برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 تحقیق بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های روان شناختی مبتنی بر روایات اسلامی در word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های روان شناختی مبتنی بر روایات اسلامی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های روان شناختی مبتنی بر روایات اسلامی در word

چکیده  
مقدمه  
فرضیه‌های پژوهش  
روش پژوهش  
جامعه و نمونه آماری، روش نمونه‌گیری  
یافته‌های پژوهش  
نتیجه‌گیری  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی میزان اثربخشی آموزش‌های روان شناختی مبتنی بر روایات اسلامی در word

ـ آقامحمدیان، حمیدرضا و همکاران، بررسی عوامل مؤثر در تحکیم خانواده و رضایتمندی زناشویی، چکیده مقالات همایش تقویت نظام خانواده و آسیب‌شناسی آن، مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره)، 1384

ـ آمدی، عبدالواحد بن تمیمی، غررالحکم و دررالحکم، شرح محمد خوانساری، تهران، دانشگاه، چ پنجم، 1373

ـ احمدی، خدابخش، بررسی رابطه بین تقیدات مذهبی و ناسازگاری زناشویی، مقالات همایش تقویت نظام خانواده و آسیب‌شناسی آن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1384

ـ ایمان‌پور، منیژه، عوامل تزلزل خانواده، چکیده مقالات همایش تقویت نظام خانواده و آسیب‌شناسی آن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1384

ـ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، تهران، المکتبه الاسلامیه، 1383، ج 12

ـ خداپناهی، م.ک، بررسی نقش تهییج طلبی در تحکیم روابط زناشویی، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، 1374

ـ رحیمی، حسین، جامعه‌شناسی بررسی دلایل طلاق در چند شهرستان استان خراسان، خلاصه مقالات نخستین همایش سراسری علل و پیامدهای طلاق، 1379

ـ سلیمانیان، ع.ا، بررسی تأثیر تفکرات غیرمنطقی بر نارضایتی زناشویی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی،‌ 1373

ـ سیف، سوسن و اسلامی، معصومه، نقش باورهای ارتباطی در کارکرد خانواده، چکیده مقالات همایش تقویت نظام خانواده و آسیب‌شناسی آن، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1384

ـ دانش،عصمت، زوج درمانگری اسلامی، مجموعه مقالات جوان و آرامش روان، مشکلات، مشاوره و درمانگری با نگرش اسلامی، چاپ اول، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1382

ـ فقیهی، علی‌نقی، «آموزش‌های روان‌شناختی مبتنی بر قرآن و حدیث و بررسی تأثیرات روانی و تربیتی آن در روابط همسران»، تربیت اسلامی، ش 4، 1386

ـ فقیهی، علی نقی، تربیت جنسی، قم، سازمان چاپ و نشر دارالحدیث، چ سوم، 1388

ـ نوابی‌نژاد، شکوه، بررسی ملاک‌ها و عوامل موفق در همسرگزینی و ارتباط آن با برخی از ویژگی های شخصیتی دانشجویان، اولین همایش کشوری نقش ازدواج در بهداشت روانی دانشجویان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 1376

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی نتایج آموزش‌های حدیثی بر رضایت زناشویی بیست همسر (ده زوج) مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره مؤسسه مطالعاتی مشاوره اسلامی در قم است که حاضر به فراگیری این آموزش‌ها شده‌اند

روش تحقیق, آزمایشی با گروه گواه و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون بوده است. گروه آزمایش، متشکل از بیست زوج دارای مشکلات زناشویی بود که آموزش‌های روان‌شناختی مبتنی بر آیات و روایات اسلامی را دریافت کردند و گروه گواه نیز متشکل از بیست زوج دارای مشکلات زناشویی بودند که هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از مصاحبه تشخیصی و پیش‌آزمون، هریک از زوجین گروه آزمایش، در شش جلسه به صورت گروهی و یا انفرادی آموزش دیدند و به فاصله دو هفته پس از پایان آموزش، پس‌آزمون از آنها به عمل آمد

مقایسه یافته‌های دو گروه نشان داد که آموزش‌های روان‌شناختی یاد شده در بهبود روابط همسران و در نتیجه، رضایتمندی زناشویی آنها مؤثر است؛ و نیز به دست‌آمد که آموزش‌ها تأثیرات ماندگاری (در طول زمان) بر بهبود رضایتمندی زناشویی زوجین داشته است. همچنین، نتایج، گویای عدم تأثیر جنسیت بر اثربخشی آموزش‌های روان‌شناختی یاد شده است

کلید واژه‌ها: آموزش‌های روان‌شناختی، بهبود روابط زوجین، رضایت زناشویی

 

مقدمه

ازدواج و تشکیل خانواده از مهم‌ترین قراردادهای اجتماعی است که در دیدگاه اسلامی از قداست ویژه‌ای برخوردار است و در حدیث، محبوب‌ترین بنیاد نزد پروردگار دانسته شده و بر شناسایی عوامل تنش‌زا در بین همسران و پیشگیری از بروز آنها و ارتقای سلامت روان در اعضای خانواده تأکید فراوان شده است

در یک بررسی که درباره زنان دانشجوی متأهل در دامنه سنّی 20ـ27 سال صورت گرفت، این نتیجه به دست آمد که بین عوامل عقیدتی، اخلاقی، شناختی، عاطفی، رفتاری، جنسی، اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی، و استحکام زندگی زناشویی رابطه معناداری وجود دارد و چنانچه این عوامل نادیده گرفته شوند، رضایتمندی کامل از زندگی زناشویی برای زوجین حاصل نخواهد شد

در پژوهشی که با شرکت نهصد زوج انجام گرفت، نتایج نشان داد که تقیدات مذهبی زوجین با سازگاری زناشویی آنها رابطه هم‌بستگی دارد؛ به این معنا که با افزایش تعهدات مذهبی، میزان سازگاری زناشویی نیز بیشتر می‌شود و این رابطه، احتمالاً دو جانبه است؛ یعنی افزایش سازگاری زناشویی نیز موجب افزایش تعهدات در بین زوجین می‌شود. بنابراین، در یک طرف، عدم تفاهم، ناسازگاری، کاهش ارتباط و افزایش تعارض بین زن و شوهر قرار دارد که بسیار مهم است و در طرف دیگر، کاهش گرایش‌های مذهبی و ضعف تعهدات دینی قرار دارد که این دو باهم رابطه هم‌بستگی دارند و کاهش یکی، موجب افزایش دیگری می‌شود. گاهی نیز اختلاف، از ضعف بصیرت در دین، ناآگاهی از شریعت و فزونی رسم‌های نادرست ریشه می‌گیرد

عوامل فردی و اجتماعی تزلزل خانواده نیز در پروهشی بررسی شده است که در آن، عوامل فردی شامل: عدم ایمان و اخلاق، عدم رعایت حقوق یکدیگر، دروغ گفتن، سوء تفاهم، درک متقابل، توقعات بی‌جا، خودبینی و خودپسندی، عدم آگاهی از زندگی مشترک، جدال و فقدان هدف در زندگی، و عوامل اجتماعی آن شامل دخالت دیگران، دوستان ناباب، هماهنگی طبقاتی، فقر و بیکاری، ازدواج تحمیلی، تفاوت‌های سیاسی و ایدئولوژیکی، رسیدن به ثروت و کار زیاد برشمرده شده‌اند

در نتایج یک بررسی میدانی، تغییر ناپذیری همسر، تفاوت‌های جنسیتی و کمال‌گرایی جنسی در بین زنان و مردان، با پیوستگی و سازش‌پذیری کارکرد خانواده دارای ارتباط معناداری است؛ به گونه‌ای که اهمیت این باورها در کارکرد خانواده قابل ملاحظه است. نتایج این پژوهش، ضرورت توجه به اندیشه‌های غیرمنطقی مختص رابطه، استفاده از کلاس‌های آموزشی برای تصحیح این باورها و استفاده از رویکردهای درمانی ـ شناختی برای سازگاری زناشویی و افزایش کارکرد خانواده مورد تأکید قرار می‌دهند

در تحقیقی با عنوان «بررسی طلاق در استان خراسان»، صرفاً وجود یک عامل برای بروز پدیده طلاق کافی دانسته نشده است و عوامل متعددی، از جمله عدم توافق اخلاقی بین زن و شوهر، اختلاف سن، اخلاق و رفتار زناشویی نادرست، اعتیاد و بیکاری، دخیل دانسته شده‌اند. با این همه، مشکلات اقتصادی بیشترین نقش را در فروپاشی نهاد خانواده دارد. تفاهم اخلاقی، بی‌تردید، پیش‌شرط ازدواج است و آمار تکان‌دهنده طلاق، از نبود این شاخصه حکایت می‌کند. در محدوده مورد مطالعه، 67/23 درصد طلاق‌ها به دلیل عدم تفاهم اخلاقی صورت گرفته است

هر سال به آمار آشیان‌پاشیدگانِ مربوط به پدیده بیکاری افزوده می‌شود و پژوهش در برخی از شهرستان‌ها، از آمار تلخ 17/46 درصد جدایی به دلیل بیکاری حکایت می‌کند. یکی از دلایل عمده اختلاف‌های خانوادگی، مشکلات اقتصادی و کمبود درآمد است. تورم لجام‌گسیخته، بالا رفتن سطح توقع، تجمل‌گرایی و هزینه‌های نوین در سبد خانواده به این معضل دامن می‌زنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حدود 26/6 درصد از ازدواج‌ها به دلیل تفاوت سطح سن و تحصیلات به جدایی ختم شده است. اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، درحدود 42/8 درصد طلاق‌ها را رقم می‌زنند. که در این میان، سهم مردان به مراتب بیشتر از زنان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که 79/1 درصد از طلاق‌های این محدوده پژوهشی، به دلیل عدم تمکین زن از شوهر بوده که در پاره‌ای موارد از استبداد و خودرأیی مردان سرچشمه می‌گیرد. طبق بررسی‌ها، 12/6 درصد طلاق‌ها، به دلیل مداخله دیگران از جمله پدر، مادر و وابستگان صورت گرفته است. از جمله موارد دیگر، عدم پرداخت نفقه، اختلافات خانوادگی، کتک‌کاری، تنفّر زن از شوهر و برعکس، عقیم بودن، بیماری، چندهمسری، فساد اخلاقی، افترا و تهمت نیز در این جدایی‌ها دخیل‌اند

کانتونی در یک پژوهش پیمایشی، از 123 مرکز مشاوره خانواده، 1334 مشاور را برای دستیابی به اینکه کدامیک از نظریه‌های روان‌درمانی در کار روزانه آنها با مراجعان مفید بوده، بررسی کرده است. او به این نتیجه دست یافت که بیشتر مشاوران خانواده برای رفع اختلافات خانوادگی، از یک روی‌آورد التقاطی که ترکیبی است از خانواده درمانگری، روش حلّ مسئله و روان‌شناسی من، سود می‌جویند

لیمبوک در یک تک بررسی که از روش روان‌تحلیل‌گری کوتاه مدت سود جسته بود، توانست ظرف ده ساعت در پنج جلسه، به درمان زن و شوهری بپردازد که از نظر سازگاری در موقعیت بحرانی و حادی قرار گرفته بودند. کایسر همکاران(1998) نیز در پژوهشی، برنامه شناختی ـ رفتاری دو آموزش‌دهنده را که در یک تعطیل آخر هفته، به زن و شوهر‌های ناسازگار و در گروه‌هایی با چهار زوج آموزش می‌دادند، تأیید کردند. بولتر و وامپلر (1999) از برنامه آموزش مهارت‌های ارتباطی، برای حلّ ناسازگاری‌های زناشویی سود جستند. راگ و برادبوری (1999) نیز با بررسی 56 زوج تازه ازدواج کرده، به این نتیجه دست یافتند که 68 درصد ازدواج‌ها را می‌توان به طور دقیقی براساس متغیرهای ارتباط و پرخاشگری و پیامدهای آن طبقه‌بندی کرد. پژوهشگرانِ اخیر به این نتیجه دست یافتند که پرخاشگری، متمایزکننده زوج‌های جداشده یا طلاق گرفته، از زوج‌هایی است که متأهل باقی مانده بودند. بدین ترتیب، این پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند تمرکز بر هر دو عامل در تلاش‌های مربوط به استحکام زناشویی و جلوگیری از طلاق، ضرورت دارد

مروری بر پژوهش‌های انجام‌شده در ایران نشان می‌دهد که پژوهشگران ایرانی، بیشتر از نظر بنیادی و علت‌شناسیِ ناسازگاری‌های زن و شوهر‌ها به تحقیق پرداخته‌اند و به جنبه کاربردی و روان‌درمانگری زوج‌های ناسازگار توجه چندانی نداشته‌اند. برای نمونه ملازاده(1372) در پژوهش خود به این نکته دست یافت که هم‌بستگی در عوامل شخصیت پرسش‌نامه شانزده عاملی کتِل در زوج‌های سازگار، در سطح 95 درصد اطمینان بیشتر از زوج‌های در حال طلاق است. خداپناهی(1374) در پژوهش خود، همخوانی سطح تهییج‌طلبی زوجین را یک عامل مهم سازگاری زندگی زناشویی تلقی کرد. نوابی‌نژاد(1376) با پژوهش خود نشان داد که ازدواج موفق، با الگوی رفتار تیپ A (20% =r) و برون‌گرایی (16%=r)، رابطه مثبت دارد. سلیمانیان(1373) با پژوهش خود نشان داد که میزان تفکرات غیرمنطقی در افرادی که نارضایی زناشویی دارند، در سطح 95 درصد اطمینان بیشتر از زوجینی است که رضایت زناشویی دارند

آموزش‌های روان‌شناختی مبتنی بر وحی به زوجین، به دلیل توجه ویژه به فطرت و گرایش‌های طبیعی زن و مرد و هماهنگی آنها با اهداف آفرینش، می‌توانند در سلامت زندگی مشترک و آرامش روانی و بهبود روابط همسران مؤثر باشند. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی پاسخ‌گویی به این پرسش‌هاست

1 آیا آموزش روان‌شناختی زوجین مبتنی بر روایات اسلامی، بر بهبود زندگی مشترک زناشویی و در نتیجه، رضایت زناشویی آنها مؤثر است؟

2 آیا تأثیرگذاری آموزش‌های یاد شده بر رضایت زناشویی زوجین، در طول زمان ماندگار است؟

3 آیا عامل جنسیت در این آموزش‌ها، در میزان بهبودی روابط و رضایت زناشویی، نقشی دارند؟

فرضیه‌های پژوهش


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید