مقاله کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان در word دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان در word
چکیده
مقدمه
هدف از اجرای پژوهش
فرضیههای پژوهش
روش اجرا و چگونگی جمعآوری دادهها
روشهای تحلیل آماری
تجزیه و تحلیل نتایج
فرضیههای فرعی پژوهش
همبستگی ابعاد سلامت عمومی فرزندان با ابعاد کارایی خانواده
بحث و نتیجهگیری
محدودیتهای پژوهش
پیشنهادات
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان در word
ـ برجعلی، احمد، (1380)، تحول شخصیت در نوجوان، انتشارات ورای دانش
ـ ثنایی، باقر و همکاران (1379)، مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج، انتشارت بعثت
ـ دلاور، علی (1379)، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، نشر ویرایش
ـ سعادتمند، نیرهالسادات، (1376)، بررسی رابطه بین کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان، پایاننامه کارشناسی ارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
ـ شریفی، حسن پاشا و شریفی، نسترن (1380)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات سخن
ـ شیولسون، ریچارد، ج، (1371)، استدلال آماری در علوم رفتاری، (جلد دوم)، ترجمه علیرضا کیامنش، انتشارات جهاد دانشگاهی
ـ صیادی، علی (1381)، بررسی اثرات متقابل کارایی خانواده در بروز مشکلات روانی نوجوانان دختر و پسر پایه سوم متوسطه شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه علامه طباطبایی
ـ گلدنبرگ، ایرنه، گلدنبرگ، هربرت، (1385)، خانواده درمانی، ترجمه حمید رضا حسین شاهی براواتی و همکاران، تهران نشر روان
ـ مشهدی زاده، محمد، (1381)، بررسی رابطه بین کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان در دانشجویان بومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، پایاننامه کارشناسی ارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه تربیت معلم تهران
ـ نادری، عزت اله، سیف نراقی، مریم، (1372)، روش تحقیق در علوم انسانی، تهران انتشارات بدر
ـ یعقوبی، نورالله، (1374)، بررسی همهگیرشناسی بیماریهای روانی در مناطق روستایی و شهری شهرستان صومعه سرا، پایاننامه کارشناسی ارشد، (چاپ نشده)، دانشگاه علوم پزشکی ایران
منابع انگلیسی
Minuchin.s.(1974), Families and family Therapy. Campidge, MA: scince and Behavior Books
Sheeber, L.Hops Alpert, A. et al , (2001) family support and conflict prospactive relations to adole scent depression The Journal of abnormal child psych
Rosen, G, Kleinman, A, katon, w. (1982), somatization in family practice: A biopsycho social approach. The Journal of family practice
چکیده
این پژوهش به بررسی رابطه کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان میپردازد. متغیرهای مورد پژوهش عبارتند از: کارایی خانواده و خرده مقیاسهای آن (حل مسأله، ارتباط، نقشها، آمیزش عاطفی، همراهی عاطفی و کنترل رفتاری) و نیز سلامت عمومی و خرده مقیاسهای آن (علایم جسمانی، کارکرد اجتماعی، اضطراب و افسردگی). نمونه پژوهش 470 نفر از دانشجویان پسر مقطع کارشناسی 19 تا 25 ساله میباشند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از دو پرسشنامه ابزار سنجش خانواده «F.A.D» و پرسشنامه سلامت عمومی«G.H.Q» مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش تحقیق همبستگی است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد
محاسبه ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمرات F.A.D و G.H.Qرابطه مستقیم و معناداری درسطح001/0p< وجود دارد. همچنین یافتههای دیگر این پژوهش نشان داد که رابطه کارایی خانواده و سلامت عمومی با وضعیت اقتصادی و وضعیت زندگی والدین در سطح 001/0p< معنادار بوده است
کلید واژهها: کارایی خانواده، سلامت عمومی، دانشجویان
مقدمه
در بین تمامی نهادها، سازمانها و مؤسسات اجتماعی، خانواده مهمترین، ارزشمندترین و اثربخشترین نقشها را داراست. خانواده طبیعیترین واحد تولید مثل و فراگیرترین واحد اجتماعی به شمار میآید؛ زیرا همه اعضای جامعه را دربر میگیرد. خانواده دارای اهمیت تربیتی و اجتماعی است. افراد از سوی خانواده گام به عرصه هستی مینهند و جامعه نیز از تشکل افراد، هستی و قوام مییابد و از آنرو که نهاد خانواده مولد نیروی انسانی و معبر سایر نهادهای اجتماعی است از ارکان عمده و نهادهای اصلی هر جامعه به شمار میرود. (نوابینژاد، 1380)
خانواده کانون اصلی حفظ هنجارها، سنتها و ارزشهای اجتماعی، و نیز شالوده استوار پیوندهای اجتماعی و روابط خویشاوندی، و کانونی در جهت بروز و ظهور عواطف انسانی و مکانی برای پرورش اجتماعی کودک است. خانواده نظامی است که عملکرد آن از طریق الگوهای مراودهای صورت میگیرد. مراودت یا میانکنشهای تکراری، الگوهایی را به وجود میآورند مبنی بر اینکه یک نفر چه طور و چه وقت و با چه کسی رابطه برقرار کند. همین الگوهای مراودهای، تارهای نامرئی توقعات مکملی را تشکیل میدهد که نظمدهنده بسیاری از اوضاع و شرایط خانواده است. (مینوچین، 1974)
دوره جوانی از زمانهای بسیار قدیم تا کنون یکی از مهمترین دورانهای زندگی انسان به شمار میرفته و نقش خانواده در این دوران حایز اهمیت است. فقدان عملکرد سالم خانوادگی میتواند عامل خطرآفرین اصلی برای زمینه سازی اختلالات روانی و تهدیدی جدی برای سلامت عمومی فرزندان باشد. پژوهشهایی، سعادتمند (1376) و مشهدیزاده (1381) نشان داده است که بین کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد و کارایی خانواده و سلامت عمومی والدین میتواند بر افسردگی و اضطراب فرزندان مؤثر باشد
شیبر و همکاران (2001) نیز نشان دادهاند که خانوادههای نوجوانان افسرده در مقایسه با خانوادههای گروه کنترل سطح بالایی از کارایی و عملکرد ناسالم را تجربه میکنند. کاربالو (1998، به نقل از صیادی، 1381) در بررسیهای خود پی برد که بین شکل خانواده و روابط درونی اعضای خانواده با بهداشت روانی نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد. گاتز و گاتمن (1993) در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند: والدینی که کارایی و عملکرد ناسالم دارند و برای حل تعارضهای خود شیوههای خصمانهای به کار میبرند فرزندانی دارند که از نظر معلمانشان دارای نشانههای افسردگی، اضطراب و رفتارهای ضد اجتماعی میباشند» (به نقل از برجعلی 1380)؛ از اینرو، به سبب اهمیت موضوع، پژوهش حاضر در جهت شناسایی و نقش کارایی خانواده بر سلامت عمومی دانشجویان ارائه شده است. با توجه به اینکه کارایی مطلوب خانواده و نیز نتایج و اثرات آن در رشد و شخصیت فرزندان مورد توجه صاحبنظران میباشد و همچنین اضطراب، افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی فرزندان از جمله مشکلاتی است که فرزندان در سنین نوجوانی و جوانی از خود بروز میدهند، به نظر میرسد که بین کارایی خانوادهها با سلامت عمومی فرزندان ارتباط وجود داشته باشد. بنابراین، پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه کارایی خانواده با سلامت عمومی فرزندان ارائه شده است
هدف از اجرای پژوهش
این پژوهش، به بررسی رابطه بین کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان در دانشجویان پسر میپردازد تا تأثیر کارایی خانواده را بر سلامت عمومی مورد بررسی قرار دهد. اهداف جزئی پژوهش، بررسی رابطه کارایی خانواده دانشجویان در زمینه مفاهیم مرتبط با سلامت عمومی میباشد. مفاهیم مورد نظر شامل چهار مفهوم نشانگان بدنی، اضطراب، افسردگی وخیم و نارسا کنشوری اجتماعی است. بنابراین، اهداف جزئی پژوهش عبارتند از
1 تعیین رابطه کارایی خانواده و میزان نشانگان بدنی؛
2 تعیین کارایی خانواده و میزان اضطراب؛
3 تعیین رابطه کارایی خانواده و میزان افسردگی وخیم؛
4 تعیین رابطه کارایی خانواده و میزان نارساکنشوری اجتماعی
فرضیههای پژوهش
فرضیه اصلی پژوهش این است: بین کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان در دانشجویان پسر رابطه مثبت وجود دارد. فرضیههای فرعی نیز به قرار ذیل میباشند
1 بین کارایی خانواده و بُعد نشانگان بدنی رابطه مثبت وجود دارد
2 بین کارایی خانواده و میزان اضطراب رابطه منفی وجود دارد
3 بین کارایی خانواده ومیزان افسردگی رابطه منفی وجود دارد
4 بین کارایی خانواده و میزان نارساکنشوری اجتماعی رابطه منفی وجود دارد
روش اجرا و چگونگی جمعآوری دادهها
الف. نوع مطالعه
این مطالعه، یک پژوهش توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی است که در آن، رابطه بین دو یا چند متغیر مورد مطالعه قرار میگیرد. (پاشا شریفی، و شریفی 1383) طرح بین آزمودنی در این پژوهش، یک طرح گروه- ملاک است؛ طرحی که مبتنی بر اطلاعات قبلی است؛ یعنی متغیر مستقل اثر خود را بر جای میگذارد و از طریق مقایسه، رابطه بین متغیر وابسته و مستقل معلوم میشود. (شیولسون، 1371). لازم به ذکر است که در این نوع تحقیقات، امکان دستکاری متغیر مستقل وجود ندارد (دلاور، 1379)
ب. نمونه گیری
در این پژوهش، از میان 2700 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر) تعداد 470 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. سن آزمودنیها بین 19 تا 25 سال، با میانگین 8/22 و انحراف معیار 1/3 بوده است. میانگین سن مادران نیز 98/46 و انحراف معیار 76/6، و میانگین سن پدران 2/53 و انحراف معیار 25/7 بوده است
ج. ابزارها
در این پژوهش، از پرسشنامه F.A.D ( ابزار سنجش خانواده) و G.H.Q-28 (مقیاس سلامت عمومی) استفاده شده است
پرسشنامه F.A.D یک پرسشنامه 60 سؤالی است که برای سنجیدن عملکرد (کارایی) خانواده توسط اپستین، بیشاپ و بالدوین بر مبنای الگوی مک مستر تدوین شده است. مدل مک مستر برای عملکرد (کارایی) خانواده، شش بعد را در نظر دارد: حل مسئله، ارتباط، نقشها، پاسخدهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار، و یک بعد عمومی به نام کارکرد کلی. در ایران، اولین کوشش عملی به منظور هنجاریابی و میزان سازی ابزاری برای سنجش خانواده توسط نجاریان، ثنایی و هومن به عمل آمد. وی ضمن تأیید روایی نسخه فارسی این آزمون، اعتبار کل آزمون را 93% در سطح معناداری 001/0 > P به دست آورد. این آزمون در ایران در پژوهشهای بسیاری در سنین مختلف از جمله نوجوانی و جوانی اجرا شده است. (ثنایی و همکاران 1379) در این پژوهش، از فرم 53 سؤالی که توسط نجاریان در سال 1374 مورد استفاده قرار گرفته، استفاده شده است. در حال حاضر G.H.Q-28 شناخته شدهترین ابزار غربالگری در روانپزشکی است که تأثیر شگرفی در پیشرفت پژوهشها داشته است. این پرسشنامه علاوه بر استفاده بالینی، در جامعه نیز کاربرد دارد. (یعقوبی، 1374)
این پرسشنامه توسط گلدبرگ برای شناسایی اختلال روانی (غیر از جنونها) طراحی شده و تا کنون در سطح وسیعی در ایران و جهان به کار رفته است. در این پرسشنامه، چهار حیطه علایم جسمانی، اختلال کارکرد اجتماعی، افسردگی و اضطراب مورد سنجش قرار میگیرد. (یعقوبی، 1374)
یعقوبی (1374)، حساسیت ابزار را در مهمترین نمره برش آن، معادل 23 با روش نمره گذاری لیکرت (صفر، یک، دو، سه)، شدت علایم را برابر با 5/86%، ویژگی آن را برابر 84% و ضریب پایایی بازآزمایی و آلفای کرونباخ را برابر 88% گزارش نموده است
د. روش اجرا و نمره گذاری
پرسشنامهها توسط پژوهشگر بر روی آزمودنیها به صورت گروهی اجرا گردید. پیش از توزیع پرسشنامهها، هدف از اجرای آزمون توضیح و در مورد محرمانه ماندن پاسخنامهها به آزمودنیها اطمینان داده شد. F.A.D شامل 53 سؤال است که به هر یک نمرهای بین 1 ـ 4 تعلق میگیرد. نحوه نمره گذاری طبق پاسخ به گزینههای: کاملاً موافقم (4)، موافقم (3)، مخالفم (2)، کاملاً مخالفم (1)، میباشد. مورد اول برای جملههای منفی و بالعکس برای جملههای مثبت، نشاندهنده ناکارایی خانواده است. در پرسشنامه «G.H.Q-28» برای هر فرد پنج نمره کلّ به دست میآید. چهار نمره مربوط به خرده مقیاسها و یک نمره مربوط به نمره کل پرسشنامه است. (بهاری و همکاران). نمره پرسشنامه سلامت عمومی برای هر آزمودنی میتواند بین حداقل صفر و حداکثر 84 باشد. نمره بالاتر در این آزمون، نشاندهنده شدت بیشتر اختلال در آزمودنی است. به گزینههای انتخاب شده اول تا چهارم، به ترتیب، نمرههای صفر تا 3 تعلق میگیرد
روشهای تحلیل آماری