برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله روابط عمومی الکترونیک، چشم‌اندازها و فرصت‌ها در word دارای 48 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روابط عمومی الکترونیک، چشم‌اندازها و فرصت‌ها در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله روابط عمومی الکترونیک، چشم‌اندازها و فرصت‌ها در word

چکیده

مقدمه

ارتباطات و اطلاعات با ابعاد کارکردها

عوامل مؤثر در تغییرات ارتباطی

روابط عمومی؛ تعریف و توصیف

روابط عمومی؛ سیستم اطلاع‌مدار

الف) اطلاع‌یابی (تهیه و تولید)

ب) اطلاع‌شناسی (تنظیم و تدوین)

ج) اطلاع‌رسانی (توزیع و تبیین)

روابط عمومی الکترونیک؛ تعاریف و ویژگی‌ها

روابط عمومی الکترونیک در حال رشد و توسعه است

انواع رسانه‌های الکترونیکی برای به‌کارگیری در  روابط عمومی الکترونیک;

رسانه‌های الکترونیکی پیوسته عبارتند از

رسانه‌های الکترونیکی ناپیوسته

نقش و کارکرد تکنولوژی اطلاعات IT در  روابط عمومی الکترونیک

چالش‌های موجود در برابر تحقق دولت الکترونیک و روابط عمومی الکترونیک   

روابط عمومی الکترونیک و سایبردموکراسی (Cyber Democracy)

جمع‌بندی

منابع و مؤاخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله روابط عمومی الکترونیک، چشم‌اندازها و فرصت‌ها در word

1-     «انقلاب ارتباطات در آستانه‌ی قرن بیستم»، سروش، شماره 936 (مهر 1379)

2-     پورخصال، عباس، «چالش‌های کنونی و فرآیند و آینده فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات»، پیام ارتباطات، شماره 20 (مرداد 1380)

3-     «جلب مشارکت مردمی با اطلاع‌رسانی و اعتماد به مردم»،‌ تحقیقات روابط عمومی (زمستان 1378) شماره

4-     خوارزمی، شهین‌دخت، «آثار انقلاب ارتباطات در جهان و نگاهی به آثار آن»، پیام ارتباطات، شماره 5 (1378)

5-     «دولت‌های الکترونیکی اندک‌‌اندک از راه می‌رسند». روزنامه جام‌جم، 13دی

6-     «دولت‌های الکترونیکی، دولت جمهوری اسلامی ایران به الکترونیکی شدن به شدت نیاز دارد». نشریه اقتصاد ایران، شماره 29 (تیر 1380)

7-     رشیدی، علی، «دولت الکترونیکی، شهروند الکترونیکی سنگاپور،‌ مدلی که احتمالاً مورد تقلید قرار خواهد گرفت». نشریه کارآفرین خرداد، اردیبهشت و خرداد

8-     زندباف، عباس، «رتبه‌بندی دولت‌های الکترونیکی». پیام ارتباطات، شماره 25 (خرداد و تیر 1381)

9-     سفیدی، هوشمند، «راهبردهای عملی روابط عمومی» (تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، 1377)

10-        شکرخواه،‌ یونس، تکنولوژی‌های ارتباطی و جامعه اطلاعاتی، (تهران: انوشه، 1379)

11-        شکرخواه، یونس، خبر (تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها 1374)

12-        شکرخواه، یونس، خبرنویسی مدرن (تهران: انتشارات توانیر 1380)

13-  شکرخواه، یونس،‌ «نقش تکنولوژی‌های جدید در خبر و روابط عمومی» (روابط عمومی، شماره 11، تابستان 1377)

14-  صفر ابراهیمی، محمد بختیاری، «دولت الکترونیک». ابرار اقتصادی 21/6/

15-  صنایعی، علی «ضرورت‌های ایجاد دولت الکترونیک در ایران». ابرار اقتصادی 21/6/

16-  کوشا، کیوان. «چگونه به منابع الکترونیکی استناد کنیم؟» فصلنامه کتاب، دوره یازدهم،‌ شماره 10 (بهار 1379)

17-  صدوقی، مرادعلی، تکنولوژی اطلاعاتی حاکمیت ملی (تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه 1380)

18-  کاستلز،‌ مانوئل، مترجم احمد علیقلیان: افشین پایا. عصر اطلاعات (تهران: طرح نو، 1380)

19-  مارلو، یورگن، «روابط عمومی رایانه‌ای در آینده» مترجم غلامرضا آذری، هنر هشتم، شماره 17 (بهار 1379)

20-  محسنی، منوچهر، جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی (تهران: نشر دیوار، 1380)

21-  موج سوم، «روابط عمومی دیجیتال»، هنر هشتم، شماره 33 (پاییز 1380) ص

22-  والجو، رزا، «فن‌آوری اطلاعات به نسل تازه کتابداران»، ترجمه فرامرز مسعودی، فصلنامه کتاب، دوره نهم، شماره 3 و4 (پاییز 1379)

23-  هانیس، مهرث- ویلسون، لایورساجی، «روابط عمومی یک وظیفه مدیریتی»، تحقیقات روابط عمومی (بهار 1380)

24-  یحیایی ایله‌ای، احمد، مبانی روابط عمومی، (تهران، نشر آذر برزین، 1380)

چکیده

«روابط عمومی الکترونیک» یکی از تازه‌ترین مباحث در ارتباطات است که تمامی حوزه‌های مربوط به خود را دچار تحولی عمیق خواهد کرد. استفاده از فن‌آوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی سبب ارتقای سطح کیفی و کمی کارکردها در حوزه فعالیت روابط عمومی‌ها شده است. از طرفی روابط عمومی الکترونیک را می‌توان یکی از پیش‌شرط‌های مهم برای تحقق دولت الکترونیک و سایبردموکراسی دانست

انقلاب اطلاعات، ارتباطات و فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی تأثیر شگرفی بر حوزه‌های مختلف زندگی بشری داشته است. این تأثیرات چنان عمیق و ریشه‌دار است که حذف آن‌ها از شؤونات زندگی بشری باعث فلج شدن آن می‌شود. از جمله نتایج انقلاب اطلاعات و ارتباطات، شکل‌گیری عصری جدید در زمینه روابط عمومی است

 واژه‌های کلیدی

روابط عمومی، روابط عمومی الکترونیک، انقلاب اصلاحات و ارتباطات،‌ فن‌آوری اطلاعات،‌ فن‌آوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، دولت الکترونیک، دموکراسی سایبرنتیک،‌ اینترنت

 مقدمه

ما در عصری زندگی می‌کنیم که به عصر ارتباطات و اطلاعات و یا به تعبیر بهتر «انقلاب ارتباطات» و یا «انقلاب اطلاعات» مشهور است. انقلاب ارتباطات محصول هم‌گرایی در دو حوزه و جریان مهم فن‌آوری است

تحول در حوزه‌ی ارتباطات
تحول در حوزه‌ی اطلاعات

این دو جریان به موازات هم پیش می‌روند. نماد «فن‌آوری اطلاعات» (Information Technology) رایانه و نماد «فن‌آوری ارتباطات» مخابرات،‌ تلویزیون و بزرگراه‌های اطلاعاتی (Information Super High Way) می‌باشد. با تلفیق این دو نهاد، تحول چشم‌گیری در جهان ایجاد شده است

حضور این دو نماد در کنار هم مقدمات انقلابی بزرگ را فراهم کرده است که در زندگی تک‌تک ما، سازمان‌ها و کل جامعه حضور دارد و به «انقلاب ارتباطات» (Communication Revolution) معروف است. این انقلاب به سوی دیجیتالی شدن حرکت می‌کند. انقلاب ارتباطات همه پدیده‌ها و شئون زندگی اجتماعی را متحول کرده است. این تحول شیوه‌های تولید، شیوه‌های اقتصادی،‌ جنگ کردن و; را دربر می‌گیرد. عمق و گسترش این‌گونه تحولات تا آنجاست  که با حذف آن‌ها،‌ زندگی در جهان کنونی،‌ ناممکن می‌‌شود1

از طرف دیگر فن‌آوری به شدت و با حجمی فراوان زندگی و محیط کار ما را تحت تأثیر قرار داده است. بشر بدون استفاده از فن‌آوری‌های موجود قادر نیست کاری را به انجام برساند. زیرا با شتاب انتشار داده‌های آمار و اطلاعات،‌ ما شاهد انقلاب جدید در زمینه اطلاع‌رسانی و نیز «انفجار اطلاعات» هستیم. تبدیل «دهکده جهانی» به «ذهنیت جهانی» و «انقلاب اطلاعات» دلالت بر تحولی شگرف و عمیق در این عرصه دارد2

در یک جمع‌بندی مختصر باید گفت که انقلاب ارتباطات باعث به وجود آمدن ویژگی‌های خاص  عمیق در نظام ارتباطات شده است که شماری از آن‌ها به شرح زیر است

