برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word :

گزارش کار اموزی دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی در word

آشنایی با مکان کار آموزی
محل کارورزی استان غواض دلان عاشق یزدان شهرستان سرسبز ایجرود واقع در غرب استان کیلومتر 35 به مرکزیت زرین آباد ابتدای جاده ترانزیت ستادفرماندهی انتظامی ایجرود ـ فرماندهی عقیدتی سیاسی ایجرود طبقه چهارم دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی که در این دفتر اجرای مراسمات از قبیل جشنها ، سوگواری ها ، همایشها ، سخنرانی ها ، برگزاری کلاسهای توجیهی و آگاهی سازی ، پرسنل کادر و وظیفه و برخورد با افراد جامعه یا روستا یا شهرهای که آداب رسوم متفاوتی با دیگر نقاط کشور دارند و یا اینکه فرهنگهای مختلفی در جامعه وجود دارد .

عملکرد
تکریم ارباب رجوع ها باید از عوامل و پلیس که تخصص در زمینه جامعه شناسی و فرهنگ شناسی و روانشناسی استفاده نمود برگزاری کلاسهای مخصوص و تغییر آنها روح و روان پرنس جوان و هدایت آنها به سمت سوی تقوا و چگونگی حل مشکلاتشان در زندگی و توکل به خداوند تبارک و تعالی آموزش نفس و جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب دوری جستن افراد از افراد شرور و تباه کار ایجاد احساس مسئولیت بوجود آوردن روحیه شجاعت فداکاری و هدف از برگزاری مراسمات عبارتست از جلب نظر مردم مسئولان ، کارشناسان دست اندرکاران

فعالیتهای خاص به مهمات امور مرتبط با آن سازمان یا موضوع . یقیناً ناجا از تأثیرگزارترین بخش های و نیروی مسلح در جمهوری اسلامی است در تاریخ یک کشور معمولاً بخش اندکی به جنگ و دفاع اختصاص می یابد و لذا نیروهای مسلح کشور ضمن اینکه اهمیت و جایگاه خویش را ـ حتی در زمان صلح ـ دارا می باشند و همگان بر این اهمیت واقف هستند ، معذلک بطور طبیعی فاقد ارتباط مستمر و تنگ تنگ با بدنه جامعه می باشند . لیکن آن بخش از نیروهای مسلح که تعامل پیوسته را جامعه دارند همیشه مدنظر بوده ، مورد سؤال اند و

 

مسئولیت ها و وظایف شان همواره مورد بحث ، نقد و تحلیل است ناجا و پلیس کشور که بخشی از نیروهای مسلح کشور است ، مسئولیت در ناجا متنوع می باشد ، از تشخیص هویت افراد گرفته تا پیگیری و کشف جرائم کنترل ترافیک ، کنترل هویت میلیونها خودرو سبک و سنگین در سطح کشور کنترل و شناسائی اتباع خارجی ، کنترل و برخورد باقاچاق کالا و مواد مخدر و غیره تا عملکرد قوه قضائیه با حجم و ابعاد گسترده و نامتناهی ـ و این در حالی است که در هر جای کشور ناهنجاری و امرنابایستی از دو نوع که مشاهده شود اولین سؤالی

که به ذهن مردم می رسد اینست که نقش و وظیفه نیروی انتظامی در قبال این امر غیر متعارف و خراف چیست ؟ تنوع فرهنگ ها و تکثیر آن در سرزمین پهناور ایران کار را همچنان بر ناجا پر مسئولیت و حساس تر می سازد زیرا یک سلسله اصول کلی و مبنایی در ارتباط با امنیت کشور باید در زمینه ها و بسترهای متفاوت همسان سازی شده و در هر منطقه از کشور ـ به رغم تفاوتهای قومی و بومی و فرهنگی جغرافیایی اقتضائات رنگارنگ محیطی و اجتماعی ـ رعایت و تثبیت کردند .

 

یکی از نهادهایی که با شکل گرفتن اجتماعات و تولد جوامع شهری ضرورت وجودی پیدا می کند پلیس است زندگی جوامع و تشکیل اجتماع مستلزم برقراری ضوابط مقرراتی است که ضامن بقای سلامت و امنیت و برقراری آرامش باشد و یکی از فعالیتهای مستمر و اساسی پلیس در زندگی روزمره مبارزه جرائم است جامعه و پلیس به یکدیگر وابسته هستند ، شعار معمول پلیس ـ خدمت و محافظت برای مردم و افرادیکه نیاز به خدمت و محافظت دارند یک هدف را توصیه می کند پلیس کارآمد ، مشارکت عمومی ، امنیت اجتماعی باعث آرامش و حفظنظم جامعه می گردد پلیس مردمی تقریباً به 2300 قبل از میلاد برمی گردد یعنی زمانیکه حکمرانان سومر برای آنچه که خراف اجتماع محسوب می شد ، معیار های را اعلام

نمودند در حوزه کاری تبلیغات عقدتی سیاسی باعث می شود که تقویت کننده های ارتباط رفتاری عبارتند از : توصیف برابری آزاد اندیش ، تشخیص مشکل ، نیت و هدف مثبت ، گوش کردن جدی به مردم و مخصوصاً درک جوانان تشویق و دلگرمی جوانان به کارهای مثبت از نژاد پرستی دوری کرد قوم پرستی و فرهنگ پرستی دوری کرد همگون سازی و نگاه همگون به تمام جامع و همگون سازی فرهنگها فعالیتهای است که با همایشها و سخنرانی و آگاهی سازی توسط معاونت تبلیغات عقیدتی سیاسی انجام می پذیرد .

تبلیغات و آموزش در عقیدتی و سیاسی مشکل گشائی ـ نحوه برخورد با معلولان جسمی و ذهنی ـ جمع اوری معتادان ـ ارازل و اوباش ـ مفاسدهای فرهنگی افراد نابینا و کرو لال ـ برقراری قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی در یک موارد و عکس العمل پلیس مورد آموزش و بازنگری و طی شود و هر روز اصلاح تر می گردد . و عقیدتی سیاسی از طریق ارتباطات ذکر شده اعم از رادیوی نوشتاری تصاویری سعی نموده است به مفهوم همبستگی و مشارکت عمومی در چارچوب وظایف سازمانی خود تحقق عملی ببخشد و در حد مقررات موفق بوده است سازمان عقیدتی سیاسی از انفاس قدسی امام راحل بوده است و با محور قرار دادن اهداف عالیه ای دینی ، مکتبی کردن کارکنان و پرورش نیروی انسانی جهت خدمت

شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به کار گرفته است برگزاری آموزش های عقیدتی سیاسی از احکام شرعی و اسلامی ترویج فرهنگ قرآن کریم تدوین جزوات و کتب دینی مناسب با وظایف محموله به کارکنان احکام ثانویه شغلی و ده ها محور برجسته دیگر از محورهای اقدامات این سازمان می باشد انجام امور تبلیغی در ایام و مناسبت های اعم از اعیاد و وفیات ، چاپ پوستر ، شراکت اعم از تبلیغی و هشداری برگزاری مراسم ادعیه و زیارات در سراسر کشور با محوریت توجه به اسلام ناب محمدی (ص) و توجه ویژه به اصل دین مبین اسلام و شریعتی نبوی ، همچنین حضور گسترده نظارتی در تمامی صحنه هایی که ناجا حضور دارند و یکی دیگر از اقدامات عقیدتی سیاسی در جهت صیانت کارکنان برگزاری جلسات ارشادی کارکنان است که در دو شکل عمومی و خصوصی از طریق معاونت نظارت و ارزیابی انجام می شود . وتاکنون بیش از 88 % در این زمینه موفقیت داشته است .

اگر برنامه های آموزشی ، نظارتی و فرهنگی ، در مقابله با تهدیدات و آسیب ها نبود باید منتظر شکست ها انتظامی امنیتی و فرهنگی پلیس می شدیم ولی بعلت اثرگذاری در پلیس افق های روشی از مشارکت مردمی افزایش خدمت رسانی ، انضباط اجتماعی و قانونمداری ، خدمتگزاری و فردمداری ، پاسخگویی ، به پلیس امنیت جامعه ، محور ، توسعه امنیت اخلاقی و ارزش های معنوی در سطوح مختلف ناجا به چشم می خورد که همگی بیانگر موفقیت سازمان عقیدتی سیاسی در انجام رسالت معنوی و صیانت پلیس جامعه محور و

پاسخگو می باشد مهمترین عملکرد تبلیغات عقیدتی سیاسی فرهنگی که مرتبط با رشته امور فرهنگی می شود نحوی اجرای مراسمات ـ مدیریت و سرپرستی در آنها تبادل اطلاعات ارتباطات کلی با مردم و پرسنل آموزش نماز چهره به چهره برای وظیفه ها تلاوت قرآن در بین الصلاتین توجیه سیاسی خصوصی برای کلیه کارکنان پلیس هر ماه یک محور کلی چاپ کتب سیاسی بروشورهای حقوقی ویژه نامه ها به مناسبت ایام مختلف ، تدریس مباحث دین و اعتقادی در دوره های طولی متشکله ، تهیه کتب و متون آموزشی لازم بر مبنای سطح بندی

علم کارکنان ـ انجام مصاحبه ، ارشاد ، راهنمایی ، برگزاری نماز جماعت شرکت در راهپیمایهای تظاهرات اعزام مبلغ در ایام ماه محرم و ماه رمضان به واحدها ـ تهیه برنامه های تلویزیونی رادیوئی ، انتشار مجله برای کلیه کارکنان ناجا انتشار پیک پلیس جمله ویژه سرباز ـ تکثیر فیلم نوارهای کاست کتابخانه ها پوشش خبری برنامه های ناجا موارد ذکر شده همگی به سبک خود مدیریت اجرای و برنامه ریزی می خواهد که مرتبط با رشته امور فرهنگی می باشد از جمله یکی از مهمترین عملکرد سازمان عقیدتی سیاسی پلیس ایران اولین اجلاس فرماندهان پلیس کشورهای اسلامی به میزبانی ایران در اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام همه موارد ذکر شده حرکتهای فرهنگی پلیس روز ایران میباشد سازمان عقیدتی سیاسی ناجا

اجرای مسابقات بزرگ مقاله نویس با گرایش به محوریت پلیس محمدی با عناوین و موضوعات مختلف 1ـ پلیس و و اخلاق محمدی 2ـ پلیس و سیره محمدی 3ـ پلیس و فرهنگ محمدی 4ـ پلیس و عدالت محمدی 5ـ پلیس و جامعه محمدی 6ـ پلیس و عبادت محمدی در این فراخوانی که از کارکنان و خانواده های ناجا و آحاد جامعه ـ اعم از دانشگاهی ، حوزوی ـ پژوهشگران نویسندگان که یک حرکت فرهنگی ادبی در سطح کشور می باشد و باعث ارتقاع آگاهی دانش پرسنل ناجا و مردم می شود سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با تربیت

پرسنل فداکار با مسئولیت و با تخصص و سپردن کلان شهرها به افراد مجرب و پایدار نمودن امنیت و آرامش در جامعه بزرگترین فعالیتهای فرهنگی ادبی را نموده است .
پویایی و شادابی ناجا که در میان این مفاهیم و یکی از واژه های راهبردی می توان اشاره کرد :

1ـ انضباط اجتماعی و قانون مداری 2ـ مشارکت مردمی برای امنیت جامعه محور ـ جامعه ای که از برقراری امنیت برای همگان بطور مساوی و بدون توجه به رانت خواری های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی مطمئن باشد و جامعه محور بودن امنیت را با همه وجود احساس کند خود اولین مدافع و همکار برای برقراری و استقرار امنیت است و بعکس چنانچه در اجتماعی احساس شود امنیت برای خواص و اقلیت است ، حمایت از امنیت رو به کاهش نهاده و مقوله امنیت و جلب و مشارکت عمومی برای سیستم انتظامی کشور به یک چالش تبدیل می

شود انضباط اجتماعی و قانون مداری معمولاً توسط آحاد عمومی جامعه و اکثریت هم مورد حمایت و عنایت است ـ اقلیتی از مردم اند که بدلیل برخورداری از روحیه تکاثر و زیاده خواهی به انضباط اجتماعی و قانون مداری تنه می زنند و حاضر به تابیدن قانون و مقررات نیستند . حمایت عمومی از قانون زمینه مناسبی برای اجرای قانون و برخورد با متخلفان است . به بیان دیگر قانون مداری در جامعه ای که فرهنگ و تعالی فکری بر آن حاکم است نهادینه و فطری شده گریز از قانون فاقد مشروعیت عمومی و مقبولیت همگانی ست این وظیفه نهادها و دستگاه های فرهنگی و رسانه هاست که فرهنگ قانون مداری را به عنوان یک ضرورت برای انضباط اجتماعی زنده و پویا نگاه دارند و در تولیدات خویش قانون گریزی را مستقیم و

غیرمستقیم تشویق ننمایند به هر تقدیر پویایی سازمان عقیدتی سیاسی و تبلیغات مرهون خودباوری و در عین نقد مستمر خویش و قبول شجاعانه نقاط ضعف در موازات برنامه ریزی واقع بینانه برای آینده است ، بدین امید که ناجا و عقیدتی سیاسی با بهره گیری از دستاوردهای ارزشمند گذشته و زمان شناسی و ارتباط علمی و سازنده با آحاد جامعه و بهره گیری از توان لایزال مشارکت عمومی فرضی برای ارتقاء فرهنگ و ایجاد امنیت بیشتر و دستیابی به نقطه آرمانی کارآمدی در سایه همکاری مشترک تبدیل نماید . یقیناً مجموعه رهنمودها و

تدابیر نورانی مقام معظم فرماندهی کل قوا فرمانده عقیدتی سیاسی کل منشور و هرام نامه کاری فرزندان معنوی آن بزرگوار در ناجا بوده و از یک سو موجبات دلگرمی و تشویق آنان از سوی دیگر زمینه ساز مسئولیت پذیری و احساس تکلیف بیشتر را در آحاد جامعه فراهم ساخته است سرمایه جاویدان و گرانسنگی که به برکت خون شهیدان و استقرار و ماندگاری نظام مقدس و اسامی جمهوری اسلامی ایران تحصیل گشته است و باعث مباهات و افتخار ، نسبت به نیروهای مسلح دیگر کشورهای جهان است نعمتی هدایت معنوی و رابطه و

پیوند عاطفی با جانشین حضرت مهدی صاحب الامر ( عج ) در عصر غیبت .
با مشارکت مردم و آشنائی با عملکردهای پلیس ایجاد همایش ها و کنفرانس ها ارائه راهکارهای مشخص باعث ایجاد همبستگی و ارتباط متقابل ـ امنیت و آرامش در جامعه ـ تبادل افکار و عقاید من ، بین پلیس و مردم و ارگانها با پلیس ـ در نهایت روزی که بدون جرم و جامعه سالم از هر نوع جرم و کشوری ایدال و پیشرفت فرهنگی ، صنعتی …

پلیس و احساس امنیت در مردم
« شکی نیست که مقوله امنیت و نظم اجتماعی که به عهده نیروی انتظامی است یکی از اساسی ترین نیازهای مردم است . »
مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا
الف ـ مقدمه
هدف اساسی از تشکیل سازمان گسترده ای همچون نیروی انتظامی با حجم بالای مأموریت های مختلف آن در درجه اول استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی است .
تجربه همیشگی ثابت کرده است ، هنگامی که پلیس در این بُعد موفق باشد در ابعاد دیگر و سایر ماموریت ها نیز به سهولت موفق خواهد شد .
مقوله امنیت قدمتی به وسعت تاریخ شروع زندگی بشر دارد و در تاریخ ، هیچ جامعه ای را سراغ نداریم که فارغ از دغدغه های امنیتی روزگار را سپری کرده باشد .
در جوامع سازمان یافته وجود نظم و امنیت اجتماعی ، اساسی ترین عامل توسعه و رشد فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی به شمار می رود ، که بدون رعایت آزادی های فردی تحقق آن امکان پذیر نمی باشد .

توسعه در هر کشوری مبتنی بر وجود امنیت اجتماعی است و وجود امنیت اجتماعی نیز به وجود امنیت در ابعاد دیگر وابسته می باشد که اساس آن امنیت حقوق فردی و اجتماعی است . امنیت و نظم لازم و ملزوم یکدیگر می باشند به طوری که جامعه بدون نظم اجتماعی فاقد امنیت خواهد بود و فقدان امنیت نیز حاکی از عدم وجود نظام اجتماعی مقتدر است و بدین گونه است که احساس امنیت به تدریج از میان یک ملت رخت برمی بندد .

امنیت علی رغم آنکه یک پدیده اجتماعی است یک احساس درونی نیز می باشد که توجه انسان را به آینده و شرایطی که برای او به وجود خواهد آمد و نیز استفاده از آنچه هست جهت دسترسی به آینده مطلوب جلب می کند .

ب ـ امنیت چیست ؟
در فرهنگ لغت لاروس امنیت را چنان بیان می کند ؛ « اعتماد ـ آرامش روحی و روانی » .
تفکری که براساس آن خطر ـ ترس ـ وحشت و خسران بی معنا می شود و در فرهنگ لغت معین امنیت چنین تعریف شده است : « ایمن شدن ـ در امان بودن ـ نداشتن بیم » و در فرهنگ لغات و اصطلاحات سیاسی نیز امنیت این گونه بیان شده است « بی خطر کردن ، امن کردن ، در امان نگاه داشتن ، با اطمینان کردن » .
اما به طور کلی امنیت مفهومی چندوجهی و همزاد با مفاهیمی مانند قدرت ، تهدید و آسیب است . در تعاریف موجود در فرهنگ ها ، امنیت را احساس آزادی از ترس با احساس ایمنی که ناظر بر امنیت مادی و روانی اند نیز تعریف می کنند .

مفهوم امنیت در شرایط گوناگون سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و … دستخوش تحول می گردد و به طور کلی می توان بیان کرد که امنیت مفهومی ذهنی و ادراکی است و تعبیر و تفسیری است که افراد درگیر با آن ارائه می کنند و نعمتی است که متعلق به تمام ملت بوده و وجود آن باعث رفاه و آسایش معنوی و مادی مردم می گردد و نیازی است ضروری برای آزادگی ـ برابری و برادری .

ج ـ پلیس مقتدر و برقراری امنیت ( پلیس و توسعه امنیت )
یکی از اصلی ترین مطالبات مردم از حکومت برقراری امنیت است ، حکومت نیز به وسیله دستگاه ها و سازمان های مختلف سعی در برقراری امنیت بین آحاد جامعه دارد . یکی از آن سازمان ها ، نیروی انتظامی می باشد که خادمین مردم در نیروی انتظامی بر تأمین مطالبه به حق مردم در بحث امنیت تلاش شبانه روزی را ایفا می کنند .
مقم معظم رهبری در بحث تأمین امنیت چنین فرموده اند ؛ « امنیت در زندگی اجتماعی مردم نقش بسیار مهمی را داراست ، زیرا مردم باید بتوانند در سایه آن با آرامش و آسودگی خاطر به کسب و کار و فعالیت اجتماعی و انجام امور زندگی خصوصی اهتمام ورزند . »

نقش نیروهای پلیس در تأمین امنیت و برقراری احساس امنیت در بین مردم نقش بسیار مهم و انکارناپذیری می باشد . محافظت از اجتماع ، کمک به مردم و ایجاد اطمینان قلبی در مردم و نیز اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم و از همه مهم تر اجرای صحیح قانون از وظایف عمومی این نیرو می باشد .
نیروی انتظامی فقط یک نهاد و سازمان سرکوبگر نیست بلکه نهاد حفظ امنیت و آرامش مردم است ، اگر نهاد حاکمیت در یک طرف و مردم در طرف دیگر باشند ، نیروی انتظامی ما بین این دو می باشد و می تواند با یک برنامه ریزی دقیق و مشارکت مردمی به راحتی در تأمین امنیت موفق باشد .

 

مقام معظم رهبری نیز درخصوص پلیس چنین فرموده اند که : « پلیس نماد اقتدار حکومت است » و پلیسی مقتدر است که در بین قلوب مردم جای داشته باشد و در بین مردم از اطمینان و اعتماد بالایی برخورد باشد و این مهم به دست نمی آید به شرطی که ایمان و عمل صالح بین کارکنان زحمتکش نیروی انتظامی رشد بیشتری بیابد .
باتوجه به آیه قرآن « ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمان ودا » یعنی اگر شما محبوبیت می خواهید و می خواهید در بین قلوب مردم جای داشته باشید راهش ایمان و عمل صالح است .

پلیس با ایمان و عمل صالح خود را به راحتی اعتماد مردم را به سوی خود جلب کرده و وظیفه ای که به او محول شده است که همانا ایجاد امنیت می باشد را با برنامه ریزی قوی به شایستگی به انجام می رساند .

پلیس مقتدر ، نماد اقتدار نظام حاکمیت کشور است و بین اقتدار نظام و امنیت بین مردم رابطه ای مستقیم وجود دارد . پلیس مقتدر به سه طریق می تواند امنیت و احساس آن را بین مردم محقق سازد ؛

1- توانایی مقابله مجرمان و هنجارشکنان را با اجرای طرح های مختلف به نمایش بگذارد .
2- فرصت را از قانون شکنان و مهاجمان در تعرض به جان و مال ناموس مردم گرفته و به آنان اجازه طمع نمودن و رغبت کردن برای انجام رفتارهای مجرمانه را ندهد .

پلیس مقتدر برای برقراری امنیت سازوکارهای مختلف را مدنظر دارد ، یکی از این روش ها برقراری ارتباط منطقی و مشارکت عمومی با شهروندان می باشد .
در این روش پلیس علاوه بر تجهیزات و امکانات خود از همه افراد جامعه برای حفظ نظم و امنیت استعداد می طلبد و با توزیع وظایف بین آحاد جامعه و سازمان ها و تشکل ها و … خود مدیریت امنیت جامعه را عهده دار می شود .

امنیت مشارکتی و سهیم کردن شهروندان در حفظ امنیت ، انگیزه های رفتار قانونمند و منطبق بر هنجارها و ارزش ها را در افراد تقویت کرده و امنیت پایدار را به عنوان بزرگترین موهبت الهی به جامعه ارزانی می دارد .

و این بدان معناست که اساس و محور فلسفه وجودی پلیس برقراری امنیت و نظم عمومی است و همه بخش های نیروی انتظامی و اداره ها و مدیریت های آن می بایست طوری عمل نمایند که خروجی فعالیت های آنها بر امنیت تأثیرگذار باشد .

د ـ مردم و امنیت
یکی از زمینه های برقراری امنیت برای آحاد جامعه علاوه بر وجود پلیس مقتدر و مورد اعتماد مردم ، برقراری عدالت اجتماعی است . یعنی اگر ما در جامعه ای باشیم که نیروی پلیس قوی و دستگاه های نظارتی سازمان یافته جهت برقراری امنیت در جامعه داشته باشیم ، اما عدالت اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد ، عملاً همه موارد فوق به صورت فورمالیته و ظاهری خواهد بود .
عدالت اجتماعی یعنی وجود قانون ـ برابری در روابط اعضای جامعه ـ به طوری که همه افراد جامعه از حق خود در زمینه مسکن ، کار ، تحصیل ، پوشاک ، درمان و … برخوردار باشند .
بدون عدالت اجتماعی سخن گفتن از امنیت ، بی معنا می باشد و عدالت اجتماعی است که ملت را در زندگی اجتماعی و رفتار فردی به سوی ارزش های بالای انسانی سوق می دهد .

وجود روح عدالت اجتماعی در جامعه همچون وجود تعادل در یک قایق داخل دریاست ، قایق تا هنگامی که دارای تعادل است و می تواند این وضعیت را در خود حفظ کند ، سرشار از امنیت و آرامش می باشد و سرنشینان آن با آسودگی به سفر خود ادامه می دهند ولی هنگامی که این تعادل از بین رود ، سایه وحشتناک ترس و ناامنی وجود همه سرنشینان آن کشتی را فرا می گیرد .

عدم وجود عدالت اجتمای نیز در جامعه همچون بی تعادلی قایق است و نبود عدالت اجتماعی امنیت و آرامش را از اعضای جامعه سلب می کند .
جامعه ای که از عدالت اجتماعی برخورداراست فقر ، فحشا ، سرقت و … چهره پلید خود را هویدا نخواهد کرد ، زیرا بر اثر آمار موجود اکثر جرائم در یک جامعه ناشی از فقر می باشد و فقر ریشه در بروز جرائم و ناامنی در یک جامعه دارد . امام علی (ع) در این زمینه می فرمایند « هرگز نعمت فراوانی در جایی انباشته نمی شود مگر آنک در کنار آن حقی ضایع شود . » فقر نه تنها امنیت اجتماعی را از بین می برد و وحشت و اضطراب را بر جامعه حکمفرما می سازد بلکه از نظر فردی هم موجب تزلزل دین می شود و عقل را از کار می اندازد ، چنانچه حضرت علی (ع) در این باره به فرزند خویش محمدبن حنیفه فرموده اند: « ای پسرم ، من از فقر بر تو می ترسم و ازآن به خدا پناه می برم زیرا برای دین نقص و عیب است و متحیرکننده عقل است و انگیزه ای برای تنفر و انتقام است . »

 

ح ـ مردم و احساس امنیت
خود امنیت و احساس امنیت دو مقوله جدا از هم اما وابسته به یکدیگر می باشند . برخی مواقع امنیت به طور کامل در جامعه وجود دارد و با نگاه به آمارها و شاخص های موجود امنیت قابل قبول است ولیکن با مراجعه به مردم به اندازه ای که امنیت عینیت یافته ، احساس امنیت وجود ندارد ، در حالی که چه بسا خود احساس امنیت در جامعه ، در روند افزایش امنیت مؤثر بوده و به آن کمک می کند ، احساس امنیت در بستر امنیت مؤثر بوده و به آن کمک می کند و در بستر آن است که می توان یک عملیات روانی خوب انجام داد و قابلیت آن را به درستی به مردم انتقال داد .

امنیت از حیث نگرش فرد به خود و جامعه به دو قسمت امنیت ذهنی و امنیت عینی قابل تقسیم است . امنیت ذهنی عبارت است از اینکه اشخاص در ارائه افکار و اندیشه های خود احساس امنیت کنند . به عنوان مثال خودسانسوری ، خود ناشی از یک نوع نا امنی ذهنی است ، امنیت آبرویی را نیز می توان یک نوع دیگر امنیت ذهنی نامید .

منظور امنیت عینی این است که افراد در جان و مال خود از امنیت برخوردار باشند ، بنابراین احتمال هر نوع آسیب دیدگی جانی و مالی یک نوع عدم امنیت است . براساس تمایز بین مرز احساس و واقعیت می توان احساس امنیت را از امنیت واقعی تفکیک کرد ، گاهی ممکن است ناامنی هایی در جامعه وجود داشته باشد ولی مردم احساس امنیت کنند زمانی نیز موارد و مصادیق ایجاد ناامنی کم است اما مردم احساس ناامنی می کنند ، در این مواقع نقش رسانه های جمعی و روزنامه های مختلف بسیار برجسته است . رسانه ها می توانند جامعه را امن و یا ناامن جلوه دهند و احساس ناامنی یا امنیت را در جامعه گسترش دهند .

مقام معظم رهبری نیز درخصوص وظیفه نیروی انتظامی و احساس امنیت برای مردم جامعه چنین بیان داشته اند : « در این نیروی انتظامی است که از سوی نظام و دولت اسلامی باید فضای زندگی مردم را امن نگاه دارد تا مردم احساس امنیت و آرامش کنند » . با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری از وظایف دیگر نیروی انتظامی آن است که با انجام برنامه ریزی و عملیات روانی ، با کمک رسانه های عمومی و جمعی احساس امنیت را در جامعه القا نماید که این مهم نیز می بایست در دستور کار یگان های ذیربط در نیروی انتظامی قرار گیرد تا طرح های در حال اجرای نیروی انتظامی با کمک رسانه های عمومی به سمع و نظر آحاد جامعه برسد و بدین وسیله مردم در سایه انجام آن طرح ها احساس امنیت نمایند .

 


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید