تحقیق بررسی رابطه توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان در word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق بررسی رابطه توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی رابطه توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان در word
چکیده
مقدمه
هدف پژوهش
روش
جامعه و نمونه آماری
ابزار اندازهگیری
الف) پرسشنامه استاندارد توکل
ب) پرسشنامه عزت نفس
ج) پیشرفت تحصیلی
یافتههای توصیفی
یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی رابطه توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان در word
انصاری جابری، علی و همکاران، «تأثیر روزه رمضان بر عزت نفس دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان»،اندیشه و رفتار، ش 25 و 26، تابستان و پاییز 1380، ص 67-63
باقرزاده، فضلا; و همکاران، «بررسی اثر برد و باخت و جهتگیری هدفی بر میزان عزت نفس در فوتبالیستهای لیگ کشور»، حرکت، ش 23، بهار 1384، ص 50-41
براندن، ناتانیل، روانشناسی عزت نفس، ترجمه: مهدی قراچهداغی، چ پنجم، تهران، نخستین، 1385
بهرامیاحسان، هادی، «رابطه بین جهتگیری مذهبی، اضطراب و حرمت خود»، مجله روانشناسی 24، ش 6، زمستان 1381، ص 347-336
بهرامی چگینی، ذبیحالله، «بررسی رابطه بین دینداری با اختلالات روانی دانشجویان دانشگاه آزاد خرمآباد»، روانشناسی و دین، ش 10، تابستان 1389، ص 102-91
بیابانگرد، اسماعیل، «رابطه میان عزت نفس، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای تهران»، مطالعات روانشناختی، ش 4 و 5، پاییز و زمستان 1384، ص 144-131
جمعی از نویسندگان، «دین و دینداری در عصر حاضر»، مجموعه سخنرانیها و مقالات دومین و سومین همایش نیایش، چ اول، تهران، دانشگاه امام حسین (ع)، مرکز آموزش و پژوهش علوم اسلامی، مؤسسه چاپ و انتشارات، 1381
جوانبخت، مریم و همکاران، «بررسی تأثیر روزهداری در ماه رمضان بر عزت نفس و سلامت روانی دانشجویان»، اصول بهداشت روانی، ش 44، زمستان 1388، ص 273-266
حبیبوند، علی مراد، «رابطه جهتگیری مذهبی و اختلالات روانی با پیشرفت تحصیلی»، روانشناسی و دین، ش 3، پاییز 1387، ص 93-79
حسینی، محمدعلی و همکاران، «همبستگی عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران»، آموزش در علوم پزشکی، ش 17، بهار 1386، ص 142-137
حسینینسب، داوود، وجدانپرست، حسین، «بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی مراکز تربیت معلم»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، ش 45، تابستان و پاییز 1381، ص 126-101
دیلمی، احمد، آذربایجانی، مسعود، اخلاق اسلامی، چ سی و هشتم، قم، دفتر نشر معارف، 1384
راثی، مهدی، «بررسی رابطه گرایش دینی با عزت نفس و خودکارآمدی در بین دانشآموزان سال دوم دبیرستان شهر تبریز در سال تحصیلی 81-80»، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تبریز، 1382
رفیعیهنر، حمید، جانبزرگی، مسعود، «رابطه جهتگیری مذهبی و خودمهارگری»، روانشناسی و دین، ش 9، بهار 1389، ص 42-31
شاملی، نصرا;، بنائیان اصفهانی، علی، «تبیین میدان معناشناسی واژه “توکل” در نهج البلاغه»، فصلنامه علوم اسلامی، ش 15، پاییز 1388، ص 20-1
شهنی ییلاق، منیجه و همکاران، «بررسی شیوع کودکآزاری و پیشبینی این متغیر از طریق سلامت عمومی والدین، سازگاری، عزت نفس و عملکرد تحصیلی دانشآموز و متغیرهای جمعیتشناختی در دانشآموزان دختر آزاردیده و عادی دوره راهنمایی شهر اهواز»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ش 14، بهار و تابستان 1386، ص 194-167
کارنگی، دیل، آیین زندگی، ترجمه: جهانگیر افخمی، چ سوم، تهران، انتشارات ارمغان، 1385
کارنگی، دیل، آیین زندگی: چگونه اضطراب و نگرانی را از خود دور کرده و زندگی آرامی آغاز کنیم، ترجمه: سوسن اردکانی، چ دوم، تهران، بدرقه جاویدان، 1385
کاظمیان مقدم، کبری، مهرابیزاده هنرمند، مهناز، «بررسی رابطه نگرش مذهبی با شادکامی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان»، روانشناسی و دین، ش 8، زمستان 1388، ص 174-157
گیج، نیت ال، برلاینر، دیوید سی، روانشناسی تربیتی، ترجمه: غلامرضا خوینژاد، چ دوم، تهران، انتشارات حکیم فردوسی، 1374
مجدیان، محمد و همکاران، «بازخورد مذهبی، حرمت خود و مسند مهارگری»، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، ش 22، زمستان 1388، ص 157-151
مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، بیروت، مؤسسهالوفاء، 1404 ق
محتشمی، محمد، نقش ایمان در تکامل انسان، چ اول، بوشهر، شروع، 1386
میری، محمدرضا و همکاران، «بررسی رابطه افسردگی و سطح توکل بر خدا در دانشجویان شهر بیرجند»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ش 33، زمستان 1386، ص 58-52
نجاتی، محمدعثمان، قرآن و روانشناسی، ترجمه: عباس عرب، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1367
نجاتیان، رضا، «بررسی رابطه توکل بر خدا و سطح اضطراب در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1385»، پایاننامه پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 1385
نصر، سیدحسین، اسلام: مذهب، تاریخ و تمدن، ترجمه: عباس گیلوری، چ اول، تهران، روزبهان، 1385
نظری، ایمان، حسینپور، محمد، «اثربخشی مهارتهای اجتماعی بر اضطراب و عزت نفس دانشآموزان دختر دبیرستان باغملک»، یافتههای نو در روانشناسی، ش 2، بهار 1387، ص 116-95
یوآخیم، واخ، جامعهشناسی دین، ترجمه: جمشید آزادگان، تهران، سمت، 1382
Allport, G. W., Ross, G. M., “Personal religious and prejudice”, Journal of Personality and Social Psychology, v 5, 1967, p 432-
Bagley, C., Mallick, K., “Self- esteem and religiosity: Comparison of 13 to 15 year old students in catholic and public junior high school”, Canadian Journal of Education,v 22(1), p 89-
Beti- Hallahme, B., Argyle, M., The Psychology of Religious Behavior, Belief and Experience, New York, Routledge,
Coopersmith, S., “A Method for determining types of self-steem”, Journal of Abnormal Psychology, v 1, 1959, 87-
Cristillo, L., “Religiosity, education and civic belonging: Muslim youth in New York City Public Schools”, Presented at the Muslim Youth in NYC Public Schools Conference, Teachers College, Columbia University,
Ghobari, B., Shojaei, M., Relationship between Reliance on God and Self-Esteem, Beijing Congress,
Jensen- Campbell, L. A. et al., “Agreeableness, conscientiousness and effortful control Processes”,Journal of Research in Personality, v 36, 2002, p 476-
Maddi, R. S., Personality Theories, Third Edition, Belmont, Dorsey press,
Maltby, J., Day, L., “Depressive symptoms and religious orientation: examining the relationship between religiosity and depression within the context of other correlates of depression”,Personality and individual Differences, v 28(2), 2000, p 383-
Maton, K. I., “The Stress-buffering role of spiritual support: Cross-sectional and prospective investigation”, Journal for the Scientific Study of Religion, v 28, 1989, p 310-
Buhrmester, M. D. et al., “Implicit self-esteem: Nature, Measurment, and New way forward”, Journal of personality and social psychology, v 100(2), 2011, p 365-
McCullough M. E., Willoughby, L. B., “Brian, Religion, Self- Regulation, and Self- Control: Associations, Explanations, and Implications”, Psychological Bulletin, v 135(1), 2009, p 69-
Morris, M. O., Lee. M. F., “Academics Self-esteem and perceived validity grades a test of Self-verification Theory”, The Journal of Contemporary Educational Psychology, v 18, 1993, p 414-
Myers, D. G., “The funds, friends, and faith of happy people”, American Psychologist, v 55(1), 2000, p 56-
Pargament, K. et al., “Patterns of Positive and Negative religious coping with major life stressors”,Journal for the Scientific of Religion, 1998, v 37(4), p 710-
Rew, L., Wong, J., “A systematic review of associations among religiosity/spirituality and adolescent health attitudes and behaviors”, Journal of Adolescent Health, v 38, 2006, p 433-
Schreiber, E. H., Scheiber, K. N., “Using relaxation techniques and positive self-esteem to improve academic achievement of college students”, Psychological, Reports, v 76(3), 1995, p 929-
Vaillat, G. & et al., “The natural history of male mental health: Health and religious involvement”,Journal of Social Science & Medicine, v 66, 2008, p 221-
Walsh, F., Spirituality in Family Therapy, London, Guilford Press, 2009, p 5-
Yong, D., Rebecca, F., “Religion and adolescent self-esteem: Youth ministry experts comment”, From Science and Religion Information Service,
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی انجام شده است. بدین منظور از میان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان یزد در سال تحصیل 1389ـ1390، 305 نفر به صورت تصادفی و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و پرسشنامههای استاندارد توکل و عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل نمودهاند. معدل دانشآموزان نیز شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شده است. طرح این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. دادهها با شاخصهای آماری، چون همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد که بین تمام مؤلفههای عزت نفس (خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و عمومی) و توکل بر خدا ارتباط معناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین رابطه مثبت معناداری بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس به دست آمده (01/0>p)، اما هیچگونه رابطه معناداری بین پیشرفت تحصیلی و توکل بر خدا دیده نشده است. علاوه بر این، نتایج آزمون تحلیل واریانس تفاوت معناداری را بین میانگین نمرههای توکل بر خدا و عزتنفس در دانشآموزان رشتههای مختلف نشان نمیدهد.
کلید واژهها: توکل بر خدا، عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانشآموزان مقطع متوسطه.
مقدمه
امروزه جدیدترین علم، یعنی روانپزشکی همان چیزهایی را تعلیم میدهد که پیامبران تعلیم میدادند، زیرا پزشکان روحی دریافتهاند که دعا و نماز و ایمان محکم، نگرانی، تشویش، هیجان و ترس را که موجب بسیاری از ناخوشیهاست، برطرف میسازد.1 مطالعات تاریخی گواه آن است که نیایش و دعا به عنوان یک واقعیت موجود در جهان هستی، از بدو خلقت انسان مطرح بوده و مردم برای نیل به کمال از آن استفاده میکردهاند.2 ایمان در ارتباط مستمر با تنها منبع و مبدأ قدرت عالم هستی شکل میگیرد که این در مرحله فکر و روح و جان انسان است. البته این افکار، زمانی به انسان عزت و سربلندی میدهد که ریشهای صحیح، اعمالی صالح و نیتی پاک داشته باشد.3 اصولاً ایمان تأثیر بسزایی در نفس انسان دارد، چرا که اعتماد نفس و قدرت او را بر صبر و تحمل سختیهای زندگی افزایش داده و احساس امنیت و آرامش را در نفس او مستقر ساخته و در درونش آسودگی خاطر به وجود میآورد.4 ویلیام جیمز5 معتقد است در ایمان به خدا نیروی خارق العادهای وجود دارد که نوعی قدرت معنوی به انسان میبخشد و در تحمل سختیهای زندگی به او کمک میکند.6 داشتن معنا و هدف در زندگی، احساس تعلق به منبعی والا، امید به کمک خدا در شرایط مشکلزای زندگی و بهرهمندی از حمایتهای اجتماعی و معنوی، از جمله منابعی هستند که افراد مذهبی با بهرهگیری از آنها میتوانند در رویارویی با حوادث فشارزای زندگی، آسیب کمتری را متحمل شوند.7 قرآن کریم، در سوره طلاق می فرماید
هر کس پرهیزکاری کند، خداوند راه خروجی برای رهایی وی از مشکلات قرار میدهد و از طریقی که گمان ندارد روزیش را میرساند، و هر کس بر خدا اعتماد کند و کار خود به وی واگذارد، خدا برای اوکفایت است. همانا خدا فرمان خویش را به نتیجه میرساند و آنچه را که بخواهد تخلف ندارد. (طلاق: 2 و 3)
توکل بر خدا که منبع فناناپذیر قدرت و توانایی است، موجب افزایش مقاومت انسان در برابر مشکلات و حوادث سخت زندگی میشود.8 توکل بر خدا، آثار فراوانی دارد، از جمله: 1 آنکه بر خداوند توکل نماید: اولین نتیجه آن، خودکفایی و عدم نیاز به غیر است، 2 آنکه بر خداوند توکل نماید: تنها از او درخواست چیزی مینماید و او نیز جواب مثبت خواهد داد، 3 آنکه بر خداوند توکل نماید: برای برآوردن تقاضای افراد نیازمند، به خدا قرضالحسنه میدهد و او آن را بهتر و بیشتر پس دهد، 4 آنکه بر خداوند توکل نماید: شکرگذار اوست و خدا را یاور خویش میبیند
در دیدگاه اسلام، مذهب چارچوب جهانبینی است که تلاشها، خلاقیتها و تفکرات بشری در داخل آن شکل گرفته یا باید شکل بگیرد.10 مذهب، سیستم سازمانیافتهای از باورها، شامل سنت، ارزشهای اخلاقی، رسوم و مشارکت در یک جامعه دینی برای اعتقاد راسختر به خدا یا قدرت برتر است.11 اعتقادات مذهبی با سرنوشت انسان پیوند خورده و جوششهای این عقاید در قلب انسان، اصول دیگر زندگی انسان را عمیقاً تحت تأثیر قرار میدهد.12 جنبههای معنوی مذهب با تمرکز بر روی هیجانات مثبت، ممکن است با روابط گرم و افزایش حمایت اجتماعی رابطه داشته باشد که هر دو آنها باعث افزایش سطح سلامت روانی فرد میشود
قرآن، امنیت و آرامشی را که ایمان در نفس مؤمن ایجاد میکند چنین توصیف میفرماید: «آری، آنها که ایمان آوردند و ایمان خود را با شرک نیامیختند، امنیت، مال آنهاست و آنها هدایت یافتگاناند».(انعام: 82)
در فضیلت عظمت و قدرت نفس همین بس که خداوند در قرآن کریم میفرماید: «و عزت از آن خدا و از آن پیامبر او و از آن مؤمنان است».14 امام صادق(ع) نیز در این باره فرموده است: «خداوند همه امور مؤمن را به خودش واگذار نموده، ولی به او اجازه نداده است که خودش را خوار و ذلیل گرداند. آیا به این کلام خداوند نمینگرید که فرمود: «پس سزاوار است که مؤمن عزیز بوده و ذلیل نباشد.»15 بنابراین، دین و ایمان، انسان را بر نفس مسلط میکند و هنگام کشمکشهای درونی، وی را بر طبیعت خود مسلط و امیال را آرام و مهار میسازد
در دهههای اخیر، مطالعه علمی دین و بررسی رابطه آن با متغیرهای روانشناختی، کانون توجه پژوهشگران مختلف قرار گرفته است. در واقع، دین نیروی روانشناختی است که میتواند روی نتایج زندگی انسانی تأثیر بگذارد.17 احتمال زنده ماندن افراد با سطح دینداری بالاتر، در هر موقعیت بیشتر از دیگران بوده و حضور مکرر در شعائر دینی با کاهش مرگ و میر همراه است.18 مایرز، در پژوهشی که در سال 2000 انجام داده، نشان داده است که مذهب در ارتقای بهداشت روانی موثر است.19 نتایج تحقیق پارگامنت و همکاران نشان میدهد افرادی که به طور مکرر دعا میکنند، کمتر از افسردگی و اضطراب رنج میبرند.20 در حیطه اجتماعی نیز فراتحلیلی از شصت مطالعه انجام شده نشان داده که دینداری با میزان پایین بزهکاری و جرم ارتباط داشته است.21 از طرف دیگر، پژوهشهای موجود در حیطه شخصیت نشان میدهد که افراد در ابعاد شخصیتی با وجدان بودن و سازگاری بالا در حفظ اصول و قوانین برای انجام وظیفه، بهتر از دیگران ظاهر شده و در بازداری از یک پاسخ غالب و مسلط در برابر پاسخ غیر غالب، بهتر نمایان میشوند.22 در برخی از پژوهشها گزارش شده است که شدت نگرشهای مذهبی در زنان بیشتر از مردان است.23 بتی- هالاهمی و آرگیل، وقت بیشتری را که زنان برای انجام فعالیتهای مذهبی در اختیار دارند، از جمله علل این امر میشمرند.24 همچنین قویتر بودن نگرشهای مذهبی در زنان در چند پژوهش داخلی نیز به دست آمده است
یکی از مهمترین عواملی که تحت تأثیر معنویات و باورهای مذهبی قرار میگیرد،26 عزت نفس27 است. واژه عزت نفس تعریفهای مختلفی دارد. به عقیده برخی محققان، عزت نفس عبارت است از ارزشی که خصوصیات و صفات روانی خودپنداره برای فرد دارد و از اعتقادات فرد در مورد تمام چیزهایی که در او وجود دارد، ناشی میشود.28 عزت نفس به معنای پذیرش و ارزشمندی است که شخص در مورد خویشتن احساس میکند. شخصی که عزت نفس دارد خود را به گونه مثبتی ارزیابی نموده و برخورد مناسبی با خود و دیگران دارد.29 عزت نفس، اعتماد فرد به تواناییهای خود در اندیشیدن و توانایی کنار آمدن با چالشهای زندگی است