برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله چرخ و تایر در word دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چرخ و تایر در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله چرخ و تایر در word

مقدمه  
کار تایر  
ساختمان تایر  
•          آج تایر (tread) :  
•          لایه های سرپوش (Cap plies) :  
•          تسمه محافظ (Belts) :  
•          بدنه تایر (Car Cass):  
•          زهوار تایر (Bead Bundle) :  
•          دیواره‌های کناری (Side Walls) :  
•          آستر داخلی تایر (Inner Liner) :  
روش های کاهش لغزش چرخ  
چرخ های جلو  
موقعیت های چرخ  
لاستیک ها و چرخ ها  
1       قاب  
2       گوشت لاستیک  
3       شمار لایه  
4       انواع لایه ها  
لایه معمولی  
لایه معمولی تسمه دار  
لایه رادیال تسمه دار  
لایه سیمی  
5       دیواره ها  
6       آج  
7       تیوب  
8       زبانه ها  
علامت گذاری انواع لاستیک ها  
منابع و مآخذ  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله چرخ و تایر در word

 1)      Shippen, J.M., C.R. Ellin, C.H. Clover (1987). Basic Farm Machinery, PERGAMON PRESS

2)     بهروزی لار، منصور. 1384، شناخت و کاربرد تراکتور، نشر آموزش کشاورزی

3)     علیمردانی، رضا، 1381 سیستم های تراکتور و ادوات خاک ورزی، ترجمه، رالف الکوک، نشر علوم کشاورزی

4)     رنجبر، ایرج، حمید رضا قاسم زاده و شهاب داودی 1382 توان موتور و تراکتور، ترجمه، انتشارات دانشگاه تبریز

5)     الماسی، مرتضی، شهرام کیانی و نعیم لویمی 1384 مبانی مکانیزاسیون کشاورزی، مؤسس انتشارات حضرت معصومه (س)

مقدمه

طی سالهای 1920 تا 1930، تراکتور با چرخ های فولادی با تراکتور مجهز به تایرهای بادی جایگزین شد. در ابتدا لاستیک ها طبیعی  بودند تا اینکه در خلال جنگ جهانی دوم با مشکل کمبود لاستیک طبیعی برای تولید تایر شایع شده. این موضوع به تحقیق و توسعه در مورد لاستیک های مصنوعی تولید شده همچون استایرن و لیتکس شتاب بخشید. لاستیک های مصنوعی تولید شده در قیاس با نوع طبیعی، نسبت به ساییدگی مقاومت بیشتری از خود نشان دادند. لاستیک های مصنوعی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند شامل پلی اورتن، نئوپرن، پولی بوتاندین و بوتایل می باشند. لاستیک های طبیعی ممکن است هنوز برای بعضی فعالیت های ویژه کاربرد داشته باشند

 

کار تایر

تایرهای کشاورزی باید قادر به انجام کارهای زیر باشند

1)        تحمل بار وسیله و ضمائم آن در قبال فشار کم وارده از زمین

2)        جذب ارتعاشات و فراهم کردن حرکت نرم وسیله نقلیه روی زمین ناهموار

3)        فراهم کردن نیروی زمین گیرایی

4)        امکان فرمان دادن، هدایت و حفظ تعادل وسیله نقلیه

5)        مقاومت در مقابل ساییدگی در اراضی مختلف که انتظار کار در آن می رود

6)         کاهش ضربه ناشی از نیروهای وارده از طرف جاده

7)         انتقال نیروی ترمز

اساس اندازه تایر روی عرض مقطع و قطر طوقه آن می باشد. بعنوان مثال تایر های محرک 26_184 دارای عرض 184 اینچ و قطر طوقه 26 اینچ می باشد. در طرح های قبلی برای ساخت تایر اندازه مقطع عرضی و ارتفاع آن ها برابر بود. نسبت رعنایی این تایر ها که با h/b تعریف شده برابر یک می باشد که در آن h ارتفاع مقطع و b عرض مقطع تایر است. طول سطح تماس با این رابطه نشان داده می شود

l ~ 0.31 d

l طول سطح تماس و d قطر تایر در حالت بدون بار است. سطح تماس را می توان به صورت یک شکل بیضی در نظر گرفت و سطح مقطع تماس را با رابطه زیر نشان داد

A = pgb

که در آن b عرض مقطع تماس است

امروزه تایرها عرض پهن تری دارند و اغلب با نسبت رعنایی 085 و یا حتی 075 یافت می شوند

درجه بندی لایه تایر توانایی حمل بار آن را نشان می دهد. درجه بندی لایه ها قبلاً برای معین کردن تعداد لایه هایی که در ساختمان یک تایر استفاده می شد به کار می رفت. اما اینکار دیگر انجام نمی شود، بلکه امروزه بعنوان شاخص استحکام تایر بکار می رود

سه نوع ساختار پوشش برای تایرها وجود دارد: تایر های معمولی، رادیال و تسمه ای. در ساختمان تایر های معمولی، رشته هادر یک زاویه تقریباً 40 درجه نسبت به خط مرکزی محیطی قرار گرفته اند. این زاویه را زاوی تاج نامیده اند. معمولاً دو یا چند تا از این لایه ها یا رشته ها، هر کدام بصورت اریب و مخالف یکدیگر قرار گرفته اند. بیشتر تایرهای کشاورزی دارای دارای چنین ساختاری هستند. مزیت این نوع ساختار برای وسایل نقلیه غیر جاده ای در این است که دیواره های کناری مستحکمی دارند تا بعنوان محافظی بر ضد ضربه های مخرب عمل کند. ساختمان تایرهای رادیال از رشته سیم هایی تشکیل شده اند که از دو طرف کناری لاستیک گذشته و عمود بر خط وسط دور تایر می باشند. بنابراین زاوی تاج 90 درجه است. همچنین تعدادی تسمه، شامل چندین رشته سیم روی سطح عرضی لاستیک ها قرار دارد. رشته سیم های داخل این تسمه زاویه تاج 20 درجه می سازند. تسمه ها برای مهار کردن آج لاستیک و جلوگیری از خم شدن آن ها در جهت طولی تایرها بکار مب روند. تایرهای رادیال نسبت به تایر های معمولی فشار یکنواخت در سطح تماس ایجاد می کنند. طول محل تماس نسبت به یک تایر معمولی هم اندازه زیادتر است. بنایراین خصوصیات ایستایی تایر رادیال بهتر است. در خاک های لومی_شنی و خاک های سبک تایرهای رادیال دارای کشش مالبندی بیشتری نسبت به تایرهای معمولی هم اندازه می باشند. در خاک های مرطوب، رسی و سنگین، تایرهای معمولی ممکن  است در مشخصه های کشش-لغزش عملکرد بهتری نسبت به تایرهای رادیال نشان دهند. تایرها تسمه ای ترکیبی از طرح تایرهای معمولی با رادیال هستند، اگرچه لایه های اصلی در ترکیب تایرهای معمولی در زاوی تاجی کمتری قرار گرفته اند

ساختمان تایر

·          آج تایر (tread)

این قسمت به عنوان رابط بین سطح جاده و تایر ، با ترکیبی از لاستیک‌های طبیعی و مصنوعی به عنوان لایه خارجی وظیفه محافظت از بدنه را در برابر سایش و صدمات احتمالی بر عهده دارد. طرح‌های مختلف آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای (Rib) ، عرضی (Lug) ، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند

برای مثال طرح رگه‌ای در تایرها جهت استفاده در جاده‌های هموار برای حرکت سریع کاربرد دارد. مقاومت بالا در برابر لغزش و صدای کم از جمله ویژگی‌های این طرح است. همچنین در مورد طرح عرضی می‌توان گفت تایر با این آج نسبت به طرح رگه‌ای ، کشش (traction) بهتری دارد. اما صدای آن زیاد است و مقاومت کمی هم در برابر لغزش دارد. این طرح بطور کلی بیشتر مناسب خودروهایی است که در مسیرهای ناهموار تردد می‌کنند. طرح بلوکی تایر نیز بیشتر در تایرهای ویژه برف کاربرد دارد، زیرا باعث کاهش لغزش در جاده‌های برفی می‌شود

·          لایه های سرپوش (Cap plies)

برخی تایرها با دارا بودن 2 یا چند لایه از جنس پلی‌استر جهت نگه داشتن هر چه بهتر بقیه اجزای داخلی تایر خصوصا در سرعت‌های بالا انتخاب مناسبی برای خودروهای پرسرعت خواهند بود

·          تسمه محافظ (Belts)

در تایرهای رادیال ، لایه‌های محافظ فولادی مانند حلقه‌ای پیرامون تایر ، بین آج و بدنه قرار می‌گیرند. و علاوه بر ایجاد اتصال بین این دو قسمت و جذب ضربات ناشی از سطح جاده ، مانعی در مقابل سوراخ شدن بدنه ایجاد می‌کنند. البته در تایرهای بایاس پلای نیز لایه‌های محافظی از جنس نایلون و (بعضا در خودروهای سواری از جنس پلی استر) وجود دارد

·          بدنه تایر (Car Cass)

بدنه متشکل از لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در خودروهای سواری جنس این لایه از الیاف پلی‌استر است و در خودروهای سنگین از فولاد استفاده می‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است. استحکام یک تایر معمولی با تعداد لایه‌های بدنه توصیف می‌شود

·          زهوار تایر (Bead Bundle)

زهوار ، حلقه‌ای از سیم‌های فولادی با استحکام بالاست که با لاستیک پوشانده شده‌اند و جهت حفظ وضعیت تایر در رینک و جلو گیری از خروج تایر بکار می‌رود

·          دیواره‌های کناری (Side Walls)

پایداری جانبی تایر توسط این دیواره‌ها فراهم می‌شود و مشخصات تایر و نام سازنده آن نیز بر روی این قسمت نوشته می‌شود

·          آستر داخلی تایر (Inner Liner)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید