مقاله انفکاک یا اشتراک حقوق بشر با اسلام در word دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله انفکاک یا اشتراک حقوق بشر با اسلام در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله انفکاک یا اشتراک حقوق بشر با اسلام در word
مقدمه ;
فصل اول:مفاهیم وکلیات
مبحث اول:سبقه تاریخی ;
گفتار اول: پیشینه حقوق بشر پیش از
گفتار دوم :حقوق بشر درظهور اسلام
مبحث دوم:تعاریف حقوق بشر ;
گفتار اول: ریشه¬های اصلی حقوق جهانی بشر به طور عام ;
الف:تعریف حقوق بشردر بستر اندیشه و دین
1-مفهوم حقوق بشر:
2-تعریف حقوق بشر از دیدگاه دین : ;
گفتار دوم : حقوق بشر در اعلامیه جهانی واعلامیه قاهره ;
الف :تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر
1-محتوای اعلامیه جهانی حقوق بشر ;
2-ویژگی های حقوق مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر ;
3-موقعیت اصول حقوقی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر در اسلام ;
ب- اعلامیه حقوق بشر اسلامی
1-تدوین اعلامیه حقوق بشر اسلامی
2-محتوای اعلامیه حقوق بشر اسلامی ;
3-ویژگی های کلی اعلامیه حقوق بشر اسلامی
4- ابداعات و نوآوری های اعلامیه حقوق بشر اسلامی
5-موقعیت اعلامیه حقوق بشر اسلامی نزد جوامع غربی
فصل دوم:اسلام و حقوق بشر
مبحث اول:مقایسه اعلامیه جهانی حقوق بشر با اعلامیه حقوق بشر اسلامی
گفتار اول: انطباق دو اعلامیه در وجوه مشترک
الف: اشتراکات اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه اسلامی ;
1ـ ممنوعیت برده داری . ;
2 ـ شناسایی حق مالکیت ادبی
ب: تضادهای اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه حقوق بشر اسلامی ;
1ـ برابری در حقوق .
2 ـ کرامت و حیثیت ;
3 ـ نقش مذهب .
4 ـ منشأ قدرت حکومت ;
5 ـ حقوق خانواده
6 ـ حق تابعیت جهانی
گفتار دوم: موارد موجوددر اعلامیه اسلامی ومسکوت مانده در اعلامیه جهانی
مبحث دوم:ابعاد معنا شناختی حقوق بشرو اسلام ;
گفتار اول: مبانی و مناقشات غربی
الف:دیددگاههای متفاوت غرب در سر منشا حقوق و حقوق بشر
1: حقوق الهی
2: حقوق طبیعی ;
3: حقوق وضعی ;
4 حقوق مارکسیستی ;
گفتار دوم : مناقشات برونتمدنی(اسلام وغرب)
الف :حقوق بشر در اسلام معاصر ;
1- نشانهشناسی و نظامهای معنایی مسلمانان
2- سنّت اسلامی و حقوق بشر
1-2:الگوی حرکت در نظام معنایی ;
2-2 شالوده شکنی دوگانه نظام معنایی
3-2: گسترش و بومیشدن حقوق بشر در جهان اسلام
ب:بازتاب حقوق بشر جهانی در حقوق بشر اسلامی از حیث معنا شناختی ;
نتیجه گیری ;
منابع
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله انفکاک یا اشتراک حقوق بشر با اسلام در word
الف)کتب فارسی:
قرآن کریم, ترجمه اللهی قمشه ای
1- الرافعی، مصطفی, اسلام؛حقوق و آزادی های اساسی انسان ومسئله حقوق بشر، مترجم محمودرضا افتخار زاده، قم, دفتر نشر معارف اسلامی، 1375
2- ایزوتسو، توشیهیکو, خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،
3- بسته نگار، محمد، حقوق بشر از منظر اندیشمندان، تهران, شرکت سهامی انتشار، 1380
4-جانسون، گلن, اعلامیه جهانی حقوق بشروتاریخچه آن، ترجمهمحمدجعفرپوینده, تهران، نشرنی، 1377،
5-جعفری, محمدتقی, تحقیق درنظام حقوق اسلام وجهانی بشر، تهران، دفترخدمات حقوقی بین الملل، چاپ اول ،
6- ژاک روسو، ژان, قرارداد اجتماعی متن و در زمینه متن، ترجمه مرتضی کلانتری, تهران،آگاه، 1379
7- عبادی,شیرین, تاریخچه و اسناد حقوق بشر در ایران, تهران, انتسارات روشنگران و مطالعات زنان,
8- قربانی, زین العابدین, اسلام و حقوق بشر, قم, نشر سایه, 1383
9-گروهی از نویسندگان ، حقوق بشر از دیدگاه اسلام ، آراء دانشمندان اسلامی ، انتشارات هدی ،
10-مهرپور، حسین, حقوق بشردر اسناد بینالمللی و مواضع جمهوری اسلامی ایران، تهران، اطلاعات،1374
11- موحد، محمدعلی، در هوای حق و عدالت”، نشر کارنامه،
12- نیچه، فردریش, اراده قدرت، ترجمه محمد جعفر شریف، تهران، انتشارات جام، 1377
13- هاشمی, محمد, حقوق بشر و آزادیهای اساسی, تهران, میزان, چاپ اول, 1384
ب)مقالات:
باقری, علی,” اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه حقوق بشر اسلامی”, تهران, مجله حقوقی, شماره 7, 1384
زنجانی, عمید,” تاریخچه حقوق بشر در اسلام”, تهران, مجله قوانین, شماره 27, 1386
فیرحی, داود, “اسلام و حقوق بشر”, تهران,مجله قوانین, شماره11, 1385
چکیده:
حقوق بشر منعکس کننده آرمان جهانی عدالت و جامعه ای است که در آن هر انسانی بتواند از زندگی شرافتمندانه همراه با صلح، امنیت و رفاه برخوردار گردد. حقوق بشر همزاد با پیدایش انسان بوده و با وجود او به وجود آمده است پس نمی توانیم آن را در قالب یک تمدن خاص محدود نمائیم. برخی از اندیشمندان معاصر معتقدند که حقوق بشر یک پدیده ی کاملاً غربی است فارغ از اینکه حکومت ها، تمدنها و ادیان بسیاری از جمله دین اسلام و حکومت اسلامی از ابتدای تاریخ به این مسئله توجه داشته اند.در این نوشتار که در دو فصل گردآوری گردیده سعی شده بدوا به تبیین مفاهیم و کلیات حقوق بشر در سیر تکوینی و تاریخی آن بپردازیم و در فصل دوم از منظری دگراندیشانه بر پایه تحلیل دو اعلامیه حقوق بشرجهانی و اعلامیه حقوق بشر اسلامی به برون رفتی در حد توان از چالش همگرایی یا واگرایی اسلام با حقوق بشر بپردازیم.در این نوشتار سعی شده با امعان نظر به مفاهیم کلی پیرامون اسلام که در لوای تفاسیر سنتی کارکرد امروزی خویش را از دست داده به مفهومی نو در کارکردهای حقوقی اجتماعی اسلام نایل آییم.
مقدمه:
یکم:انفکاک یا اشتراک حقوق بشر با اسلام و انگیزه پرداختن به این موضوع
در عصری که تمام مکاتب اجتماعی و حقوقی داعیه امعان نظر به مقوله ای به نام حقوق بشر را دارند و از دیگر رو در جامعه ای که عقاید مذهبی جز لاینفک باورها و هنجارهای مردم,قانون و قوای حاکمه این جامعه است ضروری به نظر میرسد تا در بستری اینچین کاوشی به عمل آید تا دریابیم که دین موجود در این جامعه که همان اسلام است تا چه حد بر حقوق محترم شمرده شده انسان از سوی دیگر جوامع, که در آنها اسلام جایی ندارد صحه گذارده شده است. از سوی دیگر اعلامیه جهانی حقوق بشر در دسامبر سال 1948 در سی ماده به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید . تصویب این اعلامیه با واکنش های متفاوتی در جهان روبرو شد و از جمله بسیاری از کشورهای اسلامی بعضی از مفاد آن را مغایر با اصول اساسی اسلام دانسته و به انتقاد از این مفاد مورد اختلاف پرداختند
بسیاری از دانشمندان و عالمان اسلامی با توجه به پشتوانه های عظیم و قوی حقوق بشر در دین مبین اسلام پیشنهاد دادند که اعلامیه ایی با توجه به اصول اسلام تهیه و به تصویب کشورهای عضو کنفرانس اسلامی برسد و سرانجام این اعلامیه در اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال 1990 در بیست و پنج ماده به تصویب رسید .به نظر می رسد اعلامیه حقوق بشر اسلامی ( اعلامیه قاهره ) در واقع پاسخی دینی به اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد. ازین رو برآنیم هرچند کوتاه افتراق یا اشتراک مبانی اسلام را با حقوق بشر مورد پژوهش قرار دهیم
دوم:سوالات پیش رو
در این اثر سعی شده به سوالات مطروحه زیر با توجه به فروض محتمل پاسخی داده شود
سوال اول: آیا اسلام با حقوق بشر در تضاد است ویا نیاز به تعبیری صحیح تر, از اسلام و حقوق بشر داریم؟
سوال دوم: مفهوم حقیقی حقوق بشر چیست؟
سوم:فرضیات محتمل
در اثنای این تحقیق سعی شده از میان فرضیات محتمل برای نیل به پاسخ سوالات مطرح شده و بیشمار سولات مطرح نشده در خصوص اسلام و حقوق بشر به نظری قرین به حقیقت دست یابیم.برای نمونه سه فرض واضح و محتمل را در ذیل این سطور بر مشماریم
فرضیه اول:با توجه به به احکام و قوانین اسلام که بر گرفته از منابع چهار گانه فقه اسلامی میباشند نمیتوان قایل به اشتراک اسلام و مبانی حقوق بشر در غرب شد
مقدمه
فرضیه دوم:اسلام را با توجه به در نظر گرفتن اصول و قواعد موجود در آن میتوان همسو با حقوق بشر دانست
فرضیه سوم:آنچه تحت عنوان حقوق بشر در جهان به کاربرده میشود صرفا ابزاری است برای نیل به اهداف معین و از پیش طراحی شده در پشت نقاب پاره ای از اصول مبرهن
چهارم: ابعاد کاربردی تحقیق
این تحقیق میتواند به پاره ای از سوالات مانده در گلوی افراد که برخی از احکام اسلام و قوانین منشعب از اسلام را در مغایرت با حقوق حقه انسان میبینند پاسخی دهد نه ازینرو که بر ابرام یا انکار موضوعی وقعی نهد,بلکه برون رفتی که نگاهی است عمیقتر به آنچه در جوامعی چون ایران بر آن تاکید میگردد ولی در مقام عمل اتفاق دیگری رخ می دهد
پنجم:پیشینه تحقیق در زمینه انفکاک یا اشتراک حقوق بشر با اسلام
در ارتباط با این موضوع کتب و مقالات نسبتا زیادی به رشته تحریر در آمده اما شاید کمتر بتوان به نمونه ای اشاره کرد که در آن نویسنده بدور از برخی از ملاحظات به قلم زدن پرداخته باشد!
برای مثال به ذکر چند نمونه بسنده میکیم
محمد علی موحد :در هوای حق و عدالت
حقوق بشر در ایران : شیرین عبادی
اسلام و حقوق بشر : زین العابدین قربانی
حقوق بشر و آزادیهای اساسی : محمد هاشمی
آزادی های عمومی و حقوق بشر : منو چهر طبا طبایی
حقوق بشر و موضع ایران : حسین مهرپور
;;;;
ششم:تنگناهای پیش رو در این تحقیق
در این نوشته یکی از مشکلات کمبود منابع در خصوص این تحقیق بوده که البته ظرفیت محدود کشش این موضوع در چنین بستری نیز کار را کمی دشوارتر میکرد
هفتم :تقسیم بندی مطالب
مطالب موجود دراین نوشتار به دو فصل تقسیم شده که هر فصل نیز شامل مبحث و گفتار هایی میباشد که برای تسهیل در استفاده از مطالب در ابتدا به مفاهیم و کلیات پرداخته شده و در فصل دوم به تفصیل در خصوص چگونگی قرارگیری اسلام و حقوق بشر پرداخته شده است.
مبحث اول: سبقه تاریخی
در این فصل سعی داریم هرچند به اختصار به بیان مفاهیم و کلیات مربوط به حقوق بشر و حقوق اسلامی بپردازیم.بررسی مقوله ای همچون حقوق بشر که تمامی مکاتب ادعای ارادت و مقبولیت آن را دارند کار آسانی نیست با این حال به ضرورت سعی بر آن داریم تا هر چند به اختصار ولی به هر حال برای پیشبرد بحث تعریفی ارایه کنیم
گفتار اول : پیشینه حقوق بشر پیش از ظهور اسلام
از بدو پیدایش انسان و از آغاز زندگی بشری، نیاز انسانها در ارتباط و تعامل با یکدیگر نمود پیدا کرد. در نتیجهی همین ارتباط وجود حقوقی که وظایف و تکالیف انسانها را در قبال یکدیگر مشخص کند ضروری بود. با وجود تدوین مقررات مختلف مربوط به حقوق بشر باز هم انسان های ساکن روی زمین از این حقوق بیکسان استفاده ننمودهاند.در حقیقت سراسر تاریخ بشر را تاریخ مبارزه مظلومان با زورگویان تشکیل میدهد. در پی مبارزات طولانی انسانها همواره به دنبال حقوقی متعالی میگشتند حقوقی که فارغ از قدرت و ثروت، فارغ از رنگ و پوست و نژاد از آنها احقاق حق بنماید
افرادی به غلط و به دلیل عدم مطالعات دقیق و عمیق در بطن تاریخ، حقوق بشر را نتیجهی انقلاب کبیر فرانسه میدانند.حال آنکه قبل از آن در ایران کوروش پادشاه نامی و اسطوره هخامنشی به گواه تاریخ با تدوین منشوری در ارتباط با حقوق انسان در این قضیه پیشگام است.البته باید اذعان داشت قانون حمورابی که حدود 1730قبل از میلاد تدوین شده نخستین متن نوشته شده ایست که به بیان قوانین متنوع در ارتباط با زندگی انسانها پرداخته.لازم به دکر است در مجموعه 282 ماده ای این قانون حتی با در نظر گرفتن درک تاریخی مقتضی زمانه مشکل بتوان قانون حمورابی را به طور منطقی با اسناد حقوقی جدید مقایسه نمود
در تاریخ باستان فرمان کورش کبیر و قانون حمورابی تنها نمونه هایی بر تلاش انسان برای محترم شمردن حقوق انسانها بوده و نمونه های دیگری همچون رومیان و الواح دوازده گانه اشان(450-451ق.م) و دموکراسی در یونان با توجه به نوابغ متفکر یونانی همچون سقراط,اقلاطون,ارسطو به چشم میخورد که توضیح کامل آنها خارج از حوصله این مقاله است
گفتار دوم :حقوق بشر درظهور اسلام
حرفهای مردی اُمی از جزیره العرب اکنون پس از 1400 سال برای جهانیان تازگی دارد و مبین دیدگاه و اعتقادی جهانی است. حرفهایی که متضمن حقوق است حقوقی که متعلق به بشر به تمامی مردم این کرهی خاکی است. در این باره پیامبر با سه مسئلهی مهم روبرو بود اولین مسئله، مسئلهی مهم ارشاد جاهل است در این راستا باید نگاهی به آیات کتاب هدایت انسانها داشته باشیم « ای رسول من مردم را به سوی خدای خود با حکمت و موعظهی نیکو دعوت کن و با بهترین راه دعوت ما با آنان مناظره کن1»سورهی قصص آیه 87 و آیات بسیار دیگری از جمله آیه 33 سورهی سجده، آیه 159 سورهی بقره و آیهی 187 سورهی آل عمران و ;. که در تمامی این آیات خداوند از پیامبر و از رسول خویش خواسته تا مردم تا همهی انسانها را نه فقط مسلمانان بلکه نوع بشر را به خوبی و نیکی دعوت کند. و این خود دلیلی است محکم بر جهانی بودن شخصیت پیامبر اسلام و جهانی بودن دین اسلام. دو مسئلهی مهم دیگر امر به معروف و نهی از منکر است که خداوند به طور صریح در آیهی 110 سورهی آل عمران به آن اشاره می فرماید. سخنان پیامبر را که با دقت مورد بررسی قرار میدهیم در لابه لای آن ها به احادیثی بر میخوریم که روی سخن پیامبر با همهی انسانها بوده چه مسلمان چه غیر مسلمان چه شرقی چه غربی. هدف پیامبر انجام دادن رسالت خویش بوده است. بررسی دیدگاه حضرت محمد (ص) به عنوان پایه گذار این دین آسمانی پیرامون حقوق بشر بسیار حائز اهمیت است
مبحث دوم:تعاریف حقوق بشر
در تعریف حقوق بشر نظرات متعددی وجود دارد از عمدهترین این نظریان نظریهی دو مکتب حقوق طبیعی و اثبات گرایی است. مکتب حقوق طبیعی در این باره میگوید : انسانها از بدو پیدایش، حقوقی داشتهاند که لایتغیر بوده است اما مکتب اثبات گرایی میگوید اصلاً از آغاز زندگی بشری حقوقی وجود نداشته تا اینکه ارادهی دولت ها این حقوق را برای انسانها به رسمیت شمردهاند.هر دو مکتب دارای ایراداتی است که در این حوصله نمیگنجد اما به اجمال، نظر طبیعیون با اصول اولیهی دین اسلام مطابقت بیشتری دارد
گفتار اول: ریشههای اصلی حقوق جهانی بشر به طور عام
از دیرباز اندیشمندان چنین باور داشتند که آدمی فارغ از هر گونه قوم و ملیت و مذهب و رنگی و خلاصه از آن جهت که انسان است برخوردار از حقوق و مزایایی است که دارای دو ویژگی است
اول: ذاتی انسان اند و قابل اثبات یا سلب نیستند
دوم: دیگران نیز باید این حقوق را برای فرد محترم شمارند
الف:تعریف حقوق بشردر بستر اندیشه و دین
در این قسمت ابتدا مفهوم حقوق بشر را در دو مقوله اندیشه و دین بررسی خواهیم کرد
1-مفهوم حقوق بشر:
حقوق بشر از جمله مفاهیمی است که تعاریف متعددی از آن ارائه شده است
حقوق بشر به فرانسه Droits Lhomme و به انگلیسی Human Rights و به عربی حقوق الانسان نامیده می شود . دکتر محمدعلی موحد حقوق بشر را این گونه تعریف نموده است : « حقوق بشر یعنی آن که جان و مال آدمی آزاد باشد و او بتواند به زبان قلم با دیگران سخن بگوید ، حقوق بشر یعنی آن که نتوان کسی را بدون حضور یک هیئت منصفه متشکل از افراد مستقل به مجازات محکوم کرد ، یعمی آن که محکومیت کیفری بر حسب مقررات قانونی صورت گیرد ، یعنی این که انسان بتواند با آرامش خاطر به هر دین که خود برمی گزیند ، متدین گردد.2
حقوق بشر یعنی آن که جان و مال آدمی باید آزاد باشد و او بتواند به زبان قلم با دیگران سخن بگوید. حقوق بشر یعنی آن که محکومیت کیفری بر حسب مقررات قانونی صورت گیرد. با توجه به آنچه پیشتر به آن اشاره شد چنین میتوان دریافت که اصول زیر تحت عنوان حقوق طبیعی انسان قابل تامل است که گزاف نخواهد بود اگر شالوده تمام تعاریف ارایه شده برای حقوق بشر را مرتبط به اصول ذیل بدانیم
2-تعریف حقوق بشر از دیدگاه دین :
« حقوق بشر ، حقوق بنیادین و پایه ایی است که هر انسان از آن جهت که انسان است ، فارغ از رنگ ، نژاد ، زبان ، ملیت ، جغرافیا و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی یا میزان قابلیت و صلاحیت ممتاز و فردی و هر عنوان عارضی دیگر بر او ، از خداوند دریافت کرده است »
بنابراین از تعریف فوق دریافت های ذیل حاصل می شود
الف )حقوق بشر حقوق جهانی است زیرا این حقوق ، حق طبیعی و مسلم هر عضو خانواده بشری است و هر فرد بشر ، در هر کجا با هر نژاد ، زبان ، جنس یا دین که باشد ، ازاین حقوق بهره مند است و لازم نیست انسان این حقوق را کسب کند
ب ) حقوق بشر هدیه الهی است و هیچ مقام بشری این حق را اعطا نمی کند و حقوق بشـردر این معنا ذاتی می باشد
ج ) حقوق بشر ، بخشی از حقوق است که هر انسان از آن جهت که انسان است آن ها را دارامی شود ، در برابر بساری از حقوق که مبنای حکت الهی به انسان ها نه از آن جهت کــه انسان هستند ، بلکه جهات حکیمانه دیگری اعطا می شود
البته باید پذیرفت که این تعریف همچون سایر تعاریف هرگز نمی تواند ابعاد مختلف حقوق بشر را بیان کند ، اما به هر حال تا حدودی می تواند بیان گر مبانی و پیش فرض هایی باشند که در فرهنگ ها و جهان بینی ها برای حقوق بشر تعیین می شود
از دیدگاه اللهیون « حقوق بشری ناشی از حقوق الهی است مانند حقوق مدنی، اجتماعی، سیاسی، عمومی، خصوصی و خلاصه تمامی حقوق موجوده در عالم وجود و هستی در واقع و حقیقت و نفس الامر در درجه اول ناشی و منبعث از آفریدگار حق است.»
گفتار دوم : حقوق بشر در اعلامیه جهانی واعلامیه قاهره
مفهوم حقوق بشر در قرن های اخیر و ضرورت توجه به حقوقی که انسان به سبب انسان بودن از آن بهره مند است ، ذهن انسان ها را به سوی مدون نمودن اصول و چارچوب های کلی آن متمایل ساخته تا در پرتو آنها حقوق و آزادی های بشر تضمین شود ، در همین راستا دو اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه حقوق بشراسلامی به ترتیب در سال 1948 و 1990 میلادی شکل گرفت و هر کدام به شیوه خود در پی تحقق حقوق و آزادی های بشر هستند
الف :تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر :
با سپری شدن ناملایمات و جنایات عظیم جنگ اول و دوم جهانی و خطرهای جدی نقض حقوق بشر در قرن بیست ، جامعه جهانی درصدد تدوین متنی معین که بر تمامی جهان لازم الرعایه باشد ، برآمدند . در همین جهت کمیسیون حقوق بشر در ژوئیه سال 1947 میلادی اولین جلسه خود را جهت آماده سازی لایحه بین المللی حقوق بشر تشکیل داد و با وسواس تمام پیش نویس آن را تهیه نمود ، پنجاه و هشت ملت عضو در مجموع 1400 بار بر روی هر کلمه و عبارت آن رأی دادند ، تا این که در دسامبر 1948 میلادی در یک مقدمه و 30 ماده به اتفاق آراء به تصویب نمودند . پذیرش این اعلامیه با چنین اکثریتی و بدون هیچ مخالفت صریحی ، دستاورد قابل توجهی بوده و نویدبخش رویاهای قشنگی در مورد حقوق بشر بود . پس از تصویب این اعلامیه ، کمیسیون حقوق بشر در صدد تبدیل اصول و قواعد کلی آن به معاهدات الزام آور بر می آید و دو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از بطن اعلامیه خارج می شود
1-محتوای اعلامیه جهانی حقوق بشر