مقاله مبانی اتحاد ملی و انسجام اسلامی در word دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مبانی اتحاد ملی و انسجام اسلامی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مبانی اتحاد ملی و انسجام اسلامی در word
چکیده
مقدمه
الف: واکاوی مفردات
تعریف عنوان مقاله
ب: مبانی اتحاد و انسجام از منظر عقل
ج:مبانی اتحاد و انسجام از منظر قرآن و اهل البیت(ع)
1- صفات یاران پیامبر(ص)
2- نزاع نکنید
3- عبرت از سرنوشت دیگر امتها
4- پرهیز از تعصب
5- پرهیز از کشمکش
6- نقش وحدت بین خواص
7- ملاک وحدت برای خواص
8- نقش دین و غیرت در وحدت
نقش حوزه و دانشگاه در اتحاد ملی و انسجام اسلا می
برادری در اسلا م
وحدت از نظر امام
اختلا ف یا فاجعه
خطر اختلا ف زیربنایی
خطر حب نفس
وظیفه مغزهای متفکر جامعه
نگاه تاریخی به مساله وحدت حوزه و دانشگاه
حوزه و نسل جوان
پیشنهادات
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله مبانی اتحاد ملی و انسجام اسلامی در word
قرآن مجید
وصیت نامه حضرت امام (ره)
مجله پاسدار اسلا م، شماره
فصلنامه حوزه و دانشگاه انتشارات امیرکبیر
پیام حوزه، انتشارات دفتر تبلیغات اسلا می
بخشی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال
الحدیث، نشر دفتر تبلیغات اسلا می قم
یکصد و پنجاه آیه و روایت، نوشته دهقان
گفتمان وحدت- عدالت- ستاد علمی- فرهنگی بصیرت
چکیده
در این مقاله سعی شده است ضمن ریشه یابی کلیدی واژگان عنوان، موضوع اتحاد و انسجام با توجه به کلام وحی، سنت، عقل و بیانات بزرگان و در رأس آن معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی (ره( مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. و از هرگونه برداشت شخصی، جناحی و حزبی و مصادره کردن این عنوان بزرگ جلوگیری شود
در این مقاله راز اتحاد داخلی و ارائه الگو برای کشورهای مسلمان بیان شده است. دعب نگارنده آن است که حتی الامکان غیر مستقیم به این موضوع بپردازد که در جاهایی لاجرم با صراحت اصول و مبانی نیز بیان شده است
مقدمه
اتحاد داخلی و بینالمللی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای هر ملتی است. ملت پویا ملتی است که در جای خود از تنش و مناقشات بهره میبرد و به موقع از هر گونه اختلاف و تفرقه دوری میجوید. نه یک دستی، سکوت و رکود دارد و نه اغتشاش و درگیری و جدل. زیرا هر دو مایه افول ملتهاست
افراد، گروهها، صنوف و; هر کدام برای تعالی درون گروهی خود باید فریاد برآورند و از همه ظرفیتهای قانونی و شرعی برای ترقی و توسعه خود استفاده کنند. اما به هنگام خطر و تهدید امنیت یا منافع ملی از خواسته خود بصورت مقطعی، کوتاه آمده و به فکر دفع افسد باشد
«تخم وفاق را تو در این بوستان بکار – میخ نفق را تو در این زمین بکن» (ادیب الممالک فراهانی(
اینکه در کجا باید فریاد زد و در کجا سکوت، در کجا باید عاقلانه و بر مبنای استدلال پیش رفت ودر کجا به مصلحت توجه کرد و; به شناخت اصول و ظرائفی محتاج است که در این مقال در صدد تبیین آن میباشیم
امید است خواننده محترم ( از هر جناح و فکر و سلیقهای که باشد ( با دقت و تأمل در اصول ذیل الذکر به کلمه تنومند «وحدت» چنگ زده و با ایثار و شهامت، جلوی خود کامگی و فرصت طلبی را بگیرد
الف: واکاوی مفردات
واکاوی مفردات عنوان این مقاله که توسط رهبر بزرگوار انقلاب برای سال جاری نام گذاری شده است از بار معنایی برخوردار است و تا ریشه آن بررسی نشود نمیتوان به عمق آن پی برد
1- مبانی
«جمع مبنی به معنی: ریشه، پایه و بنیان یک چیز است» (1( که در این مقال به کنه و ریشه این اتحاد و انسجام خواهیم پرداخت
2- اتحاد
«آنچه مرکب از دو چیز یا بیشتر و با نسبتهای معین باشد. به طوری که چیز سومی از آنها به وجود آید که با اجزای خود تفاوت کامل داشته باشد. مثل آب. که مرکب از اکسیژن و هیدروژن است». (2(
ریشه این فعل «وحد» است که به باب «افتعال» برده شده است. این باب برای مطاوعه میباشد. مطاوعه یعنی قبول کردن آن فعل و ممتنع نشدن. و برای آن در علم «صَرف» مثال میآورند مثل: «کسرت الکوز فانکسر» یعنی: من کوزه را شکستم و آن هم قبول شکستن کرد
فعل «وحدت» وقتی در این باب آورده میشود به این معنی میشود که: اتحاد مبتنی بر اصولی خواهد بود و هر گاه ضرورت آن احساس شد میبایست به آن عمل کرد و نباید خواستههای شخصی، سلیقه ای، حزبی و گروهی را بر آن مقدم داشت
3- ملی
کلمه «ملت» که جمع آن «ملل» میشود به معنی: «پیروان یک دین، مردم یک کشور که از یک نژاد و تابع یک دولت باشند». (3(
ملت در واقع یک واحد بزرگ انسانی است که عواملی چون: فرهنگ، دین، جغرافیا، نژاد، قومیت و; میتواند عامل پیوند آن باشد
چنانچه در تعریف ملت نیز گفتهاند: «ملت یک روان است، یک اصل روحانی. دو چیز، که در واقع یک چیزند،; یکی؛ داشتن میراث مشترک غنی از خاطرهها و دیگر، سازش واقعی، میل به زیست با یکدیگر و خواستِ تکیه کردن کامل به میراث مشترک». (4(
پس ملت تجمع یک گروهی است که با اهداف خاصی و در چارچوبی تعریف شده علاوه بر حل کردن نیازات ابتدایی خود، در صدد توسعه فرهنگ، اقتصاد و سیاست خود نیز میباشند. بنابراین با توجه به تعریفی که در فرهنگ «عمید» آمده است ( تابع یک دولت;( میرساند که برای رسیدن به اهداف خود باید سازماندهی شده و با برنامه منظم، به حرکت رو به رشد خود ادامه دهند
4- انسجام
انسجام از ماده«سجم» به معنی: «منظم و منسجم شدن کلام» میباشد. (5( و نیز در فرهنگ لغت فارسی به معنی: «روان شدن، منظم شدن و با هم جور شدن، روان بودن کلام و عاری بودن آن از تقعید و تکلف» آمده است. (6(
5- اسلامی
ریشه آن «سلِم یسلَم» که به معنی: «سالم و بی عیب و آفت» میباشد. (7( که «اسلام» از باب افعال به معنی «تسلیم بی قید و شرط» میباشد. (که همزه این باب معنی کثرت میدهد. و این همان معنایی است که «المنجد» برای آن گفته است. به عبارتی: تسلیم بی قید و شرط شدن یعنی کثرت سلامت و زدودن آفت. البته این همزه میتواند معنی «یافتن» هم داشته باشد. یعنی در اسلام میتوان سلامتی روح و روان را پیدا کرد تا از آفتها و بلاها در امان بود
اما «یا» اضافه بر کلمه «اسلام»، «یاء» نسبت است. و به معنی هر آنچه که مطابق دین حنیف اسلام است
تعریف عنوان مقاله
با توجه به همه توضیحاتی که در مفردات این عنوان آمد، این عنوان را میشود چنین معنا کرد
یافتن ریشههای وحدت بر پایه توجه به هر آنچه یک ملت و یا ملتهای مختلف را دور هم جمع میآورد و احترام به آن و نظم بخشیدن عقلایی به این علقههای اتحاد و ارتباط برای رسیدن به سلامت و زدودن آفتهای اجتماعی بر پایه براهین بی بدیل وحی که نمودِ آن دین حنیف اسلام متجلی شده است و عدم مخالفتهای شخصی و سلیقگی با آن
«مؤمنان معدود، لیک ایمان یکی – جسمشان معدود، لیکن جان یکی
جان حیوانی ندارد اتحاد – تو مجو این اتحاد از روح باد» ( مولوی، مثنوی معنوی، دفتر چهارم(
ب: مبانی اتحاد و انسجام از منظر عقل
شکی نیست که هر انسان سلیم النفسی بر اتحاد و انسجام هر چه بیشتر تأکید دارد. هر فرد و جامعهای در صدد رشد و توسعه همه جانبه است. میخواهد در همه امور اعم از معنویت و مادیت ترقی کند و این ممکن نمیشود مگر با ارتباطات سالم و بر اساس منافع ملی
در واقع همه سعی دارند از دانش، تکنولوژی و داشتههای دیگران استفاده کنند بدون آنکه متحمل خسارت قابل توجهای بشوند