تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشارزای در word دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشارزای در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشارزای در word
چکیده
مقدمه
مفاهیم نظری
عوامل فشار شغلی خارج از سازمان (فراسازمانی)
عوامل فشار درون سازمانی (عصبی روانی و یا استرس)
عوامل فشار (عصبی، روانی) گروهی
عوامل فشار (عصبی، روانی) فردی
اهداف پژوهش
روششناسی پژوهش
تجزیه و تحلیل یافتهها
نتیجهگیری و پیشنهادها
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشارزای در word
1- الوانی، سید مهدی (1371): «فشارهای عصبی در سازمان و راههای مقابله با آن» فصلنام مدیریت دولتی، دور جدید، شماره3، نشری مرکز آموزش مدیریت دولتی
2- الوانی، سید مهدی و ابطحی، سید حسین (1371): «پژوهش پیرامون فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت در کشور» فصلنام مطالعات مدیریت، دور دوم، شماره 5
3- اراس، رندال وام، آلتمایز، الیزابت(1377): استرس شغلی، ترجمه غلامرضا خواجهپور، تهران، سازمان مدیریت صنعتی
4- برومند، زهرا (1375): مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات پیام نور
5- جمشیدیان، مهدی (1372): «کارکنان سازمان، استرس و بیماری انسداد شراین» مجله دانشکد علوم اداری و اقتصاد
6- خاکی، غلامرضا (1375): «هدایت فشار عصبی در راستای افزایش بهرهوری سازمانی» ماهنام زمینه، شماره 16، نشری سازمان اقتصادی کوثر
7- دیویس، کیت وینواستورم، جان (1373): رفتار سازمانی درکار، ترجمه محمدعلی طوسی، چاپ دوم، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی
8- رابینز، استفن، پی (1374): مدیریت رفتار سازمانی، ترجم علی پارسائیان و اعرابی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگان
9- ساعتچی، محمود (1370): روانشناسی درکار، سازمان و مدیریت، چاپ دوم، تهران مرکز آموزش مدیریت دولتی
10- علوی، سید امینالله (1372): «فشارهای عصبی و روانی در سازمان» فصلنام مدیریت دولتی، شماره20، نشری مرکز آموزش مدیریت دولتی
11- لوتانز، فرد (1372): رفتار سازمانی، ترجم غلامعلی سرمد، تهران، مؤسسه بانکداری ایران، بانک مرکزی جمهوریاسلامیایران
12- مورهد و گریفین (1374): رفتار سازمانی، ترجم سیدمهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران، انتشارات مروارید
13- نادری، عزتالله و سیفالله نراقی، مریم (1374): روشهای تحقیق و چگونگی ارزیابی آن در علومانسانی، چاپ هشتم، تهران، نشر کوچک
14- وایزبرگ، هربرت ف و بروان، بروس د. (1362): درآمدی بر تحقیق پیمایشی و تحلیل دادهها، ترجم جمال عابدی، تهران، مرکز نشردانشگاهی
چکیده
در دنیای پیشرفته و فراصنعتی امروز، فشارهای روانی سازمانی در زندگی شغلی افراد، مشکلات فراوانی ایجاد نموده است. نگرانی افراد نسبت به کار و مسائل مربوط به محیطکاری، محیط اجتماعی، اقتصادی و نیازهای متفاوت، انتظارات سازمان از کارمند یا تغییر در تکنولوژی، مشکلات مدیریتی، سیستمهای پیچید اطلاعاتی و ترس افراد از عقب افتادگی اطلاعات و غیره، همه باعث میشوند تا افراد بیشتر اوقات زندگی روزمره و زندگی کاری را همراه با هیجانات، تنشها، نگرانیها و بیم و امیدهای گوناگون به پایان برسانند که در اکثر موارد با ظرفیتهای بدنی و روانی آنها سازگار نیست. پژوهش حاضر در سال 1378 در یک سازمان دولتی انجام گردید و هدف آن شناسایی، تشخیص، ارزیابی و مقایس عوامل فشارزای سازمانی و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان است
این تحقیق از نوع کاربردی بوده است. جامع آماری در این تحقیق، شامل کارکنان ادار آموزش و پرورش است که از سه گروه، مدیران ارشد و مدیران میانی، سرپرستان و سایر کارکنان تشکیل میشوند. این پژوهش توصیفی- پیمایشی از شاخه تحقیقات میدانی است و یافتههای آن از طریق کتابخانهای و میدانی، با کمک پرسشنامه گردآوری و از طریق آمار توصیفی و استباطی شش فرضیه فرعی و یک فرضی اصلی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن است که بین عملکرد کارکنان (متغیروابسته) با عوامل فشارزای سازمانی (متغیرمستقل)؛ نظیر خط مشی سازمانی، ساختار سازمانی، فرآیند سازمانی، تعارض نقش، گرانباری نقش و روابط بین افراد، رابطهای معنادار وجود دارد. به بیان دیگر، عملکرد کارکنان تحت تأثیر عوامل فشارزای سازمانی است. در پایان نیز، برای غلبه بر عوامل فشارزای سازمانی و افزایش عملکرد کارکنان در سازمان، پیشنهادهایی ارائه میگردد
1- استرس (stress) در کتب رفتار سازمانی با معنای مختلفی ترجمه شده است
- در کتاب رفتار سازمانی لوتانز، ترجمه غلامعلی سرمد، معادل فشارروانی قلمداد شده است
- در کتاب رفتار سازمانی مورهد/ گریفین، ترجمه الوانی- دانایی، واژههای فشار عصبی ترجمه شده است
- در کتاب رفتار سازمانی رابینز ترجمه پارسائیان- اعرابی، به صورت تنش یا فشار روانی ترجمه شده است
- درکتاب روانشناسی صنعتی سازمانی آبراهام/ کورمن، ترجمه دکتر حسین شکرکن، به معنای فشار آمده است
- در کتاب فرهنگ جامع مدیریت از داور ونوس/ دانائی فرد، با واژههای تنش، فشارروانی، فشار عصبی و فشار روحی معنا شدهاست
مقدمه
در قرن حاضر فشارهای روانی بخش عمدهای از زندگی افراد را در محیط کاری و سازمانها تحت تأثیر قرار دادهاست. در ده اخیر، موضوع فشار روانی و آثار آن مورد توجه زیادی واقع گردیده، و از جمله مباحث اساسی رفتار سازمانی را به خود اختصاص دادهاست . در واقع میتوان قرن بیستویکم را به جرأت قرن استرسها نامید. بدون شک حرکت در جهت نیل به اهداف سازمانی و کسب آن اهداف و در نهایت پیشرفت جامعه، در گرو افزایش عملکرد کارکنان در سازمانهاست
فشار روانی مهمترین تأثیر را بر عملکرد فرد میگذارد، بدین ترتیب که هنگامی که فشار روانی از حد مشخصی فراتر برود، باعث کاهش عملکرد فرد میشود. میزان فشار روانی در سطح متعادل، بهترین عملکرد را به همراه خواهد داشت و اگر میزان آن از یک محدوده کمتر یا بیشتر شود، عملکرد پایین خواهد آمد
چنانچه فشارهای روانی مدت زیادی ادامه یابد، بتدریج فرد خسته خواهد شد و ادام این وضعیت باعث میشود که انرژی جسمی و احساسی فرد کاهش و توانایی او تضعیف گردد. از آنجا که توان فرد یکی از عناصر اساسی در افزایش بهرهوری است و بهرهوری نیز تابعی از توان و شناخت شغل و حمایت سازمانی است، لذا عملکرد افراد نیز در سازمان نزول خواهد یافت
امروزه، فشارهای روانی یکی از معضلات انسانها، بخصوص در جوامع رو به رشد و صنعتی است و شناخت علل و عوامل به وجود آورند این مشکل و ارائه نتایج و راهکارهای مناسب برای پیشگیری و درمان آن، ذهن افراد زیادی را به خود معطوف داشته است. کارکنان از جمله افرادی هستند که در سازمانهای گوناگون با این پدیده روبهرو بوده، از آن رنج میبرند
بررسی فشارهای سازمانی به دو دلیل ضروری است: نخست آنکه کوتاهی در رسیدگی به فشارهای سازمانی میتواند بر توان منابع انسانی یک سازمان زیانهای فراوانی وارد سازد و پیامدهای منفی اقتصادی مانند کاهش تولید را به بار آورد. دوم آنکه هر گاه فشارهای سازمانی بدرستی باز شناخته شود و با تدابیر و دوراندیشی هدایت و سرپرستی گردد، میتواند در بهبود عملکرد کارمند و خشنودی او و در نتیجه افزایش بازده سازمان مؤثر باشد
نشانههای رفتاری فشار روانی به صورت تغییر در میزان تولید، غیبت و جابهجایی کارکنان و نیز به صورت تغییر در افزایش مصرف دخانیات، بدخوابی، افزایش سرعت در حرفزدن و ناآرامی و یا با به خود پیچیدن پدیدار میگردد. افزایش فشارهای سازمانی بر کارکنان و بروز نشانههای فشار روانی یعنی نشانههای فیزیولوژیکی و نشانههای روانی و بخصوص بروز آنها در رفتار کارکنان، باعث کاهش عملکرد کارکنان خواهدشد. فشارهای روانی پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که اثر مستقیم بر سازمان دارد. این کاهش در مورد کارگران اجرایی به صورت کیفیت ضعیف کار و افت بهرهوری متجلی میگردد و در مورد مدیران، به دلیل عصبانیت و ناسازگاری، به صورت تصمیمگیری غلط و یا برهم خوردن روابط کاری با دیگران جلوهگر میشود
کنارهگیری نیز میتواند نتیجه فشار روانی باشد که مهمترین انواع آن عبارت است از: غیبت و استعفا. اشخاصی که برای مقابله با فشار روانی دوران سختی را در محیط کار میگذرانند، احتمالاً بیشتر بیمار میشوند و یا به منظور پیداکردن سازمان بهتری به ترک سازمان خود میاندیشند. فشار روانی میتواند پیامدهای دیگری هم داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است فرد برنامههای زمانی خود را فراموش کند و وقت طولانیتری را صرف خوردن غذا کند، و یا ممکن است مبادرت به کنارهگیری روانی کرده و نسبت به شغل و سازمان مربوطه بیتوجه شود. شخص ممکن است برای مقابله با فشار روانی که در محیط کاری با آن مواجه است، بموقع و منظم بر سر کار خود حاضر شود، ولی نسبت به شغل و سازمان بیتوجهی باشد. (مورهد و گریفین، ترجمه الوانی- دانائیفرد،1374)
مفاهیم نظری
«هانس سلیه[2]» یکی از پیشتازان پژوهش در زمین استرس، استرس را به عنوان پاسخ نامشخص بدن به هرگونه تقاضا نامیدهاست. وی مفهوم «حالت سازگاری عمومی» را ابداع کرد. حالت سازگاری عمومی، پاسخ خود به خودی به هر گونه تهدید بدنی یا احساسی نسبت به سلامت یک ارگانیزم است. (علوی، 1372)
ایوان سویچ و میشل ماتسون[3]، فشار روانی را به زبان ساده «تأثیر و تأثر ارگانیزم و محیط» تعریف میکنند و تعریف کاربردی تفصیلی بدین شرح را به آن میافزایند: «این تأثیر و تأثر، نوعی پاسخ انطباقی است که با میانجیگری ویژگیهای شخص و یا فرآیندهای روانشناختی تحقق مییابد.» (لوتانز ترجمه سرمد،1372)
«بیر و نیومن[4]» فشار روانی ناشی از شغل (فشار شغلی) را چنین تعریف میکنند: «شرایط ناشی از تأثیر و تأثر افراد با مشاغل آنان و تغییرات درونی که آنان را به انحراف از کنش معمولی خود وادار میسازد، علامت مشخص این فشار روانی است» (لوتانز، ترجمه سرمد،1372). امروزه استرس به طور گستردهای به عنوان پیامد هر گونه عمل، وضعیت و فشاری تعریف میشود که شرایط روحی و جسمی خاصی را بر فرد وارد میکند. و استرس وضعیت نامتعادلی را در او به وجود میآورد. این عدم تعادل موجب بروز علایمی بسیار متداول از قبیل بیخوابی، عرق ریختن، عصبانیت و زود رنجی میگردد (ایوانویچ و ماتسون،1978)
فشارهای سازمانی (مورهد و گریفین ترجمه الوانی، دانائیفرد 1374) شامل الزامات شغلی، نوع شغل، کار زیاد، الزامات فیزیکی (مکان شغل) الزامات نقش (تضاد- ابهام) ادراکات روابطی، فشارهای گروهی و سبک رهبری بوده و پیامدهای آن را شامل: واماندگی، پیامدهای فردی- رفتاری، روانی، جسمی، کاهش عملکرد، ترک کار، غیبت، کاهش انگیزش و رضایت به دنبال خواهد داشت (رابینز، 1374)
بیرو نیومن(1978) سه دسته از نشانههایی را که در شرایط استرس شغلی بروز میکند، نام بردهاند، این نشانهها عبارتند از: نشانههای روانی،[5] نشانههای جسمانی[6] و نشانههای رفتاری[7]. این نشانهها اغلب همراه با نارضایتی شغلی بروز میکنند. بنابراین، نارضایتی شغلی را میتوان یکی از شایعترین پیامدهای استرس شغلی به حساب آورد. نارضایتی شغلی نیز آثار و عوارضی دارد که عموماً از نظر اقتصادی و اجتماعی زیان آورند و برای فرد و سازمان و جامعه هزینههایی در بردارند
پژوهشهایی که “ساترلند” و “کویر” در سال 1990 انجام دادهاند، ثابت نمودهاست که ناراحتیهای معدهای- رودهای، مانند زخمهای دستگاه گوارش و استرس شغلی با هم رابطه دارند. از دیگر بیماریهای جسمانی که ممکن است نتیجه استرسهای شغلی پیاپی باشند، انواع حساسیتها (آلرژیها) و بیماریهای پوستی، اختلال در خواب، سر درد و ناراحتیهای تنفسی را میتوان نام برد. (رندال آر راس/ الیزابت ام آلتمایر؛ استرس شغلی ترجمه: غلامرضا خواجهپور 1377)
نشانههای فشار روانی را به سه گروه تقسیم نمودهاند: فیزیولوژیکی، روانی و رفتاری. فشار روانی میتواند موجب اختلال در سوخت و ساز بدن (متابولیزم) شود، ضربان قلب را بالا ببرد، فشار خون را افزایش دهد، سر درد بیاورد و فرد را مستعد حمله قلبی کند
نکت قابل توجه در تحقیق هانس سلیه این است که برخی افراد از فشار روانی لذت میبرند و فقط با زندگی پرانرژی همراه با گامهای سریع احساس رضایت میکنند. او این افراد را «اسبهای مسابقه» مینامد. از سوی دیگر، برخی افراد در جستجوی محیطی امن، آرام و مسالمت آمیزند. از چنین افرادی به عنوان «لاکپشتها» یاد میکند
سلیه خاطر نشان میسازد که افراد هر دو طبقه به میزان معینی از فشار روانی نیازمندند، اما درجه و منشأ این آن متفاوت خواهد بود و حتی ممکن است آن فشار روانی که برای اسبهای مسابقه حایز اهمیت بوده، آنها را به عملکردی در سطح عالی تشویق میکند، بر اثر تغییراتی آرام و درونی در این افراد، به گونهای غیر منتظره آنان را در شمار مبتلایان به بیماری انسداد شرائین در آورد. (ایوانویچ و ماستون،1978)
عوامل استرس زا بر کارکنان سازمانهای امروزی، ناشی از داخل سازمان و یا خارج از سازمان میباشد
عوامل فشار شغلی خارج از سازمان (فراسازمانی)