مقاله آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت خانواده در word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت خانواده در word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت خانواده در word
مقدمه
آثار فرهنگی در نماز جماعت چگونه تحصیل میشود؟
فرهنگ همکاری و تعاون
فرهنگ ایثار و انفاق
آثار اجتماعی – تعهد
همدردی
دوستیها
نقش تربیتی
منابع
آثار فرهنگی در نماز جماعت چگونه تحصیل میشود؟
همانطور که مسجد در صدر اسلام محل پذیرش افراد مختلف و محل اجتماعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بود، امروز نیز پذیرای مربیان و متربیان جهت تعلیم و تربیت و مکان اوج سالکان راستین است
در اینجا ذکر این نکته لازم است و آن اینکه حضور فیزیکی امام جماعت عملا در میان همه اقشار مختلف مردم مسلمان و نمازگزار یا ممکن نیست و یا به صورت ملاقات با بخش کوچکی از مردم امکانپذیر است. اما به برکتحضور در نماز جماعت ارتباط معنوی و صمیمانه مردم با امام جماعت میسر میگردد و مردم به عنوان پیام رسانان دین از وجود ائمه جماعات بهرهمند میگردند. و متقابلا آنها نیز درصدد بالابردن سطح فرهنگ و آگاهی اسلامی مردم نمازگزار تلاش میکنند. و به یاری یکدیگر یک فضای سالم و پاکیزه برای رشد ارکان اسلامی و ارزشی مهیا مینمایند
همانطور که میدانیم تربیت، ارکان حیات اجتماعی انسان است، و لذا توجه به ابعاد مختلف تربیتی، توجه به شخصیت والای انسان است. در اصول تربیتی، محیط زیستیکی از عوامل تاثیرگذار بوده و میتواند کفه ترازوی تربیت را به نفع خود سنگین نماید. بنابراین مساجد و مکانهای برگزاری نماز جماعتبه عنوان یکی از محورهای تربیتی قابل توجه میباشد
به هنگام اوقات نماز یومیه، با ندای مؤذن بندگان صالح، وقتشناس و وظیفه شناس به سوی میعادگاه روانه میشوند حضور به موقع و منظم نمازگزاران اثر تربیتی مطلوب در ارج نهادن به ندای «حی علی خیر العمل» دارد و نشانگر نیاز انسانها به اعمال نیک میباشد که در سایه انجام عمل خیر به آرامش درونی میرسند و با عطر معنویت که از وجود افراد صالح و متقی تراوش میکند، روح خود را نیز معطر مینماید
انجام اعمال عبادی نماز جماعتبه صورت یک دست و منظم، بیانگر این حقیقت است که اگر افراد مسلمان اراده بکنند میتوانند در تمام امور زندگی نظم و انضباط داشته و با بهره گرفتن از قابلیتهای نهان و آشکار خود، حلال مشکلات خود و دیگران باشند
به عبارت دیگر هم اکنون که جماعت مؤمن نمازگزار اراده کرده و به دلخواه و به صورت اختیاری همه با هم، در کنار هم برای احیاء شعائر اسلامی قدم پیش گذاشته و مصمم به انجام آن هستند، به همان نسبتخواهند توانست در سایر امور دینی پیش گام بوده و با بهرهگیری از نیروی ایمان و استعدادهای موجود، قلههای کمال را تسخیر کنند. و هرگاه این رفتارها به صورت مدام و مستمر صورت بگیرد (حضور در جماعت) از خلاقیتها و صفات خدا پسندانه افراد صالح بهره برده و متاثر شده، در نتیجه به اصلاح و خودسازی پرداخته و این شکوفایی را به جامعه نیز سرایتخواهند داد. در علم روانشناسی این مرحله از رفتار به رمز خویشتن یابی معروف است، مساجد و سایر مکانهای نماز جماعت علاوه بر محل نیایش بودن، منابع اشاعه فرهنگ اسلامی و محل به نمایش گذاشتن قدرت و اقتدار امت اسلامی نیز میباشد. و روزانه سه یا 5 بار افراد مؤمن در خدمتخالق خود بوده و برای جان نثاری و اطاعت از سایر اوامر مولا اعلان آمادگی میکند و نفس این عمل هشداری استبرای دشمنان اسلام، و گام نخستین برای حرکت احیاء عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی
علاوه بر مطالب ذکر شده اجتماع مسلمین در نماز جماعتبسان دژ محکم و سنگر مقاومت و مقر فرماندهی و محل تصمیم گیریهای مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میباشد. و در برابر توطئهگران و بدخواهان دین، اعلام موضع کرده و آرامش نسبی آنها را به هم میریزد
امام راحل (ره) در این رابطه فرمودند: «شما ملتبرای اسلام قیام کردید و برای اسلام این همه زحمت کشیدید و دارید میکشید. مراکزی که مراکز بسط حقیقت اسلام است، ; فقه اسلام است و آن مساجد است، اینها را خالی نگذارید این یک توطئه است که میخواهند مسجدها را کم کم خالی کنند. مساجد باید مرکز تربیت صحیح باشد;»
اکنون که سخن از مسجد به میان آمده اشارهای هم به محراب مسجد داشته باشیم. همانطور که در مقر فرماندهی، فرمانده ارشد در مکان مخصوص قرار میگیرد و خط و رمز را مشخص مینماید و دیگران از او پیروی میکنند، در مسجد نیز محراب مسجد از یک چنین جایگاهی برخوردار است و امام جماعتبه عنوان مربی و رهبر در محل محراب به انجام اعمال عبادی نماز مشغول شده وسایر نمازگزاران از وی پیروی کرده و دنباله رو وی میباشند
محراب مسجد همانطور که از نامش پیداست محل جنگ با شیطان است. در اینجا لازم استبه نکتهای ظریف اشاره کنیم و آن اینکه از نظر روانشناسی ممارست دائمی انسان با هر چیزی اثر پذیری را به دنبال خواهد داشت و انسان را قرین خود خواهد کرد
بنابراین مشاهده روزانه (محراب عبادت) با توجه به فلسفه وجودی محراب، به تدریج توجه افراد نمازگزار را از دشمن درون به دشمن بیرونی معطوف خواهد کرد
به عبارت دیگر اکنون که شیطان درونی به چشم مشاهده نمیشود شیطان بیرون که همانا دشمنان دین اسلام هستند مظهر شیطانند. و قابل موضعگیری، پس اولین گام، مبارزه با شیطان و ظلم ستیزی در نماز جماعتبرداشته خواهد شد
هرگاه این احساس و طرز تفکر در جمع نمازگزاران به وجود بیاید، بدون آنکه در این باره با یکدیگر به گفتگو بپردازند همگان نسبتبه دشمن خویش اظهار تنفر میکنند و مانند هیزمی هستند که مهیای روشن کردن است و این احساس زمانی به اوج میرسد که خطیب جمعه یا جماعت، طی خطابهای مردم را نسبتبه دشمنان دین آگاه کرده و یا در آنها انگیزههای نفرت را بیدار کند. و لذا دیده میشود غالب تظاهرات و اظهار تنفر، نسبتبه دشمنان و توطئه گران بعد از نمازهای جماعت و جمعه صورت میگیرد
در تاریخ فلسطین آمده است که غالب راهپیماییهای مردمی به رهبری روحانیتبعد از نمازهای جماعتشکل میگرفت و همراه با پیروزی بود.»
روانشناسان معقتدند هرگاه افرادی عصبانی باشند و در عین عصبانیت اگر با اسباب و ابزاری که از عوامل تحریک کننده است روبرو شوند عصبانیت آنها شدت خواهد یافت. پس بنابراین نظریه حضور نمازگزاران متنفر از شیطان و مظاهر شیطانی در کنار محراب عبادت، انگیزه ظلم ستیزی را تقویت میکند و فرهنگ ظلم ستیزی به دست فراموشی سپرده نمیشود. و بلکه همواره افراد مسلمان در حال آماده باش روحی وفیزیکی قرار میگیرند و از دشمن خود غافل نمیباشند. چنانچه در شکلگیری و تداوم انقلاب اسلامی ما این تفکر و احساس نقش کلیدی به همراه داشت
در واقعه کربلا روز عاشورا امام حسین (ع) و انصار باوفایش بعد از انجام نماز ظهر، لباس شجاعت و شهامتبر تن کرده و بر علیه ظلم بنیامیه وارد میدان نبرد شدند و دلیرانه در رکاب امام، جام شهادت را نوشیدند
سربازان دلیر ایران زمین نیز غالبا بعد از نماز جمعه و جماعت عازم جبهههای نبرد میشدند. و طبق آنچه که راویان جنگ نقل میکردند، حملههای بسیاری، بعد از نماز صورت میگرفت
فرهنگ همکاری و تعاون
همکاری و تعاون که از عوامل وحدت آفرین و استحکامبخش جامعه هستند غالبا در نماز جماعتبیش از سایر اجتماعات به چشم میخورد. مراعات حقوق دیگران و یاری آنها، رسیدگی به مشکلات برادران دینی در نماز جماعت مطرح شده و به همت مردم کارهای مفید و مهم صورت میگیرد
به عنوان مثال در اجتماع جمعه و جماعت از مردم خواسته میشود که برای رفع خشک سالی در نماز استسقاء حاضر بشوند. و مردم با انگیزه «تعاونوا علی البر» سه روز به خاطر همنوعان خود روزه گرفته و نماز میخوانند. اینگونه اعمال نه تنها مشکلات مؤمنین را از سر راه برمیدارد، بلکه از عوامل پیوند اجتماع و مردم نیز هست، افراد نمازگزار با حضور خود در صفوف نماز به «اعتصموا بحبل الله» جامه عمل میپوشانند
امام صادق (ع) میفرمایند: «به هم بپیوندید و با هم نیکی کنید و به هم مهربانی کنید و برادران خوشرفتاری باشید، چنانکه خدای عزوجل به شما فرموده» (6) از فرمایشات امام استفاده میشود که تعاون و نیکی مهربانی به همراه داشته و موجب جلب سایر مؤمنین به جمع نمازگزاران میگردد. امروز در جوامع غیر مسلمان عامل اصلی از هم گسیختگی ملتها و دولتها عدم وجود عاطفه و تعاون و دلسوزیست
رسول مکرم اسلام میفرمایند: «من اصبح لا یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم; (7) هر کس صبح کند و اهتمامی به کار مسلمانان ندارد، پس مسلمان نیست.» هرگاه مؤمنین در سه وعده حضور به امور برادران خود همتبگمارند دیگر تنش روانی در جامعه وجود نخواهد داشت. خداوند سبحان دعایی را قرین اجابت کرده که در جمع مسلمین دعا شده باشد که نوعی تعاون به شمار میرود
فرهنگ ایثار و انفاق