تحقیق نقش روزه در تأمین سلامت روانی پرسنل اداری دانشگاه در word دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق نقش روزه در تأمین سلامت روانی پرسنل اداری دانشگاه در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق نقش روزه در تأمین سلامت روانی پرسنل اداری دانشگاه در word
چکیده
مقدمه
روش
ابزار اندازهگیری
الف. مصاحبه نیمه ساختمند
ب. پرسشنامه سلامت روانی
ب. یافتههای تحقیق
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق نقش روزه در تأمین سلامت روانی پرسنل اداری دانشگاه در word
ـ احمدی، علی، روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، تهران، چاپخانه، 1374
ـ جلیلوند، محمدامین، «بررسی رابطه نماز با اضطراب» دانشگاه اسلامی، سال دوم، شماره هشتم، 1378
ـ جیمز، ویلیام، دین و روان، ترجمه مهدی قائی، تهران، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی، چ دوم1372
ـ خسروی، زهره، «بررسی تأثیر نماز بر اختلالات روانی نوجوانان»، دانشگاه اسلامی، سال دوم شماره هشتم، 1378
ـ دلاور، علی، مبانی و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، رشد، 1380
ـ شاکرینیا، ایرج، «تأثیر باورهای مذهبی بر سلامت روانی انسان»، ماهانه آموزشی ـ تربیتی پیوند، شماره 257، 1380
ـ غباری، باقر، «باورهای مذهبی و اثرات آنها در بهداشت روان»، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال اول شماره 4
ـ محمدی، محمد علی و دادخواه، بهروز، «نقش مذهب در پیشگیری از اعتیاد»، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال سوم، شماره نهم و دهم، صفحه 34 ـ 27، 1380
ـ مطهری مرتضی، طهارت روح، تهران، ستاد اقامه نماز، 1375
ـ ــــــــــــــ ، مقدمه بر جهانبینی اسلامی، جلد اول، انسان و ایمان، تهران، صدرا، 1373، چ دهم
- Baker, M., & Gorsuch, R. (1982). Trait aتحقیق نقش روزه در تأمین سلامت روانی پرسنل اداری دانشگاه در wordiety and intrinsic-extrinsic religiousness. Journal for the Scientific Study of Religion, 21, 119–122
- Batson, C. D., Schoenrade, P., & Ventis, W. L. (1993). Religion and the individual: a Social Psychological Perspective. London: Oxford University Press
- Carroll, S. (1993). Spirituality and purpose in life in alcoholism recovery. Journal of Studies on Alcohol, 54, 297± 301
- Cutrona, C. E., & Russell, D. W. (1991). The provisions of social relationships and adaptation to stress. In W. H. Jones, & D. Perlman (Eds.), Advances in Personal Relationships, vol. 1( pp. 37± 67). Greenwich, CT: JAI Press
- Dezutter, J. & et al (2006) Religiosity and mental health: A further exploration of the relative importance of religious behaviors vs. religious attitudes. Personality and Individual Differences 40, 807–818
- Donahue, M. J., & Benson, P. J. (1995). Religion and well – being in adolescents. Journal for the Scientific Study of Religion, 15, 29±45
- Ellis, A., & Schoenfeld, E. (1990). Divine treatment and the treatment of chemical dependency.Journal of Substance Abuse, 2, 459±468
- Francis lj, Lewis Jm. Brown L et al (1995). “Personality and Religion Among under Graduate Students in the Drifted Kingdom United Stets”. Australia and Canada. Journal of Psychology 14:280-282
- Goldbourt, U., Yaari, S., & Medale, J. H. (1993). Factors predictive of long – term coronary heart disease mortality among 10,059 male Israeli civil servants and municipal employees: A 23- Year Mortality follow – up in the Israeli Ischemic Heart Disease Study. Cardiology, 82, 100± 121
- Koenig, H. G., George, L. K., & Peterson, B. L. (1998). Religious importance and remission of depression in medically ill older patients. American Journal of Psychiatry, 155, 536±542
- Koenig, H. G., George, L. K., Meador, K. G., Blazer, D. G., & Ford, S. M. (1994). Religious practices and alcoholism in a southern adult population. Hospital and Community Psychiatry, 45, 225± 231
- Koenig, H. G., McCullough, M., & Larson, D. B. (2001). Handbook of Religion and Health: A century of research reviewed. New York: Oxford University Press
- Larson L.E and Goltz, J.W. (1988). Religious participation and marital commitment, Rev Religious Rees 30, pp. 387–400
- Levin J. and Varnder pool, H (1991). Relations factors in physical health and the prevention of illness, “Prevention in Human Services” 9:41-
- Levin, J. S., & Varnderpool, H. Y. (1989). Is religion therapeutically significant for hypertension Social Science Medicine, 29, 69± 78
- Loewenthal, K. M. (1995). Mental health and religion. London: Chapman Hall
- Maltby and L. Day (2004) Religious orientation, religious coping and appraisals of stress, Personality and Individual Differences 34, pp. 1209–1224
- Maltby, J. (1999). The internal structure of a derived, revised, and amended measure of the religious orientation scale: the ‘Age-Universal’ I-E Scale-12. Social Behavior and Personality, 27, 407–412
Moreira-Almeida, A & Koenig, H.G (2006) Retaining the meaning of the words religiousness andspirituality: A commentary on the WHOQOL SRPB group’s’ A cross-cultural study of spirituality, religion, and personal beliefs as components of quality of life’’ (62: 6, 2005, 1486–1497). Social Science & Medicine 63, 843–845
Mosher JP.Handal PJ (1997). The Relationship Between Religion and Psychological Pistress in Adolescents, Journal of Psychology and Theology,25(4),449-457
- Nelson, P. B. (1990). Intrinsic/extrinsic religious orientation of the elderly: relationship to depression and self-esteem. Journal of Erotological Nursing, 16, 29–35
- Oleckno, W. A., & Blacconiere, M. J. (1991). Relationship of religious importance to wellness and other health – related behaviors and outcomes. Psychology Report, 68, 819± 829
- Pardini,D.A. et al (2001). Religious faith and spirituality in substance abuse recovery determining the mental health benefits. Journal of Substance Abuse Treatment 19, 347±354
- Payne, I. R., Bergin, A. E., Biellema, K. A., & Jenkins, P. H. (1991). Review of religion and mental health: prevention and the enhancement of psychosocial functioning. Prevention in Human Services, 9, 11 ±40
- Warfield, R. D., & Goldstein, M. B. (1996). Spirituality: the key to recovery from alcoholism. Counseling and Values, 40, 196± 205
- Watson, P. J., Morris, R. J., & Hood, R. W. (1989). Sin and self-functioning: depression, assertiveness and religious commitments. Journal of Psychology and Theology, 17, 44–48
- Rowden, R. W. (2000). The relationship between charismatic leadership behaviours and organizational commitment. The Leadership and Organizational Development Journal, 21(1), 30-
چکیده
هدف از این مقال، که به بررسی نقش روزه در تأمین سلامت روانی میپردازد بررسی تأثیر روزه ماه رمضان بر سلامت روانی در میان پرسنل اداری دانشگاه محقق اردبیلی در شهرستان اردبیل در نیمسال اول 88 ـ 1387 میباشد. روش نمونهگیری پژوهش به روش کل شماری، تعداد 206 نفر کارمند انتخاب شدند. نتایج مطالعه نشان داد که، تفاوت معناداری بین پیش آزمون و پس آزمون در مؤلفه علایم جسمانی، اضطراب و افسردگی وجود دارد و به طور کلی، تفاوت معناداری بین پیش آزمون و پس آزمون در پرسشنامه سلامت روانی وجود دارد. این مطالعه نشان داد که، روزهداری میتواند موجب افزایش سلامت روانی پرسنل اداری دانشگاهها گردد
کلید واژهها: سلامت روانی، روزه داری، پرسنل، روزه افسردگی، اضطراب
مقدمه
یکی از مباحث مهمی که توجه بسیاری از مدیران و مسئولان مختلف را در سالهای اخیر به خود جلب کرده است، مفهوم بهرهوری است. روشن است که برای دستیابی به این مهم، توجه به مسائل گوناگون منابع انسانی ضروری است. دانشگاه نیز سازمانی گسترده است، که بیشترین نیروی انسانی جوان را نسبت به سایر سازمانها در اختیار دارد. رشد و شکوفایی هر سازمانی در گرو بهرهوری پرسنل اداری آن سازمان میباشد. این بهرهوری ناشی از عوامل گوناگونی است که سلامت روانی پرسنل یکی از عوامل اصلی به شمار میآید. سلامت روانی نیز خود ناشی از عواملی است که رفتارها و مناسک دینی از جمله این عوامل است
در طول تاریخ بشر، دین به عنوان مهمترین نیاز انسانی مورد تأکید بوده است. امروزه، این نیاز انسانی بیش از زمانهای دیگر احساس میشود. در سالهای اخیر استفاده از مذهب و اعتقادات دینی، بویژه اعتقادات اسلامی توسط سیاست گزاران و تدوین کنندگان راهبردهای بهداشت جامعه نگر، در سازمان بهداشت جهانی (WHO)[227] نیز مورد توجه قرار گرفته است. این سازمان، بخشی از انتشارات خود را از سال 1992 میلادی به آموزش بهداشت از طریق مذهب به عنوان راهکار زندگی سالم اختصاص داده است. همچنین اندیشمندانی به نقش مذهب در سلامت جسم و روان اشاره کردهاند. «قدرت محافظتی مذهب»،[228] که ابتدا توسط امیل دورکهایم در سال 1951 مطرح شد، بعدها توسط راش[229]، جیمز[230]، یونگ[231]، فرانکل[232] و فروم[233] اهمیت رفتارها واعتقادات مذهبی مورد تأیید قرار گرفت. ویلیام جیمز معتقد است، عشق و نیروی مذهبی به وقار، سنگینی، صبر، شکیبایی، اعتقاد و اطمینان در فرد منجر میشود و احساسات مذهبی منجر به تلاش زیاد و زندگی هدفمند میشود
از نظر روان شناسان آرامش روانی و احساس رضایت از زندگی، از ویژگیهای اساسی در افراد سالم و بهنجار است. بررسی حالات و روحیات فرد با ایمان نیز حاکی از آرامش خاطر و صفای درونیشان است. و درون فرد مؤمن روشن از نور حقیقت و سرشار از لذات معنوی است. آیات قرآن کریم نیز بر این نکته صحه میگذارند. به عنوان مثال، در قرآن کریم آمده است: «آنها به خدا ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام میگیرد، آگاه باشید که تنها یاد خدا آرامش بخش دلهاست»(رعد: 28). همچنین اهمیت و نقش فعالیتهای دینی و مذهبی در بهبود سلامت روانی به وسیله نتایج تحقیقات صدها تن از محققان مورد تأیید قرار گرفته است. جیمز و جی[234] (1993) نشان دادند که، تمرینات مذهبی و نیایش موجب درونی شدن ایمان مذهبی و ارتقای وضعیت روحانی بازماندگان ازجنگ ویتنام شده است. جلیلوند در تحقیق خود درباره بررسی تأثیر نماز بر اضطراب در دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران مشاهده کرد که، آن دسته از دانشآموزانی که نماز میخوانند و مقید به تکالیف مذهبی هستند، از اضطراب کمتری رنج میبرند. لوین و وارندرپول[235] (1991) و فرانسیس[236] و همکاران (1995) نشان دادند فعالیت مذهبی همبستگی بالایی با سلامت روان، معاشرت، رفاقت، تعهد و الزام و عبادت دارد. موشر و هندال[237] (1997) در مطالعهای نشان دادند که دانشجویانی که تعالی روحانی را انجام میدادند، علیرغم تجربه مشکلات و تغییرات در زندگی، آشفتگی روانی[238] کمتری از نظر اضطراب و جسمانی سازی[239] تجربه کردند. نتایج تحقیق مالت بی و دای[240] (2004) نشان داد که، همبستگی بین سلامت روانی و فعالیتهای دینی مثبت و معنادار میباشد. عمل به باورهای دینی و مذهبی از عوامل پیش بینی کننده سلامت روانی و بهزیستی در جوانان میباشد
نتایج تحقیقات محققان به پایین بودن میزان افسردگی، اضطراب و نگرانی، خودکشی، شدت بیماری قلبی در افراد مذهبی اشاره میکنند. همچنین پاین[241] (1991) بر این باور بود که، میزان عزّت نفس و سازگاری بین فرد و رضایت از زندگی در افراد دیندار بالاتر میباشد. افرادی که فعالیت مذهبی درونی دارند، نسبت به افراد ظاهرساز از سلامت روانی بالایی برخوردار هستند
صادقی و مظاهری (1384) در مطالعهای به بررسی آثار روزه داری بر سلامت روان پرداختند. 162 نفر دانشجو (102 دختر و 60 پسر)، به عنوان نمونه در دسترس، انتخاب و یک تا دو هفته پیش و پس از ماه مبارک رمضان، «پرسشنامه سلامت روان GHQ-28» را به عنوان پیش و پس آزمون تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که، روزه ماه رمضان در تمامی خرده مؤلفهها و نمره کل «سلامت روان» مؤثر بوده است. بدین صورت که، این تفاوت معنادار در زیر مقیاسهای «نشانههای بدنی»، « اضطراب و بیخوابی»، «نارسایی کنش وری اجتماعی»، «افسردگی» و در نهایت نمره کلی «پرسشنامه سلامت روان» برای گروههایی که در «ماه رمضان تمام روزههای خود را گرفتهاند» و یا «بهطور تفننی تعداد محدودی از روزها را روزه گرفتهاند»، حاکی از بهبود وضعیت سلامت عمومی در پس از ماه رمضان و برای گروههایی که «به دلیل عذر شرعی یا پزشکی روزه نگرفتهاند» و یا «اصلا روزه نگرفتهاند» حاکی از کاهش سطح سلامت روان پس از ماه رمضان میباشد
بنا بر اهمیت و نقش بهداشت روان، به عنوان مهمترین عامل رشد و توسعه انسانها و نقش بیماریها و اختلالات روانی در انسانها و با توجه به اینکه، حقیقت فلسفه زندگی از دیدگاه اسلام، سلامت روان و نتیجه ایمان به خدا میباشد، به نظر میرسد انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه لازم و ضروری است. روشن است که، انجام هرگونه اقدام پیشگیرانه، مستلزم ارزیابی تأثیر عوامل گوناگون بر ارتقای سلامت روانی پرسنل اداری دانشگاه میباشد. از عواملی که میتواند در این زمینه نقش بارزی ایفا کند، انجام مناسک الهی و روزه داری در ماه مبارک رمضان است. بنابراین، سؤال اصلی این پژوهش این است که آیا روزه داری در ماه مبارک رمضان، بر سلامت روانی پرسنل اداری دانشگاه محقق اردبیلی تأثیر مثبت دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، میزان این تأثیر چقدر است؟
روش