مقاله کرامت انسانی در word دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کرامت انسانی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله کرامت انسانی در word
مقدمه
معنای لغوی کرامت
معنای اصطلاحی
منشأ کرامت
برخی از نشانه های کرامت انسان
1-عفو و گذشت
2-آغاز به نیکی
3-پاسخ بدی با نیکی
4- عضو با قدرت
5-غمخواری محرومان
امام سجاد(ع) و جوانمردی
منابع و مأخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله کرامت انسانی در word
*قرآن کریم
*صحیفه سجادیه، ابوالحسن شعرانی(مترجم) تهران انتشارات اشکذر،
1- آمدی، عبدالواحد، غررالحکم ج3،5،6،7 دانشگاه تهران
2- دهخدا، علی اکبر، فرهنگ دهخدا، ج12، چاگ دوم، تهران انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ،
3- راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد بن محمد بن فضل، چاپ دوم قم، انتشارات ذوی القربی، 1423 ه.ق
4- محمد ری شهری، میزان الحکمه، ج8،6،9، حمیدرضا شیخی، مترجم چاپ 5، قم ، انتشارات دارالحدیث 1384،
5-جواد محدثی، اخلاق معاشرت ، چاگ 21، قم، بوستان کتاب،
6- مرتضی مطهری؛ داستان راستان ج1چاپ 60 تهران انتشارات صدرا، 1389،
7- معین،فرهنگ فارسی معین، یک جلدی، چاپ دوم، تهران، انتشارات معین، 1382،
8- ناصرمکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج12 چاپ سی و یکم، تهران، دارالکتب الاسلامیه، سال 1389،
مقدمه
صاحبان دل های شکسته، در پی مرهم گذار، چشم به این سوو ان سو می دوزند. غریبان بی پناه، در تنگناهای زندگی درسایه همت و فتوت آزاد مردان می آرمند و مظلومان بلادیده دل را با دست گرم و نوازشگر جوانمردان خوش می سازند و به حمایت و یاری آنان دلگرم و امیدوارند
اگردرجامعه افراد آزاده ای نباشند که عشق محرومان و ضعیفان را دردل دارند ستمگران روزگار آنان را سیاهتر می کنند و بی دردان، تهیدستان را به روز سیاه می کشانند
کرامت و جوانمردی، زیباترین آرایش یک انسان است به فرموده امیرالمومنین «ماتزیَنَ الانسانُ بِزینهٍ أَجمَلَ مِنَ الفُتوَه[1]»
انسان به هیچ زینتی زیباتر از مروت و جوانمردی آراسته نشده است
معنای لغوی کرامت
کرامت یعنی بزرگی ورزیدن، جوانمرد گردیدن [2]سخات و جوانمردی و احسان و بزرگواری بخشندگی و دهش و بزرگوار داشتن کسی[3]
راغب می گوید: کرم اگر وصف خدا واقع شود ومراد از آن احساس نعمت آشکار خداست و اگر واصف انسان باشد، نام اخلاق و افعال پسندیده اوست که از وی ظاهر می شود. به کسی کریم نگویند مگر بعد از آن که آن اخلاق و افعالی که از وی ظاهر می شود و هر چیزی که در نوع خود شریف است با کرم توصیف شود.[4]
معنای اصطلاحی
«خود» را ندیدن و برای «دیگران» در قاموس زندگی شخصی، جایی بازکردن و دلی به دست آوردن و تکیه گاهی برای بینوا گشتن
برخورد کریمانه، نشان دادن نوعی، مناعت طبع و بلند همتی. روحیه والا است که دیگران را هم تحت تاثیر قرار می دهد. مثل آنکه بدی را با نیکی پاسخ بگویی و قهر و خشونت را با محبت وعاطفه[5]
کرامت و مردانگی صفت برجسته و ارزشمندی است که به یک اجتماع زنده آبرو می بخشد
بزرگواری و کرامت نفس در برخورد بادیگران خصیصه آزاد مردانی است که از روی فتوت و جوانمردی اندیشه محرومان را در سرمی پرورانند و مهرشان را در دل، زندگی بدون حضور چنین فرزانگانی نه لذت دارد نه زیبایی. جامعه ای که از جوانمردی خالی باشد غبارمرگ بر چهره اش نشسته است
این سجیه و خصلت عملی ریشه دردرون و اندیشه دارد و از آنجا به رفتار و معاشرت و برخوردها سرایت می کند[6]
امام علی (ع) می فرماید: «بُعدُالمَرءِ عَنِالدَنیه فُتُوَهٌ[7]
جوانمردی دور بودن انسان از پستی و فرومایگی است
کرامت و مردانگی چیست؟ جز ایثار و گذشت، عفو و مدارا، بخشندگی و نوازش، صبوری و تحمل، همت بلند و حسن خلق، یکرنگی و وفاداری، صداقت و دلجویی[8]
درحدیثی امیرالمومنین (ع) چار چوب و استخوان بندی مروت و جوانمردی را این گونه بر می شمارد که می تواند معیاری برای هرشخص جهت ارزیابی میزان فتوت خویش باشد
«نظامُاالفُتُوَهإِحتِمالُ عَثَراتِ الأخوانِ و حُسنُ تَعَهُد الجیران[9]»
نظام مردانگی، تحمل لغزش های برادران و رسیدگی شایسته به همسایگان است
منشأ کرامت
خداوند منشأ هر گونه کرامت و بزرگواری
وَلَقَد کَرَمنا بنی آدَمَ و حَمَلنهم فی البرِو البحرِ وَ رَزَقنهم مِنَ الطیباتِ[10]
[1] عبدالواحد،آمدی، غرالحکم ج6، دانشگاه تهران، 1366، ص
[2] معین،فرهنگ فارسی معین، یک جلدی، چاپ دوم، تهران، انتشارات معین، 1382،ص
[3] علی اکبردهخدا، فرهنگ دهخدا؛ ج12، چاپ دوم، تهران، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران 1377ص
[4] راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرانی، چاپ دوم، قم، انتشارات ذوی القربی، 423ه.ق ص
[5] جواد محدثی، اخلاق کعاشرت، چاپ 21، قم، بوستان کتاب، 1388، ص
[6] همان ص
[7] عبدالواحد، آمده، غررالحکم ج3، دانشگاه تهران، 1366، ص
[8] جواد محدثی، اخلاق معاشرت ، چاپ 21 قم، بوستان کتاب، 1388، ص
[9] عبدالواحد، آمدی، غررالحکم ج 9، ص
[10] اسراء