پیرو آن تصمیم گیری می کنند

بسته بندی به سبب محافظت از محصولات  در مقابل صدمات و خرابی، موجب کم شدن ضایعات و ارزانی کالاها می شود. همچنین این امر موجب کاهش آلودگی ها و بیماری ها شده از جهاتی به حفظ محیط زیست یاری می رساند. به لطف بسته بندی حمل و نگهداری کالاها ساده تر و مقرون به صرفه تر شده است. در حال حاضر بسته ها اطلاعات مفیدی درباره ی محتویاتشان به مصرف کنندگان می دهند. مراجعین به فروشگاه ها با حال و هوا و هویت کلی بسته ها ازطریق طرح، رنگ و تصویر آن ها آشنا می شوند همچنین مستقیماً به وسیله ی اطلاعات مکتوب درج شده، آگاهی های مفیدی دریافت می کنند. آگاهی و اطلاعاتی درباره ی نوع محصول و فوایدش، کمیت و کیفیت آن، تولید کننده، پشتیبان و توزیع کننده ی محصولات، طریقه ی مصرف یا مواد سازنده ی کالا و بسیاری نکات قابل توجه و ویژه ی دیگر. بسته بندی به خاطر داشتن کارکردهای متنوع، از جمله کاستن از هزینه ها و رونق بازار، به حفظ و ارتقای منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کمک می کند

صنعت بسته بندی فروشگاه و جولانگاه نوآوری است. خلاقیت موتور محرکه ی هنر و صنعت بسته بندی است و همواره آن را به پیش می برد. کار خلاق و نو، فقط در زمینه ی ارائه طرح های نوین و چشمگیر یا استفاده از نرم افزارهای جدید کامپیوتری نیست، بلکه بخش عظیمی از نوآوری، در نکات فنی وخلق فن آوری های نوظهور نهفته است. پدید آمدن روش های نوین برای تولید بسته ها، کشف انواع مواد اولیه ی جدید و نحوه ی کاربرد آن ها، شیوه ها و ماشین های جدیدی که در چاپ و مراحل تکمیلی به کار می آیند و انواع ماشین هایی که محتوی را در بسته ها قرار می دهند، همه و همه بار اصلی توسعه ی صنعت بسته بندی را در طول مسیر پر پیچ و خم پیشرفت به دوش کشیده اند

طراحان و سازندگان بسته ها، باید بدون وقفه، تحولاتی را که در هر دو بخش هنری و فنی رخ می دهد، رصد کنند و ویژگی های هریک را با مسائل اقتصادی آن درک نمایند

هم اکنون بسته های رنگارنگ برای جلب نظر مردم، در فروشگاه ها بایکدیگررقابتی سخت و جدی دارند. ایجاد ارتباط با خریداران و جلب توجه آنان، یکی از پیچیده ترین عملکردهای بسته بندی است. طراحان سعی دارند به مدد روش های نوین، با بهره گیری از بهترین مواد و ماشین آلات و با راهنمایی مشاوران متعدد، محتویات بسته ها را هر چه بهتر به نمایش بگذارند و بینندگان را مبهوت آن ها سازند. بسته بندی زیبای و تنوع را به زندگی ما آورده است

هرچه زمان به پیش می رود، به ویژه در خرده فروشی ها، به ندرت می توان اجناس را بدون بسته بندی دید. مغازه هایی که درآن ها اثر چندانی از کالاهای بسته بندی شده نباشد، فقط ممکن است به ندرت در جوامع توسعه نیافته، آن هم دربازارهای محلی و بسیار محدود، دیده شوند.(3)

گروهی معتقدند بسته بندی، حداقل از نوع فاخر و پر زرق و برق آن، کاری اضافی و هزینه ای سربار برای کالا و جامعه است. این افراد تصور می کنند نیازی به بسته های متفاوت و با هزینه های زیاد نیست. حتی عده ای بسته بندی را به منزله ی نوعی تقلب و وارونه نشان دادن واقعیات تلقی می کنند. اما باید دانست اهمیتی شکل ظاهری تولیدات کمتر از کیفیت آن نیست. در بسته بندی نباید فقط به حفظ محصول یا امکان حمل آن اندیشید، بلکه نیازهای عالی تری نیز باید تامین گردد. ما در زندگی عادی اغلب، به رفع یک نیاز ساده بسنده نمی کنیم

اهداف بسته بندی

مهم ترین هدفی که در بسته بندی محصولات غذایی منتظر است افزایش طول عمر نگهداری محصول با Shelf Life آن می باشد. ماده بسته بندی از طریق تنظیم فضای مناسب در داخل بسته با توجه به ویژگی های نگهداری محصول زمان ماندگاری آن را افزایش می دهد. در این مورد به خصوص هماهنگی بین ویژگی های ماده بسته بندی و نیازهای نگهداری محصول می باید فراهم گردد. هدف دیگری که در استفاده از بسته بندی محصولات منتظر است، بهبود حمل و نقل، انبارداری و عرضه محصول می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه محصولات بدون استفاده از بسته بندی، عرضه محصول به صورت عمده فروشی با خرده فروشی با بازار امکان پذیر نیست. یعنی با وجود اینکه به نظر می رسد بسته بندی یک هزینه اضافی را برای تولید کننده تحمیل می کند. اماباید در نظر داشت بدون استفاده از بسته بندی کل هزینه تولید به هدر می رود. در چنین بسته بندی هایی باید به ابعاد بسته از نقطه نظر قابلیت  حمل و نقل و عرضه آن توجه شود و همچنین باید به شیوه زندگی مردم و میزان مصرف محصولات مختلف درهر جامعه دقت شود. محصولات باید در بسته بندی هایی عرضه شوند و در صورت نیاز در یک یا دو وعده مورد مصرف قرار گیرند. این موضوع به خصوص درمورد محصولات صادراتی حائز اهمیت است

بسته بندی عمل مناسبی برای درج اطلاعات و ارائه اطلاعاتی است که تولید کننده موظف است در اختیار مصرف کننده قرار دهد. از این طریق رعایت قوانین و مقررات صنایع غذایی یاری می گیرند

ارائه اطلاعات ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام گیرد. درج اطلاعاتی نظیر دستورالعمل مصرف کالا، ترکیبات سازنده و ارزش غذایی آن، تاریخ مصرف، تاریخ انقضاء کالا، به طور مستقیم انجام می شود. در حالی که برخی اطلاعات به طور مستقیم با استفاده از رنگی مه در طراحی های بسته به کار رفته و با علائم اختصاری که به طور بین المللی پذیرفته شده به مصرف کننده منتقل می گردد. به عنوان مثال، رنگ سبز نشان دهنده بی ضرر بودن محصول است. این موضوع ممکن است به منشاء طبیعی و یا گیاهی محصول مربوط گردد و یا به فرآوری اضافه ای که جهت استخراج برخی ترکیبات مضر در آن محصول به کار رفته مربوط می گردد

درهر حال مصرف کننده با دیدن رنگ سبز قالب در بسته احساس مطلوبی مربوط به بی ضرر بودن آن خواهد داشت

برخی رنگ ها به طور بین المللی برای برخی محصولات پذیرفته شده اند. مانند رنگ قهوه ای یا طلایی برای محصولات با منشاء قهوه یا کاکائو از میان علایم بین المللی دو علامت متداول به این شکلند

این علامت نماینده قابلیت بازیافت ماده بسته بندی است که در مورد مواد پلیمری استفاده می شود و ممکن است در داخل آن شماره هایی ذکر گردد و آن مربوط به کدگذاری است که از سوی انجمن صنایع پلاستیک به منظور ذکر جنس بسته و ماده بسته بندی تعیین شده است این علامت به معنای Reuseable می باشد. یعنی ماده بسته بندی به همان شکل موجود مجدداً قابل استفاده است و به طور مشخص در مورد بطری های نوشابه قابل استفاده است.(4)

 

فواید بسته بندی


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید