تحقیق رابطه بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با وضعیت اقتصادی اجتماعی (ses) دانش آموزان در word دارای 110 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق رابطه بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با وضعیت اقتصادی اجتماعی (ses) دانش آموزان در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق رابطه بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با وضعیت اقتصادی اجتماعی (ses) دانش آموزان در word
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت واهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیههای تحقیق
متغیرهای تحقیق
تعریف متغیرهای تحقیق
2-1 .مقدمه
2-2 .نظریات قشربندی اجتماعی
2-2-1نظریه کارل مارکس
2-2-2 .نظریه ماکس وبر
2-2-3 .نظریه هالبواکس
2-2-4 . نظریه سوروکین
2-2-5 . پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی
2ـ2-6 . قشر
2ـ 2-7 .طبقه اجتماعی
2-3تعریف آمادگی جسمانی
2-3-1 .اهمیت آمادگی جسمانی
2-3-2 .مزایای فیزیولوژیک آمادگی جسمانی
2-3-3 .فواید جسمانی،روحی_روانی و اجتماعی آمادگی جسمانی
فواید روانی
فواید اجتماعی
2-3-4ترکیبات آمادگی جسمانی
2-3-5استقامت قلبی-تنفسی
2-3-6انعطافپذیری
حد مطلوب انعطاف
عوامل مؤثربرانعطاف پذیری
نشستن و رسیدن(خمش به جلو)
2-3-7اسقامت عضلات شکمی
2-3-8سرعت
2-3-9چابکی
2-3-10ترکیببدنی
2-3-11تفاوت جنسی در آمادگی جسمانی
2-4ورزش واجتماعی شدن
2-5فعالیت بدنی،آمادگی و رشد
2-5-1فعالیت بدنی،آمادگی و بهداشت روانی
2-5-2فعالیت بدنی،جلوگیری و درمان بیماری
2-6علل کاهش تمایل دختران به شرکت در فعالیت های ورزشی
2-7نقش والدین،مربیان وهمسالان درفعالیت بدنی کودکان و نوجوانان
2-8 وضعیت اقتصادی – اجتماعی
2-8 -1 فقر،نژاد،گروههای اقلیت وفعالیت بدنی
2-8-2 .طبقه اجتماعی و ورزش
2-9فرهنگ و ورزش
2-10 بررسی تحقیقات گذشته
2-11نتیجهگیری کلی ادبیات پیشینه
3-1مقدمه
3-2روششناسی تحقیق
3-3جامعه آماری
3-4 نمونه آماری
3-5 . متغیرهای تحقیق
3-6ابزارها و وسایل اندازهگیری
3-7روش اجرای تحقیق
پرسشنامه پایگاه اقتصادی اجتماعی
3-8 .روش آماری
4-1مقدمه
4-2 . یافتههای توصیفی
4-2یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش
4-3 یافته های جانبی
5-1مقدمه
5-2خلاصه تحقیق
5-3 .نتایج تحقیق
5-4 .بحث ونتیجهگیری تحقیق
5-5محدودیتهای تحقیق شامل دوبخش میباشد
5-6 پیشنهادات
5-6-1 .پیشنهادهای برخاسته از تحقیق
5-6-2پیشنهاد به پژوهشگران آینده
منابع ومآخذ
الف- منابع فارسی
ب- منابع انگلیسی
پیوستها
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق رابطه بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با وضعیت اقتصادی اجتماعی (ses) دانش آموزان در word
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق رابطه بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با وضعیت اقتصادی اجتماعی (ses) دانش آموزان در word
1-آجودان،ماندانا.1381رشد تربیت بدنی.سال سوم.پاییز
2-آزاد،احمد. (1383).مبانی تربیت بدنی.چاپ سوم .تهران.انتشارات نور
3-آقاعلی نژاد،حمید.رجبی،حمید.صدیق سروستانی،رحمت اله امیرزاده،فرزانه.(1384). ارتباط میزان فعالیت بدنی، آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با وضعیت اجتماعی- اقتصادی دانشآموزان دختر 17-15 سال تهران. نشریه حرکت،3(6):14-
4-الوندی.داوود،(1382).ماهنامه زیور ورزش ،سال سوم،شماره
5-امیرزاده فرزانه,آقاعلی نژاد حمید,رجبی حمید,صدیق سروستانی رحمت اله.(1384). ارتباط بین اضافه وزن و چاقی با وضعیت اقتصادی دانشآموزان دختر تهرانی.طرح پزوهشی
6-انورالخولی،امین.(1381).ورزش وجامعه.ترجمه حمید رضا شیخی.چاپ اول .مشهد .انتشارات آستان قدس رضوی
7-انصار،ابراهیم.(1385).جزوه بندی قشربندی اجتماعی .دانشگاه آزاد شوشتر
8-اوجی، سالومه.(1382).ماهنامه زیور ورزش. شماره 2سال چهارم
باقری.قدرت ا;..(1379).اصول آموزش آمادگی جسمانی.چاپ دوم.تهران.انتشارات پیام نور
9-بوام گارتنر،تدای.جکسون،آندرواس.(1382).سنجش واندازهگیری در تربیت بدنی جلد اول .ترجمه دکترحسین سپاسی وپریوش نوربخش.چاپ چهارم.نهران.انتشارات سمت
10- بوام گارتنر،تدای.جکسون،آندرواس.(1382).سنجش واندازهگیری در تربیت بدنی.جلد دوم.ترجمه دکتر حسین سپاسی وپریوش نوربخش.چاپ چهارم.تهران.انتشارات سمت
11-بوچارد،کلود.شفارد،ری،جی.استفنسن،توماس.ساتن،جانار.مک فرسن،باریدی.(1377).ورزش،آمادگی وتندرستی (بیانیه مشترک).ترجمه دکتر عباسعلیگائینی.چاپ اول.انتشارات اداره کلتربیت بدنی وزارت آموزش وپرورش
12-چال اشتری مکاری،فرشید.(1385).بررسی رابطه آمادگی جسمانی با تعهد سازمانی کارمندان شرکت برق منطق ایی خوزستان.پایاننامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر
13-حقروان،جواد.(1378).بررسی میزان روایی تست 540متر وتست پله در سنجش آمادگی قلبی –تنفسی دانشآموزان.دا نشگاه تربیت معلم.پایان نامه کارشناسی ارشد
14-خاکبازان،زهره،دکتر. نیرومنش،شیرین.مهران،عباس.مجیدیآهی،آرزو.(1384). بررسی سن شروع قاعدگی وارتباط آن باشاخص توده بدنی ،حیات مجله دانشکده پرستاری و مامایی تهران. دوره 11شماره4-3 پاییز وزمستان.ص62-
15-دربانی،امیرحسین،دکتر.(1382).ماهنامه زیور ورزش.سالچهارم.شماره
16-درویش،احمدرضا.(1382). تعیین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی دانشجویان دانشگاههای تهران، شهیدبهشتی، علامهطباطبایی و شریف.طرح پژوهشی
17-دستجردی،سعید.مهدوی،رضا.توتونچی،هیلدا.فرامرزی،الناز.(1386).شیوع چاقی،رژیم غذایی و وضعیت اقتصادی اجتماعی :مطالعه مقطعی _طولی در شمال غرب ایران.نشریه سلامت عمومی.1000-996
18-رابرگز،رابرتآ.رابرتس،اسکاتا.(1385).اصول بنیادی فیزیولوژی 2ترجمه دکتر عباسعلی گائینی،دکتر ولی ا; دبیدی.چاپ اول.تهران.انتشارات سمت
19-رجبی،حمیدفدکتر.گائینی،عباسعلی،دکتر.(1384).آمادگی جسمانی .چاپ سوم .تهران.انتشارات سمت
20-رمضانی،ر.(1382).تربیت بدنی در مدارس.چاپ اول.تهران.انتشارت سمت
21-روشن پور،الهام.(1382 ). مادران،پدران،دختران و ورزش.زیور ورزش.سال چهارم.شماره
22-زرینآبادی،سیامک.(1382).رشد آموزش تربیت بدنی،سال چهارم.شماره
23-سلطانی هفشجانی،بیات.شمس هفشجانی،اعظم.(1385).”بررسی سطح آمادگی جسمانی وحرکتی
دانشآموزان و رابطهی آن با میزان مشارکت آنان در فعالیتهای آموزشگاههای شهرکرد”
24-شارکی،برینجی.(1998). فیزیولوژی آمادگی جسمانی.ترجمه دکتر مسعود نیکبخت.(1374 ).چاپ اول . انتشارات دانشگاه شهید چمران
25-ضیایی،وحید.فلاح،جواد.رضایی،ماکان.بیات،علیرضا.(1385). ارتباط نمایه تودهبدنی و آمادگی جسمانی در 513 دانشجوی پزشکی. مجله دانشکده پزشکی.آبان
26-طاهری،فاطمه.کاظمی،طوبی.تقیزاده،بابک.نجیبی،گلبرگ.(1384).شیوع اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان دبیرستانی 18ـ 15 سالهی شهر بیرجند.فصلنامه بیماریهای غدد دارای رتبه علمی – پژوهشی سال دهم.شماره 2 (پیاپی 38).تابستان .1387ص
27-عبدی،بهروز،دکتر.(1384).مبانی روانی-اجتماعی تربیت بدنی و ورزش.چاپ اول.تهران.انتشارات بامدادکتاب
28-علیجانیان،رضا.(1383).تغذیه در ورزش. چاپ دوم. انتشارات دانشگاه اصفهان
29-فرج زاده موالو،شهرام. (1381).پژوهش در پزشکی .مجله پژوهشی دانشکده پزشکی.سال 26شماره 3ویژهنامه پاییز
30-فردرو،حسین.(1381).چگونگی مطالعه وضع فرهنگی عمومی. تهران.انتشارات روژین
31-فلاح عمران،سیمین.(1384) تعیین روایی وپایایی آزمون بدون فعالیت ورزشی در برآورد Vo2max در مقایسه با دستگاه گاز آنالایزر در زنان بسکتبالیست.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه تهران
32-فیاضمیلانی،رضا.خالدی، ندا .تمرین های شدید و تخصصی شدن ورزش در ورزشکاران جوان .رشدتربیت بدنی.دورهی هفتم.شمارهی2زمستان
33-قائدی،هادی.(1385). ارتباط بین وضعیت اقتصادی- اجتماعی با برخی خصوصیات آنتروپومتریک در دانشآموزان پسر 14- 11 ساله اصفهان.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی
34-کاظمی پور،شهلا.(1378). الگویی در تعیین پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی افراد .فصلنامه علوم اجتماعی ـ پاییز و زمستان
35-کلیشادی وهمکاران (1382)، ارتباط چاقی کودکان و نوجوانان با چاقی،اگاهی، نگرش،عملکرد ،سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی – اجتماعی والدین،طرح پژوهشی
36-گالاهو و اوزمان.(2000).درک رشدحرکتی در دوران مختلف زندگی.ترجمه عباس بهرام .محسن شفیع زاده.(1384).تهران.انتشارات بامدادکتاب
37-گیل شرمن،کریستسن هایکوک.(1999). راهنمای جامع آمادگی جسمانی بانوان.ترجمه حبیب هنری.(1383).چاپ دوم،تهران.انتشارات بوستان
38-مالینا،رابرت م.بوچارد،کلود.(1997)،نمو،بالیدگی وفعالیت بدنی،ترجمه دکتر عباس بهرام،دکتر حسن خلجی وهمکاران.(1381).چاپ اول.تهران. انتشارات امید دانش
39-مدبری،مهرداد.(1378).بررسی ارتباط بین سبک اسناد،عزت نفس،وضعیت اقتصادی –اجتماعی با عملکرد دانشآموزان سال سوم تجربی دبیرستانهای اهواز به صورت چند گانه وبصورت ترکیبی . پایان نامه کارشناسیارشد.دانشگاه شهید چمران اهواز
40-مک گلاین،جرج.(1385).آمادگی جسمانی پویا (شیوه کاربردی ).ترجمه فاطمه پسند.چاپ اول.تهران. انتشارات چکامه
41-منصوریفرد،مژگان.(1386). بررسی وضعیت اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی دختران دبیرستانی شهرستان شادگان 86- 1385.پایان نامه کارشناسیارشد .دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر
42-مختاری،مریم(1385).آموزش تربیت بدنی.دورهی هفتم،شمارهی1پاییز
43-مکرم،لیلا.(1385 ).راهبردهای آمادگی در تربیت بدنی مدارس.رشدتربیت بدنی.دورهی هفتم.شماره ی2زمستان
44-نوغانی،محسن.(1380).تحلیل جامعهشناختی موفقیت ورود به دانشگاه .رساله دکتری.دانشگاه تربیت مدرس
45-ووست،دبورا.بوچر،چارلزآ.(1999).مبانی تربیت بدنی،ترجمه احمد آزاد.(1383).چاپ چهارم.تهران .انتشارات دانش افروز
46-ویلمور،جک اچ.کستیل ،دیوید ال.(1386).فیزیولوژی ورزش وفعالیت بدنی .ترجمه دکتر ضیاء معینی ،دکتر فرهاد رحمانینیا،دکترحمید رجبی،دکتر آقا علینزاد،دکتر فاطمه سلامی.جلد دوم.چاپ ششم.تهران. انتشارات مبتکران
47- همتینژاد،مهرعلی،دکتر.رحمانینیا،فرهاد،دکتر.(1383).سنجش واندازهگیری در تربیت بدنی.چاپ سوم. تهران.انتشارات پیام نور
48-هیوود،کاتلین.(1376).رشد وتکامل در طول عمر .ترجمهمهدی نمازی زاده. محمدعلیاصلانخانی .تهران.انتشارات سمت
49-یاوری،ناهید.(1381).بررسی وضعیت اجتماعی-اقتصادی بانوان شرکت کننده در کلاسهای آمادگی جسمانی شهر یزد.پایان نامه کارشناسیارشد .دانشگاه آزاد اسلامی
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق رابطه بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با وضعیت اقتصادی اجتماعی (ses) دانش آموزان در word
1-Abdolvahab N.(1999).Dietary and Socioeconomic factors associted with obesity among Kuwaiti college men .Birt Jnutr .82:369-
2-Abney ,R ,&Richey ,D.l.(1992).Opportunities for minority women in sport:the impact of Title IX.Journal of physical Eduacation ,Recreation and Dance,63(3),56-
3-Barsh GS, Farooqi IS, O’Rahilly S. (2000).Genetics of bodyweight regulation. Nature 404: 644-
4-Battine lli ,T.(2000)Phtsique fitness and performance .Crc Prees Washinhngton. D.V
5-Bettiol, RJ, &. S ,Chinn . (1999. )Variation in physical fitness between ethnic groups in nine year olds.vol 38,102-
6-Braunwald E ,Zips Dp , Libby P . (2001). Heart Disease , a text Book of cardiovascular medicine cardiovascular medicine . Safford RE Comprehensive Rehabilitation of patients with coronary artery disease . 6 th Vol 2: 140-
7-Brustad,R .J.(1998) .paternal influence on youth motivation in physical activity . paper presented at the annual meeting of the North American Socitey for Epidemiology, sychology of sport and Physical Activity ,st.ChalesIL, Vol 28, 281-
8- Brydon L, Edwards S, Mohamed-Ali V, Steptoe A.(2004). Socioeconomic status and stress induced increases in interleukin-6 Brain Behav Immun . 18(3): 281-
9-Celi F, Bini V, De Giorgi G, et al.(2003). Epidemiology of overweight and obesity among school children and adolescents in three provinces of central Italy 1993-2001: study of potential influencing variables Eur J Clin Nutr. 57(9): 1045-
10-Coccley,J.(1992).Burnout among adolescent athletes:Apersonal failure or socisl problem .Sociology of Spirt Journal,9:271-
11- Don Sabo ,D.,&Oglesby, C(1999).Ending sexual harassment in sport:Acommitment w hose time has come. Women in Sport and Physical Activity Journal.4(2),84-
12-Edith Chen, Andrew D. Martin, Karen A. Matthews,(2006). The Role of Race
and Socioeconomic Status in Children’s Health. Am J Public Health.;96:702–
13-Falman , Mariane M . hall,Heather L. Lock ,Robyn .(2006). Socioec on omic Comparisons of Fitness, Activity Levels, and Barriers to Exercise in High School Females . The Journal of School Health, Volume 76, pp. 12-17(6)
14-Fujii K, Demura S.(2003). Relationship between change in BMI with age and delayed menarche in female athletes. J Physiol Appl Human Sci. 22(2): 97-
15-Giuseppe ,L. Daniele ,M. Elisabetta ,D. Elisa ,L. Giovanni , C .& Walter, R . (2006). Extra-curricular physical activity and socioeconomic status in Italian adolescents. Journal of BMC public health .vol 6 (issue ) : pp
16-Gulliford MC, Rona RJ, Chinn S.(1992). Trends in body mass index in young adults in England and Scotland from 1973 to 1988. J Epidemiol Community Health 1992; 46: 187-
17-Guthmundsson K, Hartharson P, Sigvaldason H, Sigfusson N.(1999). Relationship between education and risk factors for coronary artery disease] Article in Spanish. Nord Med . 112(5): 169-
18-Hajian-Tilaki KO, Heidari B(2007). Prevalence of obesity and the associated factors in urban population aged 20-70 years, in the north of Iran: a population based studyand regression approach. Obes Rev. 8: 3-
19- Jiang Y, Chen Y, Manuel D, et al.( 2007).Quantifying the impact of obesity category on major chronic diseases in Canada. Scientific World Journal . 7: 1211-
20-Guston, B . Albrecht , C. Martine , T . Antonio, M. Maria , C . & Johan ,L .( 2007) Socio-economic status, growth, physical activity and fitness: the Madeira Growth Study. Journal of Annals of human biology. 34(1) ,107-
21-Joan M , Ostrove. Pamela Feldman . Nancy E, Adler . ( 1999 ) . Relations among Socioeconomic Status Indicators and Health for African-Americans and Whites. Journal of Health Psychology, Vol. 4, No. 4, 451-
22-Khanna,G,I. Majumdar,p. Saha,M .Mandal,M.(1998)Cardio respiratory fitness in indian children of 10-16years. Physhcal Fitness and Nutrition During Growgh.vol43.132-
23-K Langnse, M Mast and Müller, M J .( 2002). Social class differences in overweight of prepubertal children in northwest Germany. 26( 4) :566-
24-Kimhi,A,(2003). Socio_economic determinants of health and physical fitness in southern Ethiopia. Economic And Human Biology, Vol 1, pp. 55-
25-Klishadi R, Alikhani S, Delvari A, et al.(2007). Obesity and associated lifestyle behaviours in Iran: findings from the First National Non-communicable Disease Risk Factor Surveillance Survey.Public Health Nutr 2007; 12: 1-
26-Lefver,L. Beunen,G. Borm,J .Vrijens,J.(1998)Sex differences in physical fitness in felemish youth. Physical Fitness and Nutrition During Growgh .vol 43.54-
27-Leopold Fezeu,Etienne Minkoulou, Beverley Balkau, André-Pascal Kengne, Paschal Awah, Nigel Unwin, George KMM Alberti and Jean-Claude Mbanya. (2006).Association between socioeconomic status and adiposity in urban Cameroon . International Journal of Epidemiology 35(1):105-
28-Lozzof .B ,Wolf .Am .(1999) , Long –term development out come of infants with iron defficiency .New –England J M.5:325-
29-Marko T. Kantomaaa, b. Tuija, H. Tammelinc, Simo Nyha, c and Anja M. Taanilaa.(2007). Adolescents’ physical activity in relation to family income and parents’ education . 83, No. 1, 139-
30-Malekzadeh R, Mohamadnejad M, Merat S, et al.(2005). Obesity pandemic: an Iranian prespective. Arch Iranian Med . 8: 1-
31-Margreet ,S, Duetz, Thomas , A. & Steffen , N. (2003). Differentiating associations with gender and socio-economic status. The European Journal of Public Health .13(4):313-
32-MCveigh J. A.; Norris S. A.; De wet T.;( 2004) The relationship between socio-economic status and physical activity patterns in South African children, Acta paediatrica vol. 93, 7, pp. 982-
33-Merrick, J. Morad ,M. Halperin ,I. &Kandel ,I. (2005).Physical fitness and adolescence. www.pubmed .com.jan-mar:17(1):89-
34-Miyazaki N,Isahikawa H,Fuji M.(2001).Clinical evaluation of physical fitness in male obese Japanese.Chin-Ed-J.114-(7):707-
35-Mo ,f.(2005).pysical inactivity and socioeconomic status in Canadian adolescents .www.pubmed.com.32(2):238-
36-Non-Eleri Thomas . Stephen-Mark Cooper . Julien S Baker Bruce Davies . (2006)Physical activity and dS relative to socio-economic status and gender in British young people. Health
37-Prista, A.T. Marques, Jar Maia. (1998). Original ArticleRelationship between physical activity, socioeconomic status, and physical fitness of 8-15-year-old youth from Mozambique. Journal of Human Biology.Volume 9 Issue 4, Pages 449 –
38-Poirier P, Giles TD, BrayGA, et al.( 2006) Obesity and cardiovascular disease: pathophysiology, evaluation, and effect of weight loss. Circulation. 113: 898-
39-Ramachandran A, Snehalatha C, Vinitha R, et al. Prevalence of overweight in urban Indian adolescent school children. Diabetes Res Clin Pract. 2002; Sep, 57(3): 185-
40-Rutledge T, Reis SE, Olson M, Owens J, Kelsey SF, Pepine CJ, Reichek N, Rogers WJ, Bairey-Merz CN, Sopko G, Cornell CE, Matthews KA.(2003).Socioeconomic status variables predict cardiovascular disease risk factors and prospective mortality risk among women with chest pain. The WISE Study. Behav Modif . 27(1): 54-
41-The Wilson Report :Moms,Dads ,Dauhter and sport .(1998).Wilson Sporting Goods co.&The Women s Sports Foundation. East Meadow ,Ny:Women s Sport Foundation
42-Thy’ ll ,C.Sheba ,S .Josephand V . Vijay .(2002)Pervalence of overwight urban India adolescent school children . Diabetes research .57:3.185-
43-Vanhatalo,Nina.(2000).women need more encouragement ,orienteering word: ,No:2:22-
44-Volbekien, V..( 2007). Health-related physical fitness among schoolchildren in Lithuania: A comparison from 1992 to 2002. Scandinavian Journal of Public Health, Vol. 35, No. 3, 235-
45-Wade,Michael, G.(1995).Introduction to kinesiology.sociocultural aspects of play ,sport and activity . Human Kietics
46-Williams &Wilkins(2006)Teen Girls Report Barries to physical Activity .Journal ofsport Mcdicine .38,3,536-
47-Winkleby MA, Jatulis DF,Frank E,Fortmann SP.(1993). Socioeconomic status and health : how education ,income,andoccupation contribute to risk factors for cardiovascular disease.AmJPublic.83(2):289-
48- Woo J , Lam TH , Janus ED . (2000).Influence of education level and material status on diterary in hongkong Chinees population. Eur J Clin Nutr:53:461-
49- Young ,R.J .& Ismail ,A .H.(1989).Personality differences of adult men before and after physical fitness program.The research Quarterly.47(3):513-
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی با وضعیت اقتصادی اجتماعی (ses) دانشآموزان دختردوره راهنمایی شهرستان ایذه میباشد.این مطالعه روی 239 نمونه تصادفیخوشهایی انجام شد.ابزارهای مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه وضعیت اقتصادی_ اجتماعی، آزمونهای ویژه ارزیابیآمادگی جسمانی شامل استقامتعضلانی (درازونشست)، انعطافپذیری،چابکی (دو9×4 متر)،سرعت (دو60 متر)،آمادگیقلبیتنفسی(پله)،وآزمونهای ویژه ارزیابی ترکیب بدنی شامل شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن بود.از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.یافته های پژوهشی نشان داد که بین وضعیت اقتصادی اجتماعی وآمادگی جسمانی وBMI ارتباط معنیداری وجود داشت.بین وضعیت اقتصادی اجتماعی با درصد چربی بدن ارتباط معنی داری وجود نداشت
کلیدواژهها: آمادگیجسمانی،ترکیب بدنی،وضعیت اقتصادی _اجتماعی
مقدمه
پیشرفتهای شگرف در فنآوری و ماشینیشدن زندگی از ویژگیهای دنیای مدرن امروزی است.پیامد ماشینیشدن زندگی،فقرحرکتی بوده که از دیدگاه تندرستی از مهمترین مشکلات بشر امروزی است.این پدیده یکی از عوامل خطرآفرین چاقی محسوب میشود.در پنجاه سال گذشته،پژوهشها نشان دادهاند که مهمترین عواملی که سبب بروز ناتوانیها و مرگهای زودرس میشوند،از بیماریهای عفونی و واگیردار به بیماریهای مزمن وتحلیلبرنده تغییر یافتهاند.در طی این سالها ازیک سو،به علت افزایش توان اقتصادی در جوامع صنعتیورفاه بیشازحد در زندگی،زیادهروی در مصرف چربیهاگوشت،شکرونمکودخانیات رایج شده واز سوی دیگر میزان فعالیت بدنی کاهش یافته است که درمجموع عوامل فوق سبب افزایش شیوع بیماریهای غیرواگیر وخطرات ناشی از آن شدهاست(وو[1]،2000)
دارا بودن سطوح بالای شاخص تندرستی،بهداشتی و قابلیتهای جسمانی میتواند نشاندهنده سلامت وتوانمندی یک جامعه باشد.در کشورهای توسعهیافته صنعتی به نظر میرسد چاقی نتیجه انتخاب رژیمهای غذایی نامناسب ،کاهش فعالیت جسمانی وشیوه نامناسب زندگی باشد.با این حال،عوامل ژنتیکی ومحیطی نقش اصلی را در چاقی بازی میکنند و وضعیت اقتصادی اجتماعی از جمله عوامل محیطی می باشد.بررسی ها نشان دادهاند که شیوع چاقی وسایر عوامل خطرزای بیماریهای قلبی عروقی در بسیاری از جوامع تحت تاثیر عوامل اقتصادی- اجتماعی است( دیل[2]،2002). عوامل متعددی از جمله سن،جنس،میزان تحصیلات، شغل و میزان درآمد عواملی هستند که در ایجاد اضافهوزن وچاقی مؤثرند(عبدالوهاب،1999). کودکان با وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایین که از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند در مقایسه با کودکان برخودار از تغذیه مناسب،به طور متوسط کوچکتر میمانند وجهش نوجوانی آنها دیرتر وبا وسعت کمتری اتفاق می افتد.نتیجه اصلی این امر،کاهش قد بزرگسالی وتوده عضلانی است.یافتههای پژوهشی نشان میدهد بین سلامتی با کاهش فقر ورشد اقتصادی دردرازمدت ارتباطی قوی وجود دارد(ساچز[3]،1381). با توجه به این که شاخصهای بدنی تحت تاثیر عواملی مانند جنس،سن،قوم ونژاد،فرهنگ اجتماعی و وضعیت اقتصادی هستند و باتوجه به خطرات ناشی از آمادگی جسمانی پایین وناهنجاریهای ترکیب بدنی در تندرستی افراد و به طور کلی جامعه،برای برخورداری از یک جامعه سالم شناخت زمینه های خطرزا ضروری است،بر همین اساس تحقیق حاضر بر آن است تا ارتباط بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی را با وضعیت اقتصادی –اجتماعی دختران دانشآموز دوره راهنمایی شهرستان ایذه مورد مطالعه قرار دهد.
[1] -Woo J
[2]- Thy’ ll ,C
[3] -Sachz &et al
بیان مسئله
آمادگی جسمانی از مقوله هایی است که توجه کامل جامعه را به خود جلب کرده است.افراد جامعه با شرکت در فعالیتهای سلامتیبخش چون دویدن نرم وآهسته،تمرینات موزون وهوازی در تلاشند تا آمادگی جسمانی خود رابهبود بخشند ودر نهایت کیفیت زندگی،بهرهوری و طول عمر خود را افزایش دهند.بعضی از متخصصین تربیتبدنی معتقدند که تودهها باید آمادگیجسمانی را مدنظر داشته باشند،چراکه با این عمل به پیشگیری از بیماریهای معینی چون چاقی،اختلالات اسکلتی عضلانی کمک خواهد کرد. همچنین متخصصین تربیتبدنی برعناصری چون عملکرد قلبی –عروقی،ترکیب بدنی وانعطاف پذیری به منظورکسب آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی تأکید میکنند(آزاد،1381)
در پژوهشی که دانشگاه هیوستون ومرکز آمادگی جسمانی کویردالاس انجام داد افراد کمی چاق وآماده را با افراد لاغرغیرآماده مقایسه کردند دریافتند که چاقهای آماده نسبت به لاغرهای غیرآماده کمتر درمعرض خطر بیماری های قلبی _عروقی وکاهش طول عمر بودند.این نتیجه،تایید چاقی نیست بلکه تاکید بر آمادگی جسمانی است( الوندی ،1382)
امروزه به واسطه تغییر در سبک و شیوه زندگی،میزان فعالیت بدنی در زندگی روزانه کاهش یافته و به تدریج منجر به کاهش انرژی و قوای فرد میشود ودر نهایت منجر به افزایش بروزبیماریها وبرخی مشکلات مرتبط با تندرستی میگردد(اوجی،1382)
فعالیت بدنی و وضعیت بیولوژیک در بین افراد به خصوص در بین نوجوانان وجوانان تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد که میزان تحصیلات وآگاهی والدین،وضعیت اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی خانوادهها نقش بسیار مؤثری در زمینه آمادگیجسمانی فرزندان دارد،بطوریکه بروستاد استدلال می نماید که باید از درک توقعات و ارزشهای والدین شروع کنیدوسپس در پی آن بر رشد روان شناختی کودکان ازجمله جاذبه نسبت به فعالیت جسمانی اعمال نفوذ کنید(بروستاد[1] ،1998)
لذا با توجه به اهمیت مقوله آمادگی جسمانی وارتباط آن با سلامت فردی واجتماعی به نظر میرسد که بررسی این وضعیت بر روی دختران که به عنوان بخشی از متخصصان وفرهیختگان آینده را تشکیل خواهند داد بسیار با اهمیت است.بر این اساس محقق بر آن است تا به بررسی وضعیت آمادگیجسمانی،ترکیب بدنی وارتباط آن با وضعیت اقتصادی واجتماعی دانشآموزان دختران دوره راهنمایی شهرستان ایذه بپردازد وبه این سؤالات پاسخ گوید:آیا بین وضعیت اقتصادی_ اجتماعی خانوادههای دانش آموزان دختر دوره راهنمایی و آمادگی جسمانی آنان رابطه وجود دارد؟ آیا بین وضعیت اقتصادی_ اجتماعی خانواده های دانش آموزان دختر دوره راهنمایی وترکیب بدنی آنان رابطه وجود دارد؟
ضرورت واهمیت تحقیق
سلامت جسمانی وداشتن وضعیت بدنی مطلوب در زندگی افراد از اهمیت خاصی برخوردار است. تغییرات مثبت ومنفی آن میتواند بر سایر ابعاد زندگی انسان اثر بگذارد.امروزه اهمیت فعالیت بدنی به عنوان بخش مکمل یک زندگی سالم مورد توجه قرارگرفته است،بعلاوه شواهد علمی در زمینه فواید سلامت بخش ورزش نیز در حال افزایش است.بررسیها نشان دادهاند اجرای منظم فعالیت بدنی مزایای معنیدار دارد.حفظ سطح مناسبی از عناصر آمادگیجسمانی درکاهش خطر امراضقلبی،فشار خون،دیابت وناراحتیهای روحی –روانی مؤثر است.اما درجوامع امروزی که متکی بر فناوری پیشرفته میباشند کاهش فعالیت جسمانی بیش از هر زمان دیگری به چشم میخورد. در کشورما نیز فعالیت بدنی ناکافی به شکل یک نگرانی بزرگ خودنمایی میکند،ماشینیشدن زندگی،استفاده ازسرگرمیهای کاذب رایانهای، کاهش شدیدی را در میزان فعالیتهای بدنی افراد جامعه مخصوصا جوانان و نوجوانان به وجود آورده است و این امر باعث بوجود آمدن نابسامانیهای فراوانی در زمینههای جسمی ،روحی واجتماعی در جامعه شده است(رمضانی،1382).در مطالعات مختلف صورتگرفته درجوامع پیشرفته مشخص کردهاند که با افزایش میزان تحصیلات،شیوع چاقی و استعمال سیگار کاهش یافته ومیزان فعالیت بدنی و داشتن عادات غذایی صحیح افزایش یافته است(لوزوف[2]، 1999)
طبق نظریات جامعه شناختی نوجوانان به خصوص دختران از مادران به عنوان منابع اطلاعاتی با صلاحیت استفاده میکنند.(ویلیامز[3] ،2006).والدین میتوانند با انجام تمرینات ورزشی و رعایت عادات صحیح بهداشتی و تغذیهایی چه درخانه وچه درمحیط کار وآگاه نمودن نوجوانان از مزایای فعالیت بدنی منظم تاثیر قابل توجهی بر آموزش کودکان خود بگذارند( اوجی،1382)
ورزش وخصوصا فعالیتهای مربوط به آمادگی جسمانی به طورخاص تأثیر بسزایی بر سلامت دختران جوان جامعه به عنوان مادران نسل آینده دارد.از این دیدگاه فعالیت جسمانی دختران به صورت ویژه از ابعاد فیزیولوژیکی،روان شناختی،اجتماعی،بهداشت روانی وفرهنگی و;مورد توجه قرار میگیرد.به طوری که طبق تحقیقات به عمل آمده فعالیتهایجسمانی درافراد باعث کنترل چاقی،بیتحرکی،آسیب دیدگی،اختلالات تغذیهای،توسعه فاکتورهای آمادگی جسمانی وتعامل بین کودک و والدین می شود.(کین ولارکین[4]،1999)
لذا محقق با توجه به جوان بودن جامعه وانجام تحقیقات ناکافی در این زمینه مبادرت به انجام این تحقیق می نماید تا به این سوال پاسخ گوید که : آیا بین وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده و آمادگی جسمانی دانشآموزان دختر دور راهنمایی ارتباط وجود دارد؟ آیا بین وضعیت اقتصادی_ اجتماعی خانواده و ترکیب بدنی دانشآموزان دختر دور راهنمایی ارتباط وجود دارد؟
اهداف تحقیق
الف-هدف کلی:
هدف کلی از این انجام این تحقیق بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانوادهها با آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه در سال تحصیلی 87-1386می باشد
ب-اهداف اختصاصی:
- بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی اجتماعی وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دور راهنمایی شهرستان ایذه
- بررسی رابطه بین سطح تحصیلات پدر و آمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دور راهنمایی شهرستان ایذه
- بررسی رابطه بین سطح تحصیلات مادر وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دور راهنمایی شهرستان ایذه
- بررسی رابطه بین شغل پدر وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دور راهنمایی شهرستان ایذه
- بررسی رابطه بین شغل مادر وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دور راهنمایی شهرستان ایذه
- بررسی رابطه بین نوع سکونت وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دور راهنمایی شهرستان ایذه
- بررسی رابطه بین درآمد والدین وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دور راهنمایی شهرستان ایذه
- بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی اجتماعی خانوادهها و نتایج درصد چربی زیر پوست دانشآموزان دختر دور راهنمایی شهرستان ایذه
- بررسی رابطه بین وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده ها و شاخص توده بدنی دانشآموزان دختر دور راهنمایی شهرستان ایذه
فرضیههای تحقیق
1- بین وضعیت اقتصادی اجتماعی وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه رابطه وجود دارد
2- بین سطح تحصیلات پدر وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه رابطه وجود دارد
3- بین سطح تحصیلات مادر وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه رابطه وجود دارد
4- بین شغل پدر وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه رابطه وجود دارد
5- بین شغل مادر وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه رابطه وجود دارد
6- بین نوع سکونت وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه رابطه وجود دارد
7-بین درآمد والدین وآمادگیجسمانی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه رابطه وجود دارد
8- بین وضعیت اقتصادی اجتماعی خانوادهها و نتایج درصد چربی زیر پوست دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه رابطه وجود دارد
9- بین وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده ها و شاخص توده بدنی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهرستان ایذه رابطه وجود دارد
متغیرهای تحقیق
متغیر پیشبین:
وضعیت اقتصادی- اجتماعی دانش آموزان به عنوان متغیر مستقل این پژوهش در نظر گرفته شد
متغیر های ملاک:
عوامل آمادگی جسمانی(انعطافپذیری،استقامتقلبی -تنفسی،سرعت،چابکی،استقامت عضلانی شکم) وترکیب بدنی(شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن) به عنوان متغیرهای وابسته تحقیق محسوب می شود
تعریف متغیرهای تحقیق
تعریف نظری آمادگی جسمانی
باتوسعه ونگهداری آن دسته از عواملی که از طریق پیشگیری ودرمان بیماری ها تأمین کننده سلامت هستند ، در ارتباط است.اجزای آمادگی تندرستی عبارتند از : استقامت قلبی –عروقی،ترکیب بدنی،قدرت،استقامت عضلانی وانعطاف پذیری(آزاد،1383)
تعریف عملیاتی آمادگی جسمانی
آمادگیجسمانی در این تحقیق با استفاده از آزمونهای استقامت قلبی –عروقی،استقامت عضلانی شکم ،انعطاف پذیری،سرعت وچابکی اندازه گیری می شود
تعریف نظری استقامت قلبی-تنفسی
توانایی دستگاه گردش خون و تنفس برای انجام فعالیت نسبتأ سنگین وطولانی مدت وبرگشت سریع به حالت اولیه پس از انجام کار(همتی نژاد ورحمانی نیا،1383)
تعریف عملیاتی استقامت قلبی-تنفسی
نمره ایی که دانش آموز از آزمون پله هاروارد[5] بدست می آورد
تعریف نظری انعطاف پذیری
عملکرد حرکت مفاصل بدن و اعضاء از طریق دامنه حرکتی(باتین لی[6] ،2000)یا حداکثر دامنه حرکتی دریک مفصل تعریف می شود(ووست،1999)
تعریف عملیاتی انعطاف پذیری
این عامل از طریق خم شدن به جلو برای رساندن دستها به پا اندازه گیری می شود(بو ام گارتنر[7]، 1995)
تعریف نظری چربی زیرپوست بدن
به قسمتی از چربی بدن که در زیر پوست در قسمتهای مختلف بدن تجمع مییابد،چربی زیر پوستی می گویند
تعریف عملیاتی ترکیب بدنی
این عامل از طریق اندازه گیری چربی زیر پوست در دونقطه عضله سه سر و عضله ساق پا اندازه گیری می شود. .که از فرمول تعدیل شده لومان (اسلاتر ) استفاده شده است
1+ (مجموع چربی ساق پا وسه سر )735/0 = فرمول اسلاتر
تعریف نظری شاخص توده بدنی
اؤ جمله شاخصهای مورد استفاده در ترکیب بدنی است(همتی نژاد ورحمانی نیا،1383)
تعریف عملیاتی شاخص توده بدنی
این شاخص ازحاصل تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می آید
تعریف نظری استقامت عضلانی ماهیچه های شکم
توانایی یک یا گروهی از عضلات برای انجام تعدادی حرکت یکنواخت یا انقباض نسبتأ طولانیمدت است (بوام گارتنر،1995)
تعریف عملیاتی استقامت عضلانی ماهیچه های شکم
این عامل از طریق اندازه گیری تعداد درازونشست با پای جمع در یک دقیقه اندازه گیری میشود(بوام گارتنر،1995)
تعریف نظری چابکی
توانایی تغییر مسیر سریع ودقیق بدن،حین فعالیت(گائینی،1383)
تعریف عملیاتی چابکی
این عامل از طریق دوی 9×4 اندازه گیری می شود
تعرف نظری سرعت
توانایی اجرای یک حرکت ویژه با سرعت زیاد(گائینی،1383)
تعریف عملیاتی سرعت
این عامل از طریق آزمون 60 متر اندازه گیری میشود
وضعیت اقتصادی-اجتماعی
شاخص مورد استفاده در کشورهای مختلف،شامل درآمد سالانه،درآمد سرانه،شغل وتحصیلات سرپرست خانوار،ومحل اقامت است(خلجی،1384)
تعریف عملیاتی وضعیت اقتصادی- اجتماعی
سؤالات مربوط به این قسمت شامل سن،محل تولد،میزان تحصیلات،شغل،میزان درآمد والدین،نوع محل سکونت وتعداد افراد خانواده آنها بود،این ویژگی از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت
[1] -Brustad
[2] – lOZZOF
[3]-Williams
[4] -Kane &Larkin
[5] -Harvard Step Test (Modified by Astrand)
[6] – Battine lli ,T
[7]- Baumgartner