برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 تحقیق انواع مواد مخدر و اثرات مخرب جسمی و روانی آنها در word دارای 87 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق انواع مواد مخدر و اثرات مخرب جسمی و روانی آنها در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق انواع مواد مخدر و اثرات مخرب جسمی و روانی آنها در word

تاثیر مصرف مواد مخدر بر جرایم  
بخش یکم ـ قاچاق‌، آسیب‌ها و راهبردهای کاهش آسیب‌  
1) سابقه و توصیف اجمالی مشکل‌  
2) بررسی اجمالی عوامل روآوری به قاچاق و عرضه مواد مخدر  
3) اهم آسیب‌های قاچاق مواد مخدر و پولشویی‌  
3-1) آسیب‌های اقتصادی‌  
3-2) آسیب‌های اجتماعی‌  
4) راهبردهای کاربردی برای کاهش آسیب‌های ناشی از قاچاق مواد مخدر   
بخش دوم ـ آسیب‌های ناشی از مصرف و راهبردهای کاهش آسیب‌  
1) سابقه و توصیف اجمالی مشکل‌  
2) بررسی عوامل روآوری به مصرف مواد مخدر  
3) آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر  
3-1) آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی‌  
3-2) آسیب‌های بهداشتی‌  
4) اهم راهبردهای کاربردی برای کاهش شیوع مصرف مواد مخدر و آسیب‌های آن‌  
4-1) راهبردهای کاهش شیوع مصرف مواد مخدر  
4-2) کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر  
هدف عمده‌ی برنامه‌های کاهش آسیب‌  
انگلستان‌  
هند  
هلند  
سازمان بهداشت جهانی WHO))  
کانادا  
استرالیا  
اسکاتلند  
دیگر نقاط دنیا  
اجرای برنامه‌ی کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در زندان‌  
سوئیس‌  
ایرادهایی که به توزیع سرنگ در زندان وارد می‌کنند  
1) عدم همخوانی با سیاست اجرایی حکومت‌  
2) مخالفت عامه‌ی مردم‌  
3) افزایش استفاده از مواد مخدر  
4) افزایش مصرف تزریقی‌:  
پذیرش جهانی اجرای برنامه‌های کاهش آسیب‌  
نتیجه‌گیری‌  
مت‌آمفتامین   
کریستال مت‌آمفتامین ( شیشه )   
شکل ظاهری   
طریقه مصرف   
شیشه یا کریستال چیست ؟  
علل گرایش به شیشه   
نامهای شیشه   
شیو ه های مصرف   
عوارض مصرف   
شیشه و رانندگى   
پیشینه تولید و مصرف شیشه   
1- شیشه نشئگی دارد، ولی اعتیاد نه!  
2- شیشه بهترین دارو برای رفع چاقی و درمان افسردگی است !  
چرا اعتیاد به شیشه از اعتیاد به سایر مواد مخدر خطرناک‌تر است؟  
تویکینگ  : (Tweaking)  
آثار و علایم رفتاری مصرف شیشه   
عوارض مصرف شیشه   
مهم‌ترین علل مرگ ناشی از مصرف شیشه   
رابطه میان مصرف شیشه و ابتلا به  بیمارى‌هاى عفونى   
علایم ترک  
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری  
بررسی علل وعوامل  اعتیاد به مواد مخدر   
شخصیت معتاد  
پیامدها و تأثیرات نامطلوب اعتیاد در فرد و جامعه   
شیشه ماده مخدر جدید  
استعمال مواد مخدر بعنوان یک آسیب و مسئله اجتماعی   
نقش دانشگاه در مبارزه با این بلای هستی سوز  
1- در بعد آموزشی  
2-در بعد پژوهشی و تحقیقات علمی  
3-در بعد فرهنگی و برنامه های فوق برنامه   
آمارهایی از وضعیت اعتیاد در جهان و ایران  
گزارش آماری وضعیت اعتیاد در جامعه ایران  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق انواع مواد مخدر و اثرات مخرب جسمی و روانی آنها در word

1 – هدایت الله ستوده –آسیب شناسی اجتماعی ص 192-

1-  مدیر کل بهزیستی تهران – عباسعلی الصاق – جلوه 30 دی ماه 1382 – شماره

1 – جامعه شناسی انحرافات ـ دکتر محمد حسین فرجاد ص 148-

1 -  آسیب شناسی اجتماعی – هدایت الله ستوده ص

1 جامعه شناسی انحرافات ومسائل جامعوی ـ دکتر داود شیخاوندی  ص 382 و

1- اسعدی‌، سید حسن‌، ]دکتر[ پژوهشی بنیادی درباره‌ی مواد مخدر، تهران‌: ناشر مؤلف‌،

2- اسعدی‌، سید حسن ]دکتر[، مقاله‌ی نقش فرایند پولشویی و مصادره در روند قاچاق مواد مخدر، مجموعه مقالات پولشویی تهران‌: دبیرخانه‌ی توسعه‌ی قضایی قوه‌ی قضائیه‌،

3ـ طبق گزارش مربوط به سال 2002 دفتر کنترل مواد مخدر و پیشگیری از جرم سازمان ملل متحد UNODC)) مصرف کنندگان حشیش‌، متجاوز از 147 میلیون ; آمفتامین‌، 23 میلیون‌; کوکائین‌، 13 میلیون‌; مواد افیونی‌، 13 میلیون (2.9میلیون هروئینی هستند); اکستاسی‌، 7 میلیون نفر می‌باشند که در مجموع از 200 میلیون تجاوز می‌کند و نسبت به جمعیت جهان بیش از 3 درصد و 15 سال به بالا بیش از 2.4 درصد را شامل می‌شود

4 ـ کتاب اقتصاد مواد مخدر منتشر شده از سوی دبیرخانه‌ی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1384، صفحات 87 و

5 ـ گزارش اداره‌ی کل بیماری‌ها وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی در دی‌ماه سال

6 – Supply Reduction

7 – Demund Reduction

8 – Harm Reduction

9ـ در سال 1289، در دوره‌ی دوم مجلس شورای ملی‌، قانون «تحدید تریاک‌» به تصویب رسید که می‌توان آن را نخستین قانون‌، در راستای مبارزه با عرضه‌، تقاضا و آسیب‌های ناشی از مواد مخدر دانست‌

11ـ گزارش مربوط به سال 2000، UNDCP

13- فقط مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمانت اجرا دارد

14- طرح چند منظوره‌ی جامع فعالیتهای مربوط به مشکلات سؤ مصرف و قاچاق مواد مخدر

که در سال 1987 به تصویب 170 کشور (از جمله ایران‌) و 130 سازمان دولتی و غیردولتی رسیده مشتمل بر 427 بند و راهبردهای شفافی در جهت مبارزه با عرضه و تقاضا و کشت جایگزین گیاهان منبع مواد مخدر است‌

16- جرم سازمان یافته‌ی فراملی crime) organized transnational) حداقل سه مشخصه مهم دارد که عبارت است از: اعضای سازمان کمتر از سه نفر نباشد; هدف سازمان جلب منفعت مالی باشد; عملیات محدود به یک مورد نشده و در برهه‌ای از زمان ادامه یابد. (منبع‌: کنوانسیون سال 2000 پالرمو، ردیف 15)

17- برای آگاهی بیشتر از زیان‌های فرایند پولشویی به کتاب مجموعه مقالات پولشویی مندرج در ردیف 2 مراجعه شود

18- چون در یک مقاله مفصل فرایند پولشویی بررسی و در دو شماره این نشریه چاپ شد از ورود به بحث مفصل پولشویی خودداری می‌شود

22ـ مقاله‌ی ویژه‌ای در مورد شگردهای جاسازی تهیه شده که پس از این مقاله منتشر خواهد شد

23ـ گروه دوبلین‌، کشورهای کمک کننده‌ی عمد به برنامه کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد است که اعضای آن کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، استرالیا، ژاپن‌، زلاندنو و کانادا می‌باشند. چون نخستین اجلاس این گروه در دوبلین تشکیل شد، گروه دوبلین نامیده شدند. این گروه در کشورهایی تشکیل می‌شود که مواد مخدر را به عنوان یک معضل مبهم آن کشور (مانند ایران‌) تشخیص دهند

24 ـ سازمان غذا و کشاورزی جهان‌

25ـ پلیس بین الملل‌

26- صبا، منوچهر. اعتیاد، مجموعه مقالات بیست و پنجمین کنگره‌ی پزشکی ایران ـ رامسر، تهران‌: بنیاد پهلوی سابق‌، 1355، مقاله‌ی دکتر جواد رازانی‌

27- اسعدی‌، سید حسن‌. پیشگیری از اعتیاد (مواد مخدر، آسیب‌ها و راهبردها). تهران‌: انجمن اولیا و مربیان‌،

28ـ این مواردِ تأییدکننده در مقاله‌ی راهبردهای کاربردی پیشگیری از وقوع جرایم مرتبط با مواد مخدر تبیین شده که به زودی منتشر خواهد شد

29- اسعدی‌، سید حسن‌. پژوهشی بنیادی درباره‌ی مواد مخدر. تهران‌: ناشر مؤلف‌،

30 ـ در مقاله‌ی «مواد مخدر و امنیت اجتماعی‌» که منتشر خواهد شد. این راهبردها ذکر گردیده است‌

39ـ فصلنامه‌ی علمی ـ پژوهشی سؤمصرف مواد، شماره‌ی سوم‌، دبیرخانه‌ی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مقاله دکتر بهنام فرهودی‌

42ـ زندان هیندل بانک‌، یک زندان کوچک بود و ساختار سیستم بهداشتی زندان‌ها از یک کشور تا کشور دیگر، فرق می‌کند

43ـ منبع‌، مقاله‌ی مندرج در ردیف

44ـ مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی، خردادماه

تاثیر مصرف مواد مخدر بر جرایم

پدیده وابستگی و سوء مصرف مواد مخدر در جهان امروز به عنوان یکی از 4 بحران اساسی بشر محسوب می گردد . این پدیده شوم باعث از هم پاشیدگی و طلاق بسیاری از خانواده ها ، به انحراف کشیده شدن شیوه زندگی جوانان و نوجوانان ، ایجاد و گسترش بیماریهای عفونی مانند هپاتیت ، سل و ایدز ، عوارض جسمی و روانی ، ضررهای اقتصادی عمده ، مشکلات عمیق اجتماعی ، طلاق ، جرم و جنایت و مرگ و میر گردیده است

امروزه بحث اعتیاد فقط به معنی مصرف تریاک ، هرویین و ... نیست بلکه متاسفانه در آزمایشگاههای زیر زمینی و با ترکیب مواد شیمیایی و غیر مجاز هر روزه مواد مخدر جدیدتری تولید  گردیده و اقشار بیشتری از جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را در گرداب خود غرق می کند

بخش یکم ـ قاچاق‌، آسیب‌ها و راهبردهای کاهش آسیب‌

1) سابقه و توصیف اجمالی مشکل‌

خشخاش بیش از 6 هزار سال قبل شناخته شده و در لوحه‌های سومری‌، از آن‌، «گیاه‌ی شادی‌بخش‌» یاد کرده‌اند. ولی سابقه‌ی قطعی تاریخی‌ِ قاچاق و عرضه غیرقانونی مواد افیونی را می‌توان به قرن هجدهم که کمپانی انگلیسی هند شرقی12 در بنگال‌، به کشت خشخاش‌، تولید تریاک و صدور آن به چین‌، اشتغال داشت و به جنگ‌های معروف تریاک در سال‌های 42-1840 و 60-1856 میلادی بین چینی‌ها و انگلیسی‌ها منجر شد و به شکست چینی‌ها انجامید، دانست‌

اگرچه در قرن بیستم کنفرانس‌های متعدد و بیش از ده کنوانسیون‌، پروتکل و اسناد معتبر بین‌المللی به تصویب دولت‌ها رسید و در سال 1998 اجلاس ویژه‌ی مواد مخدر سازمان ملل متحد، قطعنامه و اعلامیه‌هایی در رابطه با مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کشت جایگزین گیاهان منبع مواد مخدر، شست و شوی پول‌های آلوده‌ی حاصل از قاچاق مواد مخدر، معاضدت قضایی‌، اصول و مبانی کاهش تقاضا و کنترل مواد شیمیایی پیش‌ساز به تصویب رساند ولی چون شورای امنیت سازمان ملل متحد معتقد است که ورود به بحث معضل جهانی مواد مخدر و تصمیم‌گیری برای حل این بحران‌، از وظایف این شورا نیست‌13، و کنوانسیون‌های بین‌المللی‌، سند CMO14، قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های مجمع سازمان ملل متحد هم ضمانت اجرا ندارند، لذا هیچ کدام از اسناد معتبر بین‌المللی یاد شده در کاهش قاچاق مواد مخدر متأسفانه تأثیر نداشته و آن‌چه در این کنوانسیون‌ها و سند مهم جهانی 'CMO') و دیگر اسناد مربوطه به مبارزه با مواد مخدر آمده در همان روی کاغذ باقی مانده است و حتی دولت‌ها، در اجرای تعهدات دو یا چند جانبه‌ی مربوط به مبارزه با مواد مخدر، تا حدی پایبندند که منافع آن‌ها ایجاب می‌کند

کارتل‌ها و مافیای قاچاق مواد مخدر، بدون مشکل و مانع بازدارنده‌ی بین‌المللی یا منطقه‌ای‌، همچنان مرزها را در می‌نوردند و در مناطق مختلف جهان به سوداگری مواد مخدر مشغولند و درآمدهای آلوده‌ی حاصل از قاچاق مواد مخدر را در بسیاری از کشورها شست و شو کرده و وارد بازارهای قانونی تجارت می‌کنند و یا در توسعه‌ی فعالیت‌های جنایت‌کارانه‌ی خود به کار می‌برند; به حدی که از برخی کشورها مانند سوئیس با عنوان «بهشت پولشویان‌» یاد می‌شود

فرایند پولشویی طبق کنوانسیون سال‌15 2000 پالرمو، همانند شماری از جرایم دیگر، از قبیل قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان‌، قاچاق اسلحه و...، جرم سازمان یافته‌ی فراملی‌16 شناخته شده و گفته می‌شود 75 درصد از موارد پولشویی به قاچاق مواد مخدر مربوط می‌گردد و جرمی مضاعف یا به تعبیر صحیح‌تر جرمی تکمیل کننده‌ی پروسه‌ی جرم قاچاق مواد مخدر است‌

تخمین زده‌اند که پول در گردش مواد مخدر سالانه حدود 5 هزار میلیارد و سود قاچاق مواد مخدر برای قاچاق‌چیان در هر سال حدود پانصد میلیارد دلار امریکاست‌

2) بررسی اجمالی عوامل روآوری به قاچاق و عرضه مواد مخدر

بدون تردید ریشه و عامل اصلی قاچاق مواد مخدر و پولشویی در جهان‌، اقتصادی است و اگر در مواردی‌، عوامل سیاسی و ... داشته باشد باز هم باید ریشه‌های اصلی را در انگیزه‌های اقتصادی

جست و جو کرد

3) اهم آسیب‌های قاچاق مواد مخدر و پولشویی‌

3-1) آسیب‌های اقتصادی‌

علاوه بر هزینه‌های هنگفتی که تهیه‌ی مواد مخدر از منابع غیرقانونی و قاچاق آن‌، برای قاچاق‌چی دارد و باعث می‌شود که سرمایه برای انجام کارهای مشروع و مفید به کار گرفته نشود و به اقتصاد ملی از این جهت لطمه وارد آید، درآمد و پول‌های حاصل از قاچاق مواد مخدر آلوده است و باید شست و شو گردد که «فرایند پولشویی‌»، به طور اجمال زیان‌های اقتصادی به شرح زیر دارد

- پولشویی فرآیند گسترده‌ای است که برآورد حجم آن بسیار مشکل است‌، از این رو کوشش دولت را برای مدیریت اقتصاد کشور با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند

- افرایش پولشویی مستلزم کاهش تقاضای پول از بانک‌های معتبر قانونی و رکود فعالیت بانک‌هاست‌

- از آن‌جا که پولشویی و فعالیت‌های مجرمانه منجر به تغییر جهت درآمد از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به سوی سرمایه‌گذاری‌های پرخطر و پربازده کوتاه مدت در بخش تجاری می‌شود و در این بخش فرار مالیاتی رایج است‌، اثرات زیان‌باری بر اقتصاد کلان و برنامه‌ریزی‌های درازمدت ملی خواهد داشت‌

- پولشویی آثار زیان‌بار غیرمستقیمی هم دارد، زیرا داد و ستدهای غیرقانونی‌، بازدارنده‌ی مبادلات‌ِ قانونی نیز هستند. برای مثال‌: داد و ستدهای ارزی قانونی براثر آن که با پولشویی ممکن است همراه شود، مطلوبیت ندارد. مهم‌تر از آن‌، مبادلات زیرزمینی و فساد مالی‌، از اطمینان و اعتماد به بازار و سازکارهای آن می‌کاهد

- گفته می‌شود در برخی از کشورها مانده انباشته‌ی دارایی‌های شسته شده‌، بیش از سرمایه‌های جاری قانونی است‌. در نتیجه‌، بی‌ثباتی اقتصادی را افزایش می‌دهد

- براثر افزایش پولشویی نرخ رشد تولید ناخالص ملی کاهش می‌یابد

- پولشویی در کشورهای در حال توسعه‌، مانع ورود آن‌ها به جرگه کشورهای توسعه یافته می‌شود و دست‌یابی آن‌ها را به توسعه‌ی پایدار مشکل خواهد کرد

3-2) آسیب‌های اجتماعی‌

برای بیان آسیب‌های اجتماعی که قاچاق و عرضه‌ی مواد مخدر به ارزش‌های اجتماعی (اعم از ارزش‌های فرهنگی‌، امنیتی‌، مذهبی و اخلاقی‌) وارد می‌کند. باید به رابطه‌ی معنادارِ قاچاق مواد مخدر با ارتکاب دیگر جرایم و رفتارهای ناهنجار اجتماعی توجه شود، این رابطه‌ی معنادار، در تمام تحقیقات انجام شده‌ی ملی‌، فراملی‌، سیاست جنایی تمام کشورها و اسناد بین‌المللی تأیید گردیده است‌

لذا در ایران در سال 1289 (دوره‌ی دوم قانونگذاری‌) قانون «تحدید تریاک‌» تصویب شد که قاچاق تریاک جرم شناخته شد و مصرف آن را ممنوع کردند. علاوه بر قوانین داخلی کشورها، در کنوانسیون‌های بین‌المللی معتبر هم‌، قاچاق مواد مخدر را اوایل قرن بیستم میلادی جرم شناخته‌اند. در این امر که قاچاق مواد مخدر علاوه بر آن که جرم است جرم‌زا هم می‌باشد و باعث آسیب دیدن بسیاری از ارزش‌های اجتماعی می‌شود. کسی (حتی قاچاق‌چی مواد مخدر) تردید ندارد

چه بسیار جنایات و ناهنجاری‌های اجتماعی که از آثار تبعی قاچاق مواد مخدر است از قبیل قتل‌، جرح و آدم ربایی ...; برای مثال در کشور ما متجاوز 3500 مأمور مبارزِ با قاچاق مواد مخدر در درگیری با قاچاق‌چیان ظرف 27 سال گذشته به شهادت رسیده‌اند و تعداد بالنسبه زیادی هم معلول شده‌اند، بدیهی است که تعداد زیادی از قاچاق‌چیان هم در درگیری‌ها کشته و معلول و یا به حکم دادگاه‌ها اعدام و یا زندانی گردیده و اموال آن‌ها مصادره شده است‌. چه بسیار افرادی که در دام این قاچاق‌چیان اسیر اعتیاد به مواد مخدر شده‌اند و براثر اعتیاد، مرتکب انواع بزه‌ها و ناهنجارهای اجتماعی گردیده‌اند. مجموع افراد و اعضای خانواده‌هایی که در کشورمان به نحوی از مواد مخدر رنج می‌برند. متجاوز از 20 میلیون نفر بیشترند و این به معنای آن است که قاچاق مواد مخدر قریب یک سوم از افراد جامعه را وامی‌دارد تا به ارزش‌های اجتماعی آسیب وارد کنند

4) راهبردهای کاربردی برای کاهش آسیب‌های ناشی از قاچاق مواد مخدر

با توجه به این که امروزه مصرف‌کنندگان مواد مخدر (به خصوص در کشورهای غربی یا وابسته به غرب‌)، به دلایل متعدد، به استعمال مواد مخدر صنعتی رو آورده‌اند و انواع مواد روانگردان در بازارهای امریکا و اروپا بیش از 250 نوع گزارش می‌شود، نویسنده این مقاله اعتقاد دارد که هزینه کردن ارقام سرسام‌آوری از بودجه ضعیف کشور ایران برای جلوگیری از ترانزیت تریاک افغانستان از ایران به مسیر بالکان‌، در کاهش عرضه‌ی مواد مخدر در بازارهای جهانی اثر چشمگیری ندارد; به خصوص که کشورهای ذی‌نفع در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کمک‌های قابل توجهی به ایران نمی‌کنند و حتی امریکایی‌ها در دست‌یابی مأموران ایرانی مبارزه‌کننده با قاچاق مواد مخدر به ابزار مدرن کشف به بهانه‌ی «تحریم اقتصادی‌»، کارشکنی می‌نمایند

درست است که کنوانسیون‌های 191961، 201971 و 211988 ، از قوانین داخلی ایران شده و باید اجرا شود و از طرفی دولت جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است‌، ولی این تعهد را دولت‌های دیگر هم دارند و در واقع تعهد یک طرفه نیست و تعامل باید برقرار باشد نه عمل یک طرفه‌

به عبارت دیگر: اگر دولت جمهوری اسلامی ایران بر اثر نامطلوب بودن وضعیت اقتصادی کشور و کسر بودجه‌ی همه ساله‌ای که دارد، توان پرداخت مخارج گزاف مبارزه با قاچاق‌چیان مواد مخدر را که برای ترانزیت از جاده‌های ایران استفاده‌می‌کنند، نداشته باشد و در نظر گرفته شود که تاکنون متجاوز از 3500 نفر از لایق‌ترین جوانان ما در مبارزه با این قاچاق‌چیان به شهادت رسیده‌اند و دولت‌های ذی‌نفع در مبارزه با قاچاق‌چیان هم کمک قابل توجهی در این مبارزه نمی‌کنند و از طرفی این مبارزه در کاهش عرضه‌ی مواد مخدر به خصوص مواد مخدر مصنوعی که بخش عمده‌ی آن در کشورهای صنعتی تولید و عرضه می‌شود، تأثیری ندارد، (به نظر نویسنده‌ی این مقاله‌) دیگر تکلیفی برای تحمل هزینه‌های مالی و نیروی انسانی یک چنین مبارزه و جلوگیری از ترانزیت فرآورده‌های مواد مخدر افیونی افغانستان به دیگر کشورها را نخواهد داشت‌

چنان‌چه مبارزه با ترانزیت و بازرسی‌ها، متوقف شود به طور قطع آسیب‌های اقتصادی ـ اجتماعی (نیروی انسانی‌) ناشی از مبارزه با قاچاق مواد مخدر کاهش خواهد یافت‌، حتی سرریز مواد مخدر در داخل کشور و اشتغال قوه‌ی قضائیه و ضابطان آن هم به طور محسوسی کم‌تر می‌شود

شایان ذکر است که بعد از حادثه‌ی شهریور ماه 1380 نیویورک و حمله‌ی امریکا و متفقانش به افغانستان‌، فرصتی پیش آمد که پس از قلع و قمع طالبان از قدرت‌، سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های مداخله‌کننده در امور افغانستان بتوانند کشت جایگزین خشخاش را که علاوه بر کنوانسیون 1988، سند بین‌المللی 'CMO' هم بر آن تأکید دارد، به مرحله‌ی عمل در آورند که متأسفانه، برخی دولتمردان کشورهای قدرتمند که خود در منافع قاچاق مواد افیونی سهیم هستند، اجازه‌ی استفاده از این فرصت طلایی را ندادند، دولتمردان جهان این موقعیت را از دست دادند و می‌بینیم که به طور مرتب تولید تریاک در حکومت دولت فعلی افغانستان افزایش یافته است‌، به حدی که در سال 2003 تولید تریاک این کشور به حدود 3600 تن تخمین زده شد و با توجه به این که در سال 2004 حدود 120 هزار هکتار سطح زیر کشت خشخاش داشته‌اند تولید تریاک این کشور در این سال حدود 5500 تن بوده و در سال 2005 به شش هزار تخمین زده می‌شود. در هر حال افغانستان هم اکنون 83 درصد تریاک غیرقانونی و هروئین جهان را تولید و عرضه می‌کند

ولی اکنون که مسؤولان کشور با انگیزه‌ی بشردوستانه اصرار دارند یک طرفه به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند با توجه به اوضاع و احوال حاکم بر جهان‌، برای جلوگیری از ورود، ترانزیت‌، پخش مواد مخدر و کاستن از آسیب‌های اقتصادی‌، اجتماعی‌، خانوادگی و فردی ناشی از مواد مخدر چاره‌ای جز اجرای متعهدانه راهبردهای کاربردی ارائه شده در زیر را ندارند

الف‌) ایجاد و تقویت هماهنگی لازم بین ارگان‌های مبارزه کننده با ورود و قاچاق مواد مخدر، توسط ستاد یا سازمانی کارا

ب‌) مجهز کردن مأموران مبارزه با قاچاق مواد مخدر، به تجهیزات مُدرن‌

پ‌) افزودن بر تعداد مأموران مبارز با قاچاق مواد مخدر و تأمین این مأموران‌

ت‌) آموزش مأموران‌، به ویژه برای شناسایی مواد مخدر مصنوعی و جاسازی‌ها

ث‌) کنترل شدیدتر راه‌های زمینی‌، دریایی‌، هوایی و مبادلات پستی‌

ج‌) فعالیت شدیدتر مأموران گمرک‌

چ‌) ایجاد موانع عبوری و دیدبانی بیشتر در مرزها و مسیر باندهای قاچاق مواد مخدر

ح‌) فراهم کردن مقدمات استرداد قاچاق‌چیان عمده برابر قراردادهایی که با کشورها داریم و عقد قراردادهای جدید و نیز به استناد ماده‌ی 6 کنوانسیون 1988 وین‌

خ‌) تشویق ارگان‌های سازمان ملل متحد و دولت‌ها به شرکت در گروه کشورهایی که در بازسازی کشاورزی افغان‌ها فعال می‌شوند. در معیت گروه دوبلین‌23، کشورهای مجاور افغانستان و برخی کشورهای مداخله‌کننده‌ی فعلی در افغانستان به خصوص امریکا، با مسؤولیت UNODC و تولیت FAO24 و نظارت ICPO25 با هدف عینیت دادن به کشت جایگزین خشخاش در کشور افغانستان‌

د) فعالیت جدی‌تر مأموران مبارزه‌ی با مواد مخدر در مناطق داخلی کشور

ذ) جلب هر چه بیشتر حمایت‌های بین‌المللی و کشورهای اروپایی‌، امریکایی و ذی‌نفع در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر

ر) جرم جنایی شناختن فرایند پولشویی در قوانین جزایی ایران و ارائه‌ی راهبردهای مناسب با هدف جلوگیری از شست و شوی درآمد حاصل از قاچاق مواد مخدر به نحوی که با مقررات سایر کشورها همخوانی داشته باشد

ز) استمرار و تشدید فعالیت‌های مربوط به اجرای برنامه‌های کاربردی و عملی ارزیابی شده‌ی پیشگیری از مصرف مواد مخدر و درمان معتادان که کاهش تقاضا معمولاً منجر به کاهش عرضه و قاچاق مواد مخدر خواهد شد

بخش دوم ـ آسیب‌های ناشی از مصرف و راهبردهای کاهش آسیب‌

1) سابقه و توصیف اجمالی مشکل‌

همان‌طور که در بخش یکم اشاره شد گیاه خشخاش از 6 هزار سال پیش‌، در جهان سابقه‌ی مصرف دارد و در ایران‌، در قرن سوم هجری قمری‌، ابوبکر محمدبن ذکریای رازی که در سال 313 هـ .ق وفات یافته برای بیماران خود استعمال تریاک را تجویز می‌کرده ولی اعتیاد به تریاک‌، در عصر صفویه که هم‌زمان با فعالیت کمپانی انگلیسی هند شرقی است شایع شده‌، اعتیاد به تریاک به درباریان صفویه نیز سرایت کرد و در دوران قاجاریه و پهلوی‌ها تریاک خوری و تریاک کشی آن‌چنان شایع شد که وسایل تریاک‌کشی از قبیل وافور، انبر و منقل مخصوص‌، در شماری از شهرها از ارقام جهیزیه نوعروسان بود و هروئین را نیز در دهه‌ی 1330 به ایران آوردند

در کنفرانس بین‌المللی سال 1355 رامسر برخی از ارائه‌دهندگان مقالات‌، شمار معتادان دهه‌ی 1330 را در یک جمعیت 17 میلیونی‌، 5.1 میلیون و یا برابر 7 درصد جمعیت آن زمان اعلام کرده‌اند26 و امروزه در یک جمعیت قریب به 67 میلیونی‌، شمار معتادان مزمن به مواد مخدر افیونی به حدود 4 میلیون تخمین زده می‌شود

2) بررسی عوامل روآوری به مصرف مواد مخدر

عوامل خطرزا و مستعدکننده در روآوری افراد به مصرف مواد مخدر، عمدتاً تابع اوضاع و احوال فرهنگ اجتماعی است‌. باید گفت عوامل و شیوه‌های روآوری به مصرف مواد مخدر، در عصر صفویه و قبل از مشروطه با دوران برقراری مشروطه و سلطنت پهلوی‌ها و نظام جمهوری اسلامی تفاوت‌هایی دارد که پرداختن به بررسی عوامل از چهارصد سال پیش از برقراری نظام مشروطه تا این زمان از حوصله‌ی این مقاله که هدف عمده‌ی آن‌، بیان آسیب‌های ناشی از مواد مخدر در این زمان و ضرورت اجرای برنامه‌های کاهش آسیب می‌باشد، خارج است‌

لذا عوامل و متغیرهایی که امروزه در روآوری به مصرف مواد مخدر دخیل می‌باشند و از مجموع تحقیقات انجام شده از سال 1330 تا امروز به دست می‌آید به شرح زیر فهرست می‌شود

- ژن آلوده به مواد مخدر والدین‌

- مادر معتاد

- طبابت خانگی با استفاده از مواد افیونی که عمدتاً تریاک است‌

- معتاد بودن یکی از افراد الگو در خانواده‌

- خانواده‌ی متزلزل‌

- خانواده‌ی بی‌بند و بار و هوس‌باز

- خانواده‌ی بی‌اعتنا به مذهب و آداب فرهنگ اصیل ایرانی‌

- خانواده‌ی پُر تنش‌

- طلاق‌

- فرار از خانه‌

- معاشرت با دوستان ناباب (آلوده به فساد)

- فشار گروه هم‌سالان Pressure) Peer)

- روا داشتن تبعیض بین فرزندان در خانواده‌، توسط والدین و افراد الگو

- آلوده بودن محیط زندگی و در دست‌رس بودن مواد مخدر

- عدم آموزش زیان‌های مواد مخدر در برنامه‌های درسی‌، فوق برنامه و

- آشنا نبودن جوانان با مهارت‌های زندگی‌

- مطالعه‌ی نوشته‌ها و دیدن یا شنیدن فیلم‌ها و برنامه‌های بدآموز

- فعالیت معلمان و استادان مشکل‌دار و غیرمتدین‌، در کادر آموزش و پرورش‌

- عدم شرکت دانش‌آموزان در کارهای فرهنگی گروهی مراکز آموزشی و پرورشی که منجر به منزوی شدن آن‌ها می‌شود

- غفلت استادان‌، معلمان و مربیان از تقویت مبانی دینی و اخلاقی دانش‌آموزان و دانشجویان‌

- بداخلاقی و تضییع حق دانش‌آموزان و دخالت دادن مشکلات شخصی درباره‌ی دانش‌آموزان توسط مقامات کادر آموزشی و پرورشی‌

- بی‌کاری‌، فقر مالی‌، فقر اجتماعی‌، فقر اخلاقی‌

- برقرار نبودن عدالت اجتماعی در جامعه‌

- خالی ماندن اوقات فراغت از برنامه‌های جذاب‌، سالم و سرگرم کننده‌

- پخش و نشر برنامه‌هایی که خشونت‌، بی‌بندوباری و ارتکاب ناهنجاری‌ها و جرایم را به شنونده‌، بیننده و خواننده القا می‌کند به وسیله‌ی رسانه‌های جمعی‌

- حیله و ریاکاری مسئوولان در گفتارها و رفتارهای خود که برای مردم به ویژه جوانان و نوجوانان ی یأس‌آور و نفرت‌انگیز است‌

- در دست‌رس بودن مواد مخدر

- عدم ارزیابی از برنامه‌هایی که گهگاه در مورد جمع‌آوری کوتاه مدت معتادان از میان جامعه اجرا می‌شود و در مدت زمان کوتاه مجدداً بدون ترک اعتیاد، به جامعه برمی‌گردند

- آشنا نکردن خانواده‌ها، مسئوولان و مدیران مراکز آموزشی و کارگاه‌ها با شیوه‌های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

- آموزش ندادن گروه‌های در معرض خطر در اوضاع و احوال حاکم بر جامعه به منظور تقویت مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع دیگران و ادامه‌ی زندگی سالم‌


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید