برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 تحقیق نقش عزاداری محرم در خویشتن‌داری جنسی دانشجویان پسر در word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق نقش عزاداری محرم در خویشتن‌داری جنسی دانشجویان پسر در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق نقش عزاداری محرم در خویشتن‌داری جنسی دانشجویان پسر در word

چکیده  
مقدمه  
جامعه آماری و گروه نمونه  
روش نمونه‌گیری  
ابزار اندازه‌گیری  
پایایی و روایی پرسش‌نامه خویشتن‌داری جنسی  
تجزیه و تحلیل داده‌ها  
نتیجه‌گیری  
محدودیت‌ها و پیشنهادها  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق نقش عزاداری محرم در خویشتن‌داری جنسی دانشجویان پسر در word

احمدی، محمدرضا و همکاران، «بررسی ابعاد روانشناختی مناسک حج و تأثیر آن بر سطح دینداری حجاج»، روانشناسی و دین، ش 4، 1387

جعفری، الهه، «ساخت مقیاس خویشتنداری جنسی و هنجاریابی آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، 1380

دولتشاهی، بهروز و همکاران، «بررسی نقش زیارت در سلامت روانی افراد»، مقالات اولین همایش بین‌‌المللی نقش دین در بهداشت روان، تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی، 1380

سامانی، سیامک؛ لطیفیان، مرتضی، «بررسی تأثیر اعتقاد به ارزش‌های مذهبی و جمع گرایی بر خود-کنترلی هیجانی» مقالات اولین همایش بین المللی نقش دین در بهداشت روان، تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی، 1380

سهرابی، نادره، سامانی، سیامک، «بررسی میزان تأثیر نگرش مذهبی بر بهداشت روانی نوجوانان» مقالات اولین همایش بین‌‌المللی نقش دین در بهداشت روان، تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی، 1380

صادقی جهانبهان، محمود، «روانپزشکی مذهبی، تأثیر اعتقاد دینی در عملکرد بالینی»، روانشناسی دین، ش 3، تیر 1379

صادقی جهانبهان، محمود، «دینداری و خوب زیستن»، روانشناسی دین، ش 3، تیر 1379

کروین، فیلین رابرت؛ بندا، برنت بی. «تأثیرات تقید مذهبی و حضوردر کلیسا بر استعمال مواد مخدر و بازبینی نقش عوامل نظری و جمعیت شناختی اجتماعی»، ترجمه محمدعلی معتضدیان، نامه علم و دین، بهار و تابستان

گلزاری، محمود، «تهیه‌ی ابزارهایی جهت سنجش عمل به باورهای دینی و انواع حیا و بررسی رابطه دین‌داری و حیا با ویژگی‌های شخصیت و سلامت روانی»، پایان نامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی، 1380

لطف‌آبادی، حسین، «روانشناسی رشد اخلاقی، ارزشی و دینی در نوجوانی و جوانی»، حوزه و دانشگاه، ش31،

مجد تیموری، میرمحمد ولی، «مراسم مذهبی، عبادات و مکان‌های دینی در بهداشت روان» مقالات اولین همایش بین‌‌المللی نقش دین در بهداشت روان، تهران، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی، 1380

واعظی، سیداحمد، «بررسی رابطه دعا و اضطراب» در: چکیده مقالات اولین همایش بین‌‌المللی نقش دین در بهداشت روان، تهران»، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی، 1380

Beck, S. H., Cole , & Hammond, J. A, Religious heritage and premarital sex: Evidence from a national sample of young adult. Journal for the Scientific Study of Religion, 30(2), p.173 – 180

Childs, G, Psychosocial factors that influence, abstinence and sexual activity among African American adolescent girls. University of South Carolina. Unpublished Thesis,

Doswell, W. et al., The role of spirituality in preventing early sexual behavior. American Journal of Health Studies. 18 (4), 2003, 195 – 202

Fisher, T. D, An exploratory study of parent – child communication about sex and sexual attitudes of early, middle, and late adolescents Journal of Genetic psychology, 147 (4), 1986, 543-

Holder, D. W., et al.,The association between adolescent spiritually and voluntary sexual activity. Journal of Adolescent Health, 26(4), 2000, 295-

Leak, O. K. Relationship between religious orientation and sexual behavior. Journal of Psychology and Theology, 21, 1993,315 –

Moore, K. A., et al, Parental attitude and the occurrence of early Sexual Activity. Journal of Marriage and the Family, 48(4), 1986), p.777-

Newman, J.S., & Pargament,K.I.(1990).The role of religion in the problem- solving process. Review of Religions, 31, 1990, p.390-

Runald, D, The sexually transmitted infections project finding Washington, DC: World Bank,

Rosenau, D. E., & Tan, E. S. N, single and sexual: the churches neglected dilemma. Journal of Psychology and Theology, 30 (3), 2002, p.185 –

Whitbeck, L, B., et al., Early adolescent sexual activity: A developmental study. Journal of Marriage and the Family, 61(4), 1999, 934 – 946

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی نقش عزاداری محرم در افزایش خویشتن‌داری جنسی دانشجویان پسر دانشگاه‌های تهران در ‌سال تحصیلی 88-1387 با استفاده از روش نیمه‌آزمایشی می‌پردازد. آزمودنی‌های این پژوهش را 104 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه‌های تهران در سال 88 – 1387 تشکیل دادند که به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. نیمی(52 نفر) از آزمودنی‌ها افرادی بودند که تصمیم به شرکت در مراسم عزاداری ماه محرم 1429 را داشتند و این عمل را در دو سال پیاپی نیز انجام داده بودند. در این پژوهش، پرسش‌نامه خویشتنداری جنسی در دو مرحله به فاصله یک ماه (ده روز قبل از ماه محرم و بیستم محرم) درباره آزمودنی‌ها اجرا شد. به منظور کنترل متغیرهای مداخله‌گر، گروه دیگری (52 نفر) که تصمیم جدی برای شرکت در مراسم عزاداری ماه محرم را نداشتند و سال‌های گذشته نیز به این مراسم اعتنای خاصی نداشتند، به منزله گروه کنترل انتخاب شدند. داده‌ها به وسیله آزمون t وابسته و تحلیل واریانس یک‌راهه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند نمره خویشتن‌داری جنسی گروه آزمایش در پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون به طور معناداری بیشتر بود؛ ولی این تفاوت معنادار در گروه کنترل مشاهده نشد

کلیدواژه‌ها: عزاداری، محرم، خویشتن‌داری جنسی، معنویت، دین‌داری

 

مقدمه

از آغاز هبوط انسان در کره زمین تاکنون، انسان‌ها چه برای آرامش در برابر استرس‌های محیطی و چه درمان پاره‌ای از بیماری‌های جسمی یا روحی مانند اضطراب، افسردگی، وسواس و ;، به طور انفرادی یا دسته جمعی از منابع الهی، فلسفی، روان‌شناختی و ; کمک می‌گرفتند. در بسیاری از موارد در طول تاریخ، گروه‌هایی تشکیل می‌شد که در مراسم ویژه‌ای و در مکانی خاص، انسان‌ها، توسل‌های خود را توسط افراد ویژه‌ای که به نحوی شاخص و برتر بوده‌اند باواسطه و گاهی بی‌واسطه نشان می‌دادند؛ حتی در عصر قبل از سنگ، شواهدی از این‌گونه مراسم‌های دسته‌جمعی در تاریخ آمده است. یکی از مهم‌ترین مراسم دسته‌جمعی مذهبی در میان بسیاری از مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، مراسم عزاداری محرم می‌باشد

در سال‌های اخیر، دین به منزله یکی از عمده‌ترین متغیرهای مؤثر بر رفتار و حالات روانی، مورد توجه بسیاری از متخصصان علوم رفتاری قرار گرفته است؛ تا جایی که برخی دین را عامل اساسی در بهداشت فردی و اجتماعی معرفی کرده‌اند. بر اساس نتایج تحقیقات متعدد، انواع مراسم معنوی و دینی می‌تواند به هنگام ناراحتی و بیماری به درمان و شفای دردمندان کمک کند. موریس (1982) در برخی از تحقیقات که به نقش زیارت مذهبی در سلامت روان و کاهش اضطراب و افسردگی پرداخته اند اشاره کرده‌است. کوئینگ و همکاران در پژوهشی بر روی 836 فرد مسن با میانگین سنی 4/73 سال، همبستگی مثبتی بین روحیه و سه متغیر مذهبی پیدا کردند که شامل افرادی با فعالیت‌های مذهبی «سازمان‌یافته» یا «سازمان‌نیافته» (دعای مخصوص‌) و یا «مذهبی درون‌گرا» بودند. در بین این سه متغیرِ مذهبی‌بودن، افرادی که جهت‌گیری مذهبی درون‌گرا داشتند، از فعالیت مذهبی منظم سازمان‌یافته‌ای برخوردار بودند که با متغیر روحیه و کنار آمدن، بالاترین همبستگی را نشان دادند. تحقیقات بسیاری در زمینه نقش دین، معنویت و مراسم مذهبی در کاهش رفتارهای جنسی انجام شده است

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد هر چه میزان معنویت و دین‌داری افراد زیادتر باشد، مصونیت بیشتری در برابر کژ رفتاری‌ها پیدا می‌کنند. به نظر نیومن و پارگامنت مذهب می‌تواند در آرامش هیجانی و مهار تکانه مؤثر باشد. لارسن و همکاران در تحقیقی با موضوع «روان‌پزشکی مذهبی، تأثیر اعتقاد دینی در عملکرد بالینی»، گزارش می‌کنند که در جنبش روان‌پزشکی مسیحی، عملکرد درمانی 193 روان‌پزشک بررسی شد تا اینکه نقش و تأثیر عقاید مذهبی در اقدامات درمانی آنها ارزیابی شود. همه آزمودنی‌ها که از خود روان‌پزشکان با عقاید قوی مذهبی بودند، گزارش دادند 49% آزمودنی‌ها معتقد بودند. عقاید مذهبی آنان را از همجنس‌بازی و یا تجارب جنسی پیش از ازدواج باز می‌دارد و 28% دیگر که مذهبی نبودند، اظهار داشتند که به وسیله دعا و نیایش از این رفتارها دوری گزیده‌اند

موسوی (1378) در تحقیق خود با عنوان «بررسی چگونگی و علل انحرافات اجتماعی و زنان جوان (بین سنین 13 تا 28 ساله) در شهر مشهد» به این نتیجه رسید که هر چه میزان پای‌بندی فرد به شعائر مذهبی بیشتر باشد، احتمال انحراف وی کمتر است. سامانی و لطیفیان (1380) در تحقیق خود با عنوان «بررسی تأثیر اعتقاد به ارزش‌های مذهبی و جمع‌گرایی بر خودکنترلی هیجانی» دریافتند بیشترین میزان خودکنترلی هیجانی در فرزندانِ والدین با سطح اعتقاد مذهبی بالا مشاهده شد. گلزاری (1379) در تحقیق خود با عنوان «تهیه ابزارهایی جهت سنجش عمل به باورهای دینی و انواع حیا و بررسی رابطه دین‌داری و حیا با ویژگی‌های شخصیت و سلامت روانی» به رابطه مثبت بین حیا و خویشتن‌داری جنسی با دین‌داری رسیده است. کروین و بندا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که تقّید مذهبی بر کاهش تخلفات دوران نوجوانی تأثیر ویژه‌ای دارد. همچنین هیرسچی و استارک (1969) نشان دادند تقّید مذهبی، رابطه‌ای منفی با رفتارهای منحرفانه‌دارد

تورنتون و کامبرن (1989) نشان ‌دادند نوجوانان و جوانانی که تعلّق و وابستگی محکم‌تری به کلیسا دارند و به طور مستمر در مراسم آن شرکت می‌کنند، عموماً نگرشی منفی به ارتباط جنسی خارج از ازدواج دارند؛ اطلاعات و تجربه اندکی در این مورد دارند و دوستان خود را نیز از افراد همانند خویش انتخاب می‌کنند

پژوهش‌های زیادی تأیید می‌کند که افراد مذهبی، اغلب میل جنسی خود را در چارچوب ازدواج قانونی و شرعی ارضا می‌کنند و در مقایسه با افراد غیرمذهبی، کمتر به روابط «قبل از ازدواج» و تماس‌ها و ارتباط‌های «بعد از ازدواج»، «تجاوز»، «زنای با محارم»، «هم‌جنس‌خواهی»، «جامعه‌ستیزی»، «جرم» و «بزه‌کاری» روی می‌آورند

مذهبی بودن با بزه‌کاری، جرم، اعمال خلاف اخلاق و قانون رابطه منفی دارد. این یافته تقریباً مطابق با تمام پژوهش‌هایی است که در این زمینه انجام شده است. چادویک و تاپ (1993) با مطالعه‌ای در مورد 2143 نوجوان عضو یک کلیسا، به این نتیجه رسیدند که چون در افراد مذهبی، ارزش‌های اخلاقی درونی می‌شود، آنها کمتر از افراد غیرمذهبی مرتکب بزه‌کاری و اعمال خلاف قانون می‌شوند. دوناهیو و بنسن (1995) با تلخیص پژوهش گسترده بنسن(1993) که در 32 ایالت آمریکا، درمورد صدها هزار نوجوان امریکایی انجام شده و به نام «سفر پر دردسر» منتشر شده است، نشان دادند که باورهای مذهبی می‌تواند نوجوانان را در برابر تجاوز جنسی، سوء مصرف الکل و مواد مخدر، انحرافات، آزار و دزدی، شرارت، قتل و دیگر بزه‌کاری‌ها و قانون‌شکنی‌ها مصونیت بخشد. ‌بیت ـ هالاهمی و آرگیل (1997) استارک و بین بریج (1996) و هود و همکارانش (1996) و کی‌نیا(1360) نتایج ده‌ها پژوهش متغیر را در این موضوع در کتاب‌های خود آورده‌اند

پژوهش‌های فراوانی ، درباره دو نوع جهت‌گیری مذهبی یا دو شیوه مذهبی بودن انجام شده که تقریباً در همه آنها ثابت شده است کسانی که دارای شیوه درون‌سوی مذهبی هستند، در برابر تکانه‌های غریزی و هوس‌های خود مقاومت می‌کنند و انحرافات جنسی، تجاوز و بزه‌کاری در آنها کمتر دیده‌می‌شود. هولدر و همکاران (2000) در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که معنویت، یک عامل محافظت‌کننده نوجوانان برای مقاومت در برابر رفتارهای پرخطر و تسلیم شدن به فشارهای منفی جنس مخالف است. همچنین هولدر و همکاران مطالعه‌ای درباره 141 نوجوان امریکایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که نوجوانانی که در تعامل با دوستانی دارای ارزش‌ها و باورهای معنوی هستند، به احتمال کمتر درگیر فعالیت جنسی داوطلبانه می‌شوند

نتایج تحقیق بک و همکاران (1991) نشان می‌دهد افرادی که باورها و ارزش‌های قوی معنوی خود را حفظ کرده‌اند، دارای قوه تمیز بیشتری در موضوع رفتار جنسی هستند. لیک (1993) معتقد است معنویت، همبستگی مثبتی با خویشتن‌داری دارد. روزنائو و تان (2002) در تحقیقی خود نشان دادند افرادی که باورها و ارزش‌های قوی معنوی دارند، در برابر رفتارهای جنسی پرخطر مقاوم‌ترند. فیشر(1986) نشان می‌دهد نوجوانانی که خودشان را معنوی می‌پندارند، در مقایسه با نوجوانانی که ارتباط معنوی با خداوند یا موجودات برتر دیگر ندارند، به احتمال کمتر مشغول رفتارهای پرخطر می‌شوند. داسول و همکاران (2003) به این نتیجه رسیدند تقید مذهبی و خصوصی نوجوان که از طریق دعا و مراقبه ابراز می‌شود، در مقایسه با از ابراز عمومی مذهب، عامل محافظت‌کننده‌تری در برابر شروع زودهنگام رابطه جنسی به شمار می‌آید. همچنین آنان نشان دادند که معنویت رابطه مثبتی با کاهش رفتار جنسی نوجوانان امریکایی افریقایی‌تبار دارد. چایلدز (2007) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که معنویت یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در خویشتن‌داری جنسی دختران امریکایی آفریقایی‌تبار است

جامعه آماری و گروه نمونه


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید