نقش زن در اسلام در word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد نقش زن در اسلام در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه نقش زن در اسلام در word
چکیده
مقدمه
نقش زن در اسلام
اصل استقلال مالى زوجین در فقه شیعه
آفرینش زن در ادیان الهى
پاسخ به مخالفین تحصیل زنان
تساوى حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام و غرب
جایگاه و اهمیت حقوق زن در اسلام
اصل تساوی زن و مرد
دیدگاه اسلام در خصوص حقوق خانوادگی
زنان الگو از نظر آیات قرآن
زن لوط و زن نوح
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه نقش زن در اسلام در word
1) سردبیر مجله الحکمه عربستان سعودی
2) وی سخنانش را در کتابی با عنوان مسلمه علی اعتاب القرن القادم؛ زن مسلمان در آستانه سده اینده» بیان کرده است
3) امانی ابوالفضل فرح، مالم یقله الفقیه، دمشق، دارالفکر، 2004م، ص 49
4) امانی صالح و ; المراه العربیه و المجتمع فی قرن، دمشق، دارالفکر، 2004، ص 49
5) امانی صالح و ; المراه العربیه و المجتمع فی قرن، دمشق، دارالفکر، 2004، ص 49
چکیده
از جمله موضوعاتی که طرح و تبیین آن موجب الگو پردازی صحیح خواهد بود و ما را در مسیر صواب هدایت خواهد کرد؛ نقش زنان در عصر نبوی است. نقشی که بدون افراط و تفریط، شعارزدگی، سطحی نگری و استفاده ابزاری شکل گرفت و موجب تربیّت زنانی بزرگ و نامدار شد. در این راستا توجّه به نقش زنان در نظام دفاعی حکومت نبوی نشانگر عمق توجّه پیامبر به توانمندی های زنان و فـراهم ساختن بستر مناسب و طبیعی جهت شکوفایی توانایی های زنان است. ما در این نوشتار قصد داریم که با بیان شواهد تاریخی، ابعاد مختلف حضور زنان را در نظام دفاعی عصر پیامبر اعظم (ص) تبیین نمائیم تا الگو و نمونه ای قرار گیرد و بدین وسیله اندیشه های سره از ناسره تمییز گردد با این مهم، عصر نبوی به عنوان مقیاس و ملاک تعیین شده است. با بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام، زنـان جزیره العرب همچون مردان به سوی اسلام گرایش پیدا کردند و همواره به دنبال کشف دیدگاه های دین مبین اسلام پیرامون تکالیف و حقوق زنان بودند. از اولین بیعت پیامبر، زنان هم جزء بیعت کنندگان بودند و بدین شکل به صورت عملی وارد عـرصه اجتماعی و سـیاسی شدند. پیامبر (ص) محدودیّتی برای حضور زنان مطرح نمی کردند بلکه بـا بیان شرایط حـضور، بـه تربیّت شخصیّت آنـان به شکل اصولی می پرداختند. با آغاز حکومت نبوی در مدینه و حملات وقت و بی وقت مشرکین جهت نابودی حکومت نوپای اسلامی بحث دفاع شکل گرفت. عرب، بیگانه از جنگیدن نبود اما تا پیش از اسلام اهداف جنگ اهدافی مادی و خود پسندانه بود. پیامبر به مسلمانان درس صلح و برادری داد. اما آنان را به گونه ای تربیت کرد که در مقابل زورگویی بایستند و تن به ذلت ندهند
کلید واژگان:
زن،حقوق،تربیت،پیامبر،نظام
مقدمه
زنان مسلمان با شروع اولین غزوات پیامبر خواهان شرکت در دفاع بودند. آنان علاقمند بودند که با انجام کارهایی همچون آب رسانی، نگهداری تدارکات، طبخ غذا، پرستاری بیماران و مجروحین و حمل شهداء، پیامبر را یاری دهند. پیامبر اکرم (ص) که توانایی برخی از زنان را بسیار بالا و آنان را سرشار از عشق و روحیه فداکاری و ایثار می دیدند به آنان اذن حضور می دادند. به یقین می توان گفت که اعتماد پیامبر به زنان عامل بسیار مهمی در رشد بیشتر آنان بوده است. در این قسمت به نمونه هایی اشاره می نمائیم. «شواهد تاریخی» امّ نسان چنین می گوید: وقتی پیامبر خدا (ص) تصمیم گرفت به سوی خیبر حرکت کند، به نزد او رفته و عرض کردم: « ای رسول خدا! آیا اجازه می دهید همراه شما بیایم و چنانچه در این جنگ مجروحی بود- که نخواهد بود- آنها را مداوا کنم و همچنین از تدارکات نگهداری نمایم؟» پیامبر خدا (ص) در جواب فرمود:« بیا به بـرکت خدا» و (سپس فرمود:)«زنانی از قوم تو و از غیر ایشان از من اجازه خواستند تا در جنگ شرکت داشته باشند که به آنها اجازه دادم. چنانچه مایل باشی می توانی با قوم خود حرکت کنی و اگر می خواهی با ما حرکت کن!» عرض کردم «با شما» فرمود: «بنابراین همراه همسر من ام سلمه باش.» امّ نسان گوید: من با امّ سلمه و پیامبر (ص) و سپاه همراه شدم و تا فتح خیبر همراه آنان بودم و با دارویی که داشتم مجروحین را مداوا می کردم و در پایان پیامبر مقداری از غنائم را به ما داد. (واقدی، محمد بن عمر، مغازی، ج 2، ص 687) فاطمه علیها السّلام، همراه جمعی از زنان در جنگ احد به همراه پیامبر بود. مجموعاً 14 زن بودند که خوراکی و آشامیدنی بر پشت خود حمل کرده و زخم مجروحان را پانسمان و مداوا می کردند و به آنها آب می رساندند. (واقدی، محمد بن عمر، مغازی، ج 1، ص 249) صفیه دختر عبدالمطلب می گوید: «در جنگ احزاب زیر رگبار سنگ و تیر بودیم که یک یهودی به سوی ما آمد. من شمشیر حان بن ثابت را گرفتم و گردن یهودی را زدم طوریکه سرش به سمت گروهی پرتاب شد. (ابن هشام، السیرهالنبویه ج ،3 ص 239) امّ عطیّه می گوید:«در هفت جنگ، همراه پیامبر (ص) بودم. در این جنگ ها، تدارکات ایشان را نگهداری کرده و برای ایشان غذا درست می کردم و مجروحین را مداوا کرده و از مریض ها پرستاری می کردم. (اعیان الشیعه، ج 3، ص 842) در جنگ صفین، امّ حارث انصاری و امّ عماره از فرار مردان جلوگیری کردند. امّ حارث لگام شتر همسر خود را گرفته و به فرار او اعتراض می کرد! امّ عماره شمشیر خود را کشیده و خطاب به انصار فریاد می زد: «این چه کار زشتی است؟ شما و فرار!» (مغازی، ج 1، ص 249، ج 2 ص 904)
نقش زن در اسلام
شواهد تاریخی بسیاری درکتب تـاریخی وجـود دارد کـه نشان دهنده اذن پیامبر نسبت به حضور زنان درمیدان دفاع است. با توجه به مستندات موجود می توان وظائف زنان در عصر نبوی را اینگونه بیان نمود: 1- مداوای مجروحین. 2- آب دادن به رزمندگان. 3- حمل مجروحین به پشت جبهه. 4- نگهداری تدارکات و حمل تیر. 5- دفع حملات دشمن در صورت لزوم. 6- تشجیع و تشویق مردان به جنگ. 7- ممانعت فرار از جنگ. 8- طبخ غذا برای رزمندگان. 9- قتال و شرکت در نبرد. ناگفته پیداست که این وظائف مربوط به حضور زنانی است که مستقیماً در جنگ ها شرکت داشتند. پشتیبانی روحی و عاطفی زنان در پشت میدان نبرد که موجب حفظ مدینه از خطرات دشمن و آسودگی خیال مردان برای رفتن به جنگ بود در جای خود قابل بررسی است. نتایج به دست آمده از حضور زنان در جنگ های صدر اسلام: 1- رضایت و تأیید پیامبر اکرم نسبت به حضور زنان 2- اشتراک تکلیف زن و مرد در بحث دفاع 3- ظهور قابلیت های متنوع و متفاوت زنان در دفاع 4- چند منظوره بودن نقش زن در دفاع- تأثیر این نقش در دفاع فیزیکی، دفاع روانی و تأثیر گذاربودن حضور زنان در افزایش حضور مردان و حتی افزایش کیفیت حضور مردان- 5- اجازه حضور زنان درسنین مختلف جوان، میانسال و سالمند در دفاع حضرت امام خمینی با تأسی از دیدگاه های پیامبر اسلام، از ابتدای انقلاب و بالاخص در زمان دفاع مقدس با حمایت و پشتبانی از حضور هدفمند زنان، نادیده گرفتن و مهمل گذاشتن این قشر عظیم جامعه را به هیچ وجه جایز ندانستند و همواره تأکید کردند که زنان مسلمان با حفظ حدود الهی در تمام صحنه های جامعه حضور یابند. ایشان زنان صدر اسلام را الگوی زنان مسلمان دانسته و به زنان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس اجازه دفاع دادند. این نوشتار را با یادآوری دو جمله از فرمایشات حضرت امام خمینی به پایان می رسانیم. «زنها هستند که ملت ها را تقویت می کنند؛ شجاع می کنند. بانوان در صدر اسلام با مردان در جنگ ها هم شرکت داشته اند. 12/11/58». «پیروز و سرافراز باد نهضت اسلامی زنان ایران. افتخار بر این قشر عظیمی که با حضور ارزشمند و شجاعانه خود در صحنه دفاع از میهن اسلامی و قرآن کریم، انقلاب را به پیروزی رساند و هم اکنون در جبهه و پشت جبهه در حال فعالیت و آماده فداکاری است
اصل استقلال مالى زوجین در فقه شیعه
اصل استقلال مالى زوجین و حق اداره و تصرف آنها بر اموالشان از اصول مسلم فقه شیعه است و هیچ تردید و اختلافى در آن وجود ندارد. قانون مدنى هم در ماده 1118 خود آن را پذیرفته است
طبق ماده 1118 قانون مدنى: «زن مستقلا مى تواند در دارایى خود هر تصرفى را مى خواهد بکند.»
و نیز مطابق این ماده قانون مدنی: «زن در مسائل مالى و اقتصادى، استقلال و آزادى کامل دارد و مى تواند در اموال شخصى خود هر گونه دخل و تصرفى نماید; بدون آن که موافقت شوهر لازم باشد