برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله مهدویت در word دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مهدویت در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مهدویت در word

چکیده  
*  مقدمه  
** لفظ مهدی و اصطلاح مهدودیت  
*** مهدودیت  
الف: مهدودیت واقعی :  
ب: مهدویت ساختگی «متمهدیان»  
**** ویژگی های حکومت مهدی  
الف: پیشرفت عظیم اقتصادی و عدالت اجتماعی در معنای وسیع و کامل آن  
ب: پیشرفت قضایی  
ج: برخورد با ادیان آسمانی دیگر  
***** ظهور در انتظار «دکترین ظهور»  
منـــابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله مهدویت در word

1-  لغت نامه دهخدا

2-  غیاث اللغات

3-   فرهنگ آنندراج

4-  ناظم الاطباء

5-  طلوع آفتاب مهدی ، عزیزا; جعفریان

6-  مهدی انقلابی بزرگ ، ناصر مکارم شیرازی

7-  جلوه های پنهانی امام عصر ، حسین علی پور

8-  نظریه اختیاری بودن ظهور ، علیرضا نودهی

9-  کتاب غیبت ، محمد بن ابراهیم نعمانی ، مترجم « سید احمد فهری زنجانی»

10- مصلح جهان ، استاد علی خواستاری

11- قیام مهدی از دیدگاه جامعه شناختی نهضت ها دکتر علی قائمی

12- تفسیر نمونه جلد نهم سوره ی هود

 

چکیده

تبیین مهدویت به عنوان اساسی ترین راه حل جامعه ی اسلامی جهت بردن رفت از مشکلات حال و آتی وظیفه ی اصلی روشنفکران جامعه ی شیعه است ما ضمن تاکید بر این مهم سعی کرده ایم تا حدی که زمان و اندازه اجازه می دهد با استفاده از کلام معصومین به این تبیین کمک نماییم ، حرف تازه ای نگفته ایم اما سعی کرده ایم «بحر را در کوزه ای» بریزیم و آن همه نامحدود را در محدود جای دهیم و از اصطلاحات ثقیل و متکلف به کلام ساده و مرسل روی آوریم تا همگان بتوانند به مقصد و مقصود  مهدویت دست یابند و از آغاز و انجام این مشیت الهی با خبر گردند

*  مقدمه

کجاست زنده دلی کاملی مسیح دمی                       که فیض صحبتش ازدل بردغبار غمی

وجود نازنین مهدی موعود در هر عصر و زمانی ” عروه الوثقی” و “حبل المتین” است محکم ترین رشته ی پیوند بشریت با احدیت و اوست
واسطه ی فیض الهی و رهاننده ی بندگان و شیعیان از مشکلات و عذاب الهی . خدا را سپاس گذاریم که ما را به وجود مبارک آن فرخنده پی طریق نجات و صراط هدایت آموخت. امید است همیشه این شایستگی باشد که از زلال چشمه عرفانش بنوشیم و پندش را به گوش پندنیوش بشنویم و طرفه العینی از دایره ی جذبه ی عشق او دور نیفتیم که ضلالت و گمراهی آنی و کمتر از آنی به سراغ ما می آید .از خداوند می خواهیم شناخت محبتش را بر ما پیش از پیش منت گذارد و قدردانی وجود او را برما،دم به دم مقدر دارد

اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعراف نبیک ، اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعراف حجتک ، اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی

در خاتمه امید واثق داریم که آنچه نگاشته شد ذره المثقالی در جلب رضایت آن عزیز به ظاهر دور و به واقع نزدیک موثر واقع شده باشد و زین پس کمربند همت ما را در کمرکش های حوادث محکم تر ببندد که اگر لحظه ی ما را به خود واگذارد « اولئک کالانعام بل هم ازل » خواهیم شد

** لفظ مهدی و اصطلاح مهدودیت

مهدی : « میم فتحه دار» به معنی هدایت کرده شده ، هدایت کرده شده و ارشاد شده است که به صورت «مهدیون» جمع بسته می شود . در گذر زمان هر چند افراد بسیاری به این نام نامبردار می شوند اما چون هر یک معرف شخصیتی جدا و مشخص می باشد. «اسم خاص» به حساب می آید و همیشه از “مهدی ” نام حجت حق «مهدی قائم آل محمد (ص) » در اذهان تداعی می شود

محمدبن حسن عسکری مکنی به « ابوالقاسم » و ملقب به « امام زمان ، صاحب الزمان اما منتظر ، حجه القائم ، امام قائم و قائم آل محمد » می باشند وی آخرین امام از امامان دوازده گانه ی شیعه ی امامیه است. ایشان به سال «255 هـ ق» برابر «870 میلادی» در سامرا از مادری پاکدامن به نام نرجس خاتون متولد شدند در پنج سالگی پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسید از آن پس مهدی منتظر از انظار غایب گردید، و فقط از راه نواب خود که به ترتیب عبارت بودند از «ابوعمر، عثمان بن سعید اسدی ، ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید ، ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی و ابوالحسن علی بن محمد سمری» با شیعیان ارتباط داشتند، در اصطلاح اهل تشیع از زمانی که امام از انظار غایب شدند تا زمان مرگ نایب چهارم «326 هـ ق » غیبت صغری نامیده می شود و با مرگ ابوالحسن علی بن محمد سمری غیبت کبری آغاز می شود

طبق نوشته ی شاردن « سیاح فرانسوی» پادشاهان صفوی  در کاخ خود در اصفهان « دو اسب» با زین افزار مجلل ، مجهز داشتند تا برای سواری مهدی حاضر باشد ، یکی از آن دو اسب را برای مهدی و اسب دیگر را برای نایب او « عیسی» آماده کرده بودند

سفرنامه ی شارون ج 7 ص 456 و ج 9 ص

در ادب فارسی با کلمه ی « مهدی » ترکیبات جدیدی ساخته شده است که البته هر کدام از شاعران به مقتضای امکانات و شرایط برداشت های خاصی کرده اند برخی مثل حافظ با کاربرد کلمه ی « مهدی » به صورت غیر ترکیبی تلمیح و اشاره ای به حادثه ی ظهور می کند

 «کجاست صوفی دجال فعل ملحدشکل،بگو بسوزکه مهدی دین پناه رسید»

و برخی مثل خاقانی شروانی به مدد ذهن خلاق و اندیشه ی بارور خویش اصطلاحات زیبایی ساخته است که در ذیل به چند نمونه اشاره می کنیم

مهدی خصال « کسی که خصال وی چون خصال مهدی باشد »

به تأیید مهدی خصالی که تیغش روان سوز دجال طغیان نماید

مهدی سیاست : کسی که سیاست او چون سیاست مهدی منتظر باشد «بسیار کافی در کشور داری و عادل »

مهدی سیاست، مهدی امت پناه          رستم حیدر کفایت ،حیدر احمد لوا

3- مهدی شعار « کسی که شعار مهدی دارد عادل و دادگر »

شاه فریدون لوا ، خضر سکندر سپاه -خسرو امت پناه ، افسر مهدی شعار

4- مهدی صفت « کسی که صفت مهدی دارد چون دادگری ، ظلم ستیزی و جز آن»

مهدی صفت شهنشه ،امت پناه داور   جان بخش چون مَلِک شه ، کشورستان چه سنجر

5- مهدی نسب « کسی که نسب او چون نسب مهدی پاک باشد»

خسرو مهدی نسب ، مهدی آدم صفت -آدم موسی بنان، موسی احمد قدم

ب: مهدویت : « مصدر جعلی» به معنی مهدی بودن ، مهدی «امام منتظر» بودن طبق معتقدات مذهب شیعه ی امامی و نیز بر طبق روایات بسیاری که در کتابهای اهل سنت و جماعت آمده است در آخرالزمان « مهدی» از آل محمد ظهور خواهد کرد. در میان احادیث نبوی این حدیث دیده می شود که اگر فقط یک روز از عمر دنیا باقی بماند خداوند متعال آن روز را به درازا خواهد کشاند تا اینکه از من یا خاندان من مردی پیدا شود که جهان را پر از داد کند چنانکه پراز جور گشته است « لولم یبق من الدهر الایوم ابعث الله رجلا من اهل بیتی یملوها عدلا کما ملئت جورا» «لولم یبق من الدنیا الایوم» لطول الله ذلک الیوم حتی یبعث الله فیه رجلا منی او من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی

برابر روایات شیعی و نیز بر طبق روایت هایی از اهل تسنن این «مهدی» از نسل علی بن ابیطالب است و آخرالزمان ظهور خواهد کرد

*** مهدودیت

1-  مهدودیت در اسلام

الف: مهدودیت واقعی « انتظار مهدی موعود (عج)»

ب: مهدودیت ساختگی «متمهدیان»

2- مهدویت در غیر اسلام : «انتظار ظهور مصح بزرگ تحت عناوین خاص»

الف: مهدودیت واقعی

مهدویت واقعی از آن وجود مبارک امام زمان است که به عنوان ذخیره ی الهی تعبیر شده، هم از دیده ها پنهان است و هم همه را می بیند و از اعمال و کردارشان آگاه است، در مشکلات یاری شان می دهد و گاه از اعمال نابجا نسنجیده ی پیروان معذب می شود، هم از آنان ناراحت می شود و هم
واسطه ی فیض الهی می شود برای آنان

«بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین و اما انا علکیم بحفیظ» (سوره ی هود
آیه ی 86)

در این آیه «بقیه الله» تعابیر گوناگون دارد هر چند مخاطب آیه قوم شعیب هستند و منظور از بقیه الله سود و سرمایه ی حلال و پاداش الهی است ولی هر موجود فاصخ که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه ی خیر و برکت و سعادت او گردد «بقیه الله» محسوب می شود تمام پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ بقیه الله اند تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سر سخت برای یک قوم و ملت باقی می مانند از این نظر بقیه الله اند همچنین سربازان مبارزی که پس از پیروزی از میدان جنگ بر می گردند آنها نیز بقیه الله اند

 از آنجا که مهدی موعود آخرین پیشوا و بزرگترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اکرم است یکی از روشن ترین مصادیق بقیه الله می باشد و از همه به این لقب شایسته تر است بخصوص که تنها باقی مانده ی بعد از پیامبران و امامان است در روایات متعددی می خوانیم که «بقیه الله» تفسیر به وجود مهدی یا بعضی از امامان دیگر شده است، از جمله در کتاب «کمال الدین» ازامام محمد باقر چنین نقل شده : نخستین سخنی که مهدی پس از قیام خود می گوید این آیه است «بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین « سپس می گوید من بقیه الله و حجت و خلیفه ی او در میان شما هستم پس هیچکس بر او سلام نمی کند مگر اینکه می گوید : السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه «اول ما ینطق به القائم علیه السلام حین خرج هذه الایه :بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین. ثم یقول : انا بقیه الله و حجته و خلیفته علیکم فلا یسلم علیه، مسلم الا قال: السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه.»

ب: مهدویت ساختگی «متمهدیان»

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید