مقاله حجاب در word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله حجاب در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله حجاب در word
مقدمه حجاب
واژه حجاب
علت پیدایش حجاب
ریشه های عمیق حجاب
پوشش زن در یونان ودر روم باستان
پوشش زن در ایران باستان
دوره ی هخامنشیان
حجاب در دین اسلام
آیا حجاب حد و مرز خواصی دارد
حجاب حق الهی و حق جامعه
به دو نمونه از زنان اجتماع بنگرید
خانه بهترین جایگاه زن
پوشش کامل
پوشش از نگاه قرآن
حجاب مؤثر ترین عامل صیانت جامعه
آثار دنیایی حجاب
علل بی حجابی و بد حجابی
راه های مقابله با بی حجابی و بد حجابی
آثار بی حجابی
نتیجه
منبع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله حجاب در word
پارسا :طیبه ، پوشش زن در گسترش تاریخ ، انتشارات احسن الحدیث،سال چاپ 1377،چاپ اول
حداد عادل ،غلامعلی ،فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی ،انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سال چاپ 1372 چاپ
رحیمی ،عباس ، فرشتگان زمین (کاوشی در چیستی و چرایی زن)،قم،نشر :جمال سال چاپ
رهنورد ،زهرا،پیام حجاب زن مسلمان ، نشر عفاف
محمدی نیا ،اسدالله،آنچه باید یک زن بداند
محمودی ،عباسعلی ،زن در اسلام
مطهری ،مرتضی،مسأله حجاب ، انتشارات صدرا تهران ،سال
مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، تهاجم فرهنگی
فصل نامه عقیدتی – آموزشی معارف اسلامی (معارف اسلامی ،شماره73) پاییز
میر خان زاده ،علی،داستانهایی ازپوشش و حجاب ،انتشارات مهدی یار ، قم،پاییز
رجبی ،عباس حجاب و نقش آن در سلامت روان ،چاپ نگارش ،بهار
حق شناس ،سید جعفر ،نظام اسلامی و مسأله حجاب ،شورای عالی حوزه علمیه قم ،بهار
مقدمه :عطر عفاف
هر چیزی که قیمتی تر باشد و نفیس تر ، هم خطر ربودن آن بیشتر است و هم ضرورت حفاظت و مراقبت از آن،بیشتر و جدی تر
همان گونه که اگر در شیشه عطر را نبندند ، عطرش می پرد ،همان گونه که اگر در مقابل پنجره ،توری نزنند ، حشرات مزاحم و موزی وارد می شوند ، و همان گوننه که اگر در خانه را نبندند و برای باغ و مزرعه ،حصار و دیواری نکشند ، عابران و بیماردلان و رهزنان را وسوسه می کند و به جرم و خطا می کشد و خانه و باغ ، از دستبرد اهل طمع مصون نمی ماند ، مراعات حجاب و عفاف و چادر و پوشش نیز ، برای بانوان مسلمان ،نقش حفاظتی دارد
حجاب و عفاف به همین دلیل است که برای بانوان ضروری است ، چرا که گوهری ارزنده و نفیس است و کرامت و حرمت زن به آن وابسته است
حجاب ، به تعبیر شهید مطهری ،محدودیت نیست ،بلکه مصونیت است . گل عفاف، در بوستان حجاب می روید . خوشا آنان که نگهبان مزرعه نجابت و حیا و عفافند و با پوشش صحیح و کامل ، محیط را ، هم برای خودشان ایمن می سازند، هم وسیله به گناه افتادن دیگران نمی شوند .[1]
واژه حجاب :
کلمه حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی «پرده و حجاب» است ،بیشتر استعمالش به معنی «پرده» است .این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است
شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششی حجاب نیست، آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد
استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن،اصطلاح نسبتاً جدیدی است . در قدیم خصوصاً فقها ، کلمه (ستر) که به معنی پوشیدن است به کار رفته است . حتی فقها در کتاب های «الصلاه»و«النکاح» معترض این مطلب شده اند ،که چرا کلمه ستر به جای کلمه حجاب استفاده کرده اند .[2]
علت پیدایش حجاب
گروهی فکر می کنند که علت پیدایش حجاب جریانات ظالمانه ای است که در طول تاریخ نسبت به زنان شده ،از قبیل :عدم امنیت و عدالت اجتماعی ،حسادت و خود خواهی مرد ،استثمار زن و یا اینکه زن در خلقتش نسبت به مرد چیزی کم دارد و ;. که این علل هیچ تأثیری در پیدایش حجاب نداشته است
استفاده از حجاب طی دهه گذشته به پدیده ای مورد علاقه در سطح منطقه ای و جهانی تبدیل شده است . اما میزان پوشش لازم برای زنان ،مسلمان موضوعی قابل بحث در میان اندیشمندان همچنین شرکت کنندگان باشد ، ایده حجاب بستگی به فهم فرد از احکام و دستورات دینی گسترده ای از استفاده روسری تا رفتار محجوبانه را شامل می شود شرکت کنندگان حجاب را به گونه های مختلفی توصیف نمودند . برخی آن را با جامعه اخلاقی مسلمانان مرتبط دانستند و بعضی نیز آن را نشانه مقابله با وجود ارزش های غیر اخلاقی بر شمردند حجاب از نظر شرکت کنندگانی که آن را رعایت می کنند . تکلیف دینی محسوب می شود اما کسانی که از روسری استفاده نمی کردند آن را نماد فرهنگ تلقی می نمودند . حجاب به عنوان نشانه هویت موضوعی است که همواره مطرح است .این پرسشی است که من از خود می پرسم علت رعایت حجاب یا عدم رعایت آن حجاب نماد هویت است به گونه ای که در سرتاسر جهان اگر زنی با حجاب را ببینیم متوجه می شویم که وی مسلمان است و از این لحاظ حس یگانگی و وحدت به من دست می دهد که فکر می کنم احساس زیبایی است (حجاب بدن و نگاه)مطالعه پوشش به عنوان یک عمل تابع موقعیت از یک سو مستلزم پرداختن به افراد استدلالی و باز نمودی پوشش و نحوه برخورد با بدن یا پوشش در روابط قدرت است
تلقی غرب از حجاب :پوشش که نگاه غربیان مشهودترین نشانه تفاوت و فرودستی اسلامی است کنون به نماد سرکوب زمان را ارتجاه اسلامی تبدیل شده و فقط ضعفی در مقابل حملات استعمارگران گشته و به نوک تیز تهاجمات به جرامع اسلامی بدل شده است
نتیجه:اظهارات آقای استراو درباره حجاب در اسلام در بطن خود ، استنباطی سراسر معیوب و به غیاب خطرناک از آموزه های ناب اسلام را منعکس می سازد .آقای استراو به غلط تصور می کند حجاب برای غرب بیگانه است . مانع آزادی و برابری زنان مسلمان می شود . و انسجام مسلمانان در جامعه غربی را ازبین می برد ، در حقیقت حجاب ریشه های عمیقی دارد و آزادی و برابری در حقیقت حجاب ریشه های عمیقی دارد . و آزادی و برابری حقیقی برای زنان تضمین می کند ،علاوه بر آن جدای از تلاش های بازدارنده در راستای ایجاد همبستگی در جامعه غرب ، حجاب می تواند به طور بالقوه برای غرب سودمند باشد .این تلقی زنان مسلمان مهاجر در کانادا از حجاب و برداشت های گوناگون ایشان از این مفهوم است که شکاف موجود میان برداشت های رایج در مورد حجاب که نماد سرکوب زنان مسلمان و نظر زنان شرکت کننده در این مطالعه را که حجاب را تجربه ای مثبت بر زندگیشان می دانند نشان می دهد . اغلب اوقات حجاب مورد منازعه است و این امر پیچیدگی مسئله را آشکار می سازد که اغلب اوقات جامعه اسلامی و فرهنگ غالب آن حجاب راراهایی که بدن زن را می پوشاند یعنی یک روسری و یک کت بلند می دانند . زنان مسلمان وغیرمسلمان که شرکت کننده در این پژوهش هستند اغلب درباره جایگاهشان در یک جامعه بزرگ بحث می کنند زیرا احساس می کنند، در مورد اینکه به حجاب پایبند باشند یا خیر تحت فشار هستند که می گوییم آیا پوشش با حجاب یکسان است و در مورد حجاب در فضای اسلامی پرسش هایی که در این راستا ایجاد می شود .1- آیا حجاب و بی حجابی با مختصات در جوامع کنونی و جامعه اسلامی پدیده ای جدید است 2- آثار رعایت یا عدم حجاب برفرد و حجاب بر جامعه چیست و در آخر بایسته های حکومتی در موضوع حجاب را بررسی خواهیم کرد
1- پدیدار شناسی در عصر جدید الف) حاکمیت ساختارهای فرهنگی ب) گسترش و پیچیدگی ارتباطات ج) گره خوردن پوشش با منافع نظام د) سیاسی شدن موضوع حجاب
2- جدایی حجاب :الف تقویت امنیت اجتماعی زنان ب) افزایش آرامش روانی در جامعه
3- مبانی مشروعیت در مداخله دولت
4- تحلیل وضعیت پوشش در جامعه ما الف. تأثیرات ساختاری ب)خلأ در ناحیه آرمان ها
5- دولت :پوشش بانوان و چالش
6- بایسته ها
اشاره ای به اظهارات آقای استراو در مورد حجاب در عصر جدید و پدیدار شدن حجاب و تعریف حجاب این اظهارات اشاره به استفاده نقاب و یا روی بنددر بریتانیای سال های اخیر روندی رو به رشد داشته است . اظهارات آقای استراو از آن پس انگلستان و در حقیقت بخشی اعظم اروپا را در گیر بحث بر سر همبستگی اسلامی کرده است . رهبران سیاسی بر جسته اروپا از نظرات استراو حمایت کرده هر چند اظهارات آقای استراو در ظاهر از روی حسن نیت بود . اما حاکی از فقدان آگاهی بنیادین از سنت های اسلامی نقش زنان و کار کرد حجاب است . پس در این مورد به بررسی فرضیات مذکور می پردازیم
1- ریشه های عمیق عفاف و حجاب حجاب
[1] – جواد محدثی
[2] -پوشش زن در تاریخ،طیبه پارسارص9و