مقاله کمروئی در word دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کمروئی در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله کمروئی در word
کمروئی چیست؟
نظرات ارائه شده از دیدگاه دانشمندان
انواع حالات انزواطلبی
ملاک های تشخیصی مشکل اختلال کمروئی و گوشه گیری
شیوه کمروئی
عوارض کمروئی از دیدگاه زیمیادرو
میزان کمروئی
علل کمروئی
مقابله با کمروئی و راههای درمان آن
موثرترین روش های کاربردی درمان کمروئی از دیدگاه غلامعلی افروز
توصیه های لازم
توصیه ها و پیشنهادات لازم دیگر
اقدامات خارج از ایران
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله کمروئی در word
رشیدپور، مجید، راه تربیت، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، چاپ دوم، ص
افروز، غلامعلی، روان شناسی کمرویی و روشهای درمان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول،1374،ص
پی داکو، روان شناسی خجالت، ترجمه بهروز آقایی،چاپ1350 ،ص
العمالی، حمیدالشمس ، مسائل روان شناسی کودک، چاپ1343 ، تهران ، ص
آزاد، حسین، روانشناسی مرضی کودک، چاپ 1368،ص
پور باقر، ایرج ، عقده های روانی، چاپ1350 ،ص
آندره هوزه، اشکالات تعلیم و تربیت، ترجمه فتح اله حبیبی، ص
پروفسور آلن.ا.راس، اختلالات روانی کودکان، ترجمه دکتر هوشنگ مهیار، ص
مقدمه
« خداوند متعال وقتی انسان را آفرید از نظر جسمی تجهیزاتی مانند چشم و گوش و زبان را در او قرار داد تا در پرتو این تجهیزات طبیعی راه را از چاه تشخیص داده ، از انحراف و سقوط محفوظ بماند. بموازات این حواس ظاهری روحیات بسیار ارزنده ای همانند عفت و حیا و غیره به او ارزانی داشت تا با برخورداری از این منابع درونی در برابر هوی های نفسانی ایستادگی نماید
انسانها همانطور که با چشم ظاهر قادر بدیدن هستند با چراغ عقل و برخورداری از روحیاتی همانند حیا و عفت از پلیدی ها و اعمال زشت دوری می گزینند
امام جعفرصادق علیه السلام فرمود: الحیاء من الایمان و الایمان فی الجنه حیاء و شرم بخشی از ایمان است و ایمان جایگاهش بهشت برین است
رسول خدا فرمود : حیاء بر دو گونه است: قال رسول الله (ص) الحیاء حیا ان حیا عقل و حیا حمق فحیاء العقل هوالعلم و حیا الحمق هوالجهل . یعنی حیا بر دو نوع است او حیا و شرم راستین و معقول ، چنانچه انسانها بر اساس فطرت باید از اعمال زشت و ناروا ابراز تنفر کرده از انجام آن خودداری بورزند، چنین حیائی را حیاء عقل گویند
نوع دیگر از حیاء وجود دارد که می توان آن را جزء روحیات منفی انسان بحساب آورد مثل اینکه چیزی را نداند و از سوال کردن از دیگران دچار شرم گردد و بعبارت دیگری چنین شخصی دچار کمروئی است و این روحیه علاوه بر اینکه مطلوب و سودمند نیست بلکه زیان آور نیز می باشد و آدمی را از استکمال و پیشرفت باز می دارد
امام جعفرصادق علیه السلام فرمودند
« من رق وجهه رق علمه. هر که از سوال کردن دچار شرم و خجلت گردد از کسب علوم محروم مانده نمی تواند به ذخایر علمی دست یابد»[1]
کمروئی چیست؟
کمرویی یک توجه غیرعادی و مضطربانه خویشتن در یک موقعیت اجتماعی است که در نتیجه آن فرد دچار نوعی تنش روانی- عضلانی شده ، شرایط عاطفی و شناختی اش متاثر می گردد و زمینه بروز رفتارهای خام و ناسنجیده و واکنشهای نامناسب در وی فراهم می شود. به دیگر سخن پدیده کمروئی به یک مشکل روانی – اجتماعی و آزاردهنده شخصی مربوط می شود که همواره به صورت یک ناتوانی یا معلولیت اجتماعی می گردد. به کلام ساده، کمروئی یعنی«خود توجهی» فوق العاده و ترس از مواجه شدن با دیگران. زیرا کمروئی نوعی ترس و اضطراب اجتماعی است که در آن فرد از مواجه شدن با افراد نا آشنا و ارتباطات اجتماعی گریز دارد
بنابراین
1- کمرویی روبه رو شدن با افراد جدید را برای فرد نگران کننده و دشوار جلوه می کند
2- کمرویی وارد شدن به اماکن جدید و کسب و کار و تجارت تازه را برای فرد سخت می نماید
3- «کمرویی مخفی شدن از انظار و احساس عجز در عین توانمندی را سبب می شود. باید توجه داشت که احساس کمرویی افراد همیشه در برابر انسانها متبلور می شود و نه حیوانات، اشیاء و موقعیت های طبیعی و جغرافیایی»[2]
« کمرویی یا خجالتی بود همیشه با یک درماندگی همراه است و در جوار واژه های زندگی اجتماعی، خانوادگی ، حرفه ای قرار می گیرد. این امر کاملاً قابل فهم است، چرا که یک شخص خجالتی در وفق دادن خود با شرایطی که برای او خطرناک به نظر می رسد، ناتوان است»[3]
نظرات ارائه شده از دیدگاه دانشمندان اسلام و اندیشمندان غرب در مورد کمرویی: