مقاله حکومت و زنان سرپرست خانوار در word دارای 53 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله حکومت و زنان سرپرست خانوار در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله حکومت و زنان سرپرست خانوار در word
چکیده
1- مقدمه
2- تعریف مفاهیم کلیدی
1-2) تعریف خانواده و خانوار
2-2) مفهوم سرپرست خانوار
3-2) تعریف زنان سرپرست خانوار
3- انواع زنان سرپرست خانوار
4) آمار زنان سرپرست خانوار
1-4) بررسی آماری در سایر کشورها
2-4) بررسی آماری در ایران
1-2-4) جمعیت و سن
2-2-4) تحصیلات و تأهل
3-2-4) نرخ اشتغال
4-2-4) منبع درآمدی
5-2-4) نوع شغل
6-2-4) ساعات کار و هزینه خانوار
5) تئوریها و مبانی نظری
1-5) نظریات اسلام
2-5)نظریههای روانشناسی
3-5) نظریات جامعهشناسی
1-3-5) نظریه زنانه شدن فقر
3-3-5) نظریه طبقاتی و ناتوانی دولتها
4-4-5) نظریه کنش
6) انواع مشکلات زنان سرپرست خانواده
1-6) مشکلات روحی- روانی
2-6) مشکلات خانوادگی
3-6) مشکلات اجتماعی
4-6) مشکلات اقتصادی
7) عملکرد جمهوری اسلامی
1-7) قانونگذاری
2-7) اجرایی
8) راهبردها و راهکارها
1-8) رویکرد پیشگیری
2-1-8) کاهش نرخ جرایم در میان مردان سرپرست خانوار
3-1-8) گسترش پوشش بیمه بین روستائیان و عشایر
4-1-8) تلاش جهت اعاده حقوق مالی زوجه در زمان فوت یا طلاق از همسر
2-8) رویکرد حمایتی
1-2-8) حمایتهای قانونی
2-2-8) حمایتهای اقتصادی
3-2-8) حمایتهای فرهنگی و اجتماعی
3-8) رویکرد توان افزایی و توانمندسازی
فهرست منابع
پی نوشتها:
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله حکومت و زنان سرپرست خانوار در word
* قرآن کریم
* الیاس پور، مریم: «بررسی سیاستهای اجتماعی ـ حقوقی پیرامون حقوق زنان مطلقه سرپرست خانوار»، پایاننامه مقطع کارشناسی رشته خدمات اجتماعی، استاد راهنما تقیدوست قرین، 1381
* باقری، عطاران: «کودکان محروم از پدر»، تهران، انتشارات تربیت، 1372
* بهنام، جمشید: «ساختارهای خانواده و خویشاوندی در ایران»، تهران، انتشارات خوارزمی، 1350
* الحداد، کفاح: «زنان سرپرست»، مجله الطاهره، مؤسسه الفکر الاسلامی، شماره 145، 3003
* خسروی، زهره: «بررسی آسیبهای روانی ـ اجتماعی زنان سرپرست خانوار»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س)، ش39، 1380
* خسروی، زهره: «بررسی مشکلات عاطفی، روانی و اجتماعی زنان سرپرست خانواده»، مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهوری، 1378
* داوودی، سعید: «زنان و 3 پرسش اساسی»، تهران، نشر نسل جوان، 1382
* شادیطلب، ژاله: «فقر زنان سرپرست خانوار»، پژوهش زنان، مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، دانشگاه تهران، بهار 1383
* شادیطلب، ژاله؛ امیری، سودابه: «زنان و مسائل جنسیتی در برنامه چهارم توسعه»، پروژه مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی و مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران، 1381
* صادقی، حسین: «بررسی مسایل اقتصادی زنان سرپرست خانوار»، مرکز امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهوری، 1375
* طباطبایی، محمدحسین: «تفسیرالمیزان»، سیدمحمدباقر موسوی همدانی، ج اوّل و دوّم، مطبوعاتی دارالعلم، قم، 1374
*عباسزاده، افسانه: «بررسی سیاستهای اجتماعی ـ حقوقی پیرامون حقوق زنان بیوه سرپرست خانوار»، پایان نامه مقطع کارشناسی رشته خدمات اجتماعی، استاد راهنما تقی دوست قرین، 1379
* عباسپور، زهرا: «وضعیت روانیـ اجتماعی همسران شهیدانی که ازدواج مجدد کردهاند»، پایاننامه مقطع کارشناسیارشد، دانشگاه شاهد، 1370
* غفاری، مریم: «چند نقشه بودن زنان سرپرست خانوار، فرصتها و چالشها»، فصلنامه پژوهش زنان، ش 5، بهار 1382
* فروزان، ستاره؛ بیگلریان، اکبر: «زنان سرپرست خانوار، فرصتها و چالشها»، فصلنامه پژوهش زنان، ش 5، بهار 1382
* کلینی، محمدبنیعقوب: «اصول کافی» ترجمه سید جواد مصطفوی، تهران نشر فرهنگ اهل بیت (ع)، بیتا
* مجلس، محمد باقر: «بحارالانوار»، ج103و 104، بیروت: موسسه الوفاء، 1983م
* محمدی، زهرا: «زنان سرپرست خانوار»، انتشارات روابط عمومی شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان،1385
* مدنی، سعید: «طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار»، دفتر بررسیهای اقتصادی ـ فرهنگی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، شهریور1381
* مرکز آمار ایران: «آمارگیری از اشتغال و بیکاری خانوار»، سالهای 83-1376
* مطیع، ناهید و همکاران: «فرصتهای کودکان در خانوادههای زن سرپرست»، یونیسف، مجله زنان، ش 53 و 54 ، 1378
* ــــــــ: کارنامه سازمان بهزیستی کشور در سال (81-1379)
چکیده
امروزه پدیده خانوارهای «زن سرپرست» به دلایل مختلف در تمام دنیا رو به فزونی است اغلب این خانوارها دارای مشکلات عدیدهای هستند، به گونهای که اخیراً فزونی زنان سرپرست خانوار به صورت معضلی اجتماعی مطرح میشود. این گروه از زنان اغلب با عوامل آسیبزایی همچون تبعیضات فرهنگی، ضعف دسترسی به فرصتهای شغلی، بیسوادی یا کمسوادی، نداشتن درآمد مستمر و مشکلات روحی و روانی مواجه میباشند که در صورت فقدان حمایتهای همه جانبه هزینههای آسیبزایی را به جامعه تحمیل خواهند نمود. لذا نقش نهادهای دولتی درنظام اسلامی در ساماندهی این گروه حائز اهمیت میباشد
1- مقدمه
زنان سرپرست خانوار از جمله گروههای آسیبپذیر اجتماعی هستند که با مشکلات و موانع زیادی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خویش مواجهند. با لحاظ مشکلات و مسائل شهرنشینی در شهرهای بزرگ و عدم توجه به رفع معضلات خانوارهای زن سرپرست این گروه میتوانند آسیبهای جبران ناپذیری را بر جامعه وارد سازند. بدین لحاظ توجه دقیق به مسایل و مشکلات آنها و ارائه راهکارهای درست و اصولی به منظور حمایت از این قشر از جمله وظایف نهادها و سازمانهای خدمات اجتماعی هر کشور است. امروزه مشکلات این گروه از زنان به حدی است که ضرورتاً نهاد و سازمان حقوقی خاصی باید حمایت و صیانت از آنان را بر عهده بگیرد
از آنجا که تعداد زنان سرپرست خانوار به جهت افزایش نرخ طلاق، افزایش نرخ جرایم اجتماعی، افزایش تعداد زندانیان، اعتیاد یا مهاجرت سرپرست خانوار روندی صعودی دارد، لازم است تدابیری اتخاذ شود تا مشکلات آنها موجب اخلال در نظم و ثبات اجتماعی و تکمیل زنجیره آسیبهای اجتماعی نگردد
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام سیاسی- اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر موازین دین مبین اسلام، اصول10،20، 21 و 29 قانون اساسی بر تأمین نیازهای افراد بیسرپرست و زنان سرپرست خانوار به عنوان اقشار آسیبپذیر جامعه تاکید نموده است. قانونگذار نظام اسلامی با توجه به اصل حفظ نهاد خانواده، اصل برقراری عدالت اجتماعی، اصل پیشگیری از مفاسد اجتماعی، اصل رعایت حقوق شهروندی موظف بوده است تا این گروه را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. از جانب دیگر مطابق با آموزههای مذهب تشیع، حاکمان حکومت اسلامی ملزم به بذل توجه ویژه در امور اقتصادی و اجتماعی افرادی هستند که از عهده مخارج خود برنیامده و مشکلات بسیاری را متحمل میشوند. امام صادق (ع) میفرماید: پیغمبر صلی الله علیه وآله فرمودند: من از هر مؤمنی به خود سزاوارترم و اولویت دارم و پس از من این سزاواری را علی (ع) دارد. به حضرت عرض شد: معنی این سخن چیست؟ فرمود: فرمایش پیغمبر اسلام است که هر که بمیرد و از خود بدهی یا بازماندگان بیسرپرست بجا گذارد، بر عهده من است (که دینش را ادا کنم و از بازماندگانش سرپرستی نمایم) و هر که بمیرد و مال از خود بجا گذارد، از آن ورثه است، پس هرگاه هر فردی مالی نداشته باشد، برخود ولایت ندارد و چون مخارج عیال خود را نپردازد، بر آنها حق امر و نهی ندارد و پیامبر اسلام (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و امامان بعد از ایشان ملزم هستند (که مخارج آنها را بپردازند) از این رو ایشان نسبت به خود مردم اولویت دارند و تنها چیزی که موجب شد عموم یهود به دین اسلام رویآوردند همین سخن رسول خدا (ص) بود، زیرا ایشان نسبت به خود و عیالات خود آسوده خاطر شدند. (زیرا دانستند که اگر بیسرپرست باشند و خانواده آنها پس از مرگشان، مخارج و سرپرستی نداشته باشند، نگهداری و کفالت آنها بر عهده رسول خدا (ص) و پس از آن حضرت به عهده جانشین اوست) (اصول کافی، ص264) بر این مبنا در دوران غیبت فرزند رسول خدا (ص) نیز این مسئولیت بر عهده مسئولین حکومت اسلامی بوده و توجه ویژه ایشان را میطلبد
2- تعریف مفاهیم کلیدی
1-2) تعریف خانواده و خانوار
خانواده1 در تعریف جامعهشناختی آن شامل دو یا بیش از دو شخص است که با یکدیگر زندگی میکنند و با پیوند خونی، نکاحی یا فرزند خواندگی2 به یکدیگر مرتبطاند. بسیاری از صاحبنظران بر این عقیدهاند که کارکرد اصلی خانواده تولید مثل و تربیت فرزندان است و این امر جز از طریـق پیوند نکاحی یا زناشویی مرد و زن امـکانپذیر نیست و آنچه را که خـارج از این مقوله قرار گیرد، خانواده ناکامل میخوانند که بیشتر به مفـهوم خـانوار3 نزدیک است تا خانواده به معنای یک واحد زیستی
مفهوم خانوار در واقع مبتنی بر یک تعریف کلی و عملیاتی از گرد هم آمدن اشخاص با نسبتها و روابط متفاوت در زیر یک سقف واحد است و از اینرو، به ویژه در تعریف آماری، اغلب از اصطلاح خانوار به جای خانواده استفاده میشود. در یک جمله، خانوار از چند نفر تشکیل میشود که با هم در یک اقامتگاه زندگی میکنند، با یکدیگر هم خرج هستند و معمولاً با هم غذا میخورند. به این ترتیب، فردی هم که به تنهایی زندگی میکند، خانوار محسوب میشود (بهنام،1350: ص 13)
2-2) مفهوم سرپرست خانوار
منظور از سرپرست خانوار یکی از اعضای خانوار است که در خانوار به این عنوان شناخته میشود. در صورتی که اعضای خانوار قادر به تعیین سرپرست نباشند؛ مسنترین عضو خانوار به عنوان سرپرست خانوار تلقی میشود. در خانوارهای یک نفره، همان شخص، سرپرست خانوار است. (همان). این تعریف در مرکز آمار ایران هم استفاده میشود که موجب کمشماری خانوادههای زن سرپرست شده است
3-2) تعریف زنان سرپرست خانوار
در جوامع مختلف، بسته به الگوهای فرهنگی خاص جامعه، با توجه به نقشهای مختلف زنان در خانواده، تعاریف متفاوتی برای زنان سرپرست خانوار وجود دارد. به همین جهت تعریف واژه زنان سرپرست خانوار تا حدودی دشوار است، زیرا در برخی از خانوادهها علیرغم حضور مرد بزرگسال در خانواده، زنان نانآور خانواده هستند و عملاً خانواده توسط آنان سرپرستی میشود. در مجموع حدود 77 تعریف متفاوت از واژه سرپرست خانوار وجود دارد
از نظر جامعهشناسان واژه سرپرست خانواده4 یک اصطلاح توصیفی است و سرپرست خانواده به کسی اطلاق میشود که قدرت قابل ملاحظهای در مقایسه با سایر اعضای خانواده دارد و معمولاً مسنترین فرد خانواده است و مسئولیتهای اقتصادی خانواده به عهده وی میباشد. این تعریف تا سالهای اخیر در کشورهای اروپای غربی رایج بود (cf. Mc Gowan, 1990)
در تعریف دیگری، زنان سرپرست خانواده، زنانی هستند که بدون حضور منظم یا حمایت یک مرد بزرگسال، سرپرستی خانواده را به عهده دارند(cf. Buvinic, Youssef & Lm, 1978)
بر مبنای تعریف سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که عهدهدار تأمین معاش مادی و معنوی خود و اعضای خانوار هستند (سازمان بهزیستی، 80-1379)
3- انواع زنان سرپرست خانوار
در یک دستهبندی، زنان سرپرست خانوار به چند گروه عمده تقسیم میشوند
گروه اوّل: خانوارهایی که در آن، مرد به طور دائمی حضور ندارد و زنان به دلیل فوت همسر یا طلاق، بیوه شدهاند یا دخترانی که ازدواج نکرده و تنها زندگی میکنند و سرپرستی خانواده را عهدهدار میشوند
گروه دوّم: خانوارهایی که مرد به طور موقت و به دلیل مهاجرت، مفقودالاثر بودن، متواری یا زندانی بودن، نکاح منقطع، سربازی و;. غایب میباشد و زن مجبور به تهیه معاش زندگی خود یا فرزندانش میباشد
گروه سوّم: خانوارهایی که مرد در آنها حضور دارد، امّا به دلیل بیکاری، از کار افتادگی، و;. نقشی در امرار معاش ندارد و زن عملاً مسئولیت زندگی خود و فرزندانش را عهدهدار میشود
دستهبندی دیگری از زنان سرپرست خانوار آنها را به دو دسته تقسیم میکند
1- زنان خود سرپرست که تحت عنوان خانوارهای تک نفره در سرشماریها محسوب میشوند این گروه شامل دخترانی هستند که ازدواج نکرده یا مطلقهاند و مستقل زندگی میکنند که عمدتاً شاغلاند یا در اثر فوت والدین از مستمری آنها استفاده میکنند. البته تعدادی از دختران و زنان هستند که از نظر اقتصادی مخارج خود را تأمین میکنند، ولی چون نزد والدین یا اقوام خود زندگی میکنند، در آن خانوار به عنوان سرپرست به حساب نمیآیند
آمار این گروه از زنان (خودسرپرست)، به دلیل افزایش امید به زندگی زنان نسبت به مردان، جداییهای غیرقانونی و روند فزاینده طلاق در جامعه، نسبتاً بالاست و همچنین رو به افزایش میباشد
2- زنان سرپرست خانوار که معمولاً سرپرستی فرزندان خود را برعهده دارند و گاهی نیز از والدین سالخورده یا سایر اعضای خانواده سرپرستی میکنند
هر چند در تعریف مرکز آمار ایران در واژه «سرپرست خانوار»، «جنسیت» مشخص نیست، امّا عواملی چند باعث میشود که مردان، سرپرست خانوار شمرده شوند. بهعبارت دیگر علیرغم نامشخص بودن جنسیت در این تعریف، در تصور عموم مردم، مرد، سرپرست خانواده است؛ هر چند در خانوادههایی که به علل گوناگونی نظیر بیماری یا زندانی بودن، اعتیاد، بیکاری و مهاجرت، مرد در خانه حضور فعالی ندارد، این تصور مانع میشود تا سرپرست واقعی خانواده معرفی شود. در حالی که در چنین خانوادههایی، زنان نانآور خانواده هستند، ولی در آمارهای رسمی این تعداد لحاظ نمیشوند
براساس تعریف دیگری خانوادهها به دو گروه بزرگ تقسیم میشوند
1- خانوارهایی که سرپرستی آنان با هنجارها و ارزشهای مرسوم در جامعه تعیین میشود. مانند زنان بیوه، مطلقه، هرگز ازدواج نکرده یا رها شده
2- خانوارهایی که سرپرستی آنها با نشانههای واقعی یعنی مدیریت روزانه خانه تعیین میشود. معمولاً یک مرد غیرفعال وجود دارد که به ظاهر رئیس خانواده است، امّا به دلایل متفاوت قادر به اداره مالی و عاطفی خانواده نیست (cf. chat, 1989)
در واقع از میان خانوارهای ذیل، درصد قابل توجهی از آنها به وسیله زنان اداره میشوند، در صورتی که در سرشماری، زنان مدیر خانوارهای ذیل به حساب نمیآیند
– در خانوارهایی که مردان سرپرست خانوار، بیکار هستند
– در خانوارهایی که سرپرست مرد به طور موقت در خانواده حضور ندارد (زندانی، متواری و;)
– در خانوارهایی که مردان سرپرست خانوار، سالمند یا از کار افتاده هستند
– در خانوارهای مهاجر افغانی (که سرپرست مرد در آنها حضور دائم ندارد)
همچنین زنان خودسرپرست که به دلایل مختلف نظیر جدایی و طلاق به خانهپدری بازگشتهاند و دخترانی که در خانهپدری سکونت دارند، ولی ازدواج نکردهاند (شاغل هستند) نیز در سرشماریهای رسمی انجام شده محاسبه نمیشوند (فروزان، بیگلریان، 1382: ص 38)
4) آمار زنان سرپرست خانوار
1-4) بررسی آماری در سایر کشورها
به طور کلی 37 درصد از خانوارهای جهان را زنان سرپرستی میکنند. (مطیع، 1378: ص3) و بالغ بر 70 درصد از خانوارهای تک نفره یا به عبارتی خودسرپرست در جهان، توسط زنان و 30 درصد توسط مردان اداره میشود (الحداد، 2003: ص9)
با توجه به آمار ثبت شده از منابع رسمی، زنان سرپرست خانوار در دنیا 42/9 درصد کل خانوارها را تشکیل میدهند. در اروپا و آمریکا 20-15 درصد، آفریقا و جنوب آسیا 30 درصد، یمن 22 درصد، لبنان 12 درصد و سودان 66 درصد از خانوارها توسط زنان سرپرستی میشوند. (همان). زنان در مصر 49 درصد جمعیت را تشکیـل میدهـند و 20 درصـد از خانـوارهـای مصـری توسـط زنان سرپرستی میشوند ( P.200، 2003، albayan )
مطالعات بهداشتی و جمعیتشناختی سازمان ملل حاکی از آن است که آمریکای لاتین و برخی از کشورهای واقع در منطقه صحرای آفریقا شاهد کمترین تفاوتها در زمینه تعیین جنسیت سرپرست خانواده براساس اندازه خانواده هستند (به طور میانگین سرپرستی خانواده پنج نفره با مردان و چهار نفره با زنان). براساس مطالعات، این تفاوتها در برخی کشورهای شمال آفریقا و آسیای غربی مشهودتر است (به طور میانگین سرپرستی خانواده شش نفره با مردان و چهار نفره با زنان). همچنین بررسیهای انجام شده در سه کشور از چهار کشور واقع در آسیای غربی و شمال آفریقا نشان میدهد که بالغ بر 80 درصد زنان سرپرست خانواده، جدا از همسر خود زندگی میکنند، طلاق گرفته یا بیوهاند
بر اساس تحقیقات بینالمللی 60درصد زنان در جهان نانآور خانهاند و مطالعات آماری اخیر در دنیا نشانگر افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار است
در اروپای غربی نیز درصد خانوادههای زن سرپرست به کل خانوادهها 31 درصد است که 18 تا 25 درصد از خانوادههای فقیر زن سرپرست هستند. این درصد در ایرلند 40 و در کانادا 50 درصد است. در کشورهای در حال توسعه هم بین 20 تا 50 درصد کل خانوادهها به وسیله زنان اداره میشود
2-4) بررسی آماری در ایران
1-2-4) جمعیت و سن
با تعریف مرکز آمار ایران و براساس سرشماری سال 1375 در ایران، 24/9 درصد خانوارها، دارای سرپرست زن بودهاند که معادل یک میلیون و سی و هفت هزار خانوار میباشد. در حالی که این تعداد در سال 1355، برابر با 800 هزار خانوار بوده است. از نظر جمعیتی، نسبت جمعیت تحت سرپرستی زنان 2/5 درصد بوده است که از نظر سن متوسط سنی زنان سرپرست خانوار شهری 5/54 و روستایی 1/54 سال است
2-2-4) تحصیلات و تأهل
در میان زنان سرپرست خانوار شـهری 6/43 درصد باسوادند که این نسبت در نقاط روسـتایی 8/16 درصد است. از نظر وضعیت زناشویی 9/18 درصد زنان سرپرست خانوار شهری دارای همسر هستند که این نسبت در نقاط روستایی 2/26 درصد بوده است. نسبت افراد بیهمسر بر اثر طلاق و فوت در بین زنان سرپرست خانوار به ترتیب در نقاط شهری 1/5 و 4/71 درصد بوده است و این میزان در میان زنان روستایی به ترتیب 3/2 و 9/68 درصد بوده است
3-2-4) نرخ اشتغال
میزان اشتغال در جمعیت فعال از نظر اقتصادی برای زنان سرپرست خانوار شهری و روستایی به ترتیب 0/96 و 4/97 درصد اسـت. مقایـسه نـرخ اشتغـال به کار در میان زنان سرپرست خانوار با کل زنان کشور (1/8 درصد شهری و7/10 درصد روستایی) نشاندهنده بالاتر بودن نرخ اشتغال زنان سرپرست خانوار نسبت به کل زنان است که میتواند به دلیل شرایط زندگی آنان و ضرورت پاسخگویی به نیازهای اعضای خانوار باشد
4-2-4) منبع درآمدی
در جامعه شهری 4/31 درصد و در جامعه روستایی 2/44 درصد زنان سرپرست خانوار دارای منابع درآمدی مستقل هستند و سایر زنان به طور عمده از طریق کمک سایر اعضای خانوار یا کمکهای اتفاقی، امور اقتصادی خانوار را هدایت میکنند. به عبارت دیگر بیش از 60 درصد خانوارهای دارای سرپرست زن به درآمدهای شغلی خود یا سایر اعضای خانوار متکی نیستند و از سایر منابع، معیشت خانوار را تأمین میکنند
5-2-4) نوع شغل
از لحاظ نوع اشتغال زنان سرپرست خانوار در نقاط شهری، بیشترین نسبت شاغلان در گروه شغلی و تخصصی، تکنسین و دستیار (6/28 درصد) است. پس از آن، گروه شغلی مربوط به صنعتگران و کارکنـان مربوطـه (1/18 درصد)، سپس گروه شغلی مشاغل خدماتی و فروشندگان (7/12 درصد) و در آخر کارگران ساده (3/12 درصد) بیشترین مشاغل آنان را تشکیـل مـیدهنـد. 5/48 درصد زنان روستایی سرپرست خانوار جزء کارکنان ماهر گروه کشاورزی هستند و 5/18 درصد از آنان جزء گروه صنعتگران و کارکنان مشاغل میباشند. از مجموع زنان شاغل سرپرست خانوار در نقاط شهری، به دلیل ثبات نسبی و وجود برخی مقررات حمایتی، 1/50 درصد زنان در بخش عمومی و 5/46 درصد در بخش خصوصی اشتغال دارند، در حالی که تنها 1/16 درصد زنان روستایی سرپرست خانوار در بخش دولتی فعال هستند و 3/81 درصد آنان در بخش خصوصی و در مشاغل کشاورزی، صنایع دستی و نظایر آن فعالیت میکنند
6-2-4) ساعات کار و هزینه خانوار
در مورد ساعات کار هفتگی سرپرست شاغل در شغل اصلی 9/55 درصد از خانـوارهای دارای سرپرسـت زن در نـقاط شهری و 1/63 درصد در نـقاط روستایی، کـمتر از 42 ساعت در هفته کار میکنند که در مقایـسه با مردان در نـقاط شـهری (2/25 درصد) و نقاط روستایی (33 درصد) میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که دستیابی به شغل مناسب، کمتر در اختیار زنان سرپرست خانوار است و ایشان بیشتر در مشاغل پارهوقت که مشکل عدم ثبات شغلی یا کمی درآمد دارند، مشغول به کار میباشند. 7/20 درصد زنان سرپرست در نقاط شهری و 3/15 درصد در نقاط روستایی، کار خود را در سن 30 سالگی یا بیشتر شروع کردهاند که اغلب امکان استخدام و استفاده از مزایای اداری را ندارند
5) تئوریها و مبانی نظری
1-5) نظریات اسلام
در دیدگاه اسلام، زن و شوهر در همه امور خانوادگی و روابط بین خویش، از حقوق همسان و برابری برخوردارند، جز اینکه مرد در مدیریت و سرپرستی خانواده و سر و سامان بخشیدن به امر همسر خویش، دارای تکلیفی افزونتر است. مرد به سبب پرداخت مهریه، تحمل هزینه زندگی، دفاع از خانواده و مسئولیت زندگی مشترک، از حق سرپرستی بهرهمند است. البته این سرپرستی نشانه تقرب بیشتر مرد نزد خداوند نیست، زیرا زن و مرد از ریشه واحدی آفریده شدهاند و هر یک میتوانند با تقوا و ایمان به خداوند نزدیک شوند. قرآن کریم دلایل سرپرستی مردان را اینگونه بیان میدارد
«الرجالُ قوامون علی النساء» ترجمه آیه چنین است: «مردان را بر زنان تسلط و حق نگهبانی است، بهواسطه آن برتری که خدا بعضی را بر بعضی مقرر داشته و هم به واسطه آن که مردان از مال خود باید به زن نفقه دهند، پس زنان شایسته و مطیع در غیبت مردان حافظ حقوق شوهران میباشند و آنچه را که خدا به حفظ آن امر فرموده نگهدارند و;»
مسئله سرپرستی و مدیریت، مسئلهای اساسی و مهم در جامعه بشری است و یکی از تفاوتهای حقوقی زن و مرد در مدیریت است. قرآن کریم مدیریت خانواده را به عهده مردان گذاشته و زنان را در سایر مسئولیتهای عظیم خانواده یعنی تربیت نسل و ایجاد آرامش و حرکت تکاملی مشمول نموده است
در آیه ششم سوره تحریم آمده است: «ای کسانیکه ایمان آوردهاید خود و خانواده خویش را از آتش نگاهدارید، چنان آتشی که مردم و سنگ خارا آتش افروز اوست و;.»
درخصوص لزوم تأمین مخارج زندگی توسط مرد خداوند در قرآن کریم میفرماید: «هر جا که خود سکونت گزینید آنها را نیز به قدر توانایی خود مسکن دهید. به آنان ضرر نزنید تا برآنها تنگ آید و اگر آبستن بودند نفقهشان را بدهید تا وضع حمل کنند و اگر فرزندان شما را شیر میدهند، مزدشان را بدهید و به وجهی نیکو با یکدیگر توافق کنید;» ( سوره طلاق، آیه 6)
همچنین راوی میگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: «پرداخت نفقه چه کسی بر انسان واجب و الزامی است؟ فرمود: پدر و مادر، فرزند و همسر» (بحارالانوار، ج 104، ص 74)
همچنین امام صادق(ع) در تفسیر آیه «و من قدر علیه رزق فلینفق ممّا آتاه الله»
فرمود: «هرگاه مرد نفقه خود را به میزانی که برای او کفایت کند، بپردازد و نیز پوشاک وی را فراهم نماید، وظیفهاش را در مسئولیت اقتصاد خانواده انجـام داده وگـرنه آن دو از هـم جـدا میگـردند» (همان، ص 7)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «کسی که برای روزی حلال خانوادهاش تلاش کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد کرده است» (بحارالانوار، ج 103، ص 103)
همچنین امام رضا(ع) میفرمایند: اگر زن نیازمند شود برعهده مرد است که نیاز او را برطرف ساخته و نفقهاش را بدهد؛ امّا اگر مرد نیازمند گشت برعهده زن نیست که او را تأمین کند یا اگر محتاج و نیازمند شود هزینه و نفقه او را بپردازد. به همین دلیل ارث مردان دو برابر زنان است و این سخن خداوند نیز از همین جا نشأت میگیرد که میفرماید: مردان کارگزار و سرپرست زنانند، از آن روی که برخی را بر برخی فزونی و برتری داده و بدان سبب که مردان از مال خود به زنان نفقه دهند (داوودی، 1384: صص 284-251)
از نظر قوانین و مقررات حقوقی اسلام، زن وظیفهای در تأمین نیازهای اقتصادی خانواده ندارد و میتواند درآمد فعالیتهای خود را صرف امور شخصی خود یا پسانداز نماید. در این رابطه خداوند در قرآن کریم میفرماید: «; للنّساء نصیب ممّا اکتسبن ;» (سوره نساء، آیه 32). «; زنان را از آنچه بدست میآورند نصیبی است;»
بنابراین زن در سرپرستی خانواده نیز وظیفهای ندارد و اگر این امور را عهدهدار میشود عملی پرمشقت است که از روی فداکاری، احسان و تبرع انجام میدهد و اسلام نمیپسندد که زنان را موظف به آن نماید
به طور کلی در دیدگاه اسلام، مسئولیتهای مهم زن، تربیت نسل انسانی (فرزندان)، گرم نگهداشتن محیط خانه و فراهمسازی رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی در خانواده است. ساختار جسمی و روحی زن با این مسئولیت مهم و ظریف تناسب دارد. درگیری و خشونت، ورود به چالشهای اجتماعی و حضور در نبردهای سیاسی با آنچه که خداوند در سرنوشت و طبیعت او قرار داده است، همخوانی کمتری دارد. حال اگر زنانی که به دلایل مختلف علاوه برمسئولیتهای فرزندپروری مجبور شدهاند که به تنهایی نقش اقتصادی خانواده را بر دوش کشیده و جای خالی پدر را نیز در خانواده پرکنند، گرفتار تعدد نقش خواهند شد که بنابر نظر فوق احتمالاً تعارض بین این نقشها بوجود خواهد آمد و اگر قوانینی در جامعه نباشد تا از آنها حمایت نماید و از تعارض نقشهای آنان بکاهد مشکلات جدی برای این دسته از خانوادهها بوجود خواهد آمد
در مورد تفاوت بین زن و مرد در دیه و قصاص هم که از احکام ثابت اسلام بوده و قابل تغییر نیست، حکومت اسلامی در مقابل زنان سرپرست خانوار، مکلف به جبران خسارت میباشد و لازم است با توجه به این دو اصل از احکام اسلام درباره زنان شاغلی که درآمد خود را در اداره زندگی مشترک هزینه میکنند، به ویژه زنانی که سرپرستی خانواده را عهدهدار هستند، تجدیدنظر نماید، زیرا با فوت زنان نانآور، اقتصاد خانواده آسیب دیده و اداره امور زندگی دچار اختلال و بحران میگردد
2-5)نظریههای روانشناسی