برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله نماز در word دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نماز در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله نماز در word

چکیده

مقدمه

نماز

پیرامون واژه

نماز در دین یهود

نماز در دین اسلام

نماز در بهائیت

آثار بی توجهی به نماز

گفتگوی ملک نماز و انسان نمازگزار

چشمه ای از نور

لباس ومکان نمازگزار

اذان واقامه

وقت نماز

تکبیره الحرام

قرائت

مرحله رکوع

قصرسجود

باغچه قنوت

ساحل تشهد

تسبیحات اربعه

سرای سلام

نقش هایی در امر تربیت مذهبی

1- نقش تمهیدی ( مقدمه چینی )

2- نقش الگویی

روش های موثر

1-روش الگویی

2-فضاسازی معنوی

نتیجه گیری

پی نوشت ها

منابع

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله نماز در word

مجله پیوند، دی ماه 1369، مقاله «نیازهای اساسی و بهداشت روانی»
نماز، تألیف دکتر شهید سیدمحمد بهشتی
طهارت روح، تألیف شهید مطهری
کتاب حدیث شیدایی
خبرگزاری مهر
مجله پیوند ، دی ماه
مجله پیوند  ، آذر ماه

پایگاه وب مرکزامورزنان وخانواده واجتماع

چکیده

هیچ وسیله ای مستحکم تر و دائمی تر از نماز برای ارتباط میان انسان و خدا نیست . مبتدی ترین انسان ها ، رابطه خود را رابطه خود با خدا را بوسیله نماز آغاز می کنند . برجسته ترین اولیای خدا بهشت خلوت آتش خود با محبوب  را در نماز می جویند

آنچه باید به آن عنایتى ویژه داشت، این است که والدین در خانواده در انجام عبادت نقشى الگویى دارند. اگر پدر و مادرى در طریق حق گام بردارند و به عبادت خدا بپردازند، فرزندان نیز از والدین خویش الهام گرفته و آنان نیز معمولاً در همان طریق گام مى نهند. پس بدین ترتیب مشى و روش انجام عبادت از سوى والدین در معرض دید فرزندان قرار مى گیرد و یافته ها حکایت از آن دارد که در خانواده هایى که والدین نمازگزارند، فرزندان آنها بیشتر به عبادت و نماز روى مى آورند و اگر نماز نخوانند و در انجام عبادت کاهل باشند، فرزندان خویش را به کاهل بودن در نماز سوق مى دهند. آنان باید از اسوه حسنه، یعنى پیامبر (ص) الهام بگیرند که به نماز مى ایستاد. در مسجد، هم اهل بیت به ایشان اقتدا مى کردند و هم دیگران. در آنجا که مسجد نیست، برپا داشتن نماز جماعت در خانواده توصیه شده است. باید دانست که عبادت هاى کودکان نیز از مشروعیت برخوردار است. خانواده نقش مؤثری در هدایت و تقویت میل جوانان به نماز دارد . در احادیث و آیات قرآن نیز به مسائلی در ارتباط با نماز در خانواده و دعوت اعضای خانواده به نماز و استمرار این امر دیده می شود ، که گاهی بیانگر مسئولیت وا لدین در فراهم سازی زمینه های جذب و گرایش جوانان به نماز است . در این نوشته به نقش خانواده در گرایش جوانان به نماز مورد بررسی قرار گرفته است

 

مقدمه

عبادت رمز کمال آدمی است و خالق، شایسته عبادت .ره یافتگان به سوی حق جز از ساییدن پیشانی بر خاک در آستان معبود به تعالی نرسیدند وبرترین وبالاترین آنان در عالم محمد رسول الله بود که خدایش اورا به حق، بنده ورسول خویش نامید وبه یمن بندگی او مقام رسالت را به وی اعطا نمود، وی را امین وحی خود دانست .اهمیت عبادت تا بدانجاست که حتی برترین بنده خدا نیز ملزم به انجام آن است او آنچنان به عبادت می پردازد وبه نماز قیام می کند که به معراج می رود که رمز عروج انسانها را به آنان گوشزد کرده و می فرماید: نماز معراج انسان با ایمان است

در دعوت کودکان و نوجوانان به دین باید به گونه ای عمل کنیم که آنها احساس آزادی کنند یعنی نباید هیچ گاه آنان را مجبور به دین داری کنیم یا برای اینکه مثلا دین دار شوند ، نباید به آنها مزایای زیادی بدهیم .اگر بدون استفاده از این دو حربه ی تهدید وتطمیع ، بتوانیم کودکان ونوجوانان را به عقیده ای معتقد کنیم ، آن اعتقاد درونی خواهد بود یعنی اعتقادی که نه برای جلب منفعت است نه به دلیل ترس از قدرت. فریضه اى که به آن توجهى وافر شده، نماز است و با آن که جزو فروع دین محسوب مى شود ولى استمرار و برپاداشتن آن، موجب حفظ باور فردنسبت به اصول دین مى شود.خداوند فرمود: نماز را براى ذکر من برپا دارنماز مملکتی است به وسعت دل های دریایی و پهناور چون اندیشه های آسمانی با آب و هوایی همیشه بهار که ترنم دلباختگی، روحی دل نواز به آن می بخشد. در قسمتی از آن رشته کوه های ذکر تا افق ملکوت سر کشیده اند و دریایی نیلگون و زلال در پای آن کوه ها موج می زند و آبی صداقتش دیده می نوازد. ماهیان رنگارنگ توفیقی را می بینی که تو را به سوی خود می کشانند. اگر آنها را صید کنی، دوست، صیادت می شود. نسیمی ملکوتی جانت را طراوت می دهد و تو سرمست از این همه زیبایی، مصمم می شوی همه شهر را بگردی تا منظره های دل ربا را با چشم جان تماشا کنی

نماز

نماز یکی از صورت‌های عبادت و پرستش است که در برخی از دین‌ها وضع شده است

پیرامون واژه

واژه نماز واژه‌ای پارسی است که ایرانیان برای واژه «صلاه» عربی به کار بردند. این واژه به معنای خم شدن و سرفرودآوری برای ستایش و احترام است.[1] واژه نماز نام‌واژه‌ای از فعل نمیدن فارسی به معنی تعظیم‌کردن است

برخی حدس زده‌اند که این واژه از واژه «ناماسته» در زبان سانسکریت گرفته شده‌باشد که محتمل نیست.[2]

محمد مسعود نوروزی معتقد است کلمه نماز از ریشه نماچ که در پارسی میانه (پهلوی زمان ساسانیان) است گرفته شده و فعل نماچ پورتن به معنای نماز بردن و تعظیم کردن به کار رفته‌است؛ و قبل از آن در ایران باستان از ریشه نم به معنای خم شدن و سر فرو آوردن مشتق شده‌است. در اوستا نماز به صورت نمنگه یا نمه به معنای دعا و درود آمده‌است.[3]

نماز در دین یهود

نماز در یهودیت (در عبری: تفیلا ) و در جمع تفیلیم یا تفیلوت خوانده می‌شود. توضیحات دقیق در باب آن‌ها را می‌توان در سیدور یا بخش‌های میشنا کتب سنتی دعای دیانت یهودی جست

معمولا در هر روز سه نماز می‌خوانند و در روز شبات شنبه و سایر روزهای مقدس فرقه‌های ارتدکس و محافظه کار یک نماز اضافی هم به نام موسف خوانده می‌شود

نماز در دین اسلام

نماز واجب پنج نوبت در شبانه‌روز (17 رکعت) رو به قبله مسلمانان – کعبه در مکه – بصورت فردی (فرادا) یا گروهی (نماز جماعت) برگزار می‌شود

در این عبادت در رکعت‌های اول و دوم سوره حمد و معمولاً آیه یا سوره کوتاهی از قرآن ـ مثل سوره توحید ـ و در رکعتهای بعدی تعدادی ذکر به زبان عربی خوانده می‌شود. جزئیات این عبادت در فرقه‌های مختلف اسلام با هم تفاوت دارد. نماز یک فرهنگ جهانی است

نماز در بهائیت

هر فرد بهائی بعد از رسیدن به سن بلوغ در بهائیت، یعنی 15 سال تمام برای دختر و پسر، طبق بهائیت که در کتاب اقدس ام‌الکتاب بهائیت قرار دارد، باید شروع به خواندن نماز نماید. در دین بهائی 3 نوع نماز واجب وجود دارد و هر شخص مختار است یکی را برای خواندن روزانه انتخاب کند. نماز به صورت جمعی و جماعت نهی شده‌است. نماز میت، نمازی که برای مردگان خوانده می‌شود، تنها نمازی است که به صورت جماعت برگزار می‌شود

آثار بی توجهی به نماز

امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرمایند ؛« إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلَاهِ فَخَفَّفَ صَلَاتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِکَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِی کَأَنَّهُ یَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی ؛  وقتی بنده‏ای نماز خود را با عجله و شتاب به پایان می‏برد و آن را کوتاه می‏کند خدا به ملائکه می‏فرماید: آیا نمی‏بینید بنده‌ی من چگونه نماز خود را کوتاه می‏کند گویا می‏پندارد که بر آوردن حوائجش به دست غیر من است (که اینگونه عجله می‏کند.) آیا نمی داند برآوردن حوائجش به دست من است .»1

کسانی که به نماز به عنوان تکلیف و خواست الهی بی توجهی کنند و آن را کوچک بشمارند خداوند نیز به خواسته‏ها و اعمال آنان توجهی نخواهد داشت

امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرماید:« من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشره خصله;الثانیه یضیق علیه قبره و الثالثه تکون الظلمه فی قبره; ؛ هر زن و مردی که به نمازش بی‌اعتناء باشد خداوند او را به پانزده چیز مبتلا می سازد; و قبر بر او تنگ و تاریک می گردد.»2

نمازی که با سهل‌انگاری و تحقیر خوانده شود مورد قبول خداوند متعال قرار نمی‏گیرد. امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرماید: «انّ اللّه عزوجل لایقبل الاّ الحسن فکیف یقبل ما یستخف به ؛ خداوند جز نیکو را نمی‏پذیرد پس چگونه آن را که مورد استخفاف واقع گردیده است بپذیرد. » 3

نمازی که آورنده آن به آن بی مهری و بی توجهی دارد، چگونه مشمول قبول خداوند قرار گیرد؟!

امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرمایند؛ «وقتی بنده‏ای نماز خود را با عجله و شتاب به پایان می‏برد و آن را کوتاه می‏کند خدا به ملائکه می‏فرماید: آیا نمی‏بینید بنده‌ی من چگونه نماز خود را کوتاه می‏کند گویا می‏پندارد که بر آوردن حوائجش به دست غیر من است (که اینگونه عجله می‏کند) آیا نمی داند برآوردن حوائجش به دست من است»

گفتگوی ملک نماز و انسان نمازگزار

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید