مقاله زلزله در word دارای 53 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله زلزله در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله زلزله در word
پیشگفتار
ساختار زمین:
فشار ودمای زمین :
سرعت انتشار امواج زلزله :
زمین لرزه:
علل وقوع زلزله:
انواع حرکات گسل ها:
مقدمه
چکیده
تعریف بحران
مدیریت بحران چیست؟
وضعیت کنونی مدیریت بحران
بحران در بخش مدیریت کشور
کودکان و زلزله
جستجو ؛ جمع اوری و اسکان کوکان
تغذیه
زلزله و آواربرداری
شناخت آوار زلزله
ساختمانهای چوبی وغیر مسلح:
ساختمانهای بتنی :
سازه های فولادی:
آواربرداری کوتاه مدت:
آواربرداری بلند مدت :
دسترسی به زیر آوار از طریق حفر نقب
جایگاه مردم در بحران
تهران ، زلزله و بحران
زلزله وقتی میاد که ما اونو فراموش کرده باشیم.
بررسی بحران از دید سازمانهای دولتی
خطوط کلی واساسی در راستای کاهش خطرات زمین لرزه در شهرهای بزرگ:
فراگیری توصیه های ایمنی
استراتزی کاهش خطرات عمومی
اقدامات قبل از زلزله :
مقاوم سازی :
روش و هزینه انجام مقاوم سازی؟
طرح های مقاوم سازی دولتی چه نتایجی در بر دارد؟
نتایج مقاوم سازی تا چه حد قابل اطمینان است؟
جمع بندی
1- خسارت های اولیه
2- خسارت های ثانویه
منابع
ساختار زمین
زمین جسمی تقریبا کره ای به شعاع متوسط 6370 کیلومترمی باشد .هسته کروی بخش مرکزی کره زمین را در برگرفته وشعاع ان در حدود3470 کیلومتر تخمین زده می شود . اطراف هسته را لایه میانی یعنی گوشته فرا گرفته وضخامتی در حدود 2900 کیلومتر راشامل می شود .پوسته زمین اساسا سخت بوده وشامل سنگهای اذرین ورسوبی وسنگهای ناشی از دگرگونی انها می باشد
فشار ودمای زمین
دمای زمین با عمق افزایش می یابد ودر100 کیلومتری بین 1000 تا 1500 درجه سانتی گراد ودر عمق 700 کیلومتری که معمولا حداکثر عمق کانونی زلزله ها می باشددمای ان به حدود 2000 درجه سانتی گراد می رسد .در داخل هسته دما بین 2500تا 3000 درجه سانتی گراد بوده و اصولا بسبت افزایش دما در قسمت های سطحی زمین حدود 30 درجه سانتی گراد در هر کیلو متر عمق بر اورد می گردد البته این نسبت با افزایش عمق کاهش می یابد
بر اساس مطالعهات وسیع در مورد تخمین فشار درون زمین تصور می شود که در قسمتهای بالایی گوشته فشار در حدود 9 تن بر سانتی متر مربع ودر قسمت های بیرونی هسته 1400 تن بر سانتی متر مربع ودر مرکز هسته به میزان 3700 تن بر سانتی متر مربع می رسد که البته این فشارها بسیار بزرگتر ازفشار(تک محوری) قابل تحمل سنگ ها در شرایط معمولی است
سرعت انتشار امواج زلزله
سرعت امواج زلزله بستگی به جرم مخصوص و خاصیت روان شدن سنگهایی دارد که از انها عبور می کند. سرعت امواج زلزله در سنگهای متراکم وصلب وزیاد درسنگهای سبکتر و نرمتر کم می باشد. بعلاوه ازدیاد فشار باعث افزایش سرعت امواج وازدیاد درجه حرارت باعث کاهش سرعت امواج زلزله می گردد
زمین لرزه
به علت ذخیره شدن مقادیرزیادی انرژیدر درون زمین وبا توجه به نظریه جابجایی قاره ها تغییرات عمده ای در قسمت های سطحی زمین رخ می دهد که زمین لرزه یکی از این تغییرات است. به عبارت دیگر زمین لرزه پدیده انتشار امواج در زمین به علت ازاد شدن مقدار زیادی انرژی ناشی ازاغتشاش سریع در پوسته زمین ویا در قسمت های بالایی گوشته در مدت کوتاه می باشد.یک زلزله شدید ممکن است ناشی از شکست سنگ بستری به طول بیش از100 تا 400 کیلومتر وعرض وضخامت چندین کیلو متر باشد. محلی که منشا زلزله بوده ودر حقیقت انرژی به یکباره از انجا ازاد ورها می گردد کانون زلزله ونقطه ای واقع بر سطح زمین که در بالای کانون قرار دارد مرکز زلزله نامیده می شود . دامنه حرکت زمین در روی سطح ابتدا شامل لرزه های جزیی است که یکباره افزایش می یابدوپس از لحظه کوتاهی حرکت تدریجا فروکش می کند.لرزه های جزیی بنام تکان های اولیه و قسمت بعدی با دامنه های بزرگتر بنام تکان های اصلی و اخرین قسمت بنام دنباله لرزه مرسوم است
علل وقوع زلزله
در حال حاضر تحولات اساسی در داخل زمین که باعث وقوع زلزله می گردد هنوز بطور کامل روشن نشده است و نظریه های مختلفی پیشنهاد شده که در بعضی حالات متناقض یکدیگر می باشند.طی چند سال گذشته معلوم شده است که علل وقوع زلزله ارتباط نزدیکی به تحولات تکتونیک کلی زمین دارد که مداوما رشته کوهها و دره های اقیانوسی را در سطح زمین ایجاد می کنند
معمولا بیش از 95 درصد علل وقوع زلزله ها مربوط به حرکات تکتونیک صفحه ای است ولی عوامل دیگر نظیر اتشفشانها وفروریختن غارهای عظیم زیر زمینی ولغزش زمین که همگی انها نیز در هر حال تابع حرکات صفحات پوسته زمین است می توانند در ایجاد زمین لرزه ها نقش داشته باشند
ایران به دلیل قرار گرفتن در نوار لرزه خیز آلپ، هیمالیا و منطقه فعال زمین ساختی، یکی از کشورهای با خطر بالای زلزله در جهان است که در قرون گذشته بیش از 130 زلزله شدید در مقیاس 5/7 ریشتر و بزرگ تر را تجربه کرده است. تنها در قرن بیستم، کشور ایران شاهد 20 زلزله بزرگ بوده که این حوادث باعث کشته شدن 140 هزار نفر، ویرانی چندین شهر، دهکده و آسیب های اقتصادی فراوان شده است.1 پوسته زمین سازنده این منطقه از قطعات نامتجانس کنار هم تشکیل گردیده. این قطعات توسط گسل های بزرگ از هم جدا می گردند. به استثنای مناطق گودال اقیانوسی، کانون زمین لرزه ها عموماً در 50 کیلومتری اول پوسته زمین متمرکزند. جمعاً 15 میلیون کیلومترمربع، یعنی10 درصد از مناطق بیرون از آب تحت تهدید زلزله قرار دارند. انرژی مورد نیاز برای ایجاد زلزله، غالباً به واسطه حرکت قاره ها (حرکات صفحات زمین) تأمین می شود. زلزله ها 90 درصد منشاء تکتونیکی یا گسلی (طبق نظر تکتونیک صفحه ای، سطح کره زمین از صفحاتی تشکیل شده است که در حال حرکت اند. دو صفحه در ناحیه مرزی بینشان به یکدیگر نیرو وارد می سازند. این نیرو عامل اصلی تأمین کننده انرژی لازم برای ایجاد زلزله است). 7 درصد منشاء آتشفشانی و 3 درصد منشاء متفرقه دارد. ایران در کنار کشورهایی همچون چین، هند و مصر به عنوان یکی از چهار کشور بلاخیز جهان که هر ساله بیش از 1100 میلیارد ریال خسارت به جهت بروز حوادث طبیعی به آن وارد می آید شناخته شده است
ایران بر روی نوار زلزله الپاید قرار دارد که در امتداد شرق – غرب از کوههای هیمالیا تا دریای مدیترانه ادامه دارد . تکتونیک ایران اخیرا بوسیله مک کنزی و نوروزی مطالعه شده است
بر اساس اطلاعات زمین شناسی و زلزله شناسی موجود و نتایج مقدماتی انها دو مدل مختلف برای تکتونیک صفحه ای ایران پیشنهاد کرده اند
1) مدل پیشنهادی نوروزی:صفحات اصلی منطقه عبارتند از :صفحه عربستان وصفحه ایران وصفحه اوراسیا
صفحات عربستان وایران با سرعت های مختلف در جهت شمال شرقی حرکت می کنند.مشخص ترین خصوصیت تکتونیکی منطقه از زیر رانده شدن صفحه ایران به وسیله صفحه عربستان سعودی می باشد.در مرز مشترک این دو صفحه یک ناحیه تقرب وجود دارد که بوسیله منطقه فشاری زاگرس و چین خوردگیهای زیاد مشخص می باشد
2) مدل پیشنهادی مک کنزی : خاطر نشان می سازد که تکتونیک ایران ونواحی مجاور ان را نمی توان فقط با چند صفحه اصلی توجیه کرد.همچنین مرزهای صفحات یک گسل واحد تشکیل نداده بلکه سیستم های گسل تشکیل می دهند
انواع حرکات گسل ها
1)گسل های نرمال
2)گسل های لغزش جانبی
3)گسل های فشاری یا معکوس
انواع امواج زلزله
1)امواج حجمی
2)امواج اولیه(الف:امواج برشی ب:امواج ثانوی)
3) امواج سطحی(الف:امواج لاو ب:امواج ری لی)
مقدمه
سالهاست که در کشور ایران، شاهد تکرار سناریوی زلزله بوده و هستیم. سناریویی که با خواب و بیخیالی شروع شده و با خواب و بیخیالی نیز پایان مییابد. مردم و دولتی که در خواب غفلت نسبت به وقوع زمین لرزه هستند و پس از وقوع زلزله و خسارات بیشمار جانی و مالی، شاهد اشک و ناله از طرف مردم و فراخوان عمومی برای ارسال کمکها از طرف دولت هستیم! در این بین مردم نه تنها خود را قربانی زلزله بلکه قربانی سیاستهای دولت در زمینه حوادث غیر مترقبه دانسته و تمام تیرهای نقصان و کم کاری را به سوی دولت و دستگاههای اجرایی نشانه میروند. دولت نیز گاها با ارائه آمار و ارقامی که از سوی هیچ ارگان بیطرفی تایید و یا رد نمیشود، اقدام به توجیه عملکرد خود نموده و خود را مبرا از هرگونه عملکرد اشتباهی میداند. و در نهایت تمام هیاهوها با “بلا” خواندن یکسری پدیده های طبیعی، به اتمام میرسد. و چون واکنش در مقابل “بلا” غیرممکن میباشد، پس مردم واقعا قربانی بوده و دولت نیز واقعا بیتقصیر میباشد! لذا بهترین عملکرد در مقابل بلا، دعا کردن و خوابیدن است
همچنین زلزله به عنوان یکی از انواع بلایای طبیعی که در کشور ما هر از چند گاهی به وقوع می پیو ندد به دلیل ضعف در سازه ساختمان های مسکونی , زمان وقوع , اگاهی بسیار کم و اموزش بسیار ضعیف در سطح عموم جامعه , قربانیان زیادی گرفته است
شاید بهتر باشد که بگوییم زلزله پدیده ای طبیعی است و نحوه رویکرد ما به ان و توجه به بسیاری از موارد همچون اموزش عمومی , بالا بردن ضریب ایمنی , میزان تلفات وخسارات را تعیین می کند
ایجاد یک برنامه ایمنی و سیستم طراحی سازه مناسب در ساختمان های شهری وروستایی با توجه به الگوهای موجود در جهان , همچون کشور زابن ما را در برخورد با بلایای طبیعی همچون زلزله بسیار مقاوم خواهد ساخت
ازسوی دیگر قیاس بین هزینه های پاسخگویی و هزینه های پیشگیری نیز بسیار دردنیا مطرح است . چندین برابر هزینه های پیشگیری در امر پاسخگویی صرف می گردد
نگرش سنتی به مدیریت بحران نگرش منفی بوده با این تعبیر که مدیر بحران در انتظار خراب شدن کارها می نشیند وپس از بروز تخریب سعی میکند تا ضرر ناشی از خرابی ها را تعدیل کند اما بتازگی معنای مثبت وبهتری برای ان پیداشده است .براساس معنای اخیر همواره باید مجموعه ای از طرحها وبرنامه های عملی برای برخورد با تحولات احتمالی اینده در داخل سازمان ها تنظیم شود ومدیران باید درباره اتفاقات احتمالی اینده بیندیشند وامادگی برخورد با رخدادهای غیر مترقبه را کسب کنندبنابراین مدیربت بحران بر ضرورت پیش بینی منظم و کسب امادگی برای برخورد با ان دسته از حوادث ناگوار من جمله زلزله که بطور جدی حیات انسان ها را به خطرمی اندازد تاکید دارد
چکیده
همواره چنان بوده که قبل از التیام یافتن زخم های ناشی از زلزله در یک دیار زمین لرزه های دیگر با گرفتن جان هزاران تن دیگر از عزیزانمان جراحات جدیدی بر قلب این جامعه وارد نموده است
بطوری که برخی از راه حل های خلاصی ازاین اندوه عبارتند از
1) تشکیل و سازمان دهی ستادهای بحران وامداددر حوادث وبلایای طبیعی و اموزش وتجهیز نیروهای کارامد و اموزش کلی جامعه جهت امادگی و عملکرد مناسب در هنگام وقوع زلزله گام های اساسی است که باید برداشته شود
2) تدوین مقررات قانونی ,ایین نامه ها,استانداردها واعمال وتشدید روشهای نظارتی وپیگرد قانونی تخلف های موجود در هر یک از مراحل ساخت اعم از کیفیت مصالح,چگونگی طراحی و محاسبات سازه ,نحوه اجرا و نظارت برای ساختمان هایی که جدید ساخته می شوند از اولین گام هایی است که باید اجرا شوند
اصل موضوع در پیش بینی ها و هشدارهای دانشمندان ومتخصصان در مورد امکان وقوع زلزله وپیامدهای ناگوار وزیانبار ان بیشتر توجه به این امر بوده است که باید درهر حال برای مقابله با حادثه اماده بود .گریز از زلزله در هیچ کشوری ممکن نیست اما باید همیشه برای یاری رساندن به اسیب دیدگان مهیا بود . باید وظیفه هر ارگان و نهاد ودستگاهی در رویارویی با حادثه مشخص باشد ومسئولان وافراد ان با کارازمودگی وکسب مهارتها وتخصصهای لازم بتوانند در موقع لزوم بیشترین بازدهی و راندمان کاری را داشته باشند
ذخیره سازی دارو وغذا وپوشاک و تدارکات وسائل پزشکی ودرمانی و استقرار امبولانسها و ماشینهای اتش نشانی وامدادی در محل های مناسب وحتی ساختن سد بسیار محکم برای ذخیره اب برای تامین اب مورد نیاز شهر در صورتی که سد اصلی بشکند پیش بینی محل های مناسب برای اسیب دیدگان وتهیه وتدارک هواپیما وهلی کوپتر به اندازه کافی برای امداد رسانی وانتقال مجروحان و تامین دستگاههای زنده یاب وحتی تربیت ونگهداری سگها که در یافتن زیر اوار ماندگان اهمیت بسیار حیاتی دارند.پیش بینی های لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری های مسری پس از وقوع حادثه از جمله این تدابیر است .از دیگر تدابیر ضروری جهت مقابله با اثار رخدادهای طبیعی بویژه زلزله انجام مانورها وتمرینهای لازم برای بالا بردن توان کمک رسانی وسرویس دهی دستگاهها ونهادهای مسئول می باشد
پیش بینی وتعبیه کپسول های اتش نشانی در محل های مناسب در شهر هایی که شبکه گاز رسانی دارند کاملا ضروری است .قطر وجنس مناسب وضخامت لازم لوله ها و عمق مدفون شدگی واستفاده از اتصالات شکل پذیر از جمله تمهیدات ضروری در طرح واجرای شبکه های گاز رسانی در مناطق زلزله خیز می باشد
تعریف بحران
بر خلاف تصور عموم و حتی مسئولان، زلزله، سیل، طوفان و پدیده هایی مثل آنها بحران نیستند، بلکه بحران به شرایطی اطلاق میشود که هر کدام از این پدیدهها به دنبال خود ایجاد میکنند. لذا تدوین طرحهایی همچون “طرح جامع امداد و نجات” که بر اساس بحران بودن چنین پدیده هایی بنا نهاده شده اند، زیاد مستدل و قابل قبول به نظر نمیرسد. چرا که این طرح در همان گام اول که طرح مسئله میباشد، درمانده است! یعنی کل طرح، در حال تلاش برای حل مساله ای است که به درستی تعریف نشده است
تحقیقات کستردهنشان میدهد که بحرانهای پس از زلزله را میتوان در 23 بخش عمده تقسیم بندی نمود
هر کدام از این بحرانها، مواردی هستند که در شرایط عادی، بر اساس عرضه و تقاضای عادی در منطقه درحال تعادل نسبی هستند. ولی با وقوع پدیدهای همچون زلزله، کلیه تعادلها به هم خورده و تقاضا بیش از میزان عرضه میگردد
بطور کلی، بحران عبارتست از عدم انطباق بین نیازها و منابع. اگر به عنوان مثال پوشاک یا مواد غذایی را در نظر بگیریم، در شرایط عادی سامانه های عرضه چنین نیازهایی، توانایی تامین نیازهای منطقه را دارند. ولی با وقوع زلزله و با تخریب مسیرهای مواصلاتی، انبارها و پایانه های عرضه، مانند فروشگاهها، توزیع چنین محصولاتی عملا متوقف میگردد؛ در نتیجه تعادل بین عرضه و تقاضا کاملا به هم میخورد
نکته قابل توجه در بحرانهای پس از زلزله، محلی و منطقهای بودن این بحرانها میباشد. برخی از بحرانهایی که در ایران شاهد آن هستیم، تعریفی کاملا متفاوت با سایر کشورها دارد. برای مثال در کشوری مانند ایالات متحده، به هنگام بروز زلزله، تمام افراد اقدام به خروج از محل آسیب دیده مینمایند و این باعث میشود تا جریان عمده ترافیک از محل حادثه دیده به سمت خارج باشد. این در حالی است که در کشور ایران به دلیل برخی عوامل، همچون عدم وجود ایمنی لازم و احساس نوع دوستی، نه تنها ساکنان آسیب دیده محل را ترک نمیکنند، بلکه شاهد ورود سیل اتومبیلهایی هستیم که وارد منطقه میشوند. بدین ترتیب، تعریف بحران مسیرهای مواصلاتی چیزی است که باید با مطالعه شرایط حاکم بر کشور انجام پذیرد و نمیتوان چنین تعاریفی را از کشورهای دیگر وارد نمود
بحران حادثه ای است که به طور طبیعی یا توسط بشر به طور ناگهانی به صورت فزاینده به وجود اید و سختی و مشقتی را به جامعه انسانی که جهت برطرف کردن ان نیاز به اقدامات اساسی و فوق العاده است
همچنین برنامه ریزی برای کنترل بحران از چهار مرحله تشکیل می شود
پیش بینی حوادث ناگوار (پیش بینی نقاط بحران خیز و ضربه پذیر)
تنظیم برنامه های اقتضایی (تدوین برنامه)
اموزش گروههای مدیریت بحران(تامین نیروی انسانی)
عملی کردن برنامه ها (اجرا وتکمیل برنامه ها از طریق اجرای اموزشی )
انواع سیستم های کنترل بحران
سیستم های کنترل تشخیصی :حذف بار هدایت مستمر از دوش مدیران
سیستمهای کنترل ارزشی:جلب توجه افراد به اصول اساسی کار
سیستم های کنترل تحدیدی :حداقل استانداردهای قابل قبول را معین می کنند
سیستم های کنترل تعاملی:سیستم های رسمی کسب اطلاعات وگزارش به مدیر بحران
مدیریت بحران چیست؟
می توان گفت که مدیریت بحران اقدامات پیوسته وپویا است که بطور کلی شامل برنامه ریزی وسازمان دهی و تشکیلات ورهبری وکنترل است
اهداف مدیریت بحران عبارت است از
کاهش پتانسیل خطر
اعمال کمک فوری و درخور به هنگام ضرورت
دستیابی سریع وعملی برای جبران وضع موجود و بازگشت به وضعیت اولیه
چرخه مدیریت بحران شامل 3 مرحله اساسی است
مرحله آمادگی : Preparedness
مرحله پاسخگویی
مرحله بهبود و بازسازی
عبارت آمادگی جهت رویارویی با بحران معمولا به تمامی اقداماتی اطلا ق می شود که دولت ها، سازمان ها، جوامع و افراد را قادر می سازد تا در مواقع بحرانی به طور سریع و کارا پاسخ لا زم را جهت روبه رو شدن با بحران از خود نشان دهند. حصول اطمینان از کمک در مواقع مقتضی، عوامل و منابع موجود در مکان های آسیب دیده، کمک رسانی به آسیب دیدگان و کاهش اثرات منفی ناشی از بحران از هدف های این مرحله است. با حذف آسیب پذیرها، اثرات مخرب به حداقل می رسد قبل از آنکه ضربه سنگینی وارد شود، از فشار بحران کاسته می شود
در ساختار آمادگی بحران 8 عامل اصلی دخالت دارند که به وسیله آنها استراتژی آمادگی بحران توسعه می یابد؛ این عوامل عبارتند از
ارزیابی آسیب پذیری هر منطقه
برنامه ریزی در زمینه بهبود آمادگی بحران در مناطق آسیب پذیر
ایجاد تعدیل و هماهنگی در ساختار حقوقی هر کشور
سیستم های اطلا عاتی شامل مراحل جمع آوری اطلا عات و سیستم هشدار دهنده
شناخت منابع موجود ضد بحران
سیستم های هشدار دهنده جهت تغییر مکان مردم در مورد خطرهای قریب الوقوع
توجه به مکانیزم های واکنشی
آموزش و تعلیم عمومی و تمرین طرح آمادگی بحران
این عوامل، عوامل تشکیل دهنده آمادگی مقابله بحران هستند که توجه و شناخت هر یک می تواند در مواردی حد مطلوب بین فعالیت ها یا الویت های تخصیص داده شده به هر یک از این فعالیت ها را در جهت کاهش اثرات منفی ناشی از بحران تحت تاثیر قرار دهند
وضعیت کنونی مدیریت بحران
مدیریت بحران عبارتست از کنترل شرایط متزلزلی که با وقوع بحرانها ایجاد میشود. پروسه مدیریت بحران شامل کاهش تقاضا، افزایش عرضه و برنامه ریزی و نظارت بر فرماندهی بحران است. از کل پروسه مدیریت بحران در ایران تنها به جزء افزایش عرضه توجه شده است و سایر موارد بدون کوچکترین توجهی کاملا به فراموشی سپرده میشود. در زلزله های گذشته فقط شاهد اعلان عمومی برای ارسال کمکها به مناطق زلزله زده بودهایم که این قسمت نیز آنچنان بدون برنامه ریزی انجام میپذیرد که درصد بسیار زیادی از کمکهای ارسالی داخلی و خارجی به دست نیازمندان واقعی نمیرسد
مدیر بحران کسی است که دارای تخصص و اختیارات کافی بوده و قبل از بروز حوادث غیرمترقبه با تمام امکانات موجود سخت افزاری و نرم افزاری برای تک تک بحرانهای ناشی از زلزله کشور را آماده نماید. امکاناتی همچون ایمن سازی، مقاوم سازی، ساخت و ساز صحیح، برنامه ریزی تخصصی، آموزش مردمی و افزایش سطح آگاهی عمومی، تعلیم اکیپهای امداد و نجات حرفه ای دولتی و غیردولتی، و سایر اقدامات که منجر به مدیریت صحیح بر بحران و کنترل آن میشود
در کشور ایران، همانند بسیاری از ساز و کارهای موجود در کشور، مدیریت بحران منحصر به حیطه دولتی میگردد و دولت خود را قیم مردم در این امر میداند. قیم مردم بودن در زمینه زلزله، حاصلی جز متهم شدن دولت نخواهد داشت! در امر مدیریت بحران، چه در مرحله کاهش تقاضا، و چه در افزایش عرضه، مردم نقش اصلی را بازی میکنند؛ این مردم هستند که با همت عالی خود کمکهای خود را به محل حادثه دیده ارسال میکنند، این مردم هستند که در منطقه آسیب دیده میتوانند با آموزشهایی که از قبل دیده اند، نیازهای اولیه خود از قبیل ایمنی، و جان پناه موقت را تامین نموده و زنده یابی اولیه را انجام دهند. مسیری که ابتدا و انتهای آن به مردم ختم میشود، چگونه میتواند بدون بازی دادن خود آنها طراحی گردد
متاسفانه وضعیت کنونی هیچ گونه افق روشنی را در زمینه درگیرکردن گروههای غیردولتی و مردم در امر مدیریت بحران نشان نمیدهد. حال ببینیم که جایگاه واقعی مردم و سازمانهای مردمی در امر زلزله به چه ترتیبی میتواند باشد و دولت با در حاشیه قرار دادن این گروه عظیم چه پتانسیل بزرگی را از دست میدهد و چقدر بار منفی کم کاری و اتهاماتی از این قبیل را برای خود ایجاد میکند
بحران در بخش مدیریت کشور