مقاله فرو بردن خشم در word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله فرو بردن خشم در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله فرو بردن خشم در word
فرو بردن خشم
مراتب غضب
عوامل خشمگین شدن فرد
2 -مجادله و مناقشه :
3 – مزاح و شوخی نسنجیده :
4 - تکبر و برتری طلبی ناروا بر دیگران :
5 – کسی را با صفتی ناپسند نام بردن :
6 – غفلت از پیامدهای خشم و غضب:
آثار و پیامدهای خشم
از عواقب و پیامدهای بسیار خطرناک خشم و غضب میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.
1) تضعیف دین و تقوی
2) آسیب جسمانی :
3) تفرقه و هم پاشیدگی
خشم مشروع
منابع:
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله فرو بردن خشم در word
مولوی محمد رضا رخشانی استاد دارالعلوم مکی زاهدان
سخنان پیامبر اسلام
فرو بردن خشم
گفت از خشم خدا چه بود امان گفت ترک خشم خویش اندر زمان
فروبردن خشم و خویشتن داری از عادات و اخلاق بسیار پسندیدهای است که اسلام پیروان خود را بدان تشویق میکند. قرآن کریم در تذکرهی بهشتیان سخن از کنترلکنندگان خشم و غضب به میان آورده و به آنان نوید بهشت داده است : « و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس» { آل عمران : 134 }
و آنانی که خشم خود را فرو میخورند و از مردم گذشت میکنند;
خشم در حقیقت نیرویی است دفاعی که خداوند برای پاسداری و حراست از حق در نهاد انسان به ودیعت گذاشته است این نیروی محافظ باعث تحریک درون انسان میشود و خطرات را از او دور میسازد، نیروی خشم و غضب از قلب سر چشمه میگیرد ؛ خشم یعنی به جوش آمدن خون در قلب به خاطر انتقام، پس انتقام غذایی است برای قدرت خشم که لذت خود را در آن میبیند و جز با آن آرام نمیگردد،
این نیروی مثبت که باعث حفظ دین ، آبرو و جان به شمار میرود و انسان مسلمان را در راستای دفاع از دین در مقابل تجاوز ستمگران و دسیسه های استعمارگران یاری میکند؛ هر گاه از محور اصلی خود خارج شود به یکی از رذایل اخلاقی تبدیل میشود، خشمی که بر اثر خودخواهی به وجود آید ناگهان برافروخته و زبانه خواهید کشید ، رگها و مغز طوری پر از دود تیره و پریشان خواهدشد که نیروی عقل اختلال پیدا کرده و در انجام وظایف خود ناتوان میشود پس مانند غار تنگی که پر از آتش شود و راه زبانه کشیدن برآن تنگ باشد، ناگهان زبانهای از آن بلند میشود که خاموش ساختن آن بسی دشوار و هر چه بدان نزدیک گردد طعمهی حریق و بر قدرت و نیروی آن خواهدافزود
نفس انسان هم وقتی از خشم و غضب بر افروخته شد از دیدن صلاح و فلاح خود کور و از گوش دادن به پند و اندرز خودداری کرده، هر پند و اندرزی به گوش وی برسد، ماده خشم و غضب او خواهد شد؛ این نوع افراد در صورتی که قدرت انتقام داشته باشند ، به اعمال خشونت متوسل میشوند و اگر مجال انتقام نیابند، خشم به درون شان ریخته و به صورت عقدههای روحی و کینه در میآید و این کینه ی تغییر شکل یافته غضب است که به صورتهای گوناگون ظاهر میگردد که از مهمترین مظاهر آن حسد ، دروغ ، تهمت ، شماتت ، تحقیر و بد زبانی است
به راستی خشم یک نوع دیوانگی است شما به کسی که زیاد خشمگین شده نگاه کنید ، چشمانش مثل کاسهی خون سرخ شده ، تمام بدنش میلرزد ، خون در صورتش جمع شده و سخنان زشت با سختی از دهانش بیرون میپرد و اطوار و حرکات دیوانه وار خطرناکی از او سر میزند که درست شبیه یک دیوانه است
مراتب غضب
اول : حد وسط و اعتدال که انسان در راستای دفاع از خود ، حیثیت ، حقوق مردم ، یاری ستمدیده و … خشمگین گردد ، در واقع هدف از آفرینش نیروی خشم در همین رابطه است که لازمه ایجاد امنیت و آبادانی نظام اجتماعی انسانی به شمار میرود، و رقابت و رویارویی با متجاوزان به حقوق ،آزادی و امنیت دیگران و تلاش برای دفاع از ارزشهای دینی و انسانی خویش خشمگین نشوند در معرض آسیبهای جدی قرارخواهد گرفت ، اگر افراد در دفاع از ارزشهای ایمانی انگیزه دفاع و خشم نداشته باشند ، نسبت به ناموس خویش غیرت و شهامت را کنار بگذارند قطعاً با رسوایی معنوی و اجتماعی مواجه میشوند و فساد و بیبند و باری گسترش خواهد یافت و فرهنگ حیوانات بر انسان ها تسلط مییابد. اینجاست که امام شافعی ـ رحمه الله ـ میفرمایند: «خشم هرکسی را برانگیزند واو خشمگین نشود، از چهارپایان بدتراست. خداوند متعال در قرآن کریم ارشاد میفرماید : « و لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض و لکن الله ذو فضل علی العالمین» { البقره : 251}
و اگر خداوند برخی از مردم را به وسیله برخی دیگر دفع نکند، فساد زمین را فرا میگیرد، ولی خداوندنسبت به جهانیان لطف و احسان دارد
تردیدی نیست حالتهای خشمی که در حضرت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به چشم میخورد از همین نوع مثبت و شایسته بودهاست
در روایتی از امام طبرانی حضرت انس نقل میکند : هیچ گاه نبیمکرم اسلام را ندیدم که انتقام بگیرد، اما هر گاه حرمت الهی زیر پا گذاشته میشد، خشمگین ترین مردم بود و هر گاه دو امر به ایشان پیشنهاد میشد سادهترین آن دو را بر میگزید به شرطی که خشم و غضب الهی در آن نباشد و اگر میدانست که کاری موجب خشم الهی است، بیشتر از تمامی مردم از آن کار دوری میکرد
دوم : درجه تفریط و کوتاهی کردن بدین صورت که این نیرو در انسان از حالیت میانه و طبیعی خارج شود و بیش از حد سست وضعیت یا به تمام معنی نیست و نابودگردد. در پرتو تعالیم گوهر بار اسلام ، عقل و تجارب بشری این حالتی نکوهیده و ناسالم است و کسانی که نسبت به جان ، مال، حیثیت و مصالح عمومی بیتفاوت اند چه تعبیری غیر از ترسو و بیغیرت را میتوان برای شان نام برد
آری تفریط و دریغ ورزیدن بیمورد از اعمال غضب ، نمایانگر صنعت و ناتوانی این نیرواست و مسلماً چنین حالت تفریط آمیزی را که حکایت از نقص قوه غضب دارد نمیتوان یک حالت مطلوب در آدمی دانست بلکه در حقیقت یک حالت نکوهیده تلقی میگردد چرا که فقدان نیروی غضب یکی از کمبودهای روانی انسان به شمار میرود
خداوند متعال در توصیف اصحاب حضرت رسولاکرم ـ صلیالله علیه و سلم ـ میفرمایند: (والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم ) {فتح : 29}
و کسانی که با او هستند در برابر کافران تند و سرسخت و نسبت به یکدیگر مهربان و دل سوزند
همچنین خداوند خطاب به پیامبرش ارشاد میفرمایند: « جاهد الکفار و المنافقین واغلظ علیهم) {تحریم:9}
عوامل خشمگین شدن فرد