مقاله عوامل روانی تجدد گرایی در word دارای 53 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله عوامل روانی تجدد گرایی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله عوامل روانی تجدد گرایی در word
مقدمه
بیان مسئله
ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
اهداف جزیی
فرضیه های تحقیق
فرضیه های جزیی
تعریف عملیاتی
مبانی نظری وپژوهشی تحقیق
مقدمه
اسراف، تجملگرایی؛ بیماری اجتماعی
معنای اسراف
معیار و میزان اسراف
نقش زمان در مصادیق اسراف
طرح یک سؤال
قناعت؛ راه حل
تحلیل
افسردگی زنان، معلول تجمل گرایی و دوری از ارزش های اخلاقی
مصرف گرایی و تبلیغات تجاری تلویزیون
نقد تجمل گرایی در اسلام
پیآمدهای تجمل گرایی
1ـ تباهی سرمایههای مادی
2ـ زمینهسازی برای گناهان
3ـ گسترش فقر در جامعه
4ـ تبدیل ارزش به ضد ارزش
5ـ کاهش معنویت در جامعه
6ـ از بین رفتن آرامش واقعی
7ـ ناتوانی در انجام وظیفه
8ـ فراموشی یاد خدا و قیامت
9ـ ورشکستگی و بدهکاری
10ـ رویارویی با حق و حقیقت
11ـ عذاب الهی
پیشینه تحقیق
پیشینه داخلی
تاثیر آگهی های تجاری صدا و سیما در افزایش تجمل گرایی
مقدمه
دنیا زدگی سرآغاز همه زشتیهاست. وقتی مال دوستی به اوج رسید و به مالپرستی گرایید، عامل بسیاری از لغزشها میشود و انسانها را از راه کمال باز میدارد. نگاهی به مخالفان انبیاء ما را به این باور میرساند که آنان با به رخ کشیدن ثروت، خود و هوادارانشان را برتر میشمردند غافل از اینکه تنها ملاک برتری در اسلام، تقوا، سادهزیستی و همانا روش و منش پارسایان است؛ همان راهی که امامان معصوم(علیهمالسلام) در صحیفه تاریخ اسلام ترسیم کردند. آنان در برابر وسوسههای دنیوی، مردانه ایستادند و هیچگاه تسلیم زر، زور و تزویر نشدند. آنان با این که میتوانستند همچون دیگران از مواهب دنیا بهرهمند شوند، ولی چون در جایگاه رهبری و امامت بودند، حتی از ضروریات زندگی نیز گذشتند تا سرمشقی باشند برای آیندگان. متاسفانه در طول تاریخ کسانی که باید چشم بیدار اسلام و پاسدار ارزشهای اخلاقی باشند و سیره معصومین(علیهمالسلام) را در پیش گیرند، بیصبرانه به ثروت اندوزی و تجملگرایی روی آوردند و راه را از بیراهه باز نشناختند تا بدان جا که به تدریج، مالدوستی به دنیا گرایی و دنیا گرایی به شهوت رانی و سودجویی و در نهایت، سست شدن ارزشها انجامیده است
بیان مسئله
همه میدانیم که هر پدیده اجتماعی، آثار و نتایجی را به دنبال خود میآورد و در بعضی موارد، بر کنشها و واکنشهای نسل آینده جامعه نیز تأثیر میگذارد و آن را دگرگون میسازد. در این بخش میکوشیم به پیآمدهای منفی تجملگرایی بپردازیم
گفتنی است زیانهای تجملگرایی بسیار است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در کوتاه مدت یا دراز مدت در جامعه بر جای خواهد ماند. اینک با در نظر گرفتن آیات قرآن کریم و سخنان امامان معصوم(علیهمالسلام) و اشاره به برخی رخدادهای تاریخی در این زمینه، مهمترین آفتها و پیآمدهای منفی این پدیده را بر خواهیم شمرد.
ضرورت تحقیق
تجملگرایی بعنوان پدیده اجتماعی که مخصوصاً در سالهای اخیر در جامعه ما گسترش یافته است، تأثیرات منفی در عرصههای مختلف جامعه بر جای میگذارد اما هر گونه تغییر و تعدیل آن نیاز به انجام مطالعاتی ساختاری و عمیق دارد که در طی آن با شناسایی متغیرهای وابسته و واسطهای و نحوه انجام تأثیرات و تعامل فاکتورهای گوناگون روشهای علمی را جهت کاهش پیامد آن به اجرا گذاشت. از این رو پژوهش حاضر در خرداد 1381 بمنظور سنجش نظرات شهروندان تهرانی درخصوص تجملگرایی انجام گرفته است. در این پژوهش میزان رواج تجملگرایی در جامعه و طی 10 سال گذشته و اهمیت ثروت در تعیین جایگاه و منزلت در جامعه، عوامل مؤثر بر رواج تجملگرایی و پیامدهای اجتماعی تجملگرایی مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش نیز بصورت پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه بوده است و جمعیت نمونه مورد بررسی نیز 980 نفر از شهروندان مناطق بیست و دو گانه تهران بوده است که بر اساس شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند
فرامرز رفیعپور هنجاری شدن ارزشهای مادی در سالهای بعد از پایان جنگ تحمیلی (1368) در سطح جامعه و چشم و هم چشمی نمایش ثروت را عامل گسترش تجملگرایی میداند. پیربوردیو با اشاره به تنوعهای ذائقه و سبکهای زندگی بیان میکند که هر کدام از طبقات بدلیل عوامل ثابت ساختاری به تدریج سبک ویژهای از زندگی را برای خود تشکیل میدهد و بوسیله همین سبک ویژه خود را از دیگر گروههای اجتماعی متمایز میسازد و افراد با تکیه بر این سبکها ماهیت و جایگاهشان را تعریف میکنند. طبقات بالا به راحتی میتوانند ذائقهشان را مقبول طبع دیگران سازند که دیگران با الگوگیری از سبک زندگی آنها زندگیشان را سر و سامان دهند در حالیکه خود آنها با تغییر شکل سبکها این فاصله را همچنان حفظ میکنند و این امر فشار بسیار سختی بر طبقات پایین وارد میکند
بر اساس یافتههای پژوهشی 2/77 درصد شهروندان میزان رواج تجملگرایی در جامعه را زیاد ارزیابی نمودهاند و اکثر آنها بر این باورند که این پدیده در طی 10 سال گذشته گسترش یافته است. اکثر شهروندان میزان رواج تجمل در بین مسئولین را زیاد و در 10 سال گذشته نیز رو به گسترش میدانند. از نظر اکثر پاسخگویان، مدیران ارشد، نمایندگان مجلس، وزرا و اعضای هیأت دولت، مدیران شرکتهای وابسته به دولت، فرماندهان نظامی و انتظامی و ائمه جمعه به ترتیب بیشترین تجملگرایی را دارند. بر اساس نتایج تحقیق کسب ثروت اقتصادی و سپس کسب شهرت و مقام به ترتیب هدف اول و دوم مردم در زندگی است و بر این مبنا ثروت معیار منزلت شده است. بطوریکه ثروتمندان بالاترین منزلت اجتماعی را دارند. سپس اقشار تحصیلکرده دانشگاهی، مسئولین و مدیران، کارمندان دولت، نظامیان و افراد دیندار و مذهبی قرار میگیرند. چشم و هم چشمی، فیلم و سریالهای تلویزیونی، مدگرایی، جذابیت لوازم و کالاهای جدید، برنامههای ماهوارهای، نمایش رفتار مصرفی اقشار ثروتمند، فیلمهای سینمایی، ورود و گسترش کالاهای لوکس و خارجی، تبلیغات صدا و سینما و ; به ترتیب از نظر اکثر پاسخگویان عامل گسترش تجملگرایی در جامعه میباشند. افزایش چشم و هم چشمی، افزایش و تعمیق شکاف طبقاتی، افزایش احساس محدودیت در سطح جامعه، افزایش مصرفگرایی، افزایش تنش و اختلافات خانوادگی و ; به ترتیب از نظر اکثر پاسخگویان بعنوان پیامد تجملگرایی تلقی شده است
اهداف تحقیق
بررسی عوامل روانی و اجتماعی موتر بر گرایش خانواده ها بر تجمل گرایی در خانواده های شهرستان ارومیه
اهداف جزیی
بررسی عوامل روانی موثر بر گرایش خانواده ها بر تجمل گرایی
بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش خانواده ها بر تجمل گرایی
بررسی عوامل اقتصادی موثر بر گرایش خانواده ها بر تجمل گرایی
بررسی عوامل فرهنگی و اعتقادی موثر بر گرایش خانواده ها بر تجمل گرایی
فرضیه های تحقیق
عوامل روانی و اجتماعی یکی از عوامل تاثیرگذار در گرایش خانواده ها بر تجمل گرایی محسوب می شود
فرضیه های جزیی
مابین عوامل روانی وگرایش خانواده ها بر تجمل گرایی رابطه وجود دارد
مابین عوامل اجتماعی و گرایش خانواده ها بر تجمل گرایی رابطه وجود دارد
مابین عوامل اقتصادی و گرایش خانواده ها بر تجمل گرایی رابطه وجود دارد
مابین عوامل فرهنگی- اعتقادی و گرایش خانواده ها بر تجمل گرایی رابطه وجود دارد
تعریف عملیاتی
تجمل
نکوحالی نمودن . (تاج المصادر بیهقی ) (دهار). آراسته شدن و جمال و نیکویی روی را بر خود بستن
1 ـ زینت یافتن . 2 ـ اسباب و اثاثه گرانبها داشتن . [1]
اعتدال
میانه حال شدن در کمیت و کیفیت . میانه حال شدن در گرمی و سردی و خشکی و تری یا در طول و عرض . میانه حال گردیدن در کمیت و کیفیت
اسراف
«اسراف» به معنای تجاوز از حد و زیادهرویکردن است و آن یا از جهت کیفیت است که صرف کردن مال است در موردی که سزاوار نیست ; و یا از جهت کمیّت است و آن صرف کردن مال است در موردی که سزاوار است لیکن بیشتر از آنچه شایسته است و بعضی صرف مال را در موردی که سزاوار نیست، «تبذیر» گفتهاند و صرف مال را در زیادتر از آنچه سزاوار است، اسراف دانستهاند;
به بیانی دیگر
اسراف عبارت از خارج شدن از حد اعتدال است. مثلاً لباسى بپوشیم که چندین برابر قیمت لباس مناسب ما ارزش داشته باشد یا غذاى گران قیمتى تهیه کنیم که با یک وعده آن مى توان دهها نفر را از غذاى مناسب و معمول سیر کرد. اسراف همراه با تفاخر و فخرفروشى است. مثلاً به جاى آن که در منزل قالى مثلاً دستباف یا ماشینى خوب داشته باشیم؛ اقدام به خرید فرش هاى ابریشمى گران قیمت کنیم که با قیمت هر یک از آن ها مى توان چندین فرش معمول و مناسب تهیه کرد و ; اما تبذیر عبارت از ریخت و پاش است: مثلاً براى یک مهمانى 5 نفره به اندازه 10 نفر غذا درست کنیم و بقیه غذاها خراب و دور ریخته شود: یا بماند و در اثر ماندن وقتى خورده مى شود، به معده انسان ضرر مى رساند و
مصرف
مصرف نیز به معنی استفاده کردن و در لغت نامه دهخدا تحت عناوین محل بازگشت، جای بازگشت، محل صرف و خرج، جای خرج کردن و به کار بردن و محل هزینه کردن آورده شده است
در فرآیند اصلاح الگوی مصرف ما باید ضمن بازتعریف رابطه خود با منابعی که در اختیار داریم،بهره برداری صحیح،علمی و مناسب از منابع و ظرفیت های موجود را بیاموزیم، الگوی مصرف مان را اصلاح کنیم وبهتر آن است که منحرفش کنیم به آن چیزی که اسلام به ما دستورش را داده، نه آن چیزی که عرف مردم ما می پسندد
[1] . لغت نامه دهخدا