1-     دو سویه بودن و تعاملی بودن

2-     سرعت فوق‌العاده

3-     چند رسانه بودن

4-     در دسترس بودن

5-     انحصارپذیر نبودن

6-     جهان‌گرایی

از سوی دیگر، انقلاب ارتباطات و انقلاب اطلاعات و نهایتاً انقلاب سیبرنتیک (Cyber Revolution) دربردارنده تهدیدها و فرصت‌های بسیاری است. این پدیده‌ها هم امید و هم نگرانی آفریده است و با وجود حضور در بطن زندگی بشری هنوز آثارشان به خوبی شناخته نشده است. زندگی ما به سوی فضای مجازی (Virtual Space) و یا (Cyber Space) و نیز فضای اینترنتی حرکت می‌کند. فضایی که در آن واقعیت ناملموس و مجازی است

فضای سایبرنتیکی (Cyber Space) شکل‌گیری جوامع اطلاعاتی (Information Socity) و شهرهای اطلاعاتی (Information city) از جمله دست‌آوردهای انقلاب اطلاعات است. از آثار انقلاب اطلاعات و همچنین از آثار اجتماعی انقلاب کامپیوتر (Social Efects of Computer Revolution)،‌ شکل‌گیری دورانی است که می‌توان آن را عصر (e) دانست. این حرف از اولین واژه (Electronic‌) گرفته شده است و اگر آن را به هر مفهومی و یا پدیده‌ای اضافه کنیم، به آخرین تحول در آن زمینه می‌رسیم

(E-Banking) بانکداری اطلاعات، (E-Business‌) تجارت الکترونیک، ‌(E-City) شهر الکترونیک،‌
(E-Shopping) خریدهای الکترونیک،‌ (…,- Ware ) از طرف دیگر بشر امروزی برای کسب ثروت،‌ دارایی و قدرت نیاز به دانایی پیشرفته دارد. گروه اغنیایی اطلاعاتی (Information Rich) که در مقابل فقرای اطلاعاتی
(‌‌ (Information Poor‌قرار دارد، گروهی از مردم‌اند که بیشترین دسترسی به اطلاعات را دارند و می‌توانند و می‌دانند که چگونه از امکانات دانایی برای تولید ثروت استفاده کنند. همین مسأله باعث شکاف دیجیتالی شده است

انقلاب اطلاعات آن‌گونه مهم و حیاتی است که معیار توسعه‌یافتگی در آینده‌ی نزدیک، میزان بهره‌گیری کشورها از این پدیده و درک آن‌ها از انقلاب اطلاعاتی است. به‌طوری که برخی معتقدند: «ملل عقب‌مانده در جهان امروز آن‌هایی هستند که دیر وارد مرحله انقلاب صنعتی خود شده‌اند، در آینده ملل عقب‌مانده آن‌هایی خواهند بود که دیر به مرحله انقلاب اطلاعاتی وارد شده باشند»1

 در یک جمع‌بندی،‌ پاسخگو شدن دولت‌ها، خارج شدن اطلاعات از دست حکومت‌ها،‌ شفافیت اطلاعات،‌ شکل‌گیری تشکل‌های مردمی به عنوان مهم‌ترین راه به سوی دموکراسی،‌ تنوع و تکثر حاکمیت و پذیرش آن از سوی حکومت‌ها از جمله نشانه‌های مشارکت مردم در عصر ارتباطات و اطلاعات است. این روند باعث‌ تشکیل دولت‌های الکترونیک (E-Government) و سایبر دموکراسی شده است

 ارتباطات و اطلاعات با ابعاد کارکردها

با توجه به مطالبی که قبلاً ذکر شد، شکل‌گیری دولت الکترونیک (E-Government) و نیز روابط عمومی الکترونیک با توجه به موضوع بحث ما در ارتباطات جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. در واقع ارتباطات و اطلاعات و نیز صنعت ارتباطات در دنیای امروز یکی از بحث‌برانگیزترین مسایل است. این مسأله تا بدان حد مهم و حیاتی و نقش آن غیرقابل انکار شده است که در سال 1999، 50 درصد ارزش افزوده تمامی صنایع اروپا و نیز 50 درصد ارزش افزوده‌ی تمام صنایع ایالات متحده، از آن صنعت ارتباطات است1

با تحقق یافتن بخشی از مؤلفه‌های دولت الکترونیک در برخی از کشورهای صنعتی پیشرفته، ما شاهد هستیم که بسیاری از خدمات دولتی از طریق پایگاه‌های اینترنتی انجام می‌گیرد. در حال حاضر در کشورهای صنعتی پیشرفته، مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی جای مراجعه به سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی را گرفته و تقریباً همه‌ی خدمات دولتی و بسیاری از خدمات شرکت‌های خصوصی از قبیل خدمات صدور شناسنامه، گذرنامه، ثبت شرکت‌ها تا مجوزهای شغلی در این پایگاه‌ها انجام می‌گیرد

اینجاست که نقش و جایگاه روابط عمومی الکترونیک مشخص می‌شود. شاید بتوان گفت که روابط عمومی الکترونیک شرط لازم و پیش‌فرض تحقق دولت الکترونیک است (که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم)

مجموعه‌ی این تحولات را باید در بستر جامعه‌‌ی اطلاعاتی (Information Socity ) دنبال کنیم. جامعه‌ی اطلاعاتی قبل از هر چیز مولود پیوندهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی است که ریشه در ساختار فنی- اجتماعی آن دارد و از مهم‌ترین اجزای آن است

در این ساختار می‌توان به مواردی مانند دیجیتالی (رقمی) شدن تمامی صور داده‌ها و اطلاعات (متن، صدا، حرکت) عمومیت استفاده از کامپیوترهای شخصی، توسعه‌ی قدرت ذخیره‌سازی اطلاعات دیجیتال، پیدایش زبان‌‌های کامپیوتری، توسعه‌ی تمامی اجزای شبکه‌های مخابراتی (کابل نوری ماهواره‌ها، تلفن‌ها و; ) و بالاخره پیوند همگی آن‌ها در ساختاری به نام اینترنت که شبکه را عملاً از دیوارهای قبلی (سازمانی، محلی‌، ملی و ;) رها می‌سازد، اشاره کرد. هرچند اصطلاح «جامعه‌ی اطلاعاتی» هنوز در متون جامعه‌شناسی، چندان کاربرد مفهومی پیدا نکرده است اما پیدایی صور نوین ارتباط در پرتو ابزارهای خاص درون شبکه‌های بزرگ اطلاعاتی مانند «اینترنت» همانند: دوستیابی، کنفرانس از راه دور و ; سبب شده است که انواعی از اجتماعات مجازی در فضای الکترونیک ایجاد شود. در این اجتماعات قواعد ورود به زندگی در حال شکل‌گیری تدریجی است. به این اعتبار می‌توان نتیجه گرفت فضاهای اجتماعی نوین هم اکنون ایجاد شده است و این فضاها روابط اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه به معرفی این سازمان‌ها و اجتماعات مجازی می‌پردازیم

در نهایت، واژه جامعه‌ی اطلاعاتی و مفاهیم شبیه به آن یعنی «عصر ارتباطات» (Information Age ) و اقتصاد دانش، جامعه‌ای را توصیف می‌کند که برای تولید انواع کالاها و خدمات وابستگی زیادی به کاربرد تکنولوژی اطلاعات دارد. جامعه‌ی صنعتی برای افزایش کار بدنی انسان‌ها به نیروی درونی موتورها نیازمند بود اما جامعه‌ی اطلاعاتی برای افزایش کار ذهنی، نیازمند تکنولوژی کامپیوتر است1

از طرف دیگر اکنون با توجه به دو سویه شدن تکنولوژی ارتباطات،‌ گرایش غالب جهانی در این جهت است: کوچک‌سازی حاکمیت و انتقال مسؤولیت- که اولی مسیر رو به پایین (Down Ward ) و دومی مسیری رو به بیرون دارد (Out Ward )- و این هر دو برخاسته از شرایطی است که در اثر همگرایی تکنولوژی‌های ارتباطی دوربرد و اقتصاد آن هم از نوع جهانی به وجود آمده است2

در حال حاضر چنین القا می‌شود که سرعت تحولات تکنولوژیک به حدی است که حتی دولت‌های کوچک مسؤولیت‌هایی فراتر از تقویت مناسبات مردم و حل مشکلات آن‌ها دارند. دولت‌ها اکنون باید علاوه بر تأمین نیازهای مدرن زمانه یعنی بازآفرینی جامعه در هر نسل، پاسخ دهند. این نیاز برخاسته از پیامدهای مفهومی است که پیش از این به نام تکنولوژی‌های ارتباطی نوین (NCT) شناخته می‌شد و حالا با عنوان تکنولوژی‌های دو سویه ارتباطی نوین (New Information Communication Technologe‌) پایه‌ی تحولات را شکل می‌دهد. (همان منبع، ص12)

به نظر می‌رسد موارد زیر در این تغییر و تحولات ارتباطات به شدت مؤثر بوده‌اند

 عوامل مؤثر در تغییرات ارتباطی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید