برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله اعدام در نظام های کیفری در word دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اعدام در نظام های کیفری در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله اعدام در نظام های کیفری در word

مقدمه                
اعدام در حقوق اسلامی              
اعدام قصاصی             
اعدام حدی             
اعدام تعزیری             
دلایل مخالفان و موافقان مجازات اعدام         
نتیجه گیری و جمع بندی           

مقدمه

مجازات اعدام، از جمله مجازات‏هایی است که در سال‏های اخیر، با چالش‏هایی در حوزه نظر و عمل مواجه بوده است. به لحاظ نظری، دانشمندانی چون بکاریا، در رساله جرایم و مجازات‏ها[1] و پیروانش، این مجازات را خلاف نظریه قرارداد اجتماعی می‏دانند؛ هر چند دانشمندان بزرگ دیگری چون بنتام، روسو و منتسکیو با وی هم عقیده نیستند[2] و پاسخ‏های محکمی به او دارند. این بحث آن قدر جدی است که در سطح سازمان‏های بین‏المللی و مهم‏ترین آن، یعنی سازمان ملل نیز مطرح شد

در 20 نوامبر 1959 مجمع عمومی سازمان ملل، در چهاردهمین دوره کاری خود، به موجب تصمیم 1396 به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ماموریت داد، تا درباره اعدام و قوانین مربوط به آن و طرز عمل مطالعه کند. نتایج و آثار ابقا و الغای مجازات اعدام را در زمینه جرم شناسی بررسی کند. مارک آنسل مستشار دیوان کشور فرانسه و مدیر بخش حقوق تطبیقی پاریس، گزارشی را درباره مجازات اعدام مطرح کرد که بعدها در سال 1962 منتشر شد. وی با ارائه ارقام و آمار نتیجه می‏گیرد که «تمایل جامعه جهانی به سمت الغای مجازات اعدام و جایگزین ساختن آن به وسیله زندان و اقدامات تأمینی و تربیتی است»

. البته واژه جامعه جهانی تا چه‏اندازه شامل کشورهای اسلامی می‏شود، معلوم نیست،[3] چرا که حقوق اسلامی و کشورهای اسلامی با این مجازات دوستی نزدیکی دارد. نگرش آنسل و دیگر مخالفان اعدام در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب 16 دسامبر 1966 تاثیر گذاشت که به تأیید نگرش لغو اعدام منجر شد و اجرای اعدام را در کشورهایی که این مجازات را لغو نکرده‏اند به صورت محدود به موارد و شرایط خاص قبول کرد.[4] البته گرایش افراطی، بیش از حد و دیکتاتور گونه به مجازات اعدام نیز مذموم است؛ ولی آیا می‏توان این مجازات را به طور کلی غیر کارآمد و غیر انسانی دانست ؟

بسیاری علمای اخلاق در مغرب زمین، در مورد این مجازات اختلافات عمیقی دارند، همچنان که برای نمونه در کتاب «مباحث جاری اخلاق کاربردی» نوشته کوهن و ولمن به اختلاف پویمن و ناتانسون در این زمینه، اشاره شده است

از لحاظ عملی نیز بین کشورهای جهان، رویکردهای متفاوتی ملاحظه می‏شود. برخی کشورهای جهان همچون اعضای اتحادیه اروپا به محدود کردن این مجازات پرداخته‏اند. برخی دیگر آن را به کلی لغو کرده‏اند (همچون کشورهای اسکاندیناوی و اتریش و; برخی دیگر هم بر پرفائده بودن مجازات اعدام تاکید داشته، بر عقیده خود پا برجا هستند

 اما آنچه بر استحکام و بقای این مجازات در طول سالیان سال، با وجود مخالفت‏های بسیار افزوده است و پشتوانه محکم آن بوده، از سویی نتایج علمی و تجربی و از سویی دیگر، آموزه‏های مذهبی، به ویژه در کتب آسمانی تورات، و انجیل و قرآن بوده است. اخلاق مذهبی نیز با تاثیر از این آموزه‏ها عقوبت مرگ را برای برخی جرایم اخلاقی دانسته، بر آن تاکید دارد و پاسخ‏های قاطعی نیز در برابر مخالفان ارائه داده است

اعدام در حقوق اسلامی

از نظر حقوق کیفری اسلام، اعدام به سه قسم قابل تقسیم است: اعدام قصاصی، اعدام حدی و اعدام تعزیری

1) اعدام قصاصی

این اعدام در موارد قتل عمد اجرا می‏شود و دارای شرایط خاصی است. حضور شاکی خصوصی در آن، به اندازه‏ای پررنگ است که آن را از قلمرو قواعد آمره خارج می‏کند. اجازه ولی فقیه و دیگر عوامل نیز در آن مؤثر است

2) اعدام حدی

با توجه به تعاریف فقها از حد[5]. اعدام حدی را می‏توان چنین تعریف کرد: «مجازات مرگی‏است که از طرف شارع مقدس معین شده و نمی‏توان آن را به کمتر از مرگ تقلیل داد». اعدام حدی بر طبق یک تقسیم بندی این گونه تقسیم می‏شود

الف) جرایم جنسی که شامل زنا (زنای محصنه یا زنای با محارم یا تجاوز به عنف یا زنای غیر مسلمان با زن مسلمان) و لواط است. [6]

ب) جرایم علیه دین و امنیت اجتماعی که شامل محاربه و ارتداد است

ج) جرایم تکرار جرم، همچون اجرای سه حد زنا و تکرار برای بار چهارم که در بار چهارم اعدام می‏شود. و

3) اعدام تعزیری

«مجازات مرگی که از طرف حاکم معین می‏شود». بیشتر فقهای شیعه اعتقاد دارند که اصل در تعزیر ما دون حد است؛ ولی برای عدول از این اصل و اجرای مجازات بالاتر از حد می‏توان به یکی از سه علل زیر استناد کرده[7]، اعدام تعزیری را جایز شمرد. این علل عبارت است از: مصلحت فرد و جامعه؛ قیام در مقابل افساد فی‏الارض و نهی از منکر. در میان فقهای اهل سنت نیز اختلاف هست؛ اما در برخی موارد، اعدام تعزیری را پذیرفته‏اند

در مورد اعدام، به ویژه اعدام قصاصی و حدی، مبانی حقوق کیفری اسلام با مبانی حقوق غربی ماهیتا متفاوت است، چرا که در این نوع اعدام‏ها، قانونگذاری به قانون خدای متعال منحصر است و این با مکاتب حقوقی غربی متفاوت است که انسان را قانونگذارمطلق قرار داده‏اند

 بر اساس مبانی ایدئولوژیک اسلامی، قانون خدا از روی علم و اطلاع کامل و جامعی است که از انسان و محیط پیرامون وی دارد؛ از این رو به گونه ای وضع شده است که تا ابد به تغییر نیاز نداشته باشد[8]. از این رو انسان جز در شرایط و ضوابط پیچیده و دانستن حکمت قطعی وضع قانون خدا، حق تغییر را در قانون خدا ندارد؛ اما قوانین موضوعه بشری، به دلیل اطلاعات ناقص که ناشی از ادراک ناقص بشر از جوانب پیچیده زندگی انسانی است (همچنان که دانشمندان نیز اعتراف کرده‏اند، انسان موجود نا شناخته است)، با گذشت زمان و ادراکات جدیدی که بشر از جهان پیرامون خود می‏یابد، تغییر می‏کند. به همین دلیل روزی به صورت افراطی، به وضع مجازات اعدام، حتی برای جرایمی مثل سقط جنین می‏پردازد و به همین جرم، زنی را در شربورک فرانسه اعدام می‏کنند و روزی دیگر به حذف کامل اعدام از جرگه مجازات‏ها روی می‏آورد و خطر ناک‏ترین جانیان را به حال خود وا می گذارد؛ حتی کسی را که بارها مرتکب قتل عمد به شکل‏های فجیعی شده است، با مجازات حبس ابد پذیرایی می‏کند

توجه به عدالت و استحقاق مجرم، یکی از فلسفه‏های مجازات در اسلام است. حرمت شکنی، کسب منافع نامشروع و از بین بردن احساس امنیت و آسایش در جامعه، ظلم بزرگی است که مجرم در نتیجه ارتکاب جرم انجام می‏دهد؛ از این رو نظام کیفری اسلام در پی برقراری عدالت و ظلم ستیزی، به مقابله با مجرم می‏پردازد، تا وضعیت عادلانه پیش از وقوع جرم بار دیگر برقرار گردد. شناخت میزان استحقاق مجرم از لوازم اجرای عدالت کیفری است و این امر، خود به دلیل وجود علل گوناگون در وقوع جرم امری دشوار می‏نماید و با شناخت ناقص نمی‏توان، حکمی عادلانه کرد. به همین دلیل نظام‏های کیفری دنیا نمی‏توانند، به صورت کامل و قطعی، به اجرای عدالت بپردازند؛ از این رو به ناچار، هر زمان با قوت گرفتن نظریه‏ای جدید، تغییری جدید در این نظام‏ها روی می‏دهد. نواسانات شدید مجازات‏ها در طول تاریخ بشر، ازسخت ترین مجازات‏ها تا غیر مسئول دانستن انسان و بی رحمی و توحش تلقی کردن مجازات وی، به همین دلیل است. عدالت مورد نظر در قوانین کیفری اسلام، به دلیل ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با اراده تشریعی خدای حکیم، عدالتی واقعی و به دور از هرگونه افراط و تفریط و نشأت گرفته از عدالت مطلقه خدای متعال است.[9]

ویژگی دیگر نظام کیفری اسلام که موجب می‏شود، این نظام از دیدگاه سزا دهی صرف فاصله بگیرد، انعطاف پذیر بودن این نظام است، چرا که در چون جرایمی حق الناس به صورت مطلق و در جرایم حق اللهی پیش از شهادت شهود یا اقرار، توبه مجرم نقش به سزایی دارد؛ هم چنان که در مجازات‏های تعزیری نیز توبه و عفو تاثیر گذار است. تاثیر گذار بودن توبه و عفو در مجازات، کارایی خاصی در ویژگی بازدارندگی و تاثیر گذاری مجازات دارد، زیرا مجرمی که واقعا از جرم خود پشیمان شده و در پی جبران بر می‏آید، بعید است بار دیگر مرتکب جرم شود و همین ویژگی است که این نظام را با نظریه عدالت ترمیمی نزدیک می‏کند

نکته قابل توجه دیگر، متفاوت بودن عدالت در مرحله قانونگذاری و اجراست. تفاوت شرایط خاص مجرمان و نیز اعمال کنندگان مجازات و نیز خطاپذیر بودن راه‏های اثبات جرایم، مهم‏ترین علل عدم تحقق عدالت واقعی است. از طرفی، قرار دادن شرایط سخت در مقام اثبات جرایم، نشان دهنده آن است که قانونگذار اسلام خواسته است، مجازات‏های شدیدی چون اعدام، به آسانی اجرا نشود.[10]

دلایل مخالفان و موافقان مجازات اعدام


[1] – رساله جرایم و مجازاتها نوشته بکاریا ترجمه دکتر اردبیلی

[2] – ر. ک. مجازات اعدام براساس کنفرانس بین المللی سیراکیز(ایتالیا) مقاله ای از دکتر منوچر خزایی

[3]  - ر. ک. محمد ابراهیم شمس ناتری. بررسی تطبیقی مجازات اعدام . مرکز فتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

 [4] – ر. ک. مجازات اعدام براساس کنفرانس بین المللی سیراکیز(ایتالیا) مقاله ای از دکتر منوچهر خزایی سایت حقوقدانان

[5]  - آیت ا.. العظمی گلپایگانی ج 1 ص18: «و قال الشهید الثانی

[6]  - ر. ک. محمد ابراهیم شمس ناتری. بررسی تطبیقی مجازات اعدام. همان ص

[7] – تحریر الوسیله – امام خمینی (ره) ج 2 ص

 [8]  - ر. ک. محمد ابراهیم شمس ناتری. بررسی تطبیقی مجازات اعدام. همان ص

 [9] – ر.ک. مصطفی دانش پژوه و قدرت ا; خسرو شاهی. فلسفه حقوق انتشارات موسسه امام خمینی (ره)

[10]  - ر. ک. محمد حسین طارمی. نقش بزهدیده در فرایند و پیامدهای جرم


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید