مقاله انقلاب اسلامی ایران و نظریه اسکاچپل در word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله انقلاب اسلامی ایران و نظریه اسکاچپل در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله انقلاب اسلامی ایران و نظریه اسکاچپل در word
مقدمه
نظریه اسکاچپل
تحول در نظریه اسکاچپل
منابع و مآخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله انقلاب اسلامی ایران و نظریه اسکاچپل در word
منوچهر محمدی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
چالشی بر تئوریهای سخت گرا، احمد رهدار
مصطفی ملکوتیان، سیری درنظریههای انقلاب
مقدمه
یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی فرو شکستن قالبهای فکری نظریهپردازی درمورد انقلابهاست. ازجمله نظریههای مطرح در محافل علمی جهان، نظریه خانم تدا اسکاچپل درکتاب دولتها و انقلابهای اجتماعی است که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی درسال 1979م به چاپ رسید
انقلاب اسلامی ایران که مبتنی بر آموزههای شیعی است، درسال 1357 (1979م) به پیروزی رسید. ماهیت انقلابی اندیشه شیعی، اعتقاد به ظهور منجی موعود(عج) و برپایی حکومتی بر محور عدل و عدالت موجب پویایی تفکر شیعی بوده و سبب گردیده است تا شیعیان از وضع موجود ناراضی بوده و همواره به سوی وضعی مطلوبتر گام بر دارند
بر این اساس، سیر تاریخی تفکر شیعه حاکی از آن است که اندیشه سیاسی شیعه با توجه به وضع و شرایط هر زمان در قالبی خاص ظهور نموده و موجب بقای سازمان خویش گردیده است
اگر چه شیعه در طول حیات خویش در دورانهای مختلف در قالب مفاهیمی همچون تقیه موجودیتش را حفظ نموده است؛ اما وجود مفاهیمی همچون امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، ظلمستیزی و دفاع از مبانی و اصول اسلام دایره تقیه را محدود ساخته و شیعه را به اقدام عملی ملزم میسازد. بنابراین نارضایتی و خشم از وضع موجود و آرمان وضع مطلوب آن گاه که در کنار حس پرخاشگری و ظلمستیزی قرار گیرد، منجر به وقوع تحولی در راستای نفی وضع موجود و جایگزینی وضعیت مطلوب خواهد شد. در این میان آنچه محرک اصلی خواهد بود مکتبی است که این اندیشه بر اساس آن شکل گرفته است
برای وقوع چنین تحولی در کنار شاخصههای فوق، وجود رهبری آگاه و عالم که نمونهای از انسان ایدهآل اسلام باشد ضروری مینماید؛ چراکه در هر مرحله از این حرکت تحولآفرین امکان انحراف از مسیر حقیقت و موجسواری شخصیتهای فرصتطلب دور از ذهن نمیباشد و تاریخ گواه این مطلب است که حرکتهای آزادیبخش شیعی همچون نهضت مشروطیت و نهضت ملیشدن صنعت نفت چگونه از مسیر اصلی به بیراهه کشانده شد
انقلاب اسلامی در ایران که شالودههای خود را بر مکتب اسلام و مبنای خویش را حرکت تحولآفرین حسین بن علی(ع) در عقبه تاریخیاش قرار داده بود، با وجود رهبری آگاه، فقیه و مجاهد و حضور مردمی پرشور با عزمی راسخ به وقوع پیوست. این انقلاب در شرایطی رخ داد که نظریهپردازان انقلاب نقش دین و مکتب را در وقوع انقلابها منکر شده یا به حداقل رسانده بودند
از سوی دیگر کشور ایران دارای وضعیتی بود که هیچ کدام از نظریهپردازان و صاحبنظران سیاسی دنیا وقوع انقلاب را در آن نه تنها پیشبینی نمیکردند، بلکه به طور کلی احتمال آن را هم ناممکن میشمردند. جیمی کارتر درباره ایران گفت:”ایران همچون جزیرهای با ثبات در یکی از بحرانیترین مناطق جهان میباشد.” تحلیلگران سازمان سیا نیز یک سال قبل از انقلاب ادعا کردند: “ایران نه تنها در وضع انقلابی نیست، بلکه در حالت پیش از انقلاب هم به سر نمیبرد.”
به هر حال انقلاب رخ داد، به پیروزی رسید و حدود 30سال است که به حاکمیت خود ادامه میدهد. امروز آنچه فراروی ماست کارنامه 30 ساله انقلاب اسلامی در حوزههای مختلف است
درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی، کتابها و مقالات فراوانی نوشته شده است و این مسئله را از جهات مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و; میتوان مورد توجه قرار داد. آنچه در این نوشتار به شکل مختصر و گذرا مورد بحث قرار میگیرد تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر تئوریهای انقلاب از سوی جامعهشناسان غربی میباشد. که در اینجا نظریه یکی از این جامعهشناسان سیاسی یعنی خانم تدا اسکاچپل مورد توجه میباشد
اسکاچپل متولد 1947 در میشگان آمریکاست و دکتری خود را در سال 1976 از دانشگاه هاروارد اخذ کرده است و هم اکنون از استادان برجسته دانشگاه کمبریج انگلستان میباشد. وی در تحلیل جوامع و انقلابها در زمره ساختارگرایان قرار دارد. مطالعه بسیار جدی و عمیق درباره سه انقلاب روسیه، چین و فرانسه و مقایسه آنها با یکدیگر و انتشار کتابها و مقالات متعدد در این حوزه او را در شمار نظریهپردازان مطرح در این زمینه قرار داده است
نظریه اسکاچپل