مقاله تذکر لسانی در word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تذکر لسانی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تذکر لسانی در word
مقدمه
تذکر لسانی
از زبان امام راحل قدس سره
نظریه اسلام در مورد تذکر لسانی
تأثیر زبان و گفتن
فعلاً مرحله زبانی
تذکر لسانی؛ راهگشای دستور قرآن در امربهمعروف و نهیازمنکر
روایات
نتیجه
منابع:
مقدمه
تذکر لسانی شیوهای است که میتواند فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به شکل جامع در کشور احیا و در کاهش معضلات اجتماعی موثر واقع شود
امر به معروف و نهی از منکر یک فراخوان عمومی است و استفاده از تذکر لسانی در احیای این فریضه مهم نقش چشمگیر و راهگشایی دارد
اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر از طریق تذکر لسانی در جامعه ترویج داده شود میتوان گفت جامعه با استفاده از یک روش ساده به یک فرهنگ غنی و سالم دست پیدا کرده است
دعاگو دربارهی راه دستیابی به جایگاه والای تذکر لسانی گفت: فراخوان عمومی به معروفات از طریق تذکر لسانی یا رسانههای گروهی باید صورت گیرد و افراد خانواده نیز باید این موضوع را رودررو، سپس خانواده به خانواده و خانواده به جامعه بشری انتقال دهند و اگر همین امر به صورت مدام انجام شود این فریضه به جایگاه والای خود دست پیدا میکند
جلوگیری از بروز گناه یکی از مهمترین آثار استفاده از تذکر لسانی است و بکارگیری از این شیوه میتواند کارایی امر به معروف و نهی از منکر را به صورت شاخص نمایان کند
با گسترش امر به معروف و نهی از منکر به واسطه تذکر لسانی هم جلوی گناه گرفته میشود و هم این دو واجب شرعی بدون درگیری و فشار و برخوردهای اجتماعی انجام شده است
تذکر لسانی
اگر 10نفر به کسی که خلافی را مرتکب شده فقط به صورت لسانی بگویند کاری که انجام میدهد خلاف است مطمئناً آن فرد خود را اصلاح خواهد کرد
معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گفت: البته در چهار وجه امر بهمعروف و نهی از منکر وجوبش ساقط میشود؛ یکی اینکه طرف عناد کند و زیربار نرود، دوم اگر کسی که اصرار بر گناه دارد و بدانیم نمیدانسته و از روی جهل انجام داده، سوم جایی که احساس خطر جانی کنیم و چهارم فرد تذکر دهنده عملی را که میخواهد تذکر دهد باید نسبت به آن عالم باشد
استفاده از تذکر لسانی برای دور کردن افراد خاطی از اجرای منکرات و هدایت آنان به سوی معروفات کاری بس دشوار است که عزمی راسخ و روحیهای پولادین میطلبد تا بتوان این فریضه قرآنی را که همه امامان معصوم(ع) و به ویژه قرآن به آن سفارش مستقیم کرده است در جامعه احیا کنیم
تذکر لسانی مناسبترین روش برای احیای این فریضه به شمار میرود اما متأسفانه به علت دید غلط جامعه نسبت به احیای امر به معروف و نهی از منکر هیچگاه تذکر لسانی به طور شاخص در کشور اعمال نشده است
آنچه از صحبتهای این دو مسوول برمیآید این است که پس از بررسی دشواریهای اجرای این فریضه، برنامهریزی برای احیای مناسب آن کاری بس ضروری و غیر قابل انکار است. برنامهریزی برای کارهای بزرگ نیازمند پژوهشهای زیادی است که مسئولان احیای این امر باید به آن توجه خاص داشته باشند
ستادهای امر به معروف و نهی از منکر باید با برنامهریزی مستمر بین دلسوزان و غیردلسوزان ملت و انقلاب تفاوت بگذارند و هر کس به سهم خود باید تلاش خود را ابتدا از خود و خانواده و سپس محیط کار آغاز کند
امر به معروف و نهی از منکر از جمله دستورات قرآنی است که طبق شرایطی از سوی خدا در قرآن مورد توجه قرار گرفته و با توجه به اینکه خداوند در قرآن سورهی نحل جزء 14 میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی وَیَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»؛ «در حقیقت، خدا به دادگرى و نیکوکارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مىدهد و انسان را از کار زشت و ناپسند و ستم باز مىدارد و یقینا یکی از راههای تحقق این امر تذکرلسانی است» لازم است که برای رسیدن به یک جامعه بدون منکرات اجرای تذکرلسانی را کار آمدتر کنیم
شیوه تذکر لسانی باید با فرهنگسازی در بین مردم احیا شود و هیچ کس از بیان انتقادات نسبت به دیگری ترس نداشته و تذکرلسانی را وظیفه خود بداند
تذکر لسانی در یک اداره بین همکار با همکار میتواند بحث دوستانهای را به خود بگیرد و حتی تذکر دادن یک کارمند به مافوق خود میتواند در ادارات نیز عملی شود، ما نباید ملزم به این باشیم که به افراد هم سطح یا پایینتر از خودمان تذکر بدهیم حتی یک کارمند جزء هم میتواند این عملکرد یعنی تذکر لسانی را داشته باشد
مهم آن است که این موضوع در میان افراد جامعه به یک « فرهنگ » تبدیل شود فرهنگ عمومی ! کار ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر نه اقدام عملی بلکه احیای این فریضه و جریان سازی در جامعه است تا هر کس خود را مسئول بشناسد و بی تفاوت نباشد و فرهنگ « به من چه » رخت بربندد. برادران و خواهران عزیز و با ایمانی که در این مسیر برای این هدف مقدس می کوشند به تعبیر مقام معظم رهبری در محدوده «تذکر لسانی »وظیفه دارند و باید بکوشند تا این مرحله را به سطح جامعه و عموم افراد بکشانند و از غربت و انزوا در آورند
رهبر عزیز و بزرگوارمان بارها و بارها در جلسات و دیدارهای خصوصی یا سخنرانیهای عمومی بر این مسئله تأکید فرموده اند و به جد از ما خواسته اند که این مرحله از امر به معروف و نهی از منکر را که وظیفه ی همگانی است و بر همه هم لازم است و هم ممکن رواج دهند و به فرهنگ عمومی تبدیل کنند و از برخورد فیزیکی و حتی درگیری لفظی هم بپرهیزند فقط تذکر دهند و بگذرند
آنچه می خوانید گلچین و گزیده هایی از توصیه های مقام ولایت است تا نسبت به این وظیفه شرعی و انقلابی جدی تر بنگریم و با حضور کارساز و اثرگذار در این میدان به تکلیف خود عمل کنیم
از زبان امام راحل قدس سره
1-اگر کلام از زبان شخص خاصی اثر دارد و نه دیگران ، امر به معروف و نهی از منکر نسبت به آن شخص واجب عینی است
2-اگر با اشاره خلافکار دست از خلاف بر می دارد برخورد شدید و بیش از این که توهین به او باشد جایز نیست
3-اگر نهی ما از حجم گناه می کاهد ولی گناه را ریشه کن نمی کند باز هم واجب است در امر به معروف و نهی از منکر . لازم نیست که صد در صد به نتیجه برسیم حتی اگر یک درصد اثر داشت واجب است
4-اگر به خاطر نهی ما دست از گناه بزرگ بر می دارد ولی گناه کوچک انجام می دهد باز هم واجب است
5-اگر نهی منکر مؤثر است تکرار واجب است
6-اگر امر و نهی دسته جمعی مؤثر است به صورت دسته جمعی واجب است
7-اگر سکوت ما سبب جرأت بیشتر گناهکاران می شود سکوت حرام است
8-اگر امر و نهی ما در خلافکار اثری ندارد ولی در دیگران مؤثر است امر و نهی واجب است
9-اگر سکوت ما سبب وهن اسلام ،یا ضعف عقاید مسلمانان شود سکوت حرام است
10-اگر رفت و آمد با گناهکار از مقدار گناه می کاهد این رفت و آمد واجب است
11-اگر رفت و آمد با گناهکار بر بعضی افراد خانه اثر موقت می گذارد این رفت و آمد واجب است
12-اگر قطع رابطه با گناهکار او را از گناه باز می دارد این قطع رابطه واجب است
13-اگر رفت و آمد با کسی او را در گناه جسورتر می کند این رفت و آمد حرام است
نظریه اسلام در مورد تذکر لسانی