مقاله طرح خودیابی اسلامی و درمان وسواس (آلودگی و طهارت، نجاست) در word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله طرح خودیابی اسلامی و درمان وسواس (آلودگی و طهارت، نجاست) در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله طرح خودیابی اسلامی و درمان وسواس (آلودگی و طهارت، نجاست) در word
چکیده
مقدمه
وسواس و انواع آن
شیوههای درمان سنتی و رایج
دارو درمانی
وسواس در منابع دینی
فرضیههای طرح درمان خودیابی اسلامی
وسواس عملی و درمان آن براساس درمان خودیابی اسلامی
ویژگیهای عام واحدهای ایمانی افراد وسواسی
فرایند درمان
تظاهرات و نمودهای وسواسهای عملی و واحدهای ایمانی ویژه هر کدام
واحدهای ایمانی بیماریآور در باره آلودگی
واحدهای ایمانی سلامتآور درباره آلودگی
انواع وسواس در طهارت و نجاست
واحدهای ایمانی وسواسآور در سرایت و شستوشوی نجاست
واحدهای ایمانی وسواس در شستوشوی نجاست
واحدهای ایمانی صحیح در سرایت نجاست
واحدهای ایمانی صحیح در پاکگردانی نجاست
روش پژوهش
جامعه آماری پژوهش
ویژگیهای عمومی گروه نمونه
نتیجهگیری نهایی
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله طرح خودیابی اسلامی و درمان وسواس (آلودگی و طهارت، نجاست) در word
ـ ابوهندی، د. وائل، الوسواس من منظور عربی اسلامی، کویت، مطابعالسیاسه، 2003
ـ احمدی، جمشید، وسواس و درمان آن، شیراز، نوید، 1368
ـ مونتگمری، استوارت و جوزف زوهر، وسواس (شناخت و درمان)، ترجمه محسن معروفی و اکبر فرشیدنژاد، اصفهان، کنکاش، 1382
ـ بنیهاشمیخمینی، محمدحسن، توضیحالمسائل مراجع (مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید)، قم، دفتر انتشارات اسلامی 1378
ـ قائمیامیری، علی، وسواس، تهران، امیری، 1370
ـ حجازی شهرضایی، سیدمهدی، الوسواس و علاجه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1366
ـ دلاور، علی، روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، پیام نور، 1376
ـ دلاور، علی، «ب»، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، دانشگاه پیام نور، 1376
ـ محمدیریشهری، محمد، میزان الحکمه، قم، مؤسسه فرهنگی دارالحدیث، 2001
ـ زمانی، مصطفی، وسواس پیدایش ـ رشد و علاج، قم، پیام اسلام، 1369
ـ شهید ثانی، زینالدین بن علی، الروضه البهیه فی شرحاللمعه الدمشقیه، قم، مرکزالنشر مکتبالاعلام الاسلامی، 1365
ـ طباطبائی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، 1974
ـ طباطبائی، سیدمحمدحسین، تفسیرالمیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسویهمدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1363
ـ کلینی، محمد بن یعقوب ، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1362
ـ اس استکتی گیل، درمان رفتاری وسواس، ترجمه عباس بخشیپور رودسری و مجید محمود علیلو، تبریز، موسسه انتشاراتی روان پویا، 1376
ـ بائر، لی، غلبه بر وسواس، ترجمه مسعود محمدی و همکاران، تهران، رشد، 1382
ـ علیلو، مجید محمود، بررسی الگوهای شناختی و شاخصهای پردازش هیجانی در اختلال وسواسی ـ اجباری، (پایاننامه)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، 1382
ـ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، تهران، دارالکتب السلامیه، 1362
ـ مغنیه، محمدجواد، التفسیر الکاشف، بیروت، دارالعلم للملاییین، 1990
ـ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1381
ـ امام خمینی€، تحریرالوسیله، تهران، پیام، 1366
ـ امام خمینی€، شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، قم، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی€، 1372
Abramowitz Jonathan S, McKay Dean & Taylor Steven. Obsesseve- Compulsive Disorder (subtypes and spectrum conditions), New York, Elsevier, 2008 C
American psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Disorders, Washington, APA,
American psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of disorders ( DSM-IV- TR) Washington, DC, APA,
Bunge Mario & Ardila Ruben, Philosophy of Psychology, New York, Springer- Verlag,
Carruthers Peter, The Nature of the Mind: An Introduction, London, Routledge,
Barlow David. H, Clinical Handbook of Psychological Disorders, A Step – by – Step Treatment Manual, New York, The Guilford Press,
David H. Barlow, Aمقاله طرح خودیابی اسلامی و درمان وسواس (آلودگی و طهارت، نجاست) در wordiety and Its Disorders, 2et. London, The Guilford Press
Davison Gerald C & Neale John M, Abnormal Psychology (eight edition), New York: John Wiley & Sons, Inc,
Davison Gerald C & Neale John M, Abnormal Psychology (third edition), New York, John Wiley & sons, Inc,
Gregoris Simos, Cognitive Behavior Therapy, New York, Brunner- Rout led,
Yaryura Jose A – Tobias, Biobehavioral Treatment Of Obsessive – Compulsive Spectrum Disorder, New York, W. W. Norton & Company;
Kaplan, Harold I, & Sadok, Benjamin J, Comprehensive Textbook of Psychiatry / IV; Baltimor; Williams & Wilkins, 1985 C
Leahy Robert L, Cognitive Therapy Techiniques: A Practioner’s Guide, New York, The Guilford Press,
Leahy Robert L, Overcoming Resistance in Cognitive Therapy, New York, The Guilford Press,
Jenike Mchael A, & others. Obsessive – Compulsive Disorders; Practical Management, New York, Mosby Inc,
Newberg Andrew, M.D., Daqili,M.D., PH.D. & Rause Vince. Why God Wont GO Away, New York, Ballantine Books,
Robert L. Leahy, Cognitive Therapy Techniques, New York, The Guilford Press,
چکیده
این پژوهش در پی ارائه درمان خودیابی اسلامی در زمینه وسواس در آلودگی، طهارت و نجاست میباشد. برای بررسی، 15 نفر( شامل 9مرد و 6 زن) به صورت نمونه در دسترس، برگزیده شدند. آزمون وسواس مادزلی، افسردگی بک و اضطراب کتل به عنوان پیشآزمون به اجرا درآمد. در پایان درمان خودیابی اسلامی، پسآزمون اجرا شد. پیگیری نیز بین ششماه تا یک سال بعد از درمان به انجام رسید و نتایج با نمرات پیشآزمون و پسآزمون مقایسه گردید
با استفاده از آزمون t، گروههای وابسته در هر سه متغیر، به ویژه میزان وسواس، نتایج با سطح اطمینان 99 معنادار میباشد. در مرحله پیشآزمون و پیگیری نیز تفاوتها با همین سطح اطمینان، معنادار است. در نتیجه، درمان خودیابی اسلامی در درمان وسواس، افسردگی و اضطراب اثر معنادار دارد، و برخی از آزمودنیها را میتوان برای به کارگیری آن درمان نهایی نمود
کلید واژهها: اثربخشی، خودیابی اسلامی، درمان، وسواس، طهارت، آلودگی
مقدمه
وسواس برای بسیاری از افراد، به ویژه روانشناسان، مشاوران و روانپزشکان، اختلالی نام آشناست. بیشتر ما افرادی را دیدهایم که وقتی به دستگیرههای در و پنجره دست میزنند، شستوشوهای مکرر و طولانی دارند و وقتی وضو میگیرند و یا نماز میخوانند، با تشریفاتی خاص این کارها را انجام میدهند. این افراد به بیماری وسواس مبتلا هستند. بر اثر این بیماری، افکار مزاحم و غیرقابل کنترل، به صورت ناخواسته به فرد هجوم میآورند و موجی از اضطراب را به همراه دارند. فرد مبتلا، برای رهایی از این افکار و اضطراب پدیدآمده، به اعمالی خنثیساز، مانند شستوشوی مکرر، مراقبت افراطی از اعمال و رفتار خود و پرهیز از برخی اعمال روزمره روی میآورد.1
فرد وسواسی با تشدید اختلال، توان مقاومت خود را از دست میدهد. او مدت زیادی از وقت خود را صرف اشتغالهای ذهنی و رفتارهای وسواسی میکند. به تدریج روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی او به شدت مختل میشود و آرام آرام به اختلالات دیگری، مانند افسردگی و اضطراب، کماشتهایی و ترس مبتلا میگردد.2-3 برای کمک به این مبتلایان درمان خودیابی اسلامی که بر بر آموزههای اسلامی مبتنی میباشد، به پژوهشگران تقدیم میشود
وسواس و انواع آن
وسواس طبق تقسیمبندی سنتی دو نوع عمده دارد؛ 1 وسواسهای فکری،42 وسواسهای اجباری5)عملی(
وسواسهای فکری عبارت از اندیشهها، افکار، تکانهها و تصویرهای پایداری هستند که به صورت مزاحم و نامتناسب سراغ فرد میآیند و اضطراب و تنیدگی زیادی را به وجود میآورند. از ویژگی مزاحمت و عدم تناسب این امور، با عنوان «خودناپسند»6 یاد میشود.7 این به آن معناست که فرد احساس میکند محتوای آنچه به ذهنش میآید، اموری بیگانه هستند و از اختیار او خارجاند و در ردیف افکار و اندیشههایی که از خود انتظار دارد، نیستند. در جامعه ایران، اشتغال به نجسشدن، افکار جنسی (احساس اینکه دیگران به فرد، نظر جنسی دارند) و در معرض سحروجادو قرارگرفتن بسیار شایع است.8
وسواسهای عملی (اجباری) رفتارهای تکراری مانند شستن مکرر دستها، ایجاد نظم و انضباط به نحو خاص، وارسی کردن و یا اعمال ذهنی نظیر وردخوانی، شمردن و تکرار آرام کلمات هستند که به منظور جلوگیری یا کاهش اضطراب یا تنیدگی انجام میشوند.9
شیوههای درمان سنتی و رایج
برای این اختلال از زمان معطوف شدن توجهات به آن تا به امروز، درمانهای گوناگونی با پشتوانههای نظری و شیوههای کاربردی متفاوت در نظر گرفته شده است. مانند
جنگیری؛10-11
دخل و تصرف در سازوکارهای مغز، که بقراط12 آن را پیشنهاد کرد،13
نظریه ژانه14 در سال 1903 در کتاب دو جلدیاش با عنوان وسواسها و ضعف روانی؛
درمانهای مبتنی بر مکتب روان تحلیلگری؛
درمانهای رفتاری مبتنی بر دیدگاه رفتارگرایی «مواجهه و جلوگیری از پاسخ»؛15
درمانهایشناختی
دارو درمانی
شیوههای تلفیقی که مهمترین و رایجترین آنها شیوه شناختیـ رفتاری میباشد. بعضی، دارو درمانی را نیز به این شیوه ضمیمه میکنند.16
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله طرح خودیابی اسلامی و درمان وسواس (آلودگی و طهارت، نجاست) در word
کلمه «وسواس» در منابع دینی به معنای بیماری خاص ـ چنان که امروز رواج دارد ـ به کار نرفته است، بلکه به معنای نیروی بیرونی به کار رفته، که همان شیطان است.17 در قرآن، به خصوص در سوره «ناس»، وسواس به معنای نیروهای بیرونی به کار رفته که آدمی را تحریک میکنند. راغب در مفردات میگوید: «وسواس» در اصل صدای آهستهای است که از به هم خوردن زینتآلات برمیخیزد. سپس به هر صدای آهستهای گفته شده و بعد از آن، به خطورات و افکار بد و نامطلوبی که در دل و جان انسان پیدا میشود و شبیه صدای آهستهای است که در گوش فرو میخوانند، اطلاق گردیده است،18 ولی در منابع روایی، به هر دو نوع سنتی وسواس، یعنی وسواس فکری و عملی پرداخته شده است، هر چند خود واژه به معنای بیماری خاص استعمال نشده است. گاهی افرادی از پیامبرˆ و امام† سؤالی پرسیدهاند که دقیقاً حال کسی را وصف کردهاند که به معنای امروزی، دچار وسواس بوده است؛ برای مثال، امام صادق† نقل میکند: فردی نزد پیامبر آمد و اظهار داشت: یا رسولالله، هلاک شدم. حضرت به او فرمود: شیطان خبیث سراغ تو آمد و در گوشت خواند که تو را چه کسی خلق کرده؟ شما در جواب گفتی خدا. او گفت: خدا را چه کسی خلق کرده است. مرد گفت: بله، همین اتفاق افتاده است. پیامبر فرمود: این عین ایمان است.19 در روایتی دیگر آمده است: عبداللهبنسنان نزد امام صادق†، داستان مردی را ذکر کرد که در وضو و نمازش دچار مشکل بود. ابنسنان اظهار داشت او فرد عاقلی است. حضرت فرمودند، آخر این چه عقلی است که او دارد؟! او با این اعمالش شیطان را اطاعت میکند. ابنسنان میگوید: من عرض کردم او چگونه با این کارهایش، شیطان را اطاعت میکند؟ ایشان فرمود: از خودش بپرس که این چیزها از کجا سراغش میآیند؟ او در جواب خواهد گفت: شیطان.20 در روایت دیگری آمده است: وقتی درباره شککردنهای زیاد فردی در تعداد رکعات نماز سؤال شد، به گونهای که نمیداند چند رکعت خوانده و چند رکعت باقی مانده، حضرت فرمودند: در این صورت باید نماز خود را دوباره بخواند. راوی میگوید: ما گفتیم هر بار که اعاده میکند، دوباره شک میکند، در این صورت چه کند؟ حضرت فرمود: به این شک اعتنا نکند و به همان اندک گمانی که دارد عمل کرده و نماز خود را نشکند؛ زیرا اگر این کار را چندین بار انجام دهد، دیگر شک سراغش نمیآید.21
نظریه و زنجیره درمان خودیابی اسلامی در درمان وسواس: پژوهشگر بعد از ارائه طرح خودیابی اسلامی در شکلگیری شخصیت، بهداشت روان و درمان اختلالات روانی، در این مقاله برای افزایش میزان بهبود مبتلایان به وسواس، طرح و بسته درمانی خودیابی اسلامی را در درمان وسواس، به ویژه درمان وسواس طهارت و نجاست، به جامعه علمی و مبتلایان به اختلال وسواس تقدیم میکند. این طرح و بسته درمانی آن، در تمام ابعاد از جمله فرآیند تغییرات روان به طور عام، نقطه شروع وسواس، شدتیابی (سببشناسی)، ادامهیابی و ناهنجاریهای پدیدآمده (آسیبشناسی) و مکانیزم تغییرات روان و درمان، بر رویکرد روانشناختی دین اسلام درباره انسان مبتنی است
فرضیههای طرح درمان خودیابی اسلامی
این پژوهش دو فرضیه دارد
1 فرد وسواسی با ایمانآوری به واحدهای ایمانی سلامتآور در موضوع آلودگی، طهارت، نجاست و عملکردن به آنها، میتواند حالت و الگوهای رفتار افراد عادی را در خود به وجود آورد
2 فرد وسواسی با کفرورزی به واحدهای ایمانی وسواسآور در موضوع آلودگی، طهارت، نجاست، اجتناب از عملکردن به آنها، وسواس ناخودداریاش در این امور کاهش مییابد و در صورت استمرار از بین میرود
طرح خودیابی اسلامی در درمان وسواس عملی در وسواس آلودگی، طهارت و نجاست: ایمان بیار، عمل کن،انکارکن(کفر بورز) و اجتناب کن تا روزبهروز سالمتر شوی
این چهار جمله، تمام طرح درمانی و شعار تمام عیار این درمان را شکل میدهند، که از اصلیترین آموزههای دینی ـ به ویژه دین اسلام ـ هستند
ایمان بیاور؛ یعنی ایمان بیاور به آنچه در موضوع مشکلدار درست است
عمل کن ؛ یعنی به آنچه به درستی آن ایمان آوردی عمل کن؛ زیرا این دو قابل تفکیک نیستند. به عبارت دیگر، یک واحد ایمانی به همراه عمل به آن، یک مولکول و یا یک آجر22 از ساختمان وجود آدمی را میسازد
انکار کن(کفر بورز)؛ به آنچه نادرست بوده و تاکنون به عنوان واقعیت به آن ایمان داشتهای و عمل میکردهاید، کفر بورز
اجتناب کن؛ وقتی نادرستی چیزی معلوم شد، به عنوان امرِ نادرست با جدیت تمام از آن اجتناب کن. این چهار پایه درهمتنیده را حین تبیین نظری طرح خودیابی اسلامی شرح دادیم
وسواس عملی و درمان آن براساس درمان خودیابی اسلامی