مقاله عصر جاهلیت و اسلام در word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله عصر جاهلیت و اسلام در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله عصر جاهلیت و اسلام در word
مقدّمه
راز تفاوتها
تکریم بانوان
سیمای جاهلیّت
جایگاه دختر در اندیشه عترت
پیامبر صلی الله علیه وآله و دخترش فاطمه
دختر؛هدیه الهی
ازچشمه سار نور
میزان سنجش مردان
محبّت الهی بر دختران
مجالست با پیامبرصلی الله علیه وآله در بهشت
دختران را نکشید
رحمتهای الهی
نشانه سعادت
دختران حسناتاند
رزق و روزی دختران
بانگ فرشتگان
برکات اخروی و دنیوی
پینوشتها:
مقدّمه
نقش تعیین کننده زن در بقاء و رشد جامعه بشری همیشه مورد توجّه مثبت و منفی اندیشمندان،سیاستمداران، مدیران و رهبران جوامع بوده است. تاریخ، گویای این واقعیت است که زن در کنارمرد در تمدّن بشری ـ مستقیم و غیر مستقیم ـ نقشآفرین بوده است ولی از دیرزمان و باانگیزههای مختلف از حقوق الهی و انسانی خود محروم گردیده است
تاریخ، این حقیقت را در سینه خود ثبت کرده است که پیامبران و اولیای الهی هم در احقاق حقوق و هم در ایفای نقش سالم و سازنده زنان، برترین جریانسازی و هدایت را داشتهاند
راز تفاوتها
آنچه بیشتر موجب شده تا نقش اصیل و سازنده زن در جوامعْ نادیده گرفته شود، برداشت ناصحیح از تفاوتهای طبیعی زن با مرد است که همانا حکمت و تدبیر الهی در خلقت این دو موجود است.همانگونه که نیازهای بشر در سنین مختلف، متفاوت میباشد مثلاً غذای او در کودکی با دوره جوانی و بزرگسالی فرق دارد و خداوند برای او غذایی متناسب با رشد و سنّ او در طبیعت فراهم ساخته است، حقوق فردی و اجتماعی او را نیز از بزرگسالان ممتاز کرده است. و همانگونه که نیازهای طبیعی و مادّی کودک با نیازهای حقوقی و معنوی وی هماهنگ است، همه آنها بانیازهای بزرگسالی نیز متفاوت است. و این تفاوتها همه لازمه آفرینش و همراه با عدالت و درمسیر «نظام احسن» است. (مسلّماً ما انسان را در بهترین شکل و نظام آفریدیم.)
و همانگونه که تفاوت سلیقه ها و استعدادها میان انسانها در چرخش نظام اجتماعی امری ضروری است، نوع انسانی نیز در دو صنف زن و مرد تشکیل شده است و هر یک از این دو صنف نیازهای مخصوص به خود را دارند و در عین اشتراک در بسیاری از امور، تفاوتهای روشنی نیز ازنظر خلقت میان آنها به چشم میخورد
با نگاهی به پیشینه این موضوع، به روشنی میتوان دریافت که ریشه ستمهایی که بر زن رفته است، ناشی از عدم معرفت به این تفاوتها و یا دستآویز قرار دادن همین تفاوتها برای ستم برزنان و بلکه ستم بر کلّ بشر بوده است
تساوی زن و مرد در هویّت انسانی و حتّی در خطابهای الهی و دریافت پاداش یا عذاب که توسّط پیامبران به بشر رسیده است مانع از اختلاف روحی، روانی و جسمی زن و مرد نیست. زن و مرد در عین اشتراک در هویّت انسانی، از تفاوتهای عمیق روحی و روانی نیز برخوردارند و به تبع آن،بخشی از مسؤولیتهای فردی و اجتماعی آنان نیز متفاوت و متمایز خواهد بود و این، همان چالش بزرگ میان زنان و مردان و حتّی گاه میان خود زنان بوده است
تکریم بانوان
در آموزههای اسلام، میان جنس مذکّر و مؤنّث، پسر و دختر، آنچه ملاک سنجش است در یک نگاه کلّی «تقوا» است. قرآن کریم خطاب به مردان و زنان میفرماید
«ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و تیرهها و قبیلهها قرار دادیم، تا یکدیگر را بشناسید، ولی گرامیترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست. خداوند دانا و خبیر است.»
یعنی معیار خوب و بد بودن، «قُرب» و «بُعد» الهی است و در اینباره هیچ فرقی میان انسانها از نظر جنسیّت نیست. بیتردید با آنکه بسیاری از اوصاف، تکالیف و حتّی حقوقی که در قرآن کری مبرای اهل ایمان ذکر شده است ـ چه در حوزه عبادات، اقتصاد، اخلاق و غیره ـ مشترک میان مردان و زنان مؤمن است و هر کسی که در این اوصاف و تکالیف از دیگری سبقت بگیرد، از پاداش الهی برخوردار و نزد خداوند محبوبتر خواهد بود. «پاداش هیچ کسی از بین نمیرود خواه مرد باشد یا زن.»
در برخی آیات نیز اوصاف، نشانهها و تکالیفی آمده است که مستقلاً برای زنان است. قرآن کریم که قانون اساسی اسلام است، به احیاء و اصلاح جایگاه زن در جامعه پرداخته است. و به حقیقت،تحوّلی مثبت و شگرف در تکریم شخصیت و حقوق زنان پدید آورده است و با دقّت در آیات قرآن روشن میشود که این تحوّل و تکریم، همه در سیر «نظام اجتماعی احسن» قابل تبیین وشکلگیری است. آغاز این تحوّل و حرکت شگرف را در پدیده شوم زنده به گور کردن دختران میتوان یافت. زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیّت، عمق تحقیر شخصیت زن را هویدا میسازد و مبارزه اسلام با این پدیده شوم، اوج تکریم و تجلّی ارزشهای والای انسانی زن را پدیدارمیکند
سیمای جاهلیّت
سنّت «دخترکشی» که بین مردم قبل از اسلام امری عادّی بود، با برخورد و عکسالعمل شدید قرآن مواجه گردید. در چند جای قرآن، این حرکت جاهلی با شدّت محکوم و از مظلومیّت ومعصومیّت دختران دفاع شد. قرآن کریم در سوره «نحل» خشم مردم را از داشتن دختر بیان میکند و زنده به گور کردن دختران را توسّط پدران، بازگو مینماید: «هرگاه به یکی از آنها بشارت دهند دختری نصیب تو شده، چهرهاش (از فرط ناراحتی) سیاه میشود و آکنده از خشم میگردد. از قوم و قبیله خود متواری میگردد (و نمیداند) آیا او را با قبول ننگ، نگهداری و یا در خاک پنهانش کند»؟
داستان وئاد (دختران زنده به گور شده) پر از حوادث بسیار دردناک است؛ از جمله این حادثه
مردی خدمت پیامبر آمد، اسلام آورد، اسلامی راستین؛ روزی خدمت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله رسید و سؤال کرد: آیا اگر گناه بزرگی کرده باشم، توبه من پذیرفته میشود؟ فرمود: خداوند توّاب و رحیم است. عرض کرد: ای رسول خدا! گناه من بسیار عظیم است. فرمود: وای بر تو! هر قدر گناه تو بزرگ باشد، عفو خدا از آن بزرگتر است. عرض کرد: اکنون که چنین میگویی بدان: من در جاهلیّت به سفر دوری رفته بودم، در حالی که همسرم باردار بود، پس از چهار سال بازگشتم، همسرم به استقبال من آمد، نگاه کردم دخترکی در خانه دیدم، پرسیدم: این دختر کیست؟ گفت: دختر یکی از همسایگان است! من فکر کردم ساعتی بعد به خانه خود میرود امّا با تعجّب دیدم نرفت، غافل از اینکه او دخترمن است و مادرش این واقعیّت را مکتوم میدارد، مبادا به دست من کشته شود. سرانجام گفتم: راستش را بگو، این دختر کیست؟ گفت: به خاطر داری هنگامی که به سفر رفتی باردار بودم؛ این، نتیجه همان حمل است و دختر تو است. آن شب را با کمال ناراحتی خوابیدم، گاهی به خواب میرفتم و گاهی بیدار میشدم، صبح نزدیک شده بود، از بستر برخاستم و کنار دخترک رفتم، در کنار مادرش به خواب رفته بود، او را بیرون کشیدم و بیدارش کردم و گفتم همراه من به نخلستان بیا، او به دنبال من حرکت میکرد تا نزدیک نخلستان رسیدیم؛ من شروع به کندن حفرهای کردم و او به من کمک میکرد تا خاک را بیرون آورم، هنگامی که حفره تمام شد، من زیر بغل او را گرفتم و در وسط حفره افکندم. (در این هنگام هر دو چشم پیامبر صلیاللهعلیهوآله پر از اشک شد) سپس دست چپم را به کتف او گذاشتم که بیرون نیاید و با دست راست، خاک بر او افشاندم! و او پیوسته دست و پا میزد و مظلومانه، فریاد میکشید: پدرجان! چه با من میکنی؟ در این هنگام، مقداری خاک بر روی من ریخت، او دستش را دراز کرد و خاک را از صورت من پاک نمود ولی من همچنان قساوتمندانه خاک بر روی او میریختم، تاآخرین نالههایش در زیر قشر عظیمی از خاک محو شد!
در اینجا پیامبر صلی الله علیه وآله در حالی که بسیار ناراحت و پریشان بود و اشکها را از چشم پا کمی کرد، فرمود
«اگر نه این بود که رحمت خدا بر غضبش پیشی گرفته، لازم بود هر چه زودتر، انتقام از تو بگیرد.»
مسأله تحقیر شخصیت زن و دختران به همین جا پایان نمیپذیرفت و تا آنجا پیش رفته بود که اصلاً نَسَب را به مرد مربوط میدانستند و مادر را تنها ظرفی برای نگاهداری و پرورش جنین محسوب میکردند چنانچه در اشعار خود چنین میسرودند
فرزندان ما، فرزندان پسران ما هستند و اما فرزندان دختران ما، فرزندان مردان بیگانهاند
مفسّران و مورّخان در اینکه انگیزه عرب جاهلی از این عمل حیرتانگیز و منحط، چه بوده است؟ مطالب فراوانی گفته و نوشتهاند از جمله: جنگها و به اسارت رفتن دختران و در نتیجه، جریحهدارشدن غیرت آنان و یا عدم توان و کارایی دختران در تولید؛ امّا آنچه اهمیّت دارد، برخورد قرآن کریم با این پدیده و سنّت زشت است و چه قدر هنرمندانه و ظریف حالات روحی پدران را بیان میکند که خودِ این شیوه بیان حادثه، حکایت از نکوهش جدّی و عمیق این عمل زشت دارد
در سوره «تکویر» نیز جریان زنده به گور شدن دختران را به گونهای جانسوز و تکان دهنده و درجملاتی کوتاه بیان میکند، آنجا که میفرماید: «در آن هنگام که از دختران زنده به گور شده پرسیده میشود: به کدامین گناه کشته شدند»6 قرآن کریم با قرار دادن این پرسش ازپرسشهای قیامت و حسابرسی روز رستاخیز، بر اهمیّت این مسأله افزوده است؛ آنگونه که امینالاسلام طبرسی، در مجمعالبیان در ذیل این آیات میفرماید
«توجّه خطاب به دختران قربانی در قیامت به جای پدران آنان که عامل جنایت و در واقع قات لبودهاند، حاکی از نوعی تعریض و توبیخ نسبت به آنان است. گویا آنها به قدری پست و بیارزش هستند که حتّی ارزش مخاطب بودن برای بازپرسی را ندارند.»
جایگاه دختر در اندیشه عترت