مقاله بهترین شناگر در word دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بهترین شناگر در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله بهترین شناگر در word
بهترین شناگر
شنا بهترین سرگرمی
راه های رسیدن به قهرمانی در ورزش شنا
انواع حرکات
نکات مهم
فواید شنا کردن
تجهیزات
محل های شنا
شنا برای درمان بیماری ها
فواید ورزش شنا
تمرینات سرعتی شنا و تغییرات فیزیولوژیکی حاصل از آن:
سهم نخبگان در پیشرفت به سوی آرمانها
بهترین شناگر
از دیرباز هر جا آب و برکهای وجود داشت، نهتنها انسانها، بلکه حیوانات نیز برای آبتنی و شنا کردن به آنجا روی میآوردند. خیلی از حیواناتی که مثل انسان غیرآبزیاند، به طور غریزی شناگران ماهری هستند. اما انسان با به کار بردن نیروهای عقلی و تکاملی خود، میتواند بهترین و برترین شناگر باشد. شاید بتوان گفت که شناگری در ذات و غریزه انسان نیز گنجانده شده است؛ چرا که شاکلهی وجود آدمی با آب نقش بسته و در آب پرورش یافته است. آری انسان 9 ماه دوران جنینی خود را در خانهی آبی زندگی میکند
پژوهشها و تجربههای عملی ثابت کردهاند که همه انسانها دارای قدرت شناوری هستند؛ و بسته به چگونگی و ترکیب اندام بدنشان در آب غوطهور میمانند. کسانی که شناوری مثبت دارند، یعنی وزن مخصوص بدنشان از چگالی آب کمتر است، میتوانند به راحتی و بدون هیچ دغدغدهای در آب شناور بمانند. و کسانی که شناوری مثبت ندارند، میتوانند از حجم تنفسی ریههایشان کمک بگیرند. شُشهای انسان اگر پر از هوا شود، مانند بادکنکی عمل میکند که روی آب شناور میماند
تجربه همچنین نشان داده است که افراد معمولی اگر هوا را در ریههایشان حبس کنند، میتوانند بیآنکه دست و پایشان را تکان دهند، حتی به صورت عمودی (روی پاهای خود) در آب غوطهور بمانند؛ و در حالی که به راحتی تنفس میکنند، زیر آب فرو نروند
از عوامل روانی مهم و مقدماتی یادگیری شنا، از بین بردن ترس و حفظ اعتماد به نفس میباشد. و آنچه در اولین قدم موجب لذت بردن از شنا میشود، احساس اطمینان و جرأت در آب است. به آب نگاه کنید و به خود قوت قلب دهید. آب را همچون مادری در ذهن تصور کنید و خودتان را به آغوش پرمهرش بیاندازید و بر روی آن دراز کشیده و استراحت کنید. اجازه بدهید بدنتان کاملاً آزاد و آسوده باشد! برای حرکت کردن روی آب، نباید ترس به دل راه دهید و عضلات را سفت و منقبض گردانید؛ چرا که در این صورت تلاشتان برای روی آب ماندن بینتیجه خواهد بود. پس آرامشتان را حفظ کنید و بدنتان را به راحتی و آرامی حرکت دهید
آموزش شنا را از چه سنی باید شروع کرد؟
برای یادگیری شنا هیچ وقت دیر نیست؛ اما اینکه چه سنی برای شروع آموزش مناسب میباشد، پیرامون آن نظریههای زیادی ارائه شده است. برخی معتقدند، که از بدو تولد نوزاد شنا کردن را میداند؛ چون 9 ماه دوران جنینی را در داخل مایع زندگی کرده، پس هر چه زودتر او را با آب آشنا کنید بهتر است. اما بسیاری از متخصصین کودکان به دلیل خطر سرماخوردگی و بیماریهای دیگر، شروع آموزش شنا را از سنین خیلی پایین رد میکنند؛ چون سیستم ایمنی و گرماسازی بدن کودکان در این سنین هنوز به رشد کافی و مطلوب نرسیده است، لذا حرارت بدنشان را در آب خیلی سریع از دست میدهند؛ و این خود خطر سرماخوردگی را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که بعضی از متخصصین معتقدند که این آموزش را باید از ششماهگی به تأخیر انداخت؛ یعنی تا آن زمان که سیستم ایمنی طبیعی کودک تا حد مناسبی رشد کند
اما آنچه مسلّم است، آموزش شنا باید از سنین کودکی شروع شود. برای این کار دلایل بسیاری وجود دارد؛ یکی از مهمترین دلایل آن است که کودکان از شرایط جسمی و روانی بهتری برخوردارند و از آب بیشتر لذت میبرند؛ در نتیجه از زمینه مساعدتری نسبت به بزرگسالان برای یادگیری بهتر و سریعتر شنا برخوردار میباشند. بچهها هر چه کوچکتر باشند از آب و محیطهای غریبه کمتر میترسند، و در نتیجه زودتر و راحتتر شنا کردن را میآموزند
به نظر میآید، بچههای کوچک را هر چه زودتر با دنیای لذتبخش آب آشنا کنیم، بهتر است. اما باید تمام جوانب را سنجید و با احتیاط کامل عمل کرد. در مراحل اولیه، این عمل باید در هوای گرم حمام و در آب معتدلِ وان با حرارت بیش از 29 درجه سانتیگراد (85 درجه فارنهایت) صورت پذیرد. باید به گونهای عمل کرد که کودک احساس امنیت و اطمینان در آب داشته باشد. اگر والدین عمداً و یا سهواً کودکان را از آب نترسانند و بیزار نکنند، میتوان گفت که همه آنها آب و آببازی را دوست دارند؛ و همین آببازی میتواند مقدمه یادگیری شنا باشد
شنا بهترین سرگرمی
یکی از تفریحات و سرگرمیهای لذتبخش و سالم، شنا کردن است. و در منابع اسلامی از آن به عنوان بهترین سرگرمی یاد شده است. پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) در این باره میفرماید
«بهترین سرگرمی مؤمن شنا کردن است.»
پیشوایان ما به شنا علاقهمند بودند و وقتهای تفریح خود را به شنا کردن و آبتنی میپرداختند. حضرت علی(علیهالسلام) با این که میتوانست روزهای جمعه در منزل غسل جمعه بکند؛ اما کنار رودخانه میرفت و در آنجا ضمن شنا کردن، غسل جمعه میکرد. اشعثبن عبد میگوید: «یک روز جمعه علی(ع) را دیدم که در رودخانه فرات شنا میکرد و غسل جمعه انجام میداد، و در آن روز با پیراهنی نو نماز جمعه خواند.» همچنین امام صادق(علیهالسلام) به جمعی از اهالی عراق که به خدمتش مشرف شده بودند، فرمود: «من اگر پیش شما بودم، هر روز به رودخانه فرات میرفتم، و در آنجا آبتنی میکردم.»
اما حال جای این سوال است که، انسان در زندگی خود چه نیازی به تفریح و سرگرمی دارد؟
چنانکه جسم انسان نیازها و احتیاجات گوناگونی همچون غذا خوردن دارد، روح و روان انسان نیز نیازمندیهایی دارد. از نیازهای مهم روانی، نیاز به تفریح و سرگرمی و سرور و شادابی است. تفریح و شادابی غذای روان آدمی است، که موجب فرح و انبساط خاطر و آرامش روح، و مایه نشاط و خرّمی است. امام علی(علیهالسلام) میفرماید
«شادمانی و سرور، موجب انبساط روحی میشود و وجد و نشاط آدمی را برمیانگیزاند.»
«تفریح و سرگرمی، همچون روغنکاری چرخهای ماشین است، که به عمر ماشین خواهد افزود.» و انسان اگر در زندگی روزمرّه خود، وقتی را بدین منظور تخصیص ندهد، روحش پژمرده و مریض میشود. و به خاطر همین دلیل است که امام علی(علیهالسلام) میفرماید: «این دلها همانند تنها خسته میشوند، لذا برای نشاط و سرور آنها، به سخنان باطراوت و حکیمانه روی بیاورید.»
«همواره اشتغال مستمر و بدون وقفه فکری و عملی در فعالیتها یا مشاغل معین، موجب خستگی جسمی و ذهنی گردیده، به تدریج فرد نشاط و سرزندگی خود را از دست میدهد. در واقع فشارهای ناشی از اشتغال ممتد ذهنی و جسمی ـ به خصوص ذهنی ـ نه تنها ممکن است همواره با از دست دادن نشاط و تعادل حیاتی فرد باشد؛ بلکه در مواقعی عامل مهمی در بروز بسیاری از اختلالات روانی همچون نوروزها و افسردگیها و نارساییهای جسمی به ویژه از نوع بیماریهای روانتنیمیگردد. در این شرایط برخورداری از یک نوع برنامه جامع و پیشبینی فرصتی آزاد و فارغ از کار موظف و بهرهوری از آن، اولین و مهمترین گام در پیشگیری از آسیبهای ذهنی و حفظ بهداشت روانی است. فقدان حداقلی از اوقات فراغت در زندگی روزمره، ولو ساعتی و یا کمتر از آن باعث افزایش اضطراب و فشار روانی گردیده، زمینه اختلال در قوای حسی و ادراکی را فراهم میکند و فرد در تفکر مولّد و خلاق با مشکل جدی مواجه میشود.»(افروز،1370)
حضرت علی(علیهالسلام) درباره لزوم تخصیص دادن بخشی از زندگی روزمره به تفریح و لذتهای حلال میفرماید
«مؤمن باید شبانهروز خود را به سه قسم تقسیم کند: زمانی برای نیایش و عبادت پروردگارش؛ و زمانی برای تأمین هزینه زندگیاش؛ و زمانی برای اوقات فراغت بین روح و لذتهای حلال و زیبایش قرار دهد. خردمند را نشاید، جز آن که در پی سه چیز حرکت کند: کسب و تلاش برای تأمین زندگی، یا گام نهادن در راه آخرت، یا به دست آوردن لذتهای حلال.»
همچنین امام رضا(علیهالسلام) میفرماید
«از لذایذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید، و تمایلات خود را از راههای مشروع برآورده نمایید. مراقبت کنید در این کار به مردانگی و شرافتتان آسیب نرسد، و دچار تندروی و اسراف نگردید. و به وسیله این سرگرمیهای لذتبخش بر روند بهتر امور دینی یاری جویید
آنچه که مهم به نظر میرسد، این است که باید تفریحات و سرگرمیها از مسیر طبیعی لذتجوییها انجام پذیرد، و در این صورت است که نیازها به صورت مطلوب ارضا میشود. شادیها و لذتجوییها از احساسات ما نشأت میگیرند، و خوراک احساسات در دل طبیعت نهفته است. چشمانداز آبشار و صدای دلنشین آن، منظره طبیعت سرسبز و کوهستان، بانک بلبل، رودخانه و دریا، و هزاران چیز دیگر وسیلههای مطمئن برای دستیابی به این هدفاند. اما اگر لذتجوییها از مسیرهای غیرطبیعی باشد (مانند گوش دادن به موسیقی)، نهتنها انسان به آرامش و انبساط روحی مطلوب خود دست نمییابد، بلکه اثرات سوئی را به دنبال خواهد داشت
بوعلی سینا در وصیتنامه خود درباره لذتها مینویسد
«در خصوص مشتهیات نفس (یعنی آنچه مورد التذاذ نفس است و نفس از آنها لذت میبرد) باید استعمال آنها صرفاً برای رو به راه آوردن مزاج و نگاه داشتن وجود شخص و بقای نوع باشد. و البته بر تمام عقلا و دانشمندان ثابت شده است که موسیقی از لذتهایی است که واجد هیچ کدام از این سه شرط نیست. نه مزاج را روبه راه میآورد، نه شخص را نگاه میدارد و نه باعث بقای نوع بشری است.»
موسیقی احساسات بشر را در مسیر غیرطبیعی و غیرعادی توسعه میدهد، و انسان را در یک عالم ناخودآگاهی کامل فرو میبرد و قوّه فکر و خیالبافی غیرطبیعی و غیرواقعی را در انسان زیاد میکند. ما از خود موسیقی لذت نمیبریم؛ بلکه آن فقط قوه خیالبافی را در ما تحریک میکند و ما از خیالهای خود لذت میبریم
تردیدی نیست که نمی توان فن شنا را صرفا با گوش کردن به سخنان مربی و یا مشاهده ی افراد هنگام شنا آموخت. یادگیری شنا و سایر فنون مستلزم تمرین، ممارست و اقدام است
رفتار و نه سخنوری، مناسب ترین شیوه ی رابطه با دیگران به شمار می آید. پدرومادری که مهربانی با مخلوقات را به فرزندانشان توصیه می کنند ، رفتارشان موثرترین شیوه ی انتقال این پیام است
راه های رسیدن به قهرمانی در ورزش شنا