مقاله گواهان روز قیامت در word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله گواهان روز قیامت در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله گواهان روز قیامت در word
گواهان روز قیامت
علم گستردهی شهود
قرآن کریم در این باره میفرماید:
معاد ودلائل آن اعتقادات در قرآن
اعتقادات در قرآن
عالم عجیب پس از مرگ
پرونده اعمال،شهود و گواهان در قیامت
شهود و گواهان در قیامت
صراط و میزان اعمال
شفاعت در قیامت
عالم برزخ
پاداشهاى معنوى و مادى اعتقاد در قرآن
منابع:
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله گواهان روز قیامت در word
. حج / 78
. بقره / 143
. احزاب / 45 و فتح / 8
. مزمل / 15
. وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً. . اعراف / 17
. (تفسیر برهان، ج1، ص160
. کافی، ج1، ص147 ـ 146
. مائده / 20
محدثان مشهور مانند بخارى و مسلم،و مفسران معروف مانند طبرسى،آلوسى و قرطبى این حدیث را در کتابهاى خود آوردهاند
آیت الله جعفر سبحانی- با تلخیص از منشور جاوید، ج9، ص
گواهان روز قیامت
معمولاً در دادگاهها شاهدان عینی به سود یا زیان طرف گواهی میدهند، و پس از طی مراحلی، حکم دادگاه صادر میشود، بر این اساس نیز در روز رستاخیز شاهدانی بر جرائم اعمال انسانهای گنهکار گواهی میدهند
قرآن نیز روز رستاخیز را محکمه الهی و روزی که شاهدان به پا میخیزند معرفی کرده است چنان که میفرماید
«یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ»
و در آیه دیگر مضمون شهادت آنان را بیان کرده میفرماید: «یُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ وَ یَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِینَ کَذَبُوا عَلى رَبِّهِمْ»
مجرمان بر پروردگار خود عرضه میشوند و گواهان میگویند آنان کسانی هستند که به پروردگار خود دروغ گفتند
گواهان روز رستاخیز به دو گروه تقسیم میشوند
1ـ شاهدان عینی خارجی (خدا و پیامبران و;)
2ـ گواهان داخلی (اعضاء بدن مجرم)
در این جا میتوان از نوع دیگر از شهادت نیز نام برد هر چند خود بحث جداگانهای دارد و آن مسأله تجسم اعمال است
مقصود از «تجسم اعمال» این است که اعمال انسان اعم از نیک و بد در سرای دیگر جلوه خاصی دارند، افعال نیک انسان به صورت موجودات زیبا و دلنشین خود را نشان میدهند و گناهان انسان به صورت موجودات مهیب و کریه مجسم شده و در حالی که خود یک نوع کیفر برای مجرم به شمار میروند، بر جرائم او نیز گواهی میدهند
نخست به تبیین شاهان خارجی میپردازیم که در آیات قرآنی به آنها اشاره شده است
1ـ خداوند بزرگ
نخستین شاهد بر کردارهای انسانهای خدای بزرگ است، که چیزی بر او در جهان پنهان نیست چنان که میفرماید
«لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلى ما تَعْمَلُونَ»
چرا نسبت به آیات الهی کفر میورزید با آن که خدا بر اعمال شما شاهد و گواه است. و در آیهی دیگر میفرماید
«إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»
خداوند روز رستاخیز میان آنان داوری میکند، خدا بر همه چیز شاهد و گواه است
و در آیه دیگر میفرماید
«فَإِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلى ما یَفْعَلُونَ»
به سوی ما است بازگشت آنان، آنگاه خدا بر آنچه انجام میدهند، شهید و گواه میباشد
2ـ پیامبران الهی
قرآن به روشنی یادآور میشود که روز قیامت فردی از هر امت بر اعمال آنان گواهی میدهد چنانکه میفرماید
«فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلى هؤُلاءِ شَهِیداً»
چگونه میشود آنگاه که از هر امتی گواهی بیاوریم و تو را نیز بر آنان (گواهان) شاهد بیاوریم;
در آیات دیگر نیز به صورت کلی یادآوری شده است که بر هر امتی شاهد و گواهی هست
ولی مفسران گواه هر امت را پیامبر آن امت دانستهاند و گواه این مطلب این است که قرآن حضرت مسیح را شاهد امت خویش معرفی کرده است آنجا که میفرماید
هیچ اهل کتابی نیست مگر این که به عیسی پیش از مرگ او، ایمان میآورد، عیسی در روز قیامت بر علیه آنان شهادت میدهد
بنابراین میتوان شهود هر امت را پیامبر آن امت دانست
در این جا مطلب دیگری نیز قابل توجه است و آن این که در آیه گذشته (وجِئْنا بِکَ عَلى هؤُلاءِ شَهِیداً) خود پیامبر گواه (بر آنان) معرفی شده است، اکنون باید دید مقصود از آنان کیست؟
آیا مقصود گواه بودن بر پیامبران پیشین است که در حقیقت پیامبران شاهدان امت خویش بوده و پیامبر اسلام شاهد بر شهود میباشد و یا مقصود شهادت پیامبر اسلام بر امت خویش است؟
در این جا دو احتمال وجود دارد، مرحوم طبرسی همان احتمال نخست را ذکر کرده و از احتمال دوم ذکری به میان نیاورده است و از اینکه در آیه، کلمه «هولاء» بکار برده (وجِئْنا بِکَ عَلى هؤُلاءِ شَهِیداً) میتوان گفت که مقصود همان امت خود پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ میباشد
علم گستردهی شهود
این آیات از علم گسترده و همه جانبه «شاهدان» پرده برمیدارد و اینکه شاهدان امتها از کارهای ظاهری و باطنی آنان آگاه میباشند، زیرا «اَداِء» شهادت فرع «تَحمُلّ» آن است و شهادت به حکم این که به معنی شهود و حضور است مستلزم آن که شاهد نزد مَشهُود بِهْ (کاری که بر وقوع آن شهادت میدهد) نوعی حضور داشته باشد، اکنون سئوال میشود آیا با علم عادی میتوان بر جمیع اعمال یک فرد که به صورت پنهان و آشکار در تمام مدت عمر خود انجام داده است شهادت داد؟
بنابراین باید بگوئیم: پیامبران در پرتو احاطه بر افعال ظاهری و باطنی افراد به چنین شهادتی موفق میشوند
شگفتآور این که پیامبران نه تنها بر اعمال انسانهای معاصر خود گواهی میدهند، بلکه بر اعمال مجموع افراد امت که چه بسا پس از رحلت پیامبر چشم به جهان گشوده و زندگی را آغاز کردهاند، گواهی خواهند داد
و از این جا میتوان پایهی گستردگی علم پیامبران و احاطهی غیبی آنان را نسبت به امتهای خود به دست آورد و بر خلاف اندیشه گروهی از کوتهفکران که علم انبیاء را به دائره محدودی منحصر میکنند این آیات بر خلاف اندیشه آنان گواهی میدهد
3ـ پیامبر اسلام
به حکم آیات گذشته پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ بر اعمال امت خود گواهی میدهد ولی در این خصوص آیاتی وارد شده است که به همین جهت آن را جداگانه مطرح نمودیم
قرآن کریم در این باره میفرماید
طریقه و راه پدرتان ابراهیم (را پیروی کنید) او شما را در زمانهای پیش مسلمان نامیده است. و در این مورد پیامبر بر شما گواه است و شما نیز گواهان بر مردم میباشید
و در آیه دیگر میفرماید
«وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً»
شما را امت برگزیده قرار دادیم تا بر مردم شاهد و گواه باشید و پیامبر نیز بر شما شاهد و گواه باشد
در برخی از آیات قرآن، پیامبر گرامی شاهد و مبشر معرفی شده است آنجا که میفرماید
«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً»
ای پیامبر ما تو را گواه و نوید دهنده برانگیختیم
ممکن است مقصود از این شاهد، شهادت بر اعمال در روز رستاخیز باشد
و در آیه دیگر میفرماید
«إِنَّا أَرْسَلْنا إِلَیْکُمْ رَسُولاً شاهِداً عَلَیْکُمْ»
ما به سوی شما پیامبری را برانگیختیم که شاهد بر اعمال شما است
با توجه به این که ادای شهادت فرع تحمل آن است این آیات خود گواه روشنی بر وسعت و گستردگی علم پیامبر اسلام بر اعمال ظاهری و باطنی امت اسلامی میباشد
4ـ گواهی دادن افرادی از امت اسلامی
از برخی از جملههای آیات گذشته استفاده میشود که امت اسلامی نیز جزء گواهانند مثلاً در آیهی سورهی بقره یادآور میشود که ما شما را امت برگزیده قرار دادیم تا شاهد و گواه بر مردم باشید، در اینجا این سئوال مطرح میشود که آیا همه امت اسلامی شاهد و گواه میباشند، در این صورت مشهود علیه کیست؟
آیا میتوان گفت شهود، همهی امت اسلامی و مشهود علیه، امتهای پیشین میباشند؟ یا ناچاریم بگوئیم برخی از امت اسلامی بر برخی دیگر شهادت میدهد، و در نتیجه همهی امت اسلامی به نوعی شاهد و به نوعی مشهود علیه میباشند
گذشته از این، سئوال دیگری نیز در اینجا مطرح است و آن این که بیشتر امت اسلامی بسان امتهای پیشین به حکم آیه قرآن «وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ» اکثر آنان را سپاسگزار نمییابی، فاقد شرط اداء شهادت میباشند
و به تعبیر امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ در میان امت اسلامی کسانی هستند که شهادت آنان بر یک «دسته سبزی» و یا یک کیلو خرما[15] پذیرفته نمیشود، چگونه میتوان گفت: همهی امت اسلامی شاهدند
با توجه به نکات یاد شده چارهای جز این نیست که بگوئیم: مقصود از «جعلناکم» همه امت اسلامی نیست بلکه مقصود آن طبقه بلند پایه از امت است که از هر نظر شایستگی گواهی دادن را دارند و در روایات اسلامی بر پیشوایان معصوم تطبیق شده است
ممکن است گفته شود که اگر مقصود پیشوایان معصوم است چرا شهادت را به همه امت اسلامی نسبت داده میفرماید
«لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ»؟
ولی پاسخ این سئوال با توجه به نظائر آن در قرآن روشن است، قرآن همه بنیاسرائیل را «مَلِک» (فرمانروا) معرفی کرده میگوید: نعمتهای خدا را بیاد آورید، آنگاه که در میان شما پیامبرانی برانگیخت و شماها را فرمانروایان قرار داد
در حالی که همهی بنیاسرائیل فرمانروا نبوده و تنها برخی از آنان مانند داود و سلیمان فرمانروایی داشتهاند ولی حکومت و فرمانروایی را به همه آنان نسبت داده است از این جهت باید گفت مقصود از شهادت دادن امت اسلامی خصوصاً بر اعمال ظاهری و باطنی شهادت آن گروهی است که از علم وسیع و گستردهای برخوردار بوده و این گروه جز پیشوایان معصوم کسی نیست، و اگر بخواهیم در این مورد طبقه دیگر از افراد امت را نیز وارد کنیم، یعنی آنان که از نظر تقوی و طهارت در درجهی بالایی قرار دارند، ناچاریم برای آنان علم وسیعی قائل شویم که بر اعمال پنهانی دیگران نیز آگاه بوده و بتوانند بر آن نیز گواهی دهند و یا لااقل شهادت آنان را به اعمال ظاهری آن هم در مورد افراد معاصر با خود اختصاص دهیم
معاد ودلائل آن اعتقادات در قرآن