مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان در word دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان در word
مقدمه:
تعاریف :
اهداف ارزیابی عملکرد
ویژگیهای نظام ارزیابی عملکرد سازمانی کارامد :
عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد:
مراحل ارزیابی عملکرد:
روش های مختلف ارزیابی عملکرد:
انتخاب اجباری:
اشتباهات معمول در ارزیابی کارکنان:
ارزیابی حد وسط یا بالعکس:
روش های ارزیابی عملکرد کارکنان:
نتیجه گیری :
منابع :
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان در word
1-آر.کی.جین،اچ.سی.ترایاندیس” مدیریت بر مدیریت ناپذیر” ترجمه ونشر مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی،چاپ دوم ، تهران
2-سعادت،اسفندیار ؛مدیریت منابع انسانی؛انتشارات سمت ، چاپ سوم ، تهران
3-دعائی، حبیب اله ؛مدیریت منابع انسانی؛چاپ پنجم،انتشارات بیان هدایت ،مشهد،
4-میر سپاسی ، ناصر ؛مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار؛چاپ نوزدهم ،انتشارات میر ، تهران
5-عباس پور ، عباس ؛مدیریت منابع انسانی پیشرفته؛چاپ دوم ،انتشارات سمت ،تهران
6- سید جوادین ، سیدرضا ؛ مدیریت منابع انسانی و کارکنان ؛انتشارات نگاه دانش، تهران
7- پیتر دراکر، مدیریت آینده، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ اول، 1373، ص 352-
8- بصیر گروه مولفان، مدیریت بهره وری و کیفیت، ترجمه گروه مولفان، جلد 1، کارآفرینان ، چاپ اول،
9-مایکل آرمسترانگ ؛ مدیریت استراتژیک متابع انسانی ؛ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی ،چاپ دوم ،دفتر پژوهشهای فرهنگی ، تهران
10- انواری رستمی،علی اصغرو حسینی ، حمداله ؛ بررسی تحلیل الگو و ارزیابی عملکرد ؛ ،
11-خوشوقتی ، آرمین ؛ ارزیابی عملکرد کارکنان ؛ منبع : سایت راهکار مدیریت ،
12- مظلومیان، سعید ؛بررسی وضعیت ارزشیابی کارکنان در آموزش و پرورش؛ فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، شماره 30-29 ،
مقدمه
ارزیابی عملکرد کارکنان فرایندی بسیار مهم واز حساسترین مسائل مسؤلان در سازمان می باشد . با وجود تلاش فراوان برای ارزیابی بهتر کارکنان توسط مسؤلان؛هنوز کارکنان راضی نیستند.شناخت کارکنان قوی و اعطای پاداش به آنها؛ ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد از راه ارزیابی درست عملکرد میسر است . مدیران کلاسیک ارزیابی را به منظور کنترل کار کارکنان انجام میدادند اما امروزه هدف ارزیابی راهنمایی وارشاد کارکنان برای مشارکت گروهی به منظور افزایش اثربخشی و کارایی سازمان است
(صنایع دفاع ،1381). نظام ارزیابی عملکرد باید به گونه ای طراحی شود که کارکنان را نسبت به بهبود عملکرد ودر نتیجه مشارکت در بهره وری ،اثربخشی و برتری سازمان برانگیزاند .در سازمانهای آموزشی به علت عدم تنظیم معیارها و شاخصهای عملکردی معلمان توسط متخصصان تعلیم و تربیت، ارزیابیهای موجود موجب نارضایتی معلمان شده است
تعاریف
ارزیابی عملکرد :فرایندی است که به وسیله آن کار کارکنان در فواصل معین و به طور رسمی ، مورد بررسی و سنجش قرار می گیرد .(سعادت ،1379)
ارزیابی عملکرد فرایندی است : رسمی که کارگر را از بازخورد تشخیصی نتایج مثبت یا منفی عملکرد شغلی خود آگاه می کند . ( سینجر ) نقل از (آل آقا ،1378 )
ارزیابی به معنای سنجش مقدار و چگونگی بهره وری یک فرد و قضاوت در باره آن است .(آر،کی،جین) نقل از ( سرحدی ،1381 )
ارزیابی عملکرد عبارت است از: بررسی قوتها و ضعفهای مرتبط با کار یک فرد یا یک گروه در یک سازمان . (کاسیو،1998) نقل از (عباس پور،1384 )
ارزیابی عملکرد عبارت است از : روش رسمی تشخیص خصوصیات کارکنان بر اساس بازخور مثبت یا منفی از نتایج عملکرد افراد در چگونگی انجام وظایف می باشد .( سیدجوادین،1281 )
ارزیابی عبارت است از :سنجش نسبی عملکرد فرد در رابطه با نحوه انجام کار مشخص در یک دوره زمانی معین ، در مقایسه با استاندار انجام کار و همچنین تعیین استعداد و ظرفیتهای بالقوه فرد به منظور برنامه ریزی در جهت به فعلیت درآوردن آنها .( حاج شریف،1371 ) نقل از (دعائی،1381 )
ارزیابی عملکرد عبارت است از: سنجش و قضاوت در رفتارها ، شایستگی و لیاقت فردی در انتصابات شغلی.( قانون استخدام کشوری ،1368 )
اهداف ارزیابی عملکرد
تعیین بازدهی کار یا بهره وری (PRODUCTIVITY )
تعیین کارآیی ( نسبت کار انجام شده به منابع مصروف )
اثربخشی (میزان موفقیت در تحقق اهداف یا انجام رسالتها )
طبقه بندی عادلانه کارکنان
تعیین افزایش مناسب دستمزد و مزایا ( سید جوادین ، میر سپاسی،سعادت، سینجر ،عباس پور )
شناسایی قابلیت های کارکنان(سید جوادین، سعادت ، حاج شریف ،عباس پور)
بهسازی عملکرد (عباس پور)
ایجاد نظام عادلانه ترفیعاتی ( میر سپاسی)
ایجاد رغبت و علاقه کارکنان ساعی (میر سپاسی ،حاج شریف )
تعیین روائی آزمونهای استخدامی (میر سپاسی ، حاج شریف ،سعادت )
برنامه ریزی نیروی انسانی ( سعادت ،عباس پور )
آموزش و تربیت کارکنان (میر سپاسی ،سعادت ،سید جوادین ،سینجر، دعائی )
بهبود ارتباطات رؤسا، سرپرستان و کارکنان (سینجر ،عباس پور )
رعایت قوانین ارزیابی عملکرد (عباس پور ، سینجر )
ایجاد زمینه مشارکت گروهی کارکنان،همگرایی اهداف فرد و سازمان، رسیدن به برتری سازمانی ،پاداشهای مالی مناسب(آر.کی.جین وترایاندیس)
انواع مختلف دسته بندیها در خصوص ارزیابی عملکرد را نیز می توان به شرح ذیل بر شمرد: ( انواری رستمی ، خدادادی حسینی )
دسته بندی اول: ارزیابی عملکرد سازمانی، ارزیابی عملکرد مدیریت، ارزیابی عملکرد مدیران، ارزیابی عملکرد کارکنان، ارزیابی عملکرد سیستمها و فرایندهای سازمانی، ارزیابی عملکرد طرحها و;.. در این دسته بندی، موضوع ارزیابی مبنا قرار می گیرد
دسته بندی دوم: ارزیابی داخلی (که در آن توسط تیم ارزیابی منتخب داخلی به امر سنجش، ارزشیابی و قضاوت در خصوص عملکرد می پردازد و ارزیابی خارجی (که در آن توسط تیم ارزیابی منتخب خارجی و مسقلی به امر سنجش، ارزشیابی و قضاوت در خصوص عملکرد می پردازد)
دسته بندی سوم: ارزیابی جامع عملکرد (که در بر گیرنده تمامی ابعاد عملکردی سازمان است) و ارزیابی نسبی عملکرد (که امکان مقیسه نسبی عملکردها را در طی دوره زمانی و یا با سایر همتاها و رقبا فراهم می نماید)
ویژگیهای نظام ارزیابی عملکرد سازمانی کارامد
تعدادی از ویژگیهای مهم نظام ارزیابی عملکرد کارامد عبارتند از:
روشن و مشخص بودن معیارها و شاخصهای ارزیابی (Specific)
قابلیت سنجش و اندازه گیری شاخصهای ارزیابی (Measurability)
قابل حصول بودن اهداف و انتظارات در موعد یا مواقع مقرر (Attainable)
معطوف به نتیجه و فرایند بودن نظام ارزیابی (Result-process Oriented)
معطوف به زمان بودن ارزیابی (Time-related)
بطور کلی، نگاه حاکم بر ارزیابیها می باید به گونه ای باشد که مشورت دهنده و تسهیل کننده عملکرد سازمان باشد، معطوف به رشد وتوسعه و بهبود عملکرد باشد، ، رشد و ارشاد و توسعه ظرفیت ارزیابی شونده را مد نظر خود قرار دهد، مبتنی بر گفت و گو و اصول خود استانداردگذاری و خودارزیابی باشد و همچنین معطوف به آینده و مبتنی بر آینده نگری باشد
معیارهای ارزیابی عملکرد جهت حصول اطمینان از انجام مطلوب ارزیابی